Studio Deluxe version 8 oraz Studio MovieBox DV to dwa produkty amerykańskiej firmy Pinnacle. Przeznaczone są one do zastosowań domowych i półprofesjonalnych. Oba produkty umożliwiają nieliniową edycję materiału wideo przechwytywanego zarówno ze źródeł cyfrowych, jak i analogowych.
Co kryją pudełka
W pudełku ze Studio Deluxe version 8 znajdziemy następujące elementy:
- kartę PCI realizującą funkcje przechwytywania analogowego bądź cyfrowego sygnału wideo z wbudowanym kontrolerem FireWire (2 gniazda na śledziu + jedno wewnętrzne)
- podłączany do karty moduł „breakout box”, na którym umieszczono analogowe wejścia oraz wyjścia audio i wideo (1 x composite; 1 x S-Video; stereofoniczne audio – cinch)
- kabel IEEE1394 zakończony z jednej strony wtyczką 6-pinową, a z drugiej – 4-pinową
- instrukcję instalacji oraz podręcznik użytkownika oprogramowania Studio 8
- pełną wersja oprogramowania Pinnacle Studio 8
- pełną wersję pakietu dodatkowych efektów przejść Hollywood FX
- bonus w postaci płyty z atlasem samochodowym 2002-2003 Michelin
Zestaw MovieBox DV składa się z następujących elementów:
- zewnętrzne urządzenie MovieBox DV realizujące funkcje przechwytywania sygnału wideo ze źródeł analogowych (wejścia 1 x composite, 1 x S-video oraz analogowe wejście stereofoniczne audio – cinch) bądź cyfrowych (złącze FireWire)
- dwa kable FireWire – jeden zakończony z jednej strony wtyczką 4-pinową, a z drugiej 6-pinową i drugi zakończony z obu stron wtyczkami 6-pinowymi
- zasilacz
- instrukcja instalacji oraz podręcznik użytkownika oprogramowania Studio 8
- pełnej wersji programu Pinnacle Studio 8
Charakterystyczną cechą obu produktów jest duża staranność wykonania. Jest to szczególnie widoczne w MovieBox DV, którego design został zaprojektowany w studiu F.A. Porshe. Oczywiście –wygląd to nie wszystko. Najważniejsze są przecież możliwości.
A te – przynajmniej według specyfikacji – prezentują się całkiem nieźle. Postanowiłem sprawdzić, jak rzeczywistość ma się do zapewnień producenta.
Wymagania Studio Deluxe 8 oraz MovieBox DV oraz konfiguracje komputerów testowych
Jako minimum do korzystania z obu produktów producent podaje konfigurację składającą się z następujących podzespołów:
- procesor Intel Pentium lub AMD Athlon taktowany zegarem 500 MHz (zalecany procesor o taktowaniu 1,5 GHz lub szybszy);
- 128 MB RAM (zalecane 256 MB);
- karta graficzna zgodna z DirectX (zalecana karta klasy co najmniej GeForce3 lub nowsza z 32 MB pamięci);
- karta dźwiękowa zgodna z DirectX;
- dla Studio Deluxe 8 - wolny slot PCI; dla MovieBox DV – wolny jeden port FireWire;
- system operacyjny Windows 98 SE / Me / 2000 lub XP (zalecany XP) z DirectX 8;
- 4 GB wolnej przestrzeni dyskowej na każde 20 minut materiału wideo zgrywanego z najlepszą jakością. Dodatkowo zalecany jest osobny dysk przeznaczony dla plików wideo;
- około 300 MB wolnej przestrzeni dyskowej niezbędne do zainstalowania oprogramowania;
- podsystem pamięci masowej musi być zdolny do nieprzerwanego transferu danych z szybkością minimum 4 MB/s;
- napęd CD, nagrywarka CD/DVD wymagana do tworzenia nagrań w formatach Video-CD, Super Video-CD, DVD.
Postanowiłem przetestować działanie zestawów na dwóch dość mocno różniących się komputerach. Pierwszą maszyną testową był dostarczony dzięki uprzejmości firmy Action z Warszawy komputer o następującej konfiguracji:
- procesor Athlon XP 3000+
- płyta główna ABIT NF7
- 2 x 512 MB pracującej w trybie dwukanałowym pamięci ram DDR400 (Kingston KVR400X64C3)
- karta graficzna ATI RADEON 9800 PRO 128 MB
- dysk twardy Western Digital WD600JB (60 GB; 7200 obr.; ATA100) – przeznaczony na system operacyjny oraz oprogramowanie
- dedykowany dla plików wideo dysk twardy Western Digital WD1200JB (120 GB; 7200 obr.; ATA100)
- kontroler FireWire Texas Instruments TSB12LV23 (OHCI Compliant IEEE1394 FireWire Controller) - wypożyczony z firmy Alstor
- czytnik DVD Toshiba SD-M1712
Drugą maszyną był mój prywatny sprzęt o znacznie słabszej konfiguracji:
- procesor Athlon XP 2100+
- płyta główna ASUS A7V133
- 768 MB pamięci SDRAM PC133 (1 x 512 MB + 1 x 256 MB)
- karta graficzna ATI RADEON 8500 64 MB
- dysk twardy Maxtor 9 8196H8 (80 GB; 7200 obr.; ATA100) – przeznaczony na system operacyjny oraz oprogramowanie
- dysk twardy Seagate ST340016A (40 GB; 7200 obr; ATA100) – różne dane
- dysk twardy Western Digital WD1200JB (120 GB; 7200 obr.; ATA100) – przeznaczony dla plików wideo
- kontroler FireWire Texas Instruments TSB12LV23 (OHCI Compliant IEEE1394 FireWire Controller) - wypożyczony z firmy Alstor
- nagrywarka CD LiteOn LTR-48246S
Na obu komputerach zainstalowany był system operacyjny Windows XP Professional PL.
Jako źródło cyfrowego bądź analogowego sygnału wideo posłużyła kamera miniDV JVC GR-D30E.
Jak to działa? Okazało się, że całkiem nieźle. Przede wszystkim – nie było absolutnie żadnych problemów z poprawnym wykryciem nowych urządzeń i instalacją odpowiednich sterowników. Nie powodowały one również żadnych konfliktów z innymi urządzeniami. Instalacja oprogramowania Studio 8 także nie nastręczyła żadnych trudności.
Oprogramowanie Studio 8
Oprócz sprzętu, zasadniczą częścią obu zestawów jest oprogramowanie. Dzięki Studio 8 użytkownik ma możliwość przeprowadzenia kompletnej edycji materiału wideo – od zgrywania z analogowych bądź cyfrowych źródeł, poprzez montaż, do publikacji bądź to w internecie, bądź też nagrywania dysków w formatach DVD, Video-CD, Super Video-CD, bądź też w końcu eksportu z powrotem na cyfrowe bądź analogowe kasety wideo. Zestaw Studio Deluxe 8 jest dodatkowo rozbudowany o pakiet Hollywood FX, zawierający ponad 200 różnych efektów przejść.
Muszę przyznać, iż firmie Pinnacle udało się stworzyć oprogramowanie o całkiem sporych możliwościach, a jednocześnie o intuicyjnej i prostej obsłudze. Interfejs jest bardzo przejrzysty, łatwo odnaleźć potrzebne narzędzia, które sensownie pogrupowano i ułożono w taki sposób, iż użytkownik jest wręcz prowadzony za rękę przez kolejne etapy zgrywania czy montażu materiałów.
Siła Studio 8 objawia się już podczas zgrywania materiałów z kamery – można nią w pełni sterować z poziomu oprogramowania (choć wymagane jest tutaj połączenie poprzez interfejs FireWire). Podczas zgrywania materiału cały czas dostępny jest jego podgląd. Więcej nawet! W Studio 8 można korzystać z funkcji nazwanej SmartCapture, która automatycznie rozpoznaje początek i koniec każdego fragmentu filmu korzystając bądź to ze znaczników czasowych, bądź też ze zmian (np. oświetlenia) w samym materiale. Możliwe jest również dzielenie materiału na poszczególne ujęcia co zadany okres czasu, lub też po każdorazowym naciśnięciu spacji przez użytkownika. Przyznam szczerze, iż początkowo dość sceptycznie podchodziłem do tej funkcji, ale okazało się, iż działa ona naprawdę bardzo skutecznie, bardzo dobrze rozpoznając poszczególne fragmenty.
Posiadając materiał w postaci cyfrowej przechodzimy do w zasadzie najważniejszej części całej zabawy – jego edycji. Możliwości Studio 8 w tej dziedzinie są doprawdy bardzo duże, biorąc pod uwagę domowe i półprofesjonalne zastosowania. Poszczególne sekwencje wideo można przycinać, układać w dowolnej kolejności, dodawać efekty specjalne (np. przyspieszenie czy zwolnienie, korekcja koloru, efekt płaskorzeźby czy posteryzacji), łączyć przy wykorzystaniu różnorakich przejść (również trójwymiarowych), dodawać podkład dźwiękowy, narrację bądź napisy, które również można przekształcać na dziesiątki sposobów. Wykorzystanie mechanizmu drag-and-drop znacząco upraszcza pracę, a dzięki inteligentnemu renderingowi, program przelicza jedynie fragmenty, w których stosowane są różne efekty, co znacząco oszczędza czas oraz miejsce na dysku. Oczywiście – wszystkie efekty pracy można na bieżąco oglądać w oknie podglądu, bądź też korzystając z funkcji Undo – cofnąć się nawet do samego początku pracy.
Trzecią fazą pracy z materiałem wideo jego publikacja. W Studio 8 można tworzyć pliki w formacie MPEG-1, MPEG-2 bądź AVI wykorzystując dostarczone kodeki lub te, które już mamy zainstalowane w systemie – np. DivX. Druga możliwość – przygotowanie plików strumieniowych w formatach RealVideo 8 lub Windows Streaming Media, które można następnie umieścić w internecie. Trzecia możliwość – moim zdaniem najciekawsza – to przygotowywanie płytek w formatach DVD, Video-CD lub Super Video-CD. Tutaj po raz kolejny Studio 8 pokazuje swoje niemałe możliwości, dając użytkownikowi kompletne, oparte na linii czasu narzędzie do authoringu. Przy jego użyciu można tworzyć prezentacje zdjęć bądź klipów wideo z zagnieżdżonymi menu, ruchomymi tłami, przyciskami w postaci statycznej bądź też jako klipy, indeksami scen, czy podkładem muzycznym, a następnie od razu z poziomu programu nagrać na płytkę DVD lub CD w wybranym formacie. Czwarta możliwość – to po prostu zapis gotowego materiału z powrotem na kasecie kamery cyfrowej, bądź też na analogowym nośniku VHS.
Patrząc na powyższe, dość krótkie przedstawienie możliwości oprogramowania, nie można się specjalnie dziwić, iż otrzymało ono nagrody takich magazynów i serwisów internetowych, jak PC Magazine, Videomaker czy CNET. Należy od razu przyznać, iż wraz z możliwościami Studio 8 nie idą niebotyczne wymagania sprzętowe. Nawet na słabszym komputerze testowym oprogramowanie działało z przyzwoitą szybkością, nawet przy operowaniu na plikach w pełnej rozdzielczości PAL i formacie DV.
Podsumowując
Zarówno Pinnacle Studio Deluxe 8, jak i MovieBox DV można z czystym sumieniem polecić każdemu posiadaczowi cyfrowej kamery wideo, który chce nie tylko uwiecznić te ważniejsze lub mniej ważne momenty w swoim życiu, ale także mieć możliwość nadania im odpowiedniej oprawy. Nieco wyżej oceniam zestaw wewnętrzny, ze względu na dodatkową bibliotekę efektów Hollywood FX, której MovieBox DV jest pozbawiony. Na moją pozytywną ocenę złożyły się przede wszystkim duże możliwości oprogramowania i wysoka jakość wykonania, za które niestety trzeba dość drogo zapłacić. Oba zestawy zostały wycenione na około 1500 zł z podatkiem VAT każdy. Jeszcze kilka lat temu cena podobnego zestawu była kilkukrotnie wyższa. Dziś – na upartego – można skompletować zestaw o podobnych możliwościach, chociaż może nie aż tak łatwy w obsłudze – za nawet jedną trzecią tej kwoty.
Jeśli kogoś nie odstrasza jednak wspomniane 1500 zł, otrzymuje w zamian kompletny produkt z możliwością zarówno zgrywania, jak i eksportu wideo z i do urządzeń analogowych bądź cyfrowych, oprogramowanie o sporych możliwościach edycyjnych oraz kompletne narzędzie do authoringu. Czegóż więcej trzeba dla wideoamatora?
Minusem zestawu zewnętrznego są stosunkowo krótkie kable FireWire – szczególnie kabel 6-pin-6-pin do podłączenia zestawu z kontrolerem w komputerze. Zastanawia mnie to już od dłuższego czasu – dlaczego producenci przy urządzeniach zewnętrznych, w których mobilność ma być przecież podstawową cechą, doprowadzają użytkowników owych urządzeń do szału, dołączając kable minimalnej wręcz długości? Tego zarzutu w żadnym wypadku nie można odnieść do zestawu Studio Deluxe z wewnętrzną kartą kontrolera – zarówno kabel 4-pin-6-pin do połączenia cyfrowego, jak i kabel modułu „breakout box” mają wystarczającą długość, aby bez problemów podłączyć potrzebny sprzęt. A więc jednak się da…
Okno programu Studio 8 – pomimo całej funkcjonalności i wygody interfejsu – ma również jedną dość irytującą cechę. Otóż podczas pracy w rozdzielczości większej niż 1024x768 można zapomnieć o maksymalizowaniu okna tak, aby zajmował całą dostępną powierzchnię pulpitu. Po prostu – okno w postaci maksymalizowanej ma jeden możliwy rozmiar i „nie ma zmiłuj” – większe nie będzie.
Zalety
- przechwytywanie materiałów z cyfrowych (DV, Digitial8, MicroMV) i analogowych (8mm, VHS, SVHS, VHS-C, SVHS-C) źródeł wideo w pełnej rozdzielczości PAL
- sprzętowa obsługa formatu DV, kompresja „w locie” zarówno analogowego sygnału do formatu DV, jak również plików w formacie DV do sygnału analogowego
- komplet analogowych i cyfrowych wejść oraz wyjść wideo i audio
- duże możliwości i prostota obsługi oprogramowania Studio 8
- przyzwoicie napisany kod oprogramowania Studio 8 sprawia, iż nawet na nieco słabszych maszynach działa on bardzo dobrze
- dodatkowy pakiet efektów przejść Hollywood FX w zestawie Studio Deluxe 8
- atrakcyjny design urządzenia MovieBox DV
Wady
- brak obsługi dźwięku wielokanałowego
- nieco zbyt krótkie kable FireWire w zestawie MovieBox DV
- brak możliwości rozciągnięcia okna programu Studio 8 do pełnego rozmiaru pulpitu podczas pracy z rozdzielczością większą niż 1024x768
- dość wysoka cena
Do testów dostarczył:
Alstor www.alstor.pl Cena: Pinnacle Studio Deluxe version 8 - około 1500 zł z VAT, Pinnacle Studio MovieBox DV - około 1500 zł z VAT