Aktualność
Eryk Napierała, Wtorek, 2 kwietnia 2013, 16:27

Złośliwi mówią, że konsole nowej generacji będą sprzętem przestarzałym już w momencie pojawienia się na rynku. Nawet patrząc na sprawę obiektywnie, nie da się ukryć, że PlayStation 4 nie powala na ziemię specyfikacją. Deklarowana moc APU napędzającego tę konsolę jest około 2,5 raza mniejsza od tej, którą zapewnia najszybsza na rynku jednordzeniowa karta graficzna... I to już w tym momencie, ponad pół roku przed rynkowym debiutem sprzętu Sony. Nie nastraja to pozytywnie, jednak stosunkowo mała moc obliczeniowa wcale nie musi przełożyć się na kiepską grafikę w grach. Deweloperzy już niejednokrotnie zadziwili graczy umiejętnością wyciskania z niemłodych już procesorów Xboksa 360 i PlayStation 3 ostatnich soków i umieszczania w grach olśniewających efektów. Może będzie tak i tym razem? Dzięki Epic Games możemy odrzucić gdybanie i skupić się na faktach. To studio zajmujące się tworzeniem silnika Unreal Engine 4 udostępniło kilka dni temu demo Elementes w wersji dla nowej konsoli Sony. Niemal taką samą scenę pokazywano w zeszłym roku uruchamianą na PC-ie z wysokiej półki. Tym samym pojawiła się możliwość dokładnego porównania jakości obrazu na współczesnych komputerach i przyszłych konsolach do gier. Różnice jak najbardziej występują i to wcale nie na korzyść sprzętu następnej generacji.

PC kontra PS4 w Unreal 4 - dodatkowy materiał filmowy

Na zaprezentowanym powyżej filmie wyraźnie widać o ile uboższa jest oprawa graficzna w PlayStation 4 względem szybkiego, ale wcale nie najnowszego PC (w końcu GeForce GTX 680 pojawił się na rynku już ponad rok temu). Na cięciach najbardziej ucierpiała szczegółowość scen, zwłaszcza wybuchów. W wersji dema dla nowej konsoli Sony brak wielu efektów cząsteczkowych, takich jak płatki śniegu. Uproszczeniu uległo też wiele elementów wymagających dużej mocy obliczeniowej – dobrym przykładem jest wulkaniczna lawa, która w przypadku PS4 jest tylko rozmytą teksturą, a nie płynną mieszanką stałej i roztopionej skały. Poza tym na PC mogliśmy zaobserwować rewelacyjnie wyglądający efekt głębi pola powodujący delikatne rozmycie niektórych elementów sceny. Na konsoli go brak.

 

Unreal 4 - porównanie
(Kliknij na nazwę testu w tabelce, aby otworzyć obrazek)
Komputer PC PlayStation 4

Linki do dużych zdjęć:

 

Unreal 4 - porównanie
(Kliknij na nazwę testu w tabelce, aby otworzyć obrazek)
Komputer PC PlayStation 4

Linki do dużych zdjęć:

Unreal 4 - porównanie
(Kliknij na nazwę testu w tabelce, aby otworzyć obrazek)
Komputer PC PlayStation 4

Zauważalne różnice w oświetleniu scen wynikają z użycia różnych mechanizmów GI (Global Ilumination). W uruchamianym na komputerze demie z zeszłego roku wykorzystano SVOGI (Sparse Voxel Octree Global Illumination) – autorski system dynamicznie obliczający oświetlenie obiektów sceny. Wersja dla PlayStation 4 została stworzona z użyciem statycznego mechanizmu oświetlenia Lightmass, opartego na tak zwanych mapach świetlnych. Do zapewnienia wysokiej jakości obrazu wymaga on dużej ilości szybkiej pamięci RAM, której w konsoli Sony nie brakuje. Mimo wszystko gołym okiem widać, że statyczne oświetlenie nie jest w stanie dorównać dynamicznemu, które wygląda bardziej naturalnie i zwyczajnie lepiej.

Na dzień dzisiejszy pod względem jakości grafiki PlayStation 4 wypada zdecydowanie gorzej od PC-ta, ale czy można się temu dziwić? Moc obliczeniowa GeForce GTX 680 (podobnie jak porównywalnego Radeona HD 7970 GHz Edition) jest około dwa razy większa niż GPU nowej konsoli Sony, a do tego dochodzi jeszcze znacznie słabszy procesor (w końcu Jaguar to układ projektowany z myślą o tabletach, a Core i7 – flagowa desktopowa jednostka Intela). Rzecz jasna porównywanie parametrów konsol i PC-tów – platform zupełnie różnych nie tylko pod względem sprzętowym, ale też cenowym i przede wszystkim programowym – nigdy nie miało większego sensu, bo zazwyczaj nijak nie przekładało się na jakość grafiki w grach. Dla gracza znaczenie ma przede wszystkim efekt końcowy w postaci obrazu o większej lub mniejszej jakości i nie interesuje go, czy podzespoły maszyny były słabsze czy mocniejsze, a kod bardziej lub mniej zoptymalizowany. To co widzimy nie nastraja pozytywnie.

Aktualizacja

Uzyskaliśmy informację, że demo w wersji na konsolę przetestowane zostało na wczesnej jej wersji. Można się zatem spodziewać poprawy jakości obrazu w kolejnych ewolucjach PlayStation 4.

Najszybsze procesory do gier

Dema gier na PS4 były w rzeczywistości uruchomione na PC?

Źródło: Eurogamer
Konkurs Palit Polska
Ocena aktualności:
Ocen: 25
Zaloguj się, by móc oceniać
Grave (2013.04.02, 16:40)
Ocena: 77

0%
Jak to na konsoli - 'prawie jak na PC' (z naciskiem na 'prawie' ) ;-)
Edytowane przez autora (2013.04.02, 16:40)
jackowo (2013.04.02, 16:41)
Ocena: 52

0%
Wklejam mojego poprzedniego posta

Porównanie jakości obrazu na PS4 i PC zacne. Już od ponad roku w PC jest sprzęt, który uciągnie tą grę, podczas gdy konsolowcy PS4 zobaczą ją dopiero pod koniec roku i to jeszcze na ustawieniach średnich. Dwa lata...
MatEx7764 (2013.04.02, 16:42)
Ocena: 52

0%
przepaści nie ma, ale za rok, dwa konsole będą o wiele słabsze graficznie
pybek (2013.04.02, 16:46)
Ocena: 36

0%
jackowo @ 2013.04.02 16:41  Post: 646930
Wklejam mojego poprzedniego posta

Porównanie jakości obrazu na PS4 i PC zacne. Już od ponad roku w PC jest sprzęt, który uciągnie tą grę, podczas gdy konsolowcy PS4 zobaczą ją dopiero pod koniec roku i to jeszcze na ustawieniach średnich. Dwa lata...

Dokładnie. Wydajność Radeona HD 7850 mieliśmy już w 2010 roku wraz z Radeonem HD 6970.
Trepcia (2013.04.02, 16:46)
Ocena: 22

0%
Czy na komputerze PC był uruchomiony PhysX w tym demie? Ogniki koło młota tak właśnie wyglądają.
Ale lawa faktycznie - uboga na konsoli.
HΛЯPΛGŌN (2013.04.02, 16:48)
Ocena: 25

0%
I to ma być grafika na miare konsoli next-gen? Nie mówię, ze grafika zła, ale jednak oczekiwało się większego 'wow'. Co i tak nie zmienia faktu, ze w grafice nie tylko efekty się liczą, ale również (a moze przede wszystkim) zaangażowanie artystów w postaci i środowisko. A gier na konsole jest jednak więcej i często sa to tytuły w które chce się grać w porównaniu z tymi na PC.
Artistwolf (2013.04.02, 16:57)
Ocena: 16

0%
Cóż, mam wrażenie, że mimo wszystko gdy wychodziło PS3, robiło większe wrażenie w porównaniu do PCtów. Ale może się mylę, nie interesowałem się wtedy aż tak bardzo tematem sprzętu.
Mam nadzieję, że pojawi się studio, które stworzy w końcu grę pokazującą na co tak na prawdę stać PCty, jak niegdyś zrobił to Crytek. Battlefield? Jasne, wygląda świetnie, na PCcie dużo lepiej niż na konsoli. Ale wydaje mi się, że mimo wszystko jest tu sporo kompromisów.

19arek93 @ 2013.04.02 16:47  Post: 646936
Różnice będą widoczne dopiero gdy programiści nauczą się w pełni wykorzystywać moc sprzętu w konsolach.

Niestety, różnice są widoczne już teraz i będą jeszcze bardziej widoczne z upływem czasu. Jak wyjdzie PS4, prawdopodobnie w podobnym czasie poznamy następców GTX 680 i HD 7970. To będą karty nie 2 razy wydajniejsze od tych konsolowych, a 3 razy. Z resztą GTX Titan już pokazał, na co stać inżynierów. Niestety ale konsole nowej generacji będą już na starcie o generację w tył za PCtami. Tych różnic nie da się przeskoczyć, można się bawić w optymalizację i tak dalej, ale trzykrotnej różnicy żadna optymalizacja nie zamaskuje (chyba, że 'deoptymalizacja' gier na PC, żeby te konsolowe wyglądały na bardziej konkurencyjne).
Co do Pegasusa, jakoś tamte gry mnie nie kręciły tak bardzo... Gusta są różne.

EDIT: Jeszcze jedno przemyślenie. Chyba najbardziej na pokazaniu mocy PC będzie zależało nvidii, w końcu stanie do walki przeciwko AMD nie tylko na rynku PC, ale także przeciwko praktycznie całemu rynkowi konsol. Mam nadzieję, że odbije się to pozytywnie na wydajności kart kolejnej generacji oraz na cenie :P Oczywiście w dobrą stronę na cenie...
Edytowane przez autora (2013.04.02, 17:06)
Zaloguj się, by móc komentować
Aktualności
Rok sztucznej inteligencji. 9
Cloud Imperium Games miało złamać postanowienia kontraktu. 2
Producent próbuje nowych możliwości. 4
iiyama używa wybielacza. 16
Najnowszy partner biznesowy AMD. 14
Gigant z Mountain View kazał nam długo czekać. 1
Tajemniczy chip z mocnym układem Vega. 14
Partnerzy firmy są bardzo niezadowoleni z tego faktu. 11
Moc w najczystszej postaci. 53
Nie skorzystacie z „cudownego” mostka za 600 dolarów. 21
Sprzęt zostawia konkurencję daleko w tyle. 28
Rok sztucznej inteligencji. 9
Rekordowa gra wchodzi w fazę wydania. 15
To jedno z ważniejszych usprawnień nowego systemu Google. Android 8.1. 9
Po trzy modele dla urządzeń mobilnych i desktopów. 13
Pod tym ekranem ukrywa się AMD Vega. 23
Firma zanotowała najlepsze zyski od sześciu lat. 8
Dużo tu rowów i dziurek. 10
Montana wiosną ponoć też jest piękna. 19
Walec go przejechał. Zotac przedstawił swój najnowszy komputer dla gracza - MEK1. 7
Najnowszy partner biznesowy AMD. 14
To małe, ale bardzo istotne z punktu widzenia użytkowników usprawnienie. Facebook rozpoczął testy tzw. 11
Aktualności spokrewnione
Artykuły spokrewnione
Facebook
Ostatnio komentowane