Karty graficzne
Artykuł
Piotr Gołąb, Środa, 20 września 2017, 14:30

Model AMD Radeon RX Vega 56 ma odebrać Nvidii jak najwięcej potencjalnych nabywców kart z serii GeForce GTX 1070. Czy nowa Vega jest lepsza od popularnej konstrukcji konkurencyjnej marki?

AMD Radeon Vega RX 56
Cena od 2199.00 zł do 2199.00 zł

Firma AMD w tym roku wprowadziła dwie udane serie procesorów: do zastosowań domowych i profesjonalnych. Trzecia nowość, najbardziej wyczekiwana przez graczy, czyli karty graficzne oparte na układach Vega 10, okazała się niezbyt udana. AMD Radeon RX Vega 64 został przyjęty bardzo chłodno, głównie ze względu na wydajność. Oczekiwania były ogromne, bo ten model miał być rywalem GeForce'a GTX-a 1080, a tymczasem w prawie każdej grze był wolniejszy. W naszym teście wygrał tylko w 3 grach z 12, pobierając przy tym znacznie więcej energii elektrycznej.

Przyjrzyjmy się jednak jego młodszemu i tańszemu bratu, modelowi AMD Radeon RX Vega 56.

Jest to karta oparta na najnowszym układzie graficznym Vega 10, w którym pracuje 56 jednostek CU, te zaś składają się z 3584 jednostek cieniujących, 224 jednostek teksturujących oraz 64 rasteryzatorów. GPU w karcie referencyjnej jest taktowane z częstotliwością 1396 MHz w trybie turbo – takie wartości podają WattMan oraz najnowszy GPU-Z 2.4.0. Pamięć HBM 2 o pojemności 8 GB jest taktowana z częstotliwością 800 MHz.

Od razu widać, że AMD Radeon RX Vega 56 ma tylko nieznacznie gorsze parametry od układu Vega 64, dlatego spodziewaliśmy się zbliżonej wydajności i zarazem mniejszego poboru energii. Mieliśmy też nadzieję, że czas, który upłynął od pierwszego testu karty, pozwolił producentowi dopracować sterowniki, które początkowo (były wtedy dostępne w wersji beta) powodowały wiele problemów. Nie chodzi tylko o wydajność: otóż nie wszystkie funkcje Radeon Software działały poprawnie, a  wartości podawane przez narzędzie WattMan były błędne.

Testy przeprowadziliśmy więc z wykorzystaniem sterowników AMD Radeon Software Crimson ReLive w wersji 17.9.1. To już piąte wydanie od czasu, gdy Vega trafiła do sklepów. Z jednej strony zasługuje na pochwałę to, że AMD stara się dopracować swoje sterowniki, by wykluczyć wszystkie błędy, z drugiej jednak widać, jak bardzo były początkowo niedopracowane. 

AMD Radeon RX Vega 56
Taktowanie bazowe rdzenia

1396 MHz

Realne taktowanie rdzenia w grach 1396 MHz
Taktowanie pamięci 800 MHz
Pamięć –
ilość/rodzaj

8096 MB / HBM2
Spoczynek (pulpit):
Temperatura rdzenia
Prędkość wentylatora

40°C
10% / 618 obr./min
Obciążenie (Wiedźmin 3):
Temperatura rdzenia
Prędkość wentylatora

81°C
41% / 2389 obr./min

 

AMD Radeon RX Vega 56 – model referencyjny

Karta dostarczona do testów przez AMD to oczywiście model referencyjny. Wygląda właściwie tak samo jak AMD Radeon RX Vega 64. Układ chłodzenia składa się z trzech elementów: aluminiowego radiatora, który styka się z układem graficznym oraz kośćmi pamięci HBM 2, wentylatora promieniowego, który przepycha powietrze przez radiator, i szczelnej obudowy, która kieruje powietrze na aluminiowe żeberka.

AMD Radeon RX Vega 56

Front z napisem Radeon i małymi kwadratowymi wcięciami, symetrycznie rozmieszczonymi na całej powierzchni, jest bardzo zgrabny. Widać też otwór wentylatora, przez który zasysane jest chłodne powietrze.

AMD Radeon RX Vega 56 

Na grzbiecie znajdują się dwa ośmiopinowe złącza zasilania oraz podświetlane na czerwono logo Radeon.

AMD Radeon RX Vega 56

Z tyłu karty zamontowano metalową usztywniającą płytkę z wycięciem pod GPU, przez które widać kondensatory. Rząd ośmiu diod nad złączami zasilania pozwala szybko sprawdzić obciążenie karty graficznej. Są też dwa małe przełączniki do sterowania podświetleniem logo Radeon i diod. Do wyboru są trzy opcje: można ustawić kolor diod na niebieski lub czerwony albo w ogóle zrezygnować z podświetlenia.

AMD Radeon RX Vega 56 

AMD Radeon RX Vega 56 ma trzy złącza Display Port 1.4, pozwalające przesyłać obraz 4K z częstotliwością 120 razy na sekundę. Można podłączyć dwa takie ekrany. Oprócz tego jest dostępne jedno wyjście HDMI 2.0. 

AMD Radeon RX Vega 56

Ocena artykułu:
Ocen: 15
Zaloguj się, by móc oceniać
blasta (2017.09.20, 14:36)
Ocena: 10

0%
Ja bym na tych kartach robił undervolting (a nawet underclocking) rdzenia, natomiast pamięci wymaksował tyle ile się da.
daerragh (2017.09.20, 14:44)
Ocena: 6

0%
Chcę tylko zauważyć, że Vega 56 na innych portalach wypada lepiej od 1070 a na PCL podobnie, co odrobinę nieweluje większy pobór Vegi (bo wygląda na to, że jest ciut szybsza, więc pobiera więcej), aczkolwiek karta i tak jest zbyt prądożerna. No i polska absurdalna cena co w połączeniu z wysokim poborem i brakiem kart niereferencyjnych dyskwalifikuje Vege jako konkurenta 1070.
Edytowane przez autora (2017.09.20, 15:04)
Kitu (2017.09.20, 14:44)
Ocena: 30

0%
Dopiero przyspieszenie taktowania pamięci HBM2 do 960 MHz spowodowało wzrost wydajności o 10 procent.

Znowu to co mówiłem już wiele razy - HBM2 ogranicza Vegę i brnięcie w to to jakieś nieporozumienie.

Wydajność czystego GTX1070 za 500 złotych więcej i znacznie większy pobór prądu, kompletnie nieopłacalna karta. Ale potencjał architektura ma, gdyby tylko pamięć była lepsza..
matekmz (2017.09.20, 14:48)

0%
daerragh @ 2017.09.20 14:44  Post: 1095961
Chcę tylko zauważyć, żę Vega 56 na innych portalach wypada lepiej od 1070 a na PCL podobnie.

Wow, nagle okazuje się, że nasze testy są wiarygodne?
Tramwaj z Bombaju (2017.09.20, 14:48)
Ocena: 30

0%
Nie zgodzę się, że Vega 56 jest ciekawym produktem dla konsumenta. Wyszła rok po serii 10xx i chociaż osiągnęła zadowalającą wydajność względem 1070, powinna kosztować 2/3 obecnej ceny, by móc z nim rywalizować. Teraz to karta dla nikogo.
Amitoza (2017.09.20, 14:51)
Ocena: 2

0%
Chyba jedyny względnie udany model vegi. Jak ktoś ma już monitor z freesync, albo zamierza taki kupić to wybór zapewne lepszy od gtx1070.

Chociaż jak dla mnie brak modeli niereferencyjnych na wstępie wyklucza taką kartę. Ale jak pojawi się gamingX od MSI to jak najbardziej. - no ale oczywiście nie za 2600zł.
Amitoza (2017.09.20, 14:53)
Ocena: 12

0%
Kitu @ 2017.09.20 14:44  Post: 1095962
Dopiero przyspieszenie taktowania pamięci HBM2 do 960 MHz spowodowało wzrost wydajności o 10 procent.

Znowu to co mówiłem już wiele razy - HBM2 ogranicza Vegę i brnięcie w to to jakieś nieporozumienie.

Wydajność czystego GTX1070 za 500 złotych więcej i znacznie większy pobór prądu, kompletnie nieopłacalna karta. Ale potencjał architektura ma, gdyby tylko pamięć była lepsza..

2 stosy hbm ograniczają. Planowo miały być 4 stosy i przepustowość bliska 1TB/s, ale widać dostępność pamięci całkowicie zmieniła plany AMD i 4 stosy będą dopiero w vedze20 w przyszłym roku. Gdyby teraz mieli dawać po 4 stosy, to kart było by jeszcze mniej ;) plan był nie najgorszy, ale realia rynkowe wszystko zweryfikowały. Z reszta widać to przy porównaniu modelu 64 i 56 na tych samych zegarach pamięci - mimo odcięcia jednostek i niższych zegarów rdzenia wydajność praktycznie identyczna.
Edytowane przez autora (2017.09.20, 15:08)
myszka91 (2017.09.20, 14:57)
Ocena: 22

0%
Eh co za czasy Radeon za 2600 zł, 10 lat temu za taką kwotę można było złożyć cały komputer który uciągnął Crysisa na maksymalnych detalach. Najśmieszniejsze, a zarazem tragiczne jest to, że gry przez te 10 lat nie dostały jakiegoś duże wyskoku pod względem graficzny aby wymagały dziesięciu krotnie większej mocny obliczeniowej sprzętu. Już nie wspominając o tym, że od czasów Half-Life 2 fizyka w grach stoi w miejscu czy też sztuczna inteligencja komputerowego przeciwnika od czasów pierwszego F.E.A.R
Oczywiście te największe korporacje które produkują sprzęt komputerowy są wiecznie nastawione na nieskończony zysk także muszą nam tak naprawdę wciskać to samo od co najmniej tych 10 lat, może trochę przesadzam ale popatrzcie jak gry wyglądały od roku 1997 do roku 2007, a jak już od 2007 do 2017.
Przecież najpopularniejsze obecnie gówno zwane PLAYERUNKNOWN'S BATTLEGROUNDS ma tekstury jak w grach z lat 2000-2003, a jakie wymagania?
Edytowane przez autora (2017.09.20, 14:58)
wuzetkowiec (2017.09.20, 15:01)
Ocena: 14

0%
Powtórka z Buldożera, czyli niewypał, a raczej katastrofa. Tym razem dali ciała z GPU.
Edytowane przez autora (2017.09.20, 15:03)
Zaloguj się, by móc komentować
Artykuły spokrewnione
Aktualności spokrewnione
Facebook
Ostatnio komentowane