Karty graficzne
Artykuł
Piotr Gołąb, Poniedziałek, 14 sierpnia 2017, 15:00
Po długim oczekiwaniu w końcu są: nowe karty graficzne AMD. Czy warto było na nie czekać? Oto test modelu AMD RX Vega 64.

AMD Radeon RX Vega 64 jest najbardziej wyczekiwaną kartą graficzną od prawie 2 lat. Oczekiwania były bardzo duże. Spekulowano, czy nowość będzie wydajniejsza od GeForce'a GTX-a 1080. Wówczas Nvidia wyciągnęła z szuflady kartę, której nikt się nie spodziewał, model GeForce GTX 1080 Ti. Spekulacje na temat wydajności Vegi rozpoczęły się zatem na nowo: czy Vega będzie szybsza od najszybszego GTX-a, czy może zadowoli się tylko pokonaniem podstawowej tysiącosiemdziesiątki.

 GTX 1080 TiGTX 1080Vega 10Fury X
Architektura Pascal Pascal Vega 10 GCN
Jednostki cieniujące 3584 2560 4096 4096
ROP

88

64 64 64
Jednostki teksturujące 224 160 256 256
Taktowanie rdzenia

1481 MHz

1746 MHz (Boost)

1607 MHz

1733 MHz (Boost)

1274 MHz

1546 MHz (Boost)

1050 MHz

Szybkość wypełniania teksturami ~331,5 Gt/s ~269,6 Gt/s ~395,8 Gt/s ~281,9 Gt/s
Zegar pamięci 1376 MHz 1250 MHz 945 MHz 500 MHz
Szyna pamięci 352 b 256 b 2048 b 4096 b
Rodzaj pamięci 11 264 MB GDDR5X 8192 MB GDDR5X 8192 MB HBM2 4096 MB HBM
Przepustowość pamięci 484,0 GB/s 320,0 GB/s 483,8 GB/s 512,0 GB/s
Obsługiwane API DirectX 12 DirectX 12 DirectX 12 DirectX 12
Złącze graficzne PCI-E 3.0 PCI-E 3.0 PCI-E 3.0 PCI-E 3.0

 

W modelu AMD Radeon RX Vega 64 użyto pierwszego procesora graficznego zbudowanego w architekturze Vega, o nazwie Vega 10. To stosunkowo duży układ scalony, przeznaczony do wielu zadań. Będzie wykorzystywany w różnych produktach AMD, nie tylko w kartach graficznych dla domowych użytkowników, ale również w kartach do zaawansowanych obliczeń czy nauki sztucznej inteligencji.

Radeon RX Vega 64

Vega 10 jest wytwarzany w procesie produkcyjnym klasy 14 nm LPP FinFET. Układ składa się z 12,5 mld tranzystorów, które upakowano na płytce krzemowej o wielkości 486 mm2. Został zoptymalizowany pod kątem lepszego wykorzystania tranzystorów FinFET, które mają większą sprawność energetyczną, a więc mogą pracować przy większej częstotliwości taktowania układu graficznego niż starsze Radeony. Procesor Vega 64 może więc być taktowany z częstotliwością aż 1670 MHz. Porównanie z układem AMD Fury X, który był produkowany w procesie klasy 28 nm i taktowany z częstotliwością 1 GHz, doskonale pokazuje postęp w tej dziedzinie.

Radeon RX Vega 64

Rdzeń Vega 10 składa się z 64 bloków next-generation compute units (NCUs), co daje w sumie 4096 jednostek cieniujących. Moc obliczeniowa to 12,7 teraflopa w obliczeniach pojedynczej precyzji i 25,3 teraflopa w obliczeniach połowicznej precyzji. Reszta parametrów jest nie mniej spektakularna: 256 jednostek teksturujących umie przetwarzać tekstury z prędkością do 395 gigatekseli na sekundę, 64 jednostki ROP wypełniają zaś scenę pikselami z prędkością niemal 99 gigapikseli na sekundę.

Radeon RX Vega 64

Opracowany przez AMD podsystem pamięci HBCC (High-Bandwitch Cache Controller) jest rozwiązaniem całkowicie unikatowym. W jego skład wchodzą: pamięć podręczna pierwszego poziomu, L1, drugiego poziomu, L2 (4 MB), i 8 GB pamięci HBM2, która tutaj została nazwana HBC, od High Bandwidth Cache. W dużym skrócie: w sterownikach można włączyć funkcję HBCC, która przypisze część pamięci operacyjnej zainstalowanej w komputerze do podsystemu pamięci karty graficznej. To, ile tej pamięci zostanie przypisane, można regulować za pomocą suwaka. Kontroler może zaadresować do 512 TB. W takiej pamięci będą przechowywane duże tekstury oraz inne dane, do których nie będzie wymagany najszybszy dostęp. Często wykorzystywane dane będą dostępne w pamięci HBC. Pamięć HBM2 komunikuje się z rdzeniem graficznym poprzez magistralę Infinity Fabric o szerokości 2048 b, osiągającą przepustowość na poziomie 483 GB/s.

Infinity Fabric jest również wykorzystywane do komunikowania się rdzenia z poszczególnymi blokami logicznymi, takimi jak: kontroler PCI Express, kontroler wyświetlania obrazu (display engine), kontroler sprzętowej akceleracji wideo (video acceleration blocks).

 

Przygotowywane aktualizacje

W najbliższych dniach opublikujemy bardzo dokładną analizę architektury Vega 10 oraz testy w narzędziach profesjonalnych, z obliczeniami fraktali i renderowaniem obrazu w programie 3Ds Max 2017 przy użyciu silnika renderującego V-RAY RT. Niestety, na razie nie udało się nam się zmusić karty do prawidłowej współpracy z tym programem. Próba renderowania zawieszała całą platformę.

Ocena artykułu:
Ocen: 24
Zaloguj się, by móc oceniać
Kowal (2017.08.14, 15:01)
Ocena: 22

0%
Edytowane przez autora (2017.08.14, 15:11)
wii (2017.08.14, 15:02)
Ocena: 1

0%
Powodzenia AMD :) jak nie teraz to może następnym razem :E
Superman (2017.08.14, 15:04)
Ocena: -2

0%
kolejna wtopa od AMD
Edytowane przez autora (2017.08.14, 15:21)
Krzych04650 (2017.08.14, 15:04)
Ocena: 31

0%
'Na koniec mamy dla was jedną, może najważniejszą wiadomość - jest to jest dopiero pierwsza karta, która wykorzystuje architekturę Vega. Wiemy, że ma się pojawić w niedalekiej przyszłości kolejna karta, której wydajność będzie dużo wyższa niż aktualnie prezentowany model.'

Widzę że ktoś się zlitował i zostawił ziarnko nadziei dla czekaczy na kolejne 2 lata czekania.

'To dopiero pierwsza karta na Vedze, trzeba poczekać na drugą' :D
spaidy (2017.08.14, 15:09)
Ocena: 84

33%
Karta by była spoko rok temu i z tdp 150w mniej
Aargh (2017.08.14, 15:09)
Ocena: 53

0%
Na koniec mamy dla was jedną, może najważniejszą wiadomość -  jest to jest dopiero pierwsza karta, która wykorzystuje architekturę Vega. Wiemy, że ma się pojawić w niedalekiej przyszłości kolejna karta, której wydajność będzie dużo wyższa niż aktualnie prezentowany model.

Było wait for Vega, było wait for drivers, teraz wait for Vega 2 a potem będzie wait for Navi :E
Zaloguj się, by móc komentować
Artykuły spokrewnione
Aktualności spokrewnione
Facebook
Ostatnio komentowane