Komentarze
Komentarzy na stronę
1 2 3 4
matekmz (2017.08.23, 11:40)
#1

0%
Prosiliście na forum o bardziej przystępne podejście do skomplikowanych zagadnień. Ciekaw jestem, czy ten artykuł spełni to zadanie - no i proszę o wyrozumiałość dla Wojtka, to jego debiut na łamach PCLaba! ;)
motiff (2017.08.23, 11:51)
Ocena: 0
#3

0%
Wszystko ma swoją cenę i swoje ograniczenia.
AMD dużo eksperymentuje i na szczęście wyciąga wnioski.
Czas na zabawy niebieskich, którzy zabetonowali architekturę, że to błąd to zbierają teraz cięgi.
matekmz (2017.08.23, 12:03)
#4

0%
SunTzu @ 2017.08.23 11:42  Post: 1090360
Rozumiem, że to coś raczej dla mniej obeznanych... interesujące są za to ostatnie fragmenty...
'AMD niesłusznie rozbiło pamięć podręczną na niezależne bloki?'

Jestem ciekaw czemu AMD nie zroibło jednej współdzielonej. To o tyle dziwne, że ten sam układ jest od Ryzenów po Epyci.... wydaje się to dość dziwne.
Jedyny argument to taki, że łatwiej wyłączyć uszkodzoną cache ale to dotyczy tylko niektórych procesorów, gdzie za rogiem są już APU.


Tak, to artykuł, który powinien trafić do osób mniej zaawansowanych technicznie.
Kubon16 (2017.08.23, 12:05)
Ocena: 41
#5

0%
No i o to chodziło- można sie czegoś nauczyć, a nie wiecznie testy myszek.
Promilus1984 (2017.08.23, 12:07)
Ocena: 15
#6

0%
Fajnie napisane i względnie dobre analogie, aczkolwiek czegoś brak... 3 poziomowy cache miał K6-III na płycie Socket7 (czy też supersocket7) lub K6-2+/K6-III+ jeśli były zamontowane na płycie z cache. Z historii wiemy, że taka konfiguracja miała drobną przewagę mimo iż ten L3 nie był nijak tak funkcjonalny jak L3 z obecnych procesorów.
Dalej - niektóre procesory intela miały nawet L4 w postaci eDRAM - jaką on konkretnie funkcję pełnił? Dodatkowo cache to nie tylko same pamięci, to także cała logika je obsługująca. Czyli np. TLB. Warto zaznaczyć, że przestrzeń adresowa 64bitowego procesora wynosi 64bity, ale zazwyczaj jest mniej fizycznych linii. Zatem takie phenomy miały 40 bitową przestrzeń fizycznej pamięci i 48bit wirtualnej. Z tego co wiem w kolejnych procesorach x86-64 ta przestrzeń będzie rozszerzana aż do 64bit wirtualnej i 52bit fizycznej.
kain (2017.08.23, 12:11)
#7

0%
SunTzu @ 2017.08.23 11:42  Post: 1090360
Rozumiem, że to coś raczej dla mniej obeznanych... interesujące są za to ostatnie fragmenty...
'AMD niesłusznie rozbiło pamięć podręczną na niezależne bloki?'

To jest bardzo niefortunnie wyciety fragment ;)

Jestem ciekaw czemu AMD nie zroibło jednej współdzielonej. To o tyle dziwne, że ten sam układ jest od Ryzenów po Epyci.... wydaje się to dość dziwne.
Jedyny argument to taki, że łatwiej wyłączyć uszkodzoną cache ale to dotyczy tylko niektórych procesorów, gdzie za rogiem są już APU.

Na to masz odpowiedz w tekscie nawet. Zrobienie dwa razy wiekszego 'niedzielonego' bloku bylo by wielokrotnie drozsze.


matekmz @ 2017.08.23 12:03  Post: 1090363

Tak, to artykuł, który powinien trafić do osób mniej zaawansowanych technicznie.


Oraz takich jak SunTzu - myslacych ze sa bardziej zaawansowane niz sa w rzeczywistosci :E
kain (2017.08.23, 12:18)
#8

0%
Promilus1984 @ 2017.08.23 12:07  Post: 1090365
Fajnie napisane i względnie dobre analogie, aczkolwiek czegoś brak... 3 poziomowy cache miał K6-III na płycie Socket7 (czy też supersocket7) lub K6-2+/K6-III+ jeśli były zamontowane na płycie z cache. Z historii wiemy, że taka konfiguracja miała drobną przewagę mimo iż ten L3 nie był nijak tak funkcjonalny jak L3 z obecnych procesorów.

Mam K6, K6-2, K6-2+,K6-III i K-6-III+, dodanie L2 w niektorych zastosowaniach zwiekszylo wydajnosc czterokrotnie. W tym kontekscie to L3 no jest, ale jego rola jest na granicy bledu pomiarowego. Niemniej jestem tego swiadom, ale tematem artykulu nie jest historia CPU gdzie bylo by miejsce na wszystkie smaczki i ciekawostki. Taki przygotowuje :)

Dalej - niektóre procesory intela miały nawet L4 w postaci eDRAM - jaką on konkretnie funkcję pełnił? Dodatkowo cache to nie tylko same pamięci, to także cała logika je obsługująca. Czyli np. TLB. Warto zaznaczyć, że przestrzeń adresowa 64bitowego procesora wynosi 64bity, ale zazwyczaj jest mniej fizycznych linii. Zatem takie phenomy miały 40 bitową przestrzeń fizycznej pamięci i 48bit wirtualnej. Z tego co wiem w kolejnych procesorach x86-64 ta przestrzeń będzie rozszerzana aż do 64bit wirtualnej i 52bit fizycznej.

A to juz kwestia balansu miedzy 'proste', a 'techniczne'. Wyszla i tak sciana tekstu, jakbym sie mial przebijac przez powyzsze kwestie musialbym napisac kolejnych kilka stron, ale mysle ze powstal by wtedy artykul dla nikogo. Poczatkujacych by przerazila trudniejsza czesc, zaawansowanych znudzila prostsza.
Edytowane przez autora (2017.08.23, 12:27)
matekmz (2017.08.23, 12:20)
#9

0%
Zgadza się - chodzi o właściwy balans. W tym artykule nie chodziło o dokładne odwołanie się do każdego elementu historii budowy i działania procesorów, tylko przekazanie w przystępny sposób, jak działa pamięć podręczna i do czego ona tak właściwie służy.

To i tak długi tekst, ale wszelkie bardzo dokładne wyjaśnienia i odniesienia techniczne nie były jego założeniem ;)
Stjepan (2017.08.23, 12:20)
Ocena: 6
#10

0%
Bardzo dobry tekst, ale chyba pominęliście Celerona A, bez L2, procesor kręcił się jak szalony, a nie miał cache L2.
kain (2017.08.23, 12:25)
#11

0%
Stjepan @ 2017.08.23 12:20  Post: 1090369
Bardzo dobry tekst, ale chyba pominęliście Celerona A, bez L2, procesor kręcił się jak szalony, a nie miał cache L2.


Mial, 128KB (w przeciwienstwie do P II z 512KB). Ten o ktorym myslisz to Covington (straszne badziewie :) ).
Stjepan (2017.08.23, 12:29)
Ocena: 1
#12

0%
kain @ 2017.08.23 12:25  Post: 1090370
Stjepan @ 2017.08.23 12:20  Post: 1090369
Bardzo dobry tekst, ale chyba pominęliście Celerona A, bez L2, procesor kręcił się jak szalony, a nie miał cache L2.


Mial, 128KB (w przeciwienstwie do P II z 512KB). Ten o ktorym myslisz to Covington (straszne badziewie :) ).

O dzięki za sprostowanie, bo właśnie kumpel takiego posiadał dawno temu, Celeron 266A na Slot 1.
GL1zdA (2017.08.23, 12:34)
Ocena: 5
#13

0%
'Oczywiście, im pamięć podręczna jest większa, tym więcej czasu trzeba na to poświęcić.'
Przydałoby się wyjaśnić tę oczywistość, bo dla mnie np. to oczywiste nie było. Opóźnienie to wynika przede wszystkich z fizycznych ograniczeń: zużycia energii i w drugiej kolejności czasu propagacji sygnału.
https://www.researchgate.net/post/Why_is_t...0_599d5886076d9
VSS (2017.08.23, 12:37)
Ocena: 8
#14

0%
moze byc szansa na 5 gwiazdek w przeciągu tygodnia ;) ,
PS,
podczepcie Link do tematu na Forum wraz z komentarzami tak będziemy mieli w artykule kilka pierwszych komentarzy a całość zostanie przeniesiona na Forum , ułatwi to komunikacje i konwersacje
Edytowane przez autora (2017.08.23, 12:40)
sayan (2017.08.23, 12:55)
Ocena: 13
#16

0%
Dla mnie jako dla osoby która lubi nowinki i regularnie od kilku lat przegląda strony takie jak PCLab, ale nigdy nie czuła potrzeby zagłębiania się w szczegóły techniczne, artykuł jest bardzo przyjemny, jak to mówią, wyjaśniłeś mi to łopatologicznie :D

Z chęcią poczytałbym więcej takich artykułów :)

Makavcio @ 2017.08.23 12:42  Post: 1090377
Rozumiem, że tekst jest dla osób niespecjalnie rozeznanych w temacie (czyli m.in. dla mnie), ale 'laik' nie oznacza 'na poziomie umysłowym trzecioklasisty'. Do tekstu wrócę wieczorem, kiedy zapomnę o istnieniu naszego sympatycznego naukowca.


Widocznie dla Ciebie, mi artykuł bardzo się podobał :) Nie mam żadnego wykształcenia informatycznego, znam hmmm podstawy i takie analogie bardzo mi pomogły :) i nie boję się tego przyznać, mimo że nazwiesz mnie osobą ,,na poziomie umysłowym trzecioklasisty'
Kerebron (2017.08.23, 13:32)
Ocena: 16
#17

0%
Makavcio @ 2017.08.23 12:42  Post: 1090377
Rozumiem, że tekst jest dla osób niespecjalnie rozeznanych w temacie (czyli m.in. dla mnie), ale 'laik' nie oznacza 'na poziomie umysłowym trzecioklasisty'. Do tekstu wrócę wieczorem, kiedy zapomnę o istnieniu naszego sympatycznego naukowca.

I to pisze ktoś, kto ma kreskówkowego kucyka w awatarze. :P
Vendeur (2017.08.23, 13:40)
Ocena: 3
#18

0%
Bardzo ciekawy artykuł, w końcu coś nowego. Ale jak dla mnie to dopiero drugi ciekawy (inny od banałów) art w tym roku, po teście monitorów (i z pominięciem oczywistych premier kart graficznych i procesorów). Czekam na więcej :). Zasilacze dla ludu, monitory 27' do 1500, może pamięci RAM. Jest multum zagadnień sprzętowych, których od lat nie poruszaliście. Mam ogromną nadzieję, że coś się jeszcze pojawi.
Vendeur (2017.08.23, 13:42)
Ocena: 7
#19

0%
Makavcio @ 2017.08.23 12:42  Post: 1090377
Rozumiem, że tekst jest dla osób niespecjalnie rozeznanych w temacie (czyli m.in. dla mnie), ale 'laik' nie oznacza 'na poziomie umysłowym trzecioklasisty'. Do tekstu wrócę wieczorem, kiedy zapomnę o istnieniu naszego sympatycznego naukowca.


Ale tekst jest także dla 'trzecioklasistów', więc z takich porównań ktoś na pewno skorzysta. Nie jesteś jedynym czytelnikiem, więcej zrozumienia i tolerancji dla innych.
lolotron (2017.08.23, 13:48)
Ocena: 1
#20

0%
Ten opis rzeczywistości młodego naukowca ...
Zaloguj się, by móc komentować
Aktualności
Mówi Ci coś nazwa GeForce4? Firma EVGA ma ciekawą gratkę dla prawdziwych fanów staroci. 26
Najdroższy All-in-One na świecie. 66
Z Kaby Lake Refresh i opcjonalnym GPU Nvidii. 7
Zapowiada się całkiem solidny sprzęt. 8
Stal i maty wygłuszające na bokach. 11
Szybsze ładowanie gier. 13
Kolejna świetna gra dla pecetowych graczy. 15
Kolejna usługa strumieniowania na naszym rynku. 23
Najdroższy All-in-One na świecie. 66
Mówi Ci coś nazwa GeForce4? Firma EVGA ma ciekawą gratkę dla prawdziwych fanów staroci. 26
Szybsze ładowanie gier. 13
Moc w najczystszej postaci. 53
Rok sztucznej inteligencji. 10
Kolejna świetna gra dla pecetowych graczy. 15
Sprzęt zostawia konkurencję daleko w tyle. 28
Cloud Imperium Games miało złamać postanowienia kontraktu. 17
Rekordowa gra wchodzi w fazę wydania. 15
Mówi Ci coś nazwa GeForce4? Firma EVGA ma ciekawą gratkę dla prawdziwych fanów staroci. 26
Pod tym ekranem ukrywa się AMD Vega. 23
Firma zanotowała najlepsze zyski od sześciu lat. 8
Dużo tu rowów i dziurek. 10
Szybsze ładowanie gier. 13
Stal i maty wygłuszające na bokach. 11
Najnowszy partner biznesowy AMD. 16
Montana wiosną ponoć też jest piękna. 19
Walec go przejechał. Zotac przedstawił swój najnowszy komputer dla gracza - MEK1. 7
Facebook
Ostatnio komentowane