Laptopy
Artykuł
Przemysław Juraszek, Środa, 26 lipca 2017, 09:00

Hyperbook SL950VR to pierwszy laptop wyposażony w kartę graficzną GeForce GTX 1070 Max-Q. Jest płaski i wygląda atrakcyjnie. Ile mu brakuje pod względem wydajności do konfiguracji z pełnym GTX-em 1070? Oto jego test.

Max-Q – powrót do mobilnych GPU?

Jako pierwsi w Polsce mieliśmy okazję przetestować laptop wyposażony w najnowsze GPU Nvidii, czyli bardziej energooszczędną wersję GTX-a 1070 z serii Max-Q. Pod koniec lata zeszłego roku Nvidia zaprezentowała mobilne GPU, które wydajnością nie odstawały znacząco od swoich desktopowych odpowiedników, co wcześniej było smutną normą dla mobilnych graczy. Dla przypomnienia: nawet bardzo udany mobilny Maxwell wciąż potrafił tracić 23–40% wydajności względem desktopowego, taka bowiem jest różnica między GTX-em 970M a referencyjnym GTX-em 970. W związku z tym Nvidia, wprowadzając serię Pascal, porzuciła stosowanie litery M w nazwach mobilnych układów graficznych. Odtąd różniły się one od desktopowych tylko mniejszym TDP i spowolnionym taktowaniem. Jednakże czasem wersje mobilne okazywały się lepsze, choćby GTX 1050 w wersji z 4 GB pamięci oraz GTX 1070. Na przykład ten drugi w wersji laptopowej miał więcej jednostek CUDA (2048 vs 1920).

GTX 1070 Max-Q

Okazało się jednak, że nowe układy mają spory apetyt na energię elektryczną i wydzielają sporo ciepła, co oczywiście znacznie utrudniało wykorzystanie ich w urządzeniach przenośnych. To właśnie dlatego najwydajniejsze GTX-y 1080, o TDP na poziomie 150 W, mogły się znaleźć tylko w laptopach klasy DTR, na przykład MSI GT73 i Clevo z serii P77X/P87X. Ci, którzy rozglądali się za bardziej przenośnymi laptopami, nie mogli nawet liczyć na konfiguracje z GTX-em 1070. Niestety, wydzielał on dużo ciepła i montowane w cienkich laptopach układy chłodzenia nie dawały sobie z nim rady.

Warto przy tym wiedzieć, że kadłubki nie zmieniają się z każdą generacją procesorów graficznych, a te same układy chłodzenia są stosowane do kilku różnych GPU, różniących się TDP.

Mogłoby się wydawać, że następcą mobilnego GTX-a 970M będzie właśnie wspomniany GTX 1070, ale jak się okazało, rozwiązania, które doskonale dawały sobie radę z GTX-em 970M, są za słabe, by utrzymać w ryzach temperaturę jego następcy. Dlatego GTX 1070 o TDP 115–120 W trafił do konstrukcji z systemem, który wcześniej chłodził GTX-y 980M, takich jak Aorus X5 V6/V7, Clevo P6XX czy Asus GL502VS (wszystkie wymienione komputery ważą około 2,6 kg i mają grubość około 30 mm). Cienkim laptopom został więc GTX 1060 o TDP 80 W, który i tak nagrzewał się mocniej od GTX-a 970M, przez co część kadłubków wykorzystujących GTX-a 970M musiała przejść modyfikacje układu chłodzenia, na przykład MSI GS63/73, MSI GS43 Phantom Pro czy Gigabyte Aero 14.

Potrzeby rynku jednak były inne: większa wydajność w mniejszej, smuklejszej i lżejszej obudowie. Nvidia, żeby rozwiązać ten dylemat, zaprezentowała na targach Computex 2017 serię Max-Q. Firma poinformowała, że znalazła złoty środek pomiędzy energooszczędnością a wydajnością. Twierdzi, że dzięki optymalizacji napięć i pewnemu spowolnieniu taktowania można osiągnąć wydajność obecnych układów laptopowych przy o wiele mniejszym poborze energii i znacznie mniejszej emisji ciepła.

GTX 1070 Max-Q

W ten sposób powstały GPU Max-Q, których TDP zostało znacznie obniżone, a osiągnięto to właśnie przez zmniejszenie częstotliwości taktowania rdzenia, zarówno bazowej, jak i w trybie boost. Nowy GTX 1080 TDP ma TDP 90–110 W, GTX 1070 – 80–90 W, a GTX 1060 – 60–70 W. Ponadto Nvidia wymaga od producentów laptopów, żeby głośność układu chłodzenia nie przekraczała 40 dBA. 

 

Porównanie TDP układów graficznych w laptopach
  Max-Q Standardowe GPU 
GeForce GTX 1080 90–110 W  150 W
GeForce GTX 1070 80–90 W 115 W 
 GeForce GTX 1060 60–70 W  80 W 

 

Ocena artykułu:
Ocen: 3
Zaloguj się, by móc oceniać
Mglisty (2017.07.26, 09:41)
Ocena: 13

0%
Skąd ja wiedziałem że będzie kosztował 8000zł... Kogo na to stać :)
rops (2017.07.26, 09:49)
Ocena: 10

0%
Drogo, nawet jak na proponowaną wydajność. No i te temperatury :/
Może test jakiegoś laptopa który faktycznie nadaje się do mobilnego grania - wydajna bateria, nie grzeje się, nie hałasuje, jasny ekran. Nie musi być super wydajny, ale żeby był użyteczny (niech to będzie nawet 1050/MX150 z i3 ale ma być cichy, chłodny i nie spowalniać). Bardzo ciężko testy czegoś takiego znaleźć.
Edytowane przez autora (2017.07.26, 10:15)
ThePunisher (2017.07.26, 10:15)
Ocena: 4

0%
w zaletach 'zaledwie dwukanałowy tryb działania pamięci' ?
Ryuhoshi (2017.07.26, 10:25)
Ocena: -1

0%
Chcę to samo ale z GTX 1060.
jarecki3460 (2017.07.26, 10:32)
Ocena: 4

0%
Ten laptop nie jest ciekawą propozycją dla graczy, poza wysoką ceną nie oferuje niczego ciekawego.
blondasek (2017.07.26, 10:37)
Ocena: -1

0%
Wykresy do poprawy. Laptop nie ma 16 RAM ;)

Poza tym, za drogo. Zwyczajnie, nie ma to sensu.
jarekalt (2017.07.26, 10:38)
Ocena: 5

0%
rops @ 2017.07.26 09:49  Post: 1083207

Może test jakiegoś laptopa który faktycznie nadaje się do mobilnego grania - wydajna bateria, nie grzeje się, nie hałasuje, jasny ekran. Nie musi być super wydajny, ale żeby był użyteczny

Popieram, czegoś takiego właśnie brakuje.
Orzel94 (2017.07.26, 10:41)
Ocena: 0

0%
ThePunisher @ 2017.07.26 10:15  Post: 1083213
w zaletach 'zaledwie dwukanałowy tryb działania pamięci' ?

po pierwsze 'zaledwie' sugeruje wadę a po drugie jaką? więcej procek nie obsługuje a i dwa kanały niestety nie są oczywistością

jarekalt @ 2017.07.26 10:38  Post: 1083225
rops @ 2017.07.26 09:49  Post: 1083207

Może test jakiegoś laptopa który faktycznie nadaje się do mobilnego grania - wydajna bateria, nie grzeje się, nie hałasuje, jasny ekran. Nie musi być super wydajny, ale żeby był użyteczny

Popieram, czegoś takiego właśnie brakuje.

a taki istnieje?
Edytowane przez autora (2017.07.26, 10:41)
rops (2017.07.26, 10:50)
Ocena: 6

0%
Orzel94 @ 2017.07.26 10:41  Post: 1083228


jarekalt @ 2017.07.26 10:38  Post: 1083225
(...)

Popieram, czegoś takiego właśnie brakuje.

a taki istnieje?

no właśnie nie wiem, coś tam w sklepach jest, np. MSI GV62 i5-7300HQ/8GB/1TB MX150 za 3299. Nawet podświetlana klawiatura jest. Ale jak to dział naprawde to nie wiem bo testów brak. Jest tez trochę droższy HP OMEN i5-7300HQ/8GB/1000/Win10 GTX1050 za 3699 zł. Za 1050 Ti trzeba już sporo ponad 4 koła dać więc nie wiem czy warto.
Edytowane przez autora (2017.07.26, 10:53)
blondasek (2017.07.26, 10:52)
Ocena: 7

0%
Brakuje testów laptopów w przedziale 2500-4000 tysiące, ale takich producenci nie podsyłają do recenzji, a onet biedny i nie ma kasy na sprzęt. Cóż... Trzeba się wspierać zagranicznymi recenzjami :)
Zaloguj się, by móc komentować
Artykuły spokrewnione
Facebook
Ostatnio komentowane