Monitory i projektory
Artykuły
Artykułów na stronę
1 2 3 4
Sebastian Krzeczkowski | 05.05.2010 | 1531186 odsłon | 146 komentarzy
Jeśli spytamy osobę niezaznajomioną z nowinkami technicznymi o to, z czym kojarzy jej się komputer, to najpewniej usłyszymy, że z ekranem i dużym, przeważnie szumiącym pudłem. Jeszcze nie tak dawno na biurkach dominowały (w każdym sensie) monitory kineskopowe (CRT). Technika LCD dopiero raczkowała i na monitory tego typu mogli sobie pozwolić tylko nieliczni. Nie dość, że były one trudno dostępne, to jeszcze trzeba było za nie zapłacić dużo więcej niż za tradycyjny model. Ale to już tylko wspomnienia. Ekranów kineskopowych obecnie praktycznie się nie produkuje, a LCD można kupić już za kilkaset złotych. Niestety, oferta jest tak bogata, że bardzo trudno wybrać odpowiedni model. Zebranie i zaprezentowanie w jednym artykule większości dostępnych monitorów ciekłokrystalicznych wręcz byłoby niemożliwe. Dlatego postanowiliśmy ograniczyć liczbę modeli w teście według najprostszego kryterium: ceny. więcej »
Kamil Homziak | 27.10.2011 | 893336 odsłon | 141 komentarzy
To dobrze, jeśli monitor wygląda atrakcyjnie, jednak najważniejsze jest to, aby wyświetlał dobrej jakości obraz. Na nieszczęście grafików, którzy z reguły korzystają z najwyższej jakości paneli, urządzenia o najlepszych matrycach i największych możliwościach z punktu widzenia ergonomii często są toporne. A może coś się zmieniło i ładna obudowa to nie tylko cecha wyświetlaczy typu TN? Odpowiedź na to pytanie, jak również na wiele innych znajdziecie w naszym teście kilkunastu modeli z matrycami VA i IPS. więcej »
Marcin Karbowniczek | 24.03.2010 | 747802 odsłony | 60 komentarzy
Popularne powiedzenie mówi, że jeden obraz wart jest tysiąca słów. Wskazuje ono, jak dużą wagę ludzie przywiązują do obrazu, co przekłada się bezpośrednio na rynek elektroniki i rozwój komputerów. To chyba właśnie podzespoły komputerowe służące do wyświetlania obrazów ewoluują najszybciej i to w tej dziedzinie najłatwiej dostrzec zmiany. Jednak jakość obrazu nie zależy jedynie od tego, co znajduje się wewnątrz komputera, ale także od zastosowanego ekranu. Na rynku jest dostępnych mnóstwo technik, które znajdują zastosowanie nie tylko w monitorach komputerowych, ale także telewizorach, wielkoformatowych wyświetlaczach reklamowych, telefonach komórkowych, czytnikach elektronicznych książek i szeregu innych urządzeń przenośnych. W tym artykule omawiamy ich budowę i zasady działania. więcej »
Kamil Homziak | 17.02.2012 | 607051 odsłon | 110 komentarzy
Kilka miesięcy temu opublikowaliśmy test monitorów z matrycami VA i IPS, teraz przyszła pora, aby przemaglować produkty z nieco innej półki, która też coraz częściej przykuwa uwagę kupujących. W szranki stanęło dziewięć stosunkowo tanich modeli o przekątnej 27 cali. więcej »
Michał Grzegorz Wójcik, Łukasz Marek | 04.05.2012 | 516952 odsłony | 127 komentarzy
Nasi Czytelnicy często pytali nas, jakie znaczenie dla wydajności i walorów użytkowych ma format monitora. Czy trochę więcej linii w poziomie ma aż tak duży wpływ na szybkość działania gier? Czy większość typowych użytkowników zadowoli się najbardziej rozpowszechnionym standardem 16:9? I czy warto aż tyle dopłacać do monitorów o proporcjach 16:10? W końcu na pierwszy rzut oka różnica nie wydaje się wielka... więcej »
Kamil Homziak | 02.04.2011 | 331617 odsłon | 83 komentarze
Choć w ekran monitora wpatrujemy się po kilka godzin dziennie, to jego obudowa często jest plastikowa i nudna. Projektanci LG postanowili złamać ten stereotyp i stworzyli model E2290V, o grubości zaledwie 7,2 mm. Ale czy to, co jest piękne z zewnątrz, ma także piękne wnętrze matrycę? więcej »
Łukasz Marek | 11.03.2015 | 295513 odsłon | 162 komentarze

Pierwsze LCD dla graczy o zwiększonej szybkości odświeżania (np. do 120 Hz) pojawiły się już w 2009 roku, ale dopiero w ostatnich kilkunastu miesiącach naprawdę zdobyły ich uznanie. W internecie pokazano wiele porównań, głównie w zwolnionym tempie, tak aby użytkownicy 60-hercowych ekranów mieli wyobrażenie o tym, jak korzysta się z ekranu 120- lub 144-hercowego. Spróbowaliśmy przeprowadzić testy pokazujące, o ile poprawiają się wyniki na wirtualnych arenach. Posłużył do tego najlepszy dziś monitor dla graczy: Asus ROG Swift PG278Q.

więcej »
Sebastian Krzeczkowski | 07.07.2010 | 287431 odsłon | 32 komentarze
Na początku maja opublikowaliśmy test zbiorczy 48 monitorów LCD w cenie do 1000 zł. Oczywiście, tamten artykuł nie wyczerpał tematu, ale byliśmy przekonani, że przedstawiliśmy niemal wszystkie możliwe techniki i ich konfiguracje, jakie występują w tańszych modelach. Jednak producenci nie próżnują i już po około dwóch miesiącach serwują nam pewne nowinki. Co takiego ciekawego zaprezentowały firmy LG i Samsung? więcej »
Piotr Gontarczyk | 19.01.2013 | 278293 odsłony | 57 komentarzy

Smartfon w kieszeni, tablet lub notebook w torbie, „inteligentny” telewizor na ścianie, tysiące utworów w urządzeniu mniejszym od pudełka zapałek, film wypożyczony bez wychodzenia z domu, granie z ogromną liczbą osób z całego świata i wreszcie kilka kliknięć do informacji ze wszystkich kontynentów. Najpierw złem nazywano komputery, potem miano szatańskiego dzieła zyskał internet. Era cyfrowych multimediów oraz WWW zaczęła się 20 lat temu. Co przez ten czas osiągnęliśmy? Dziś komputer i globalna sieć nie są już traktowane jako dwa wcielenia zła. Ich połączenie jednak wykreowało nowe.

więcej »
Marek Kowalski | 06.02.2014 | 269294 odsłony | 65 komentarzy

Pojawienie się na rynku monitorów o rozdzielczości czterokrotnie większej od „tradycyjnej” Full HD było kwestią czasu. Jako pierwsi w Polsce mieliśmy okazję dokładnie się przyjrzeć modelowi Sharp PN-K321H, wyposażonemu w 32-calową (a dokładniej: 31,5-calową) matrycę LCD IGZO TFT o rozdzielczości 3840 × 2160 pikseli. Taka liczba punktów ekranu u niejednego miłośnika dużej przestrzeni roboczej wywoła przyśpieszone bicie serca. Wyniki testów tego modelu oraz jego cena potrafią jednak ostudzić najgorętszy temperament.

więcej »
Łukasz Marek | 22.08.2014 | 265922 odsłony | 205 komentarzy

Asus ROG Swift PG278Q to pierwszy na rynku monitor 27-calowy, który jest zdolny wyświetlać obraz o rozdzielczości 2560 × 1440 z gwarantowanym odświeżaniem na poziomie 144 Hz, a zarazem jest wyposażony w niedawno przedstawioną na naszych łamach technikę G-Sync. Teoretycznie jest to więc najlepszy monitor do gier – zapewnia wszystkie nowinki techniczne, które przydają się w szybkich wirtualnych potyczkach, na przykład w Counter-Strike: Global Offensive i serii Quake. Oto jego test w porównaniu z innymi modelami dla graczy.

więcej »
Michał Grzegorz Wójcik | 18.07.2012 | 255983 odsłony | 49 komentarzy
Rozwiązania wielomonitorowe pozwalają niewielkim kosztem cieszyć się panoramicznym obrazem doskonałej jakości, co jest nieocenione podczas codziennej pracy przed komputerem. Zawodowym graczom zapewnia to przewagę nad rywalami. W ostatnim artykule o sposobach wyświetlania trójwymiarowego obrazu otarliśmy się o zagadnienie gry na wielu monitorach. Wówczas analizowaliśmy dwie generacje rozwiązań Nvidii i jedną AMD. Tym razem skupimy się na pracy. Porównamy możliwości Eyefinity w pierwszej i drugiej wersji i postawimy je obok techniki Nvidia Surround, także tej najnowszej. Sprawdzimy także niestandardowe rozwiązania oferowane przez producentów kart graficznych. więcej »
Łukasz Marek | 27.08.2015 | 254909 odsłon | 115 komentarzy

Postanowiliśmy sprawdzić, jaki wpływ na wydajność i wygląd gier ma użycie monitora w formacie 21 : 9. Porównaliśmy osiągi w rozdzielczości 3440 × 1440 i dwóch bardziej tradycyjnych, dających proporcje 16 : 9: WQHD (2560 × 1440) i Ultra HD (3840 × 2160). Sprawdziliśmy, jak nowe gry radzą sobie z tak dużą liczbą pikseli w poziomie i czy możemy liczyć na szersze pole widzenia, które pozwoli osiągnąć dodatkową przewagę nad przeciwnikami.

więcej »
Mieszko Krzykowski | 24.08.2009 | 214603 odsłony | 99 komentarzy
Czasy, gdy monitor LCD był luksusem dostępnym dla nielicznych, to odległa przeszłość. Dziś coraz powszechniejsze są ekrany o przekątnej 22 i 24 cali. Przy obecnych cenach coraz więcej osób kupuje drugi monitor, aby powiększyć swój obszar roboczy. Jednak mało kto korzysta z dwóch monitorów w grach. To kazało nam zadać pytanie, jak obecne gry obsługują taką lub większą ich liczbę. więcej »
Michał Grzegorz Wójcik, Kamil Homziak | 19.10.2011 | 211860 odsłon | 63 komentarze
3D to ostatnio najmodniejsza technika wyświetlania obrazu. Tak naprawdę ma ona niewiele wspólnego z trójwymiarem, ale dodaje do płaskich obrazów wrażenie głębi (dzięki stereoskopii). Szczególnie interesująca wydaje się możliwość grania w ten sposób na komputerze. Rozwiązania stosowane przez producentów kart graficznych znacznie różnią się od siebie. Czy zapewniają podobną jakość rozrywki i zbliżony efekt głębi, a przede wszystkim – jak wpływają na wydajność? W niniejszym porównaniu HD3D i 3DVision skupimy się na kwestiach technicznych i szybkości przetwarzania stereoskopowego obrazu 3D. więcej »
Łukasz Marek | 31.03.2015 | 203456 odsłon | 134 komentarze

Więcej i więcej klatek na sekundę: 45 zamiast 30, 60 zamiast 45, 120 zamiast 60... Te liczby wielu popychają do budowy komputera zdolnego wyświetlać gry w nieco lepszej płynności niż konsolowe 30 kl./s. Wiemy już, że różnica w częstotliwości odświeżania obrazu między 144 Hz a 60 Hz jest widoczna i odczuwalna, a więc monitor ma znaczenie. Teraz pora na następny czynnik, właśnie klatki na sekundę. Czy wygenerowanie dodatkowych klatek pomaga w grze, a jeśli tak, to w jakim stopniu?

więcej »
Kamil Homziak | 21.04.2011 | 203435 odsłon | 124 komentarze
W gąszczu wszelkiego rodzaju monitorów zdecydowanie przeważają te z matrycą TN. Są tanie, a mało zaawansowany użytkownik nie zawsze jest świadomy, że istnieje coś lepszego. A co jeśli ktoś ma większe wymagania, a niewiele pieniędzy? Ciekawą propozycją będzie dla niego iiyama ProLite X2472HD. więcej »
Łukasz Marek i Mateusz Brzostek | 13.08.2014 | 178747 odsłon | 94 komentarze

Input lag, czyli opóźnienie sygnału, to jeden z największych wrogów wirtualnych rozgrywek. Nawet teoretycznie małe opóźnienie może sprawić, że przyjemność z gry uleci, bo wydarzenia na ekranie będą następowały z pewnym opóźnieniem w stosunku do ruchu dłoni. Postanowiliśmy przyjrzeć się temu zjawisku w nietypowy sposób i sprawdzić faktyczne opóźnienie pomiędzy działaniem gracza a reakcją na ekranie. Przy okazji porównamy nowoczesny monitor LCD stworzony z myślą o graczach (Benq XL2720Z) z CRT, bo wciąż znajdują się zwolennicy gry na tego typu wyświetlaczach. Oto nasza metodyka oraz test.

więcej »
Kamil Homziak | 03.04.2012 | 173105 odsłon | 52 komentarze
W monitorach można przebierać jak w ulęgałkach: matryce TN, VA, IPS, modele o różnym czasie reakcji i często wielomilionowym kontraście, dla grafików i dla graczy. BenQ postanowił stworzyć nową podkategorię: monitor do RTS-ów. Oto RL2450HT. więcej »
Mateusz Brzostek | 30.05.2014 | 165384 odsłony | 14 komentarzy

Wyświetlacz bez kabli? To kusząca perspektywa. Jeszcze nie wymyślono, jak się pozbyć kabla zasilającego, ale o sygnałowym możemy zapomnieć dzięki technice bezprzewodowej transmisji obrazu Miracast. Zwykle do działania wymaga ona stosownej przystawki, ale są dostępne urządzenia, które jej nie potrzebują. Jednym z nich jest monitor Philips 239C4QHWAB.

więcej »
Artykułów na stronę
1 2 3 4
Aktualności
Bezpieczeństwo zebrane do jednej aplikacji. 2
Wielki tablet ze Snapdragonem 835. 10
Nowy flagowiec coraz bliżej. 15
Capcom stanął na wysokości zadania. 25
Firma wchodzi na rynek akcesoriów komputerowych dla graczy. 17
Jay Z znalazł w końcu dużego partnera dla swojego biznesu. 3
Firma z Cupertino żąda od producenta chipów odszkodowania w wysokości 1 mld dolarów. 21
Bez problemu zagramy też na starszych komputerach. 7
Znamy oficjalne wyniki wewnętrznego śledztwa Samsunga. 39
Seria Core i3 ma nowych rywali. 107
Konstrukcja dla fanów bieli. 21
Znamy oficjalne wyniki wewnętrznego śledztwa Samsunga. 39
Zamówienia na sprzęt Japończyków są naprawdę bardzo duże. 18
Według dewelopera, studia będą raczej niechętnie przenosiły największe tytuły na konsolę Nintendo. 42
Nowa konstrukcja z G-Sync. AOC rozszerzył swoją linię monitorów dla graczy o model AGON AG352UCG. 21
Notebook z Kaby Lake i GeForce 940MX. 13
Naprawdę bardzo dobry pakiet produkcji. 8
Pecetowcy przetestują grę na początku lutego. 21
Mini PC gotowy na granie w VR. 16
Bezpieczeństwo zebrane do jednej aplikacji. 2
Kolejny model dla fanów cichych komputerów. Firma be quiet! 24
Nowy flagowiec coraz bliżej. 15
Seria Core i3 ma nowych rywali. 107
Narzędzie dla deweloperów zostało właśnie udostępnione w wersji beta. 22
Kup raz i graj na PC oraz Xbox One. 7
Facebook
Ostatnio komentowane