Total War: Warhammer II rozgrywa się na dwóch płaszczyznach. W trybie strategicznym, rozgrywanym w turach, możemy przemieszczać po mapie swoją armię i zarządzać zasobami – rozwijać miasta i gospodarkę.
Przeczytaj recenzję gry na portalu Gamezilla.pl
Total War: Warhammer II – gra, wymagania sprzętowe, miejsce testowe
Bitwy, sedno rozgrywki, odbywają się w czasie rzeczywistym. Dowodzimy tysiącami jednostek. Walczymy z przeciwnikiem, wykorzystując ich umiejętności i ukształtowanie terenu. Wzgórza oraz inne elementy krajobrazu pozwalają na flankowanie wroga bądź też ukrycie przed nim części sił.
Do wyboru są cztery frakcje: elfy wysokiego rodu, mroczne elfy, skaveni oraz jaszczuroludzie. Na początku wybieramy jednego z dwóch lordów dostępnych dla danej frakcji, którzy różnią się poziomem trudności rozgrywki. Przewodzą oni armii gracza: wydają oddziałom rozkazy i są dla nich wsparciem w czasie bitwy.
Głównym celem gry jest objęcie władzy nad Wielkim Wirem, który został stworzony nad Wyspą Umarłych przez elfy wysokiego rodu w celu wyssania ze świata magii Chaosu. Przelatująca kometa spowodowała anomalie wiru, co pozwala zyskać nad nim władzę. Żeby to zrobić, należy odprawić pięć rytuałów. Można również zakłócać rytuały przeciwnika i przeprowadzać obrzędy zapewniające różnorodne bonusy.
Total War: Warhammer II – wymagania sprzętowe
Najsłabsza konfiguracja:
- procesor – Intel Core 2 Duo 3,0 GHz,
- pamięć operacyjna – 4 GB,
- karta graficzna – Nvidia GeForce GTX 460 / ATI Radeon HD 5770,
- system operacyjny – Windows 7 64-bitowy.
Zalecana konfiguracja:
- procesor – Intel Core i5-4570 3,2 GHz,
- pamięć operacyjna – 8 GB,
- karta graficzna – Nvidia GeForce GTX 760 / AMD Radeon R9 270X,
- system operacyjny – Windows 7/8.1/10 64-bitowy.
Wymagania przedstawione przez twórców gry, studio Creative Assembly, nie są dużym wyzwaniem dla sprzętu komputerowego. Należy jednak wspomnieć o tym, że wydajność zależy w dużym stopniu od tego, ile jednostek znajduje się na ekranie. Gdy w bitwie uczestniczą duże armie, zapotrzebowanie na moc obliczeniową może mocno wzrosnąć.
Total War: Warhammer II – miejsce testowe
Wydajność była mierzona w trybie własnej bitwy na mapie Jaskinia Złomków Spaczenia. Naprzeciwko siebie stanęły dwie armie o maksymalnej liczbie jednostek (czyli w każdej było ich 40). Wydajność mierzyliśmy z wykorzystaniem nagranej powtórki potyczki przez 30 s.
Total War: Warhammer II – platforma testowa
Platforma do pomiarów wydajności kart graficznych składała się z następujących podzespołów:
Sprzęt | Dostawca | |
---|---|---|
Procesor | Core i7-6700K @ 4,7 GHz | |
Płyta główna | Asus Z170 Deluxe | www.asus.com |
Monitor WQHD 144 Hz G-Sync | Asus ROG Swift PG278Q | www.nvidia.pl |
Monitor 4K 60 Hz G-Sync | Acer XB280HK | www.acer.pl |
Pamięć DDR4 | Kingston HyperX Predator DDR4 16 GB 2666 MHz | www.kingston.com |
Nośnik systemowy | Crucial BX100 960 GB | www.crucial.com |
Nośnik dodatkowy | Crucial BX100 960 GB | www.crucial.com |
Schładzacz procesora | Noctua NH-D15 | www.noctua.at |
Zasilacz | Corsair RM1000i | www.corsair.com |
Obudowa | aerocool.com.plCorsair Graphite 780T | www.corsair.com |
Kopia zapasowa danych | Acronis True Image 2017 | www.acronis.pl |
Miernik poziomu dźwięku | Sonopan SON-50 | www.sonopan.com.pl |
System operacyjny:
- Windows 10 64-bitowy.
Sterowniki:
- Nvidia GeForce 385.69 WHQL,
- AMD Crimson ReLive 17.9.3.
Total War: Warhammer II – jakość grafiki
Total War: Warhammer II jest oparty na unowocześnionej wersji silnika Warscape, użytego w poprzedniej części serii. Dlatego oprawa wizualna nie zmieniła się znacząco, a przy tym gra dzięki dopracowaniu silnika działa bardzo stabilnie.
W opcjach gry są do wyboru cztery gotowe profile ustawień jakości grafiki. Jest również możliwość ustawienia trybu użytkownika.
Ustawienia niskie
Gra w najniższych ustawieniach jakości wygląda źle. Grafika jest pozbawiona cieni, wszystkie tekstury są rozmyte, nie są ani odrobinę szczegółowe. Oświetlenie jest bardzo podstawowe.
Ustawienia średnie
Po przejściu do ustawień średnich tekstury zyskują na szczegółowości i rozdzielczości. Reszta funkcji graficznych pozostaje bardzo uboga, ale przy dużych zbliżeniach kamery wygląd gry jest do przyjęcia.
Ustawienia wysokie
Zmiana ustawień na wysokie przynosi bardzo duży skok jakościowy. Tekstury wyglądają znacznie lepiej i zwiększa się odległość, w której są zamieniane na gorsze.
Ustawienia ultra
W najwyższych ustawieniach graficznych Total War: Warhammer II wygląda bardzo dobrze. Tekstury są szczegółowe w znacznie większej odległości niż w ustawieniach wysokich, a ponadto oświetlenie jest o wiele przyjemniejsze dla oka.
Liczba jednostek – ustawienia niskie vs ultra
Po obniżeniu ustawień graficznych zmniejsza się również liczba jednostek widocznych na ekranie. Jest to zabieg czysto wizualny, który ma na celu wyłącznie zmniejszenie liczby rysowanych obiektów i nie wpływa na rozgrywkę.
Minigaleria
Total War: Warhammer II – wydajność procesorów
Do porównania procesorów wykorzystaliśmy kartę graficzną Nvidia GeForce 1080 Ti. Grę przetestowaliśmy w ustawieniach ultra zarówno w trybie DirectX 11, jak i DirectX 12. Każdy procesor o co najmniej czterech rdzeniach będzie wystarczająco szybki, by zapewnić komfortową rozgrywkę. W przypadku dwurdzeniowego i3-6100 zauważyliśmy znaczący spadek liczby klatek na sekundę. Ryzen 5 1600X po przetaktowaniu niewiele ustępuje bezpośredniemu rywalowi, i5-6600K. Różnice w wynikach pomiędzy DirectX 11 a DirectX 12 są efektem niewystarczającej implementacji DirectX 12 przez Nvidię – stąd się bierze znaczny spadek wydajności.
Total War: Warhammer II – jaka karta do jakich ustawień
Rozdzielczość: 1920 × 1080, ustawienia jakości obrazu: niskie
Do gry w najniższych ustawieniach w 60 kl./s potrzebny jest co najmniej GeForce 1050 Ti. W miarę komfortową rozgrywkę w 30 kl./s zapewniają z kolei GeForce 750 Ti i Radeon RX 460. Należy zauważyć, że we wszystkich testach karty Nvidii po przejściu z trybu DirectX 11 na DirectX 12 wyraźnie spowalniają, natomiast karty AMD znacznie zyskują (poza modelem RX Vega 64).
Rozdzielczość: 1920 × 1080, ustawienia jakości obrazu: średnie
W ustawieniach średnich wygodę rozgrywki zapewnią: Radeon R9 390X, GTX 960 i szybsze. Najsłabsze karty, które pozwalają na przyjemną grę, to ponownie GeForce 750 Ti oraz Radeon RX 460.
Rozdzielczość: 1920 × 1080, ustawienia jakości obrazu: wysokie
Ustawienia wysokie przynoszą znaczący przeskok w jakości grafiki. Żeby grać w takich warunkach, trzeba mieć co najmniej GTX-a 1060 lub RX-a 570 (do gry w 60 kl./s) albo RX-a 460 (do gry w 30 kl./s). W tych ustawieniach w trybie DirectX 12 Radeon RX Vega 64 wyprzedza GTX-a 1080.
Rozdzielczość: 1920 × 1080, ustawienia jakości obrazu: ultra
Żeby cieszyć się grą w najwyższych ustawieniach grafiki w rozdzielczości 1920 × 1080, trzeba mieć mocniejsze GPU, takie jak GTX 980 lub Radeon RX 580, który znacznie przyspiesza w trybie DirectX 12.
Rozdzielczość: 2560 × 1440, ustawienia jakości obrazu: wysokie
W tym ustawieniu do płynnej rozgrywki wymagana jest karta pokroju GTX-a 980 Ti (w trybie DirectX 11) bądź GTX-a 1070 (w DirectX 12). Karty z obozu AMD nadal przyspieszają po przełączeniu gry w DirectX 12, jednak nie na tyle, by zapewnić wydajność w okolicy 60 kl./s. Wyjątkiem jest Vega 64.
Rozdzielczość: 2560 × 1440, ustawienia jakości obrazu: ultra
Najwyższą jakość obrazu w rozdzielczości 2560 × 1440 zapewniają takie karty, jak Vega 64 i GTX 1070.
Rozdzielczość: 3840 × 2160, ustawienia jakości obrazu: wysokie
W rozdzielczości 4K, będącej Świętym Graalem obozu #pcmasterrace, żadna z kart nie osiąga magicznej granicy 60 kl./s. Co najmniej połowę tej wartości w DirectX 11 zapewniają takie konstrukcje, jak GTX 1070 oraz GTX 980 Ti, a w DirectX 12 – GTX 1080.
Rozdzielczość: 3840 × 2160, ustawienia jakości obrazu: ultra
Ustawienia ultra w 4K są jedynie dla twardzieli. Płynność na poziomie 30 kl./s zapewniają wyłącznie: GTX 1080 Ti, GTX 1080 oraz RX Vega 64. Po przełączeniu gry w DirectX 12 tę listę opuszcza GTX 1080.
Podsumowanie
Total War: Warhammer II (sprawdź najniższe ceny) to gra dobrze zoptymalizowana i bardzo stabilna. Podczas testów nie zauważyliśmy większych problemów z jej działaniem. Jest to zasługa głównie tego, że druga część to w istocie dopracowana i rozbudowana pierwsza. Jedynie podczas bitwy, gdy na ekranie znajduje się bardzo dużo jednostek, można zauważyć lekkie zacięcia.
Na dłuższą metę brak wyraźnych innowacji może być nużący. Miłośnikom serii gra jednak na pewno się spodoba. Tym bardziej że zapowiedziano już duży darmowy dodatek typu DLC, Mortal Empires, który połączy kampanie z Jedynki i Dwójki.