Do niedawna tylko posiadacze konsol Xbox mogli cieszyć się serią gier wyścigowych Forza. Gracze nastawieni na rozgrywkę bardziej zręcznościową sięgali po Forza Horizon, a zwolennicy większego realizmu – po Forza Motorsport. Gracze komputerowi w 2016 roku dostali Forza Horizon 3, pierwszy duży tytuł studia Turn 10, który pokazał, że da się przenieść tę serię wyścigów na platformę PC. Co prawda wcześniej była jeszcze darmowa Forza Motorsport 6: Apex, ale była dystrybuowana w modelu free to play i zawartość była mocno ograniczona względem konsolowego odpowiednika. Tymczasem Forza Motorsport 7 już na starcie została zapowiedziana jako produkcja na konsole Xbox i pecety.
Forza Motorsport 7 – wymagania sprzętowe
Najsłabsza konfiguracja, która zdaniem producenta nadaje się do gry:
- procesor: Intel i5-750 2,67 GHz,
- pamięć operacyjna (RAM): 8 GB,
- karta graficzna: GeForce GT 740 lub AMD Radeon R7 250X,
- miejsce na nośniku danych: 108 GB,
- system operacyjny: Windows 10, wersja 15063.0 lub nowsza.
Zalecana konfiguracja:
- procesor: Intel i5-4460,
- pamięć operacyjna (RAM): 8 GB,
- karta graficzna: GeForce GTX 670 lub AMD Radeon RX 560,
- miejsce na nośniku danych: 108 GB,
- system operacyjny: Windows 10, wersja 15063.0 lub nowsza.
Wymagania sprzętowe podane przez producenta wydają się zadziwiająco niskie, szczególnie jak na grę reklamowaną jako najładniejsze wyścigi samochodowe spośród tych, które do tej pory powstały na konsole i komputery osobiste.
Według producenta do uruchomienia gry wymagany jest procesor czterordzeniowy, przy czym odpowiednia będzie nawet pierwsza generacja i5. Jednakże zalecany jest nowszy i5-4460, wciąż wydajny, ale też wiekowy. Spełnienie tego warunku nie powinno być problemem dla graczy. Również wymagania co do pojemności pamięci operacyjnej nie są wygórowane, bo 8 GB to dziś standardowa ilość, w którą wyposażone są prawie wszystkie komputery graczy.
Największym zaskoczeniem w konfiguracjach najwolniejszej i zalecanej jest dobór kart graficznych. W ramach minimalnych wymagań wskazano antyczne konstrukcje: GeForce'a GT 740 oraz Radeona R7 250X, których wydajność, jak na dzisiejsze standardy, jest bardzo słaba, bo w większości tytułów nie pozwala zagrać w rozdzielczości 1080p. Karty zalecane to też dziwny zestaw. Z jednej strony mamy prawdziwego weterana z obozu Nvidii, model GeForce GTX 670, wprowadzony 65 miesięcy temu, a z drugiej najnowszą kartę AMD z taniego segmentu, Radeona RX560. Pod względem wydajności obie te konstrukcje są bardzo zbliżone, z lekkim wskazaniem na Nvidię.
Jednym z najtrudniejszych do spełnienia wymagań jest szybkie łącze internetowe. Żeby zagrać w nową Forzę, trzeba pobrać aż 99 GB danych (gra na nośniku zajmie około 108 GB). Jest to duży problem, ponieważ sklep Microsoftu nie zawsze działa prawidłowo; rozwiązanie znajdziecie w naszym wcześniejszym tekście o problemach z pobraniem gry). Dodatkowo wymagany jest system Windows 10 z zainstalowanym uaktualnieniem Creators Update. Gra działa tylko z API DirectX 12.
Procedura testowa i uwagi
Jak zapewne wielu Czytelników zauważyło, w internecie nie ma prawie żadnych porównań wydajności kart graficznych czy procesorów w Forza Motorsport 7. W zasadzie wszystkie publikacje na ten temat odwołują się do jednego źródła: niemieckiego wortalu computerbase.de. Powód jest prosty: pomiar wydajności w tej grze jest wyjątkowo trudny, a silnik rzuca pod nogi testera różnego rodzaju kłody.
Zacznijmy więc od początku. Tradycyjnie zrezygnowaliśmy z użycia wbudowanego benchmarku. Wyniki uzyskiwane w zaproponowanym przez producenta demie znacząco odbiegają od rezultatów w trakcie rozgrywki. Po pierwsze, nie zgadzała się minimalna liczba klatek na sekundę. Również średnia liczba klatek na sekundę różniła się o mniej więcej 8 procent. Następną różnicą jest długość testu. Wbudowany benchmark trwa 20 sekund, a nasza procedura wymaga, żeby test był dłuższy (w naszej jest to jedno okrążenie po torze Indianapolis). Żeby wykluczyć różne zdarzenia losowe, które mogą wystąpić w trakcie wyścigu, użyliśmy wcześniej nagranego zapisu rozgrywki.
Porównanie wyników we wbudowanym benchmarku i naszym teście z użyciem nagranego przejazdu ujawnia olbrzymią różnicę w minimalnej liczbie klatek na sekundę.
Forza Motorsport 7 – platforma testowa
Platforma do pomiarów wydajności kart graficznych składała się z następujących podzespołów:
Sprzęt | Dostawca | |
---|---|---|
Procesor | Core i7-6700K @ 4,7 GHz | |
Płyta główna | Asus Z170 Deluxe | www.asus.com |
Monitor WQHD 144 Hz G-Sync | Asus ROG Swift PG278Q | www.nvidia.pl |
Monitor 4K 60 Hz G-Sync | Acer XB280HK | www.acer.pl |
Pamięć DDR4 | Kingston HyperX Predator DDR4 16 GB 2666 MHz | www.kingston.com |
Nośnik systemowy | Crucial BX100 960 GB | www.crucial.com |
Nośnik dodatkowy | Crucial BX100 960 GB | www.crucial.com |
Schładzacz procesora | Noctua NH-D15 | www.noctua.at |
Zasilacz | Corsair RM1000i | www.corsair.com |
Obudowa | aerocool.com.plCorsair Graphite 780T | www.corsair.com |
Kopia zapasowa danych | Acronis True Image 2017 | www.acronis.pl |
Miernik poziomu dźwięku | Sonopan SON-50 | www.sonopan.com.pl |
System operacyjny:
- Windows 10 64-bitowy.
Sterowniki:
- Nvidia GeForce 387.92 WHQL,
- AMD Crimson ReLive Edition 17.10.1
Forza Motorsport 7 – jakość grafiki
Najładniejsze wyścigi samochodowe, jakie do tej pory powstały na pecety i konsole nowej generacji, powinny zachwycać niesamowitą oprawą graficzną, prawda? W Forza Motorsport 7 nie brakuje różnego rodzaju efektów postprodukcyjnych, rozmycia tła ani wyjątkowo oślepiającego słońca. To jedne z zabiegów, które mają zamaskować niedostatki graficzne. A tych jest dużo i nawet niewprawione oko dostrzeże uproszczenia.
Najbardziej rzuca się w oczy mała szczegółowość otoczenia toru: widzowie na trybunach to w głównej mierze płaskie tekstury, a nie modele 3D. Ich animacja polega na prostym rozciąganiu tekstury, z drobnymi wyjątkami, gdy model trzyma flagę. Reszta elementów toru też nie zachwyca, a dalsze elementy planu bardzo wyraźnie odcinają się od obiektów 3D. Na pochwałę zasługują za to modele samochodów: są bardzo szczegółowe i dopracowane. Nawet po wybraniu w opcjach graficznych modeli niskiej jakości uproszczenia siatki geometrycznej okazują się bardzo przemyślane i auta cały czas wyglądają bardzo dobrze, co widać w naszej galerii.
Rozdzielczość tekstur też jest bardzo dobra. Różnica pomiędzy ustawieniami niskimi a ultra nie jest szczególnie duża. Najbardziej przeszkadza to, że w tych pierwszych nie ma prawie żadnych cieni, a pojazd wygląda jak wklejony na kiepską pocztówkę. Widać to bardzo dobrze na żółtym pasie, przy którym stoi samochód. Różnice pomiędzy sąsiednimi ustawieniami także nie są duże, a odróżnienie „ultra” od „wysokich” jest bardzo trudne. W skrócie można stwierdzić, że jakość oprawy graficznej począwszy od ustawień średnich jest do przyjęcia.
W menu opcji graficznych jest bardzo dużo opcji konfiguracyjnych, ale domyślnie wszystkie są ustawione na konfigurację dynamiczną. Gra sama dopasowuje grafikę do możliwości komputera. W opcjach można też zablokować liczbę klatek na sekundę, przy czym automatyczny system dostosowania jakości grafiki przestaje wówczas działać prawidłowo. Do wyboru są trzy ustawienia: 30 kl./s, 60 kl./s oraz „odblokowane”. W wyścigach samochodowych prawie zawsze pożądana jest jak największa liczba klatek na sekundę, żeby można było szybciej reagować na to, co się dzieje na ekranie, i by rozgrywka była przyjemniejsza. W Forza Motorsport 7 ustawienie stałych 30 kl./s na szczęście nie wpływa negatywnie na wrażenia, a dzięki temu gra może wyglądać ładniej.
Forza Motorsport 7 – wydajność procesorów
Forza Motorsport 7 do prawidłowego działania wymaga procesora czterordzeniowego, chociaż dwurdzeniowy Intel Core i3-6100 (sprawdź najniższe ceny) też poradził sobie bardzo dobrze i umożliwił przyjemną rozgrywkę bez względu na kartę. W tym przypadku model AMD Vega 64 wypadł odrobinę gorzej, ponieważ minimalna liczba klatek na sekundę spadała poniżej 60.
Jest to pierwsza gra, która umożliwia bardzo dobrą synergię pomiędzy produktami AMD. Ryzen 7 1800X (sprawdź najniższą cenę tego procesora) podkręcony do 4 GHz ma prawie taką samą wydajność jak Core i7-6700K podkręcony do 4,5 GHz. Drugi z procesorów AMD też sprawuje się bardzo dobrze i nawiązuje wyrównaną walkę z Core i5-6600K.
Forza Motorsport 7 – jaka karta do jakich ustawień
Rozdzielczość: 1920 × 1080, ustawienia jakości obrazu: niskie
Zazwyczaj zabawa w najniższych ustawieniach graficznych nie należy do najprzyjemniejszych, a Forza Motorsport 7 nie jest tu wyjątkiem. Gra ze względu na brak cieni wygląda wtedy źle. Wszystkie uwzględnione w porównaniu karty zapewniają w tych ustawieniach animację wolną od spadków poniżej 30 kl./s.
Rozdzielczość: 1920 × 1080, ustawienia jakości obrazu: średnie
Dopiero średnie ustawienia pozwalają na dobrą zabawę w Forza Motorsport 7. Karty, które zapewniają odpowiednią wydajność, to GeForce GTX 1050 (sprawdź najniższe ceny tych kart) oraz AMD Radeon RX 550 (sprawdź najniższe ceny). Jeżeli płynność ma się utrzymywać powyżej 60 kl./s, wymagania co do sprzętu rosną, a na liście zostają modele wyposażone w przynajmniej 4 GB VRAM. Warunek ten spełni obecnie najchętniej kupowana przez graczy karta, GeForce GTX 1050 Ti (sprawdź najniższe ceny), i model AMD Radeon RX 460 (sprawdź najniższe ceny tych kart).
Rozdzielczość: 1920 × 1080, ustawienia jakości obrazu: wysokie
Patrząc na wyniki, trudno oprzeć się wrażeniu, że Forza Motorsport 7 była tworzona we współpracy z AMD. W rozdzielczości 1920 × 1080 i ustawieniach „wysokich” najwydajniejszą kartą okazuje się AMD Radeon RX Vega 64 (sprawdź, ile kosztuje najszybszy Radeon). Co więcej, z jednym wyjątkiem (którym jest GeForce GTX 1080 Ti) karty AMD zajmują czołowe miejsca na liście i spychają karty z logo Nvidii na drugą połowę wykresu. Trzeba jednoznacznie stwierdzić, że taka sytuacja nie zdarza się często i na pewno nie jest normalna, bo GTX 1080 nie powinien być wolniejszy od RX-a 470. Ewidentnie Forza Motorsport 7 ma problem z obsługą kart Nvidii.
Chłodne spojrzenie na wyniki naszych testów każe dodać, że w większości tytułów ustawienia „wysokie” są optymalne. Oprawa graficzna wygląda wtedy bardzo dobrze, a i wymagania co do sprzętu są do przyjęcia. W Forza Motorsport 7 ustawienia „wysokie” są prawie nie do odróżnienia od „ultra”, ale trzeba też pamiętać, że zmiana ustawień o stopień wyżej nie powoduje drastycznego spadku liczby klatek na sekundę. Jeśli więc konfiguracja radzi sobie z wyświetlaniem obrazu w satysfakcjonującej płynności w „wysokich” ustawieniach jakości, można być prawie pewnym, że w „ultra” też sobie poradzi, co najwyżej z małymi wyjątkami, o których za chwilę.
Rozdzielczość: 1920 × 1080, ustawienia jakości obrazu: ultra
Jakość grafiki na poziomie „ultra” to marzenie każdego gracza. To dla tych ustawień kupujemy najmocniejsze karty graficzne i procesory. Wszystko po to, żeby zobaczyć komplet efektów, które zostały udostępnione przez producenta gry i które najnowszy sprzęt umie obsłużyć. Tym razem nie musimy rozbijać skarbonki, żeby kupić drogiego GeForce'a GTX-a 1080 Ti (sprawdź najniższe ceny modelu GeForce GTX 1080 Ti). Okazuje się, że wystarczy GeForce GTX 1060 6 GB (sprawdź najniższe ceny) lub AMD Radeon RX 470 (sprawdź, ile obecnie kosztuje ten Radeon).
Jak wspomnieliśmy, są dwa wyjątki (prawie) od reguły związanej z dostępną pamięcią wideo. Pierwszy to popularny GeForce GTX 970, który tylko pozornie udostępnia 4 GB VRAM (dostępne jest 3,5 GB, a 500 MB działa jak pamięć podręczna). Spowalnia on chwilami do 38 kl./s. Drugim przypadkiem, o którym wspominaliśmy, jest AMD Radeon R9 390. Karta ma 8 GB pamięci VRAM, ale nasz egzemplarz testowy za każdym razem spowalniał poniżej 60 kl./s.
Rozdzielczość: 2560 × 1440, ustawienia jakości obrazu: wysokie
Zwiększenie rozdzielczości do 1440p wyeliminowało z rywalizacji wiele kart. Te, które zostały, radzą sobie bardzo dobrze i zapewniają brak spowolnień poniżej 60 kl./s, z dwoma wyjątkami, którymi są GeForce GTX 970 i AMD Radeon R9 390.
Rozdzielczość: 2560 × 1440, ustawienia jakości obrazu: ultra
Zmiana ustawień na „ultra” skraca listę kart, które są zdolne zapewnić powyżej 60 kl./s w tej grze. Kolejność w stawce jest taka sama jak we wcześniej opisanych ustawieniach.
Rozdzielczość: 3840 × 2160, ustawienia jakości obrazu: wysokie
4K to jedno z haseł używanych do promocji zarówno nowej Forzy, jak i konsol Xbox. Oczywiście, nie warto porównywać bezpośrednio wydajności konsoli i peceta, ale byliśmy bardzo ciekawi, jak uwzględnione przez nas karty, a szczególnie model AMD ze średniej półki, poradzą sobie w tym zadaniu. Do tego elitarnego grona możemy zaliczyć aż pięć konstrukcji. AMD Radeon RX Vega 64 jako jedyny cały czas wyświetlał stabilne 60 kl./s. Zaraz za nim uplasowały się modele GTX 1080 Ti oraz GTX 1080, a stawkę zamykają GTX 1070 (sprawdź najniższe ceny) oraz AMD Radeon RX 580 (sprawdź najniższe ceny).
Rozdzielczość: 3840 × 2160, ustawienia jakości obrazu: ultra
Dopiero w rozdzielczości 4K najmocniejszy układ graficzny Nvidii nawiązuje wyrównaną walkę z najmocniejszym układem AMD. Reszta stawki zapewnia bardzo dobrą wydajność. Żadna z testowanych kart nie osiągnęła mniej niż 30 kl./s. W tym przypadku jednak lepiej zablokować liczbę klatek na sekundę na 30, bo wtedy wrażenia z gry są lepsze.
Podsumowanie
Piekło zamarzło, karty graficzne AMD wygrywają z produktami Nvidii w każdej rozdzielczości. Dopiero w 4K GTX 1080 Ti zrównuje się z modelem Radeon RX Vega 64. Czyżby użycie czystego API DirectX 12 powodowało taki skok wydajności kart AMD, czy może to zasługa optymalizacji gry pod konsole Xbox One, w których montowany jest układ graficzny tej firmy? Nie jesteśmy pewni. Ale jeśli inne produkcje wydawane w ramach Xbox Play Anywhere będą mieć podobną wydajność, będzie to bardzo dobra wiadomość dla posiadaczy komputerów wyposażonych w układy graficzne AMD. Oczywiście, jest prawdopodobne, że niezbyt wydajne w tej grze karty Nvidii nie przyspieszą istotnie.
W każdym razie Forza Motorsport 7 cały czas jest aktualizowana. Test przeprowadziliśmy w wersji 1.107.5368.2.
Grę można kupić w dwóch różnych wersjach. Co ważne, zawsze będzie działać zarówno na pececie, jak i na konsoli Xbox. Najtańsza wersja nowej Forzy (sprawdź najniższą cenę) nie udostępnia, niestety, wszystkich samochodów, nie mamy też na początku gry bonusów do zdobywanego doświadczenia i gotówki, a za wszystkie dodatkowe samochody, które w przyszłości się pojawią, będzie trzeba zapłacić osobno. Można też kupić edycję Ultimate (sprawdź jej cenę) i cieszyć się wszystkimi udogodnieniami.
UWP, DirectX 12 i synchronizacja pionowa (VSync)
Zapewne zauważyliście, że na wykresach brakuje minimalnej liczby klatek na sekundę. Powodem jest wymuszona synchronizacja pionowa, a liczba klatek wynika z częstotliwości odświeżania monitora. Niestety, nie jest to nowy problem: podobnie było w pierwszych dniach w Gears of War Ultimate Edition, Hitman czy Rise of the Tomb Rider kupionych w Windows Store. Okazuje się, że pomimo udostępnienia w ustawieniach gry opcji wyłączającej synchronizację pionową nie można tego zrobić. Niezależnie od wybranego trybu synchronizacja zawsze jest włączona. Efektem jest, oczywiście, ograniczenie liczby klatek na sekundę do tej, która wynika z częstotliwości odświeżania monitora, oraz niemożność pomiaru (przy użyciu narzędzi programowych) minimalnej liczby klatek na sekundę. Możecie dokładniej o tym przeczytać w publikacji: „DirectX 12 w trzech grach: Gears of War Ultimate Edition, Hitman, Rise of the Tomb Raider”. Można się spodziewać, że w niedługim czasie problem zostanie naprawiony. Będziemy się, rzecz jasna, bacznie przyglądać tej sprawie.
AKTUALIZACJA: zmierzyliśmy wydajność kart graficznych z wykorzystaniem najnowszych sterowników AMD (w wersji 17.10.2) oraz Nvidii (w wersji 388.00).
Forza Motorsport 7 nadal wzbudza wiele kontrowersji, głównie przez ciągłe łatanie błędów oraz dość nietypową kolejność kart graficznych na wykresach z wynikami testów wydajności. Obiecaliśmy Wam, że będziemy obserwować rozwój sytuacji, przynajmniej na razie.
Dobrym powodem do zaktualizowania wyników jest wydanie nowych wersji sterowników, zarówno AMD, jak i Nvidii. AMD zapewnia, że Radeon Software-Crimson ReLive-17.10.2 zwiększa wydajność w najnowszych grach i poprawia stabilność działania kart graficznych. Sterowniki Nvidii w wersji 388.00 również mają zwiększyć wydajność i poprawić stabilność.
Okazuje się, że zmiany, które wprowadziło AMD, nie wpłynęły korzystnie na działanie gry. Sprawdziliśmy to wyłącznie z użyciem modelu Radeon RX Vega 64. Problemem są pojawiające się podczas rozgrywki artefakty, widoczne na zrzutach ekranowych poniżej. Ponadto nieznacznie spadła wydajność najszybszej karty AMD. Nie są to duże różnice, ale są warte odnotowania. Czołowy Radeon średnio zapewnia 129,1 kl./s, czyli o 3 kl./s mniej niż na początku.
Natomiast wydajność kart Nvidii w Forza Motorsport 7 faktycznie się poprawiła. Do testów użyliśmy modelu GeForce GTX 1080 Ti. Najmocniejsza karta w ofercie firmy przyspieszyła do 128,2 kl./s. Obecnie więc wyniki obu konkurencyjnych konstrukcji są zbliżone.
Testy zostały wykonane w ustawieniach „ultra” w rozdzielczości 1920 × 1080 pikseli.