Monitory i projektory
Artykuły
Artykułów na stronę
1 2 3 4
Łukasz Marek | 22.08.2014 | 283873 odsłony | 205 komentarzy

Asus ROG Swift PG278Q to pierwszy na rynku monitor 27-calowy, który jest zdolny wyświetlać obraz o rozdzielczości 2560 × 1440 z gwarantowanym odświeżaniem na poziomie 144 Hz, a zarazem jest wyposażony w niedawno przedstawioną na naszych łamach technikę G-Sync. Teoretycznie jest to więc najlepszy monitor do gier – zapewnia wszystkie nowinki techniczne, które przydają się w szybkich wirtualnych potyczkach, na przykład w Counter-Strike: Global Offensive i serii Quake. Oto jego test w porównaniu z innymi modelami dla graczy.

więcej »
Łukasz Marek | 26.03.2015 | 188957 odsłon | 182 komentarze

AMD FreeSync to technika konkurencyjna wobec G-Sync, opracowanej przez Nvidię. Obydwa rozwiązania mają eliminować rozrywanie obrazu (tearing) i zacięcia (stuttering), a także zmniejszać do minimum opóźnienie sygnału (input lag). Technikę Nvidia G-Sync mieliśmy okazję już kilkukrotnie sprawdzić w działaniu i możemy potwierdzić, że obietnice producenta zostały spełnione. Teraz nadszedł czas na rywala: AMD FreeSync. Czy nowość ma szansę odnieść sukces, mimo że na rynku pojawiła się później? Oto nasz test.

więcej »
Łukasz Marek | 11.03.2015 | 352605 odsłon | 168 komentarzy

Pierwsze LCD dla graczy o zwiększonej szybkości odświeżania (np. do 120 Hz) pojawiły się już w 2009 roku, ale dopiero w ostatnich kilkunastu miesiącach naprawdę zdobyły ich uznanie. W internecie pokazano wiele porównań, głównie w zwolnionym tempie, tak aby użytkownicy 60-hercowych ekranów mieli wyobrażenie o tym, jak korzysta się z ekranu 120- lub 144-hercowego. Spróbowaliśmy przeprowadzić testy pokazujące, o ile poprawiają się wyniki na wirtualnych arenach. Posłużył do tego najlepszy dziś monitor dla graczy: Asus ROG Swift PG278Q.

więcej »
Sebastian Krzeczkowski | 05.05.2010 | 1608856 odsłon | 146 komentarzy
Jeśli spytamy osobę niezaznajomioną z nowinkami technicznymi o to, z czym kojarzy jej się komputer, to najpewniej usłyszymy, że z ekranem i dużym, przeważnie szumiącym pudłem. Jeszcze nie tak dawno na biurkach dominowały (w każdym sensie) monitory kineskopowe (CRT). Technika LCD dopiero raczkowała i na monitory tego typu mogli sobie pozwolić tylko nieliczni. Nie dość, że były one trudno dostępne, to jeszcze trzeba było za nie zapłacić dużo więcej niż za tradycyjny model. Ale to już tylko wspomnienia. Ekranów kineskopowych obecnie praktycznie się nie produkuje, a LCD można kupić już za kilkaset złotych. Niestety, oferta jest tak bogata, że bardzo trudno wybrać odpowiedni model. Zebranie i zaprezentowanie w jednym artykule większości dostępnych monitorów ciekłokrystalicznych wręcz byłoby niemożliwe. Dlatego postanowiliśmy ograniczyć liczbę modeli w teście według najprostszego kryterium: ceny. więcej »
Kamil Homziak | 27.10.2011 | 920984 odsłony | 141 komentarzy
To dobrze, jeśli monitor wygląda atrakcyjnie, jednak najważniejsze jest to, aby wyświetlał dobrej jakości obraz. Na nieszczęście grafików, którzy z reguły korzystają z najwyższej jakości paneli, urządzenia o najlepszych matrycach i największych możliwościach z punktu widzenia ergonomii często są toporne. A może coś się zmieniło i ładna obudowa to nie tylko cecha wyświetlaczy typu TN? Odpowiedź na to pytanie, jak również na wiele innych znajdziecie w naszym teście kilkunastu modeli z matrycami VA i IPS. więcej »
Łukasz Marek | 31.03.2015 | 239398 odsłon | 138 komentarzy

Więcej i więcej klatek na sekundę: 45 zamiast 30, 60 zamiast 45, 120 zamiast 60... Te liczby wielu popychają do budowy komputera zdolnego wyświetlać gry w nieco lepszej płynności niż konsolowe 30 kl./s. Wiemy już, że różnica w częstotliwości odświeżania obrazu między 144 Hz a 60 Hz jest widoczna i odczuwalna, a więc monitor ma znaczenie. Teraz pora na następny czynnik, właśnie klatki na sekundę. Czy wygenerowanie dodatkowych klatek pomaga w grze, a jeśli tak, to w jakim stopniu?

więcej »
Michał Grzegorz Wójcik, Łukasz Marek | 04.05.2012 | 537001 odsłon | 127 komentarzy
Nasi Czytelnicy często pytali nas, jakie znaczenie dla wydajności i walorów użytkowych ma format monitora. Czy trochę więcej linii w poziomie ma aż tak duży wpływ na szybkość działania gier? Czy większość typowych użytkowników zadowoli się najbardziej rozpowszechnionym standardem 16:9? I czy warto aż tyle dopłacać do monitorów o proporcjach 16:10? W końcu na pierwszy rzut oka różnica nie wydaje się wielka... więcej »
Kamil Homziak | 21.04.2011 | 205881 odsłon | 124 komentarze
W gąszczu wszelkiego rodzaju monitorów zdecydowanie przeważają te z matrycą TN. Są tanie, a mało zaawansowany użytkownik nie zawsze jest świadomy, że istnieje coś lepszego. A co jeśli ktoś ma większe wymagania, a niewiele pieniędzy? Ciekawą propozycją będzie dla niego iiyama ProLite X2472HD. więcej »
Łukasz Marek | 13.04.2015 | 170235 odsłon | 123 komentarze

Wyspecjalizowane monitory dla graczy o wysokiej częstotliwości odświeżania ekranu (minimum 120 Hz), rozsądnej rozdzielczości (przynajmniej Full HD) i skrajnie małym opóźnieniu sygnału (input lag) są obecne na rynku już od kilku lat, a ich wybór jest dosyć duży, ale do tej pory wszystkie łączyła matryca TN. Ten trend postanowił przełamać jeden z producentów. Model Acer XB270HU to monitor o rozdzielczości WQHD i 144-hercowym odświeżaniu wyposażony w moduł G-Sync i – uwaga! – matrycę IPS. Oto test najlepszego dziś modelu dla graczy!

więcej »
Sebastian Stolarczyk | 12.12.2006 | 113972 odsłony | 120 komentarzy
Kilkanaście miesięcy temu firma Apple przedstawiła nową linię monitorów Cinema Display HD. W skład rodziny wchodzą trzy wyświetlacze o przekątnej 20, 23 i 30 cali. Ostatni z nich jest w stanie wyświetlić ponad 4 miliony pikseli, rozmieszczonych na ekranie o rozdzielczości 2560x1600. Linia Cinema Display HD wyróżnia się elegancką obudową z anodyzowanego aluminium, zgodnością z komputerami PC i bardzo wysoką jakością obrazu. Do naszej redakcji trafił najwyższy model z oferty firmy, monitor o 30-calowej przekątnej. Jeśli pracujecie z profesjonalnymi aplikacjami graficznymi lub należycie do grona najbardziej wymagających graczy (nie oszczędzających na własnych przyjemnościach), wyświetlacz powinien Was zainteresować. więcej »
Sebastian Krzeczkowski | 26.12.2009 | 140822 odsłony | 117 komentarzy
Ładnych kilka lat temu na naszych biurkach stały monitory CRT. Były duże i ciężkie. Potem przyszła era płaskich monitorów LCD. Mniejsze, lżejsze, z gorszym obrazem i dużo droższe od kineskopowych pudełek, bardzo powoli zdobywały serca użytkowników. Potem ktoś „wymyślił” monitor panoramiczny. Mimo wszystko karkołomna idea przyjęła się. Dzisiaj większość z nas nie wyobraża sobie korzystania z komputera bez LCD. Jednak technika nie lubi stać w miejscu. Producenci monitorów wpadli na inny pomysł: ekrany o proporcjach 16:9. więcej »
Piotr Kwiatkowski | 31.03.2017 | 57554 odsłony | 115 komentarzy

Samsung nie był do tej pory postrzegany jako mocny gracz na rynku monitorów dla graczy. Ma się to jednak zmienić za sprawą modeli z serii CFG70, które wyposażono w panele LCD VA Quantum Dot (z „kropkami kwantowymi”). Do naszego laboratorium trafił 24-calowy C24FG70. Zobaczmy, jak według Samsunga wygląda idealny monitor do gier.

więcej »
Łukasz Marek | 27.08.2015 | 302472 odsłony | 115 komentarzy

Postanowiliśmy sprawdzić, jaki wpływ na wydajność i wygląd gier ma użycie monitora w formacie 21 : 9. Porównaliśmy osiągi w rozdzielczości 3440 × 1440 i dwóch bardziej tradycyjnych, dających proporcje 16 : 9: WQHD (2560 × 1440) i Ultra HD (3840 × 2160). Sprawdziliśmy, jak nowe gry radzą sobie z tak dużą liczbą pikseli w poziomie i czy możemy liczyć na szersze pole widzenia, które pozwoli osiągnąć dodatkową przewagę nad przeciwnikami.

więcej »
Kamil Homziak | 17.02.2012 | 630938 odsłon | 110 komentarzy
Kilka miesięcy temu opublikowaliśmy test monitorów z matrycami VA i IPS, teraz przyszła pora, aby przemaglować produkty z nieco innej półki, która też coraz częściej przykuwa uwagę kupujących. W szranki stanęło dziewięć stosunkowo tanich modeli o przekątnej 27 cali. więcej »
Łukasz Marek | 27.07.2016 | 158772 odsłony | 109 komentarzy

Monitory o wysokiej częstotliwości odświeżania to obok technik FreeSync i G-Sync najlepsza rzecz, jaką w ostatnich kilku latach dostali gracze. Wyższość 144-hercowych wyświetlaczy nad 60-hercowymi jest bezdyskusyjna i choć ceny takich monitorów są wysokie, jest na nie coraz więcej chętnych. Oto test dwóch najtańszych 144-hercowych konstrukcji: Benq XL2411Z oraz LG 24GM77.

więcej »
Łukasz Marek | 19.08.2014 | 147310 odsłon | 109 komentarzy

Nvidia G-Sync to technika eliminująca rozrywanie ekranu (tearing) i zacięcia (stuttering) oraz zmniejszająca do minimum opóźnienie sygnału (input lag). To trzy największe zmory graczy pecetowych i konsolowych. Podłączenie odpowiednio skonfigurowanego peceta do monitora wyposażonego w specjalny układ usuwa te problemy i jeśli tylko wydajność podzespołów jest wystarczająco duża, zapewnia niezwykle płynną animację.

więcej »
Sebastian Stolarczyk | 20.11.2006 | 161681 odsłon | 103 komentarze
Do naszej redakcji dotarł jeden z pierwszych monitorów LCD, które mogą poszczycić się zastosowaniem panela S-IPS o przekątnej ekranu równej 24". Monitor LG Flatron L245WP to prawdziwa gratka dla wymagających użytkowników. Ogromny obszar roboczy o rozdzielczości 1920x1200 punktów, wysokiej klasy matryca o świetnej jakości kolorów i wreszcie interfejs HDMI w miejsce popularnego DVI. Jak sprawuje się monitor za (prawdopodobnie) 5 tysięcy złotych? Przekonajmy się! więcej »
Mieszko Krzykowski | 24.08.2009 | 222709 odsłon | 99 komentarzy
Czasy, gdy monitor LCD był luksusem dostępnym dla nielicznych, to odległa przeszłość. Dziś coraz powszechniejsze są ekrany o przekątnej 22 i 24 cali. Przy obecnych cenach coraz więcej osób kupuje drugi monitor, aby powiększyć swój obszar roboczy. Jednak mało kto korzysta z dwóch monitorów w grach. To kazało nam zadać pytanie, jak obecne gry obsługują taką lub większą ich liczbę. więcej »
Kamil Homziak | 20.05.2011 | 148031 odsłon | 98 komentarzy
Gdyby zapytać użytkowników komputera, jaka marka zapewnia najlepszą jakość obrazu na monitorze, prawdopodobnie najczęściej padałaby odpowiedź: Eizo, albo: Eizo i NEC. Czy nowy Asus z serii ProArt jest dla nich godnym rywalem? więcej »
Łukasz Marek i Mateusz Brzostek | 13.08.2014 | 188954 odsłony | 94 komentarze

Input lag, czyli opóźnienie sygnału, to jeden z największych wrogów wirtualnych rozgrywek. Nawet teoretycznie małe opóźnienie może sprawić, że przyjemność z gry uleci, bo wydarzenia na ekranie będą następowały z pewnym opóźnieniem w stosunku do ruchu dłoni. Postanowiliśmy przyjrzeć się temu zjawisku w nietypowy sposób i sprawdzić faktyczne opóźnienie pomiędzy działaniem gracza a reakcją na ekranie. Przy okazji porównamy nowoczesny monitor LCD stworzony z myślą o graczach (Benq XL2720Z) z CRT, bo wciąż znajdują się zwolennicy gry na tego typu wyświetlaczach. Oto nasza metodyka oraz test.

więcej »
Artykułów na stronę
1 2 3 4
Aktualności
Moc w najczystszej postaci. 53
Nie skorzystacie z „cudownego” mostka za 600 dolarów. 21
Rok sztucznej inteligencji. 9
Sprzęt zostawia konkurencję daleko w tyle. 28
Rekordowa gra wchodzi w fazę wydania. 15
To jedno z ważniejszych usprawnień nowego systemu Google. Android 8.1. 9
Po trzy modele dla urządzeń mobilnych i desktopów. 13
Pod tym ekranem ukrywa się AMD Vega. 23
Firma zanotowała najlepsze zyski od sześciu lat. 8
Dużo tu rowów i dziurek. 10
Montana wiosną ponoć też jest piękna. 19
Walec go przejechał. Zotac przedstawił swój najnowszy komputer dla gracza - MEK1. 7
Najnowszy partner biznesowy AMD. 15
To małe, ale bardzo istotne z punktu widzenia użytkowników usprawnienie. Facebook rozpoczął testy tzw. 11
Facebook
Ostatnio komentowane