Karty graficzne
Artykuł
Paweł Pilarczyk, Wtorek, 4 maja 2004, 15:00
W dniu dzisiejszym swą premierę ma układ graficzny ATI nowej generacji, znany dotychczas pod nazwą kodową R420. Na jego bazie powstały dwa produkty: flagowy RADEON X800 XT Platinum Edition oraz trochę wolniejszy - i zarazem tańszy - RADEON X800 PRO. Karty konkurować mają z obecnym liderem wydajności, GeForce 6800 Ultra. Żeby jednak nie było zbyt łatwo, NVIDIA także dziś poszerzyła swoją ofertę o jeszcze szybszy produkt: GeForce 6800 Ultra Extreme.

W naszym artykule przedstawimy testy wydajności RADEON X800 XT, RADEON X800 PRO, GeForce 6800 Ultra Extreme oraz GeForce 6800 Ultra. Nie zapomnieliśmy też o produktach poprzedniej generacji: RADEON 9800 XT oraz GeForce FX 5950 Ultra. Prócz wyników znajdziecie też specyfikacje nowych układów ATI oraz NVIDIA. Zapraszamy.
Dlaczego recenzja na żywo?

Niestety nie udało nam się ukończyć wszystkich testów przed godziną "zero" (czyli 15:00, tak naprawdę :-)). Dlatego też nasz artykuł poprowadzimy w postaci recenzji na żywo. Trwać będzie od dzisiaj do pojutrza włącznie. Pojutrze musimy przesłać karty do kolejnych dziennikarzy. Jednak już dzisiaj zaprezentujemy wyniki kilkanastu różnych testów. W międzyczasie wciąż możecie składać Wasze propozycje testów w tym wątku na naszym forum.

GeForce 6800 - co nowego?

Rodzina układów GeForce 6800 miała swą premierę w połowie kwietnia. Wtedy też, w dniu premiery, opublikowaliśmy artykuł, w którym opisaliśmy układy w miarę szczegółowo. Nie będziemy zatem zagłębiać się ponownie w ich architekturę, a jedynie przypomnimy ich specyfikację: NV40 to układ produkowany w technologii 0,13 mikrona, składający się z 220 milionów tranzystorów. Może być instalowany zarówno na kartach ze złączem AGP 8X, jak i PCI Express. Ma 256-bitową szynę danych do pamięci i współpracuje z pamięciami GDDR3.

NV40 charakteryzuje się 16-potokową architekturą, o jednej jednostce mapującej teksele w każdym potoku. Układ jest ponadto zgodny ze specyfikacją Shader Model 3.0 określającą funkcje udostępniane przez jednostki cieniowania pikseli (muszą być zgodne ze standardem Pixel Shader 3.0) oraz jednostki cieniowania wierzchołków (muszą być zgodne z Vertex Shader 3.0). Należy pamiętać, że obie specyfikacje nie wnoszą żadnych rewolucyjnych funkcji, które umożliwiłyby uzyskanie nowych efektów graficznych, niedostępnych na układach graficznych poprzedniej generacji (zgodnych ze specyfikacjami Pixel Shader 2.0 oraz Vertex Shader 2.0). W specyfikacjach PS 3.0 i VS 3.0 zniesiono ograniczenia na długość kodu sterującego jednostkami cieniującymi, wprowadzono kontrolę przepływu, skoki warunkowe i rozgałęzienia. W efekcie programowanie dodatkowych efektów jest po prostu prostsze z punktu widzenia programisty - jednak wszystkie efekty, które zrealizować można przy pomocy jednostek PS 3.0 i VS 3.0, można też uzyskać na sprzęcie z jednostkami PS 2.0 oraz VS 2.0.

Wreszcie, GeForce 6800 udostępnia funkcję mapowania przemieszczeń (displacement mapping), umożliwiającą bardzo wierne generowanie chropowatości na powierzchniach - nie przez oszukiwanie oka przez odpowiednie kolorowanie pikseli na płaskiej powierzchni (jak to ma miejsce w przypadku mapowania wybojów), a przez faktyczną ingerencję w geometrię.

Wśród nowości obecnych w GeForce 6800 znajdziemy też umiejętność filtrowania anizotropowego 16X, technologię usprawniającą generowanie cieni UltraShadow II oraz nowy tryb wygładzania krawędzi wykorzystujący metodę obracanej siatki (Rotated-Grid Antialiasing).

Dostępne modele

Linia GeForce 6800 na dzień dzisiejszy obejmuje aż cztery modele kart. Dwa z nich debiutują oficjalnie dopiero dzisiaj. Oto ich kompletna lista:

  • GeForce 6800 Ultra Extreme - ta karta ma dzisiaj swoją premierę. Cechuje się 16-potokową architekturą i taktowaniem 450/1100 MHz (taktowanie układu graficznego/taktowanie efektywne pamięci). W stosunku do modelu 6800 Ultra, który dotychczas był najszybszą kartą w ofercie NVIDII, wersja Ultra Extreme ma zatem o 50 MHz wyżej taktowany GPU (co stanowi wzrost o 12,5%)
  • GeForce 6800 Ultra - dotychczas flagowa karta w ofercie NVIDII. 16-potokowa architektura, taktowanie 400/1100 MHz
  • GeForce 6800 GT - ta karta także dopiero dziś oficjalnie debiutuje, chociaż plotki o jej istnieniu krążyły po internecie już od kilku dni. Cechuje się 16-potokową architekturą, jednak niższym taktowaniem: 350/1000 MHz.
  • GeForce 6800 - najwolniejszy członek rozdziny. Sprawne tylko 12 potoków renderujących (pozostałe 4 są zablokowane), taktowanie 325/700 MHz.
Ocena artykułu:
Ocen: 1
Zaloguj się, by móc oceniać
HILTI (2004.05.04, 15:00)
Ocena: 0

0%
first?
tygrysek (2004.05.04, 15:00)
Ocena: 0

0%
ciekawe który będę smilies/smile.gif
Wyczek (2004.05.04, 15:00)
Ocena: 0

0%
pierwszy? smilies/smile.gif
*Konto usunięte* (2004.05.04, 15:01)
Ocena: 0
drugi! smilies/tongue.gif ale i tak niezle
Quba (2004.05.04, 15:09)
Ocena: 0

0%
Przeczytałem smilies/krzywy.gif Narazie wszystko od strony technicznej... Czekam z niecierpliwoscia na testy smilies/smile.gif A teraz musze jechac smilies/sad.gif Bye all.
HILTI (2004.05.04, 15:16)
Ocena: 0

0%
Jak widać opłacało się zainwestować w nową mysz i potrenować skille w CS-a, żeby szybciej trafiac w "dodaj komenrarz" i "ok" smilies/tongue.gif Czekam z niecierpliwością na wybiki testów. Może mały OC X800 XT???
Duchu (2004.05.04, 15:27)
Ocena: 0

0%
Czekałem dwa tygodnie i zero testów, przedstawiliście tylko specyfikacje poszczególnych kart, czyli coś co każdy już wiedział smilies/sad.gif Jestem rozczarowany...



Pozdr.
thomson (2004.05.04, 15:30)
Ocena: 0

0%
Ciężko sie dostac do tego artykułu , bo coś chyba serwerek nawala (miliony zainteresowanych smilies/bigsmile.gif)

Narazie widze 'tylko' 5 stron , mam nadzieje że treściwe i zabieram sie czytać smilies/smile.gif
czesiu (2004.05.04, 15:31)
Ocena: 0

0%
duchu omg:( spokojnie poczekaj kilka godzin....
*Konto usunięte* (2004.05.04, 15:40)
Ocena: 0
Zdaje się, że PCLab jest dzisiaj niesamowicie przeciążony, bo wszystko się z ledwością ładuje smilies/wink.gif)



Nic tylko czekać na wyniki smilies/krzywy.gif



Tak na marginesie, jakim aparatem robicie takie fajne zdjęcia (chodzi mi szczególnie o zbliżenia)?
Zaloguj się, by móc komentować
Artykuły spokrewnione
Aktualności spokrewnione
Gry online
Facebook
Download Komputer Świat
Program do usuwania zbędnych plików z dysku twardego.
Jeden z najpopularniejszych emulator napędów optycznych CD, DVD oraz Blu-ray.
Opensource'owy, wieloplatformowy i popularny edytor grafiki rastrowej.
Popularny pakiet biurowy dla systemów Windows, OS X i Linux.
Program do pobierania muzyki z serwis streamingowego SoundCloud.
Popularne narzędzie do tworzenia plików w formacie PDF.
Niezależna gra komputerowa z otwartym światem z sześciennych klocków.
Narzędzie do konwersji materiałów wideo z serwisu YouTube.
Gra komputerowa łącząca w sobie elementy platformowe i zręcznościowe.
Konkursy
CD Projekt Red ogłosił nowy konkurs na modyfikację do gry Wiedźmin 3: Dziki Gon. 13