Gry i konsole
Artykuł
Tomasz Nowak, Sobota, 27 grudnia 2003, 17:40
Saga Tomb Raider ma swój początek w 1996 roku, kiedy to na rynku pojawiła się pierwsza część gry. Zrobiła prawdziwą furorę na rynku gier komputerowych i w szybkim tempie wspinała się w rankingach najlepszych gier. Eidos Interactive, wydawca gry, postanowił - wykorzystując ogromną popularność Tomb Raidera (a zwłaszcza głównej bohaterki gry, seksownej pani archeolog, Lary Croft) - zbić fortunę na kolejnych częściach sagi. Powstały druga oraz trzecia część gry, jednak zostały zdecydowanie chłodniej przyjęte przez graczy, niż pierwszy Tomb Raider.
Powodem tego stanu rzeczy była monotonność nowych odcinków przygód Lary, a także niewielki postęp techniczny w kodzie gry. Dopiero czwarta część z podtytułem "The Last Revelation" miała przyczynić się do odzyskania świetności sagi.

Do tej pory pojawiło się już sześć części przygód ślicznej pani archeolog. Premiera najnowszej wersji przeciągała się kilkakrotnie. Początkowo zakładano, że gra ukaże się w listopadzie 2002 roku. Następnie przeniesiono datę na luty 2003, a potem na kwiecień. Ostatecznie premiera gry nastąpiła 30 czerwca, czyli prawie z rozpoczęciem okresu wakacyjnego.

Dotychczas gra Tomb Raider wydawana była w wersji na komputery typu PC oraz konsole PlayStation. Ostatnio specjalna edycja gry ukazała się w wersji na przenośną konsolkę Nokia N-Gage. Tomb Raider przyniósł swemu wydawcy, firmie Eidos Interactive, krociowe zyski. Z tej okazji, przez wytwórnię Paramount Pictures zostały wydane nawet dwie ekranizacje przygód Lary Croft. Pierwsza swą premierę miała jeszcze w 2002 roku, natomiast druga, Tomb Raider 2: The Cradle of Life (Kolebka życia) pojawiła się na ekranach kin w ubiegłe wakacje. W niniejszym artykule chciałbym się jednak skupić na najnowszej, szóstej odsłonie gry: Tomb Raider: The Angel of Darkness (Anioł Ciemności).

W akcję gry wprowadza nas początkowy film przedstawiający morderstwo mentora Lary, Wernera Von Croy'a. Głównym zadaniem Lary będzie odnalezienie pięciu czternastowiecznych malowideł zwanych "Obscura". Na drodze pani archeolog staje jednak alchemik o nazwisku Peter Von Eckhardt. Pakuje Larę w spore kłopoty - przekonuje policję, że jest ona morderczynią Von Croy'a. Od tej pory pani Croft nie dość, że poszukuje zaginionych obrazów, to jeszcze musi udowodnić swoją niewinność.

Na szczęście odnajduje sprzymierzeńca, niejakiego Kurtisa Trenta, byłego członka mistycznej organizacji Lux Veritatis. Chłopak opuszcza tę organizację w dniu śmierci swojego ojca. Poszukuje jego mordercy. Drogi Kurtisa i Lary zbiegają się, bowiem okazuje się, że mają oni wspólnego wroga.

Niestety w szóstej części Tomb Raidera nie wyjaśniono zagadki Egiptu. Ci z Was, którzy mieli okazję grać w Tomb Raider 4: The Last Revelation na pewno wiedzą, o co chodzi. Pozostałym pokrótce tłumaczę. Pod koniec tej części gry Lara ucieka z Wielkiej Piramidy. Gdy się jej to udaje, spotyka swojego mentora (Wernera). Zaczyna z nim rozmawiać, jednak nagle ziemia pod nogami Lary się obsuwa i dziewczyna spada w czeluście grobowca. Nie wiadomo, co dalej. Tak bowiem kończy się czwarta część TR.

Tomb Raider 5 jest już tylko dodatkiem opisującym wiele ciekawych przygód Lary, które odbyła ona w dzieciństwie i dorosłym życiu.


W nowej odsłonie gra zyskała nowoczesny i dużo bardziej zaawansowany silnik 3D, choć na pewno nie może się on równać z silnikami takich tytułów, jak Half-Life 2 czy Doom 3. Dużą zmianą jest większa szczegółowość postaci oraz pomieszczeń. Modele postaci zbudowane są obecnie z ponad 5 tysięcy trójkątów - dziesięciokrotnie więcej, niż dotychczas! Jak na nowoczesną grę przystało, "Anioł Ciemności" wykorzystuje funkcje biblioteki DirectX 9.0, w tym jednostki Pixel oraz Vertex Shader. Efekty dźwiękowe wzbogacane są przez system EAX 2.0. Gra wykorzystuje także instrukcje 3DNow! oraz SSE.


W Tomb Raider 6 poruszać się możemy już nie tylko przy pomocy klawiatury, ale także korzystając z myszki. Położono większy nacisk na dokładność obiektów, postać Lary nie "wpada" już w tekstury ścian, jak miało to miejsce w poprzednich częściach. Są również krótkie przerywniki filmowe w formacie FMV (Full-Motion Video).

Niestety dość często w grze spotkamy się z przekłamaniami w grafice: Lara czasem widzi przez ściany, a na niektórych poziomach tworzą się figury geometryczne nie wiadomo skąd! Czasem nawet gra potrafi się powiesić. Na szczęście większość problemów eliminuje instalacja najnowszej łatki do gry w wersji v52, do której link podajemy pod koniec artykułu.


Ocena artykułu:
Brak ocen
Zaloguj się, by móc oceniać
*Konto usunięte* (2003.12.27, 17:56)
Ocena: 0
Zanim przeczytam, napiszę, że gry była by super gdyby nie błędy. Wszystko przez film, gra wyszła w pośpiechu. smilies/sad.gif
MaT (2003.12.27, 19:02)
Ocena: 0

0%
ja doszedlem do momentu, w ktorym trzeba bylo walczyc z tym stworem (taki skaczacy lis czy co to tam smilies/smile.gif, prawie koniec gry) , a dalej juz mi sie nie chcialo ...
molek (2003.12.27, 19:55)
Ocena: 0

0%
Bardzo wysoko oceniles ta gre. Dla mne ta gra powinna dostac max ogolem 5pkt i to tylko z sentymentu do 2 pierwszych czesci.

Zgadzam sie z tym ze grafa jest nawet ladna, dzwiek obejdzie ale sterowanie jest tak skopane ze szkoda nawet o tym pisac smilies/bigsmile.gif. I to co najwazniejsze w grze czyli "miod" w tej grze duzo nie znajdziemy. Znudzila mi sie po 10min grania. Wiec suma sumaru jest to najgorsza czesc z seri w jaka gralem. Najlepsza to 2 potem 1 a rezta to tez kicha i nie przypadla mi do gustu no ale coz kazdy ma swoje zdanie i o gustach sie nie dyskutuje.
*Konto usunięte* (2003.12.27, 20:04)
Ocena: 0
za samo złe sterowanie nie mogę obniżyć oceny gry tak drastycznie



natomiast poprę Cię, że najlepsza była część pierwsza



co do samej gry, są dwa obozy, jednemu się gra podoba innym natomiast nie, w tym temacie już nie dyskutuje, bo to zależy jak napisałeś od gustu
*Konto usunięte* (2003.12.27, 21:53)
Ocena: 0
Dla mnie najlepsze była "dwójeczka" bądź część trzecia... trudno mi się zdecydowac.
tygrysek (2003.12.27, 22:01)
Ocena: 0

0%
Gra przypał roku... kiepskość totalna, a taka ocena? Ueee...
*Konto usunięte* (2003.12.27, 22:19)
Ocena: 0
a jaka ocena smilies/smile.gif

nie ma tam pełnego 10 smilies/smile.gif



grafika musisz przyznać jest na lepszym poziomie, pełna obsługa DX9 to już wielki plus, w nowym patchu nie ma przekłamań w grafice



a dźwięk? samemu trzeba ocenić, ale to chyba wiadoma sprawa, bo nagrywana przez Londyńską Symfonię, więc to profesjonaliści



ocena ogólna może za wysoka, może za niska...
Virus (2003.12.27, 22:32)
Ocena: 0

0%
Coś niebardzo dopracowali tą grę jeśli chodzi o szczegóły i płynność.

Legacy of Kain: Defiance dla PC też wykożystuje funkcje w directx 9.0b i chodzi o niebo lepiej niż ten Tomb Rider.
Virus (2003.12.27, 22:35)
Ocena: 0

0%
No a jak Crystal Dynamics przejeło projekt to można się spodziewać że będzie lepiej smilies/smile.gif

Przez tyle lat tworzyli gry spod znaku Soul Reaver.



Jest na co rączki zacierać smilies/bigsmile.gif
matteo (2003.12.27, 23:25)
Ocena: 0

0%
LOOOOOOOL ;p

Za niska ocena od 8/10?

Ja wiem, ze z Ciebie straszny entuzjasta Pani archeolog, ale jednak 8/10 ... ehhh ...



IMHO: Ja bym więcej niż - NACIĄGANĄ! - 6/10 nie dał.





P.S. Jak odpoczne to napisze w komentarzach o wiele więcej, stay tuned smilies/wink.gif
Zaloguj się, by móc komentować
Facebook
Ostatnio komentowane