Inne
Artykuł
Mateusz Brzostek, Piątek, 16 czerwca 2017, 09:00

Podstawą działalności PCLab.pl są testy, a podstawą testów – pomiary wydajności. Największym zainteresowaniem cieszą się testy wydajności w grach. Już kilka razy pisaliśmy o sposobach mierzenia wydajności podzespołów w tym zastosowaniu. Dzisiaj chciałbym skreślić kilka słów o najnowszych trendach, które pojawiają się w testach przeprowadzanych przez zagraniczne wortale, oraz o tym, co dla przeciętnego użytkownika komputera może oznaczać test procesorów lub kart graficznych w grze komputerowej.

Już kilka razy pisaliśmy o sposobach testowania podzespołów w grach. Od tamtego czasu sprzęt i gry komputerowe nieco się zmieniły, poziom dziennikarstwa komputerowego trochę się podniósł i dobre testy łatwiej znaleźć niż kiedyśPrzynajmniej tym, którzy czytają również media angielsko- i niemieckojęzyczne. – ale pewne zasady pozostały takie same. Dlatego warto znać te artykuły:

Te dwie publikacje pozostają aktualne i są lekturą obowiązkową dla każdego sprzętowego zapaleńca.

Ocena artykułu:
Ocen: 41
Zaloguj się, by móc oceniać
TheTymol (2017.06.16, 09:22)
Ocena: 38

0%
To jest taki PCLab jaki kocham. Pewnie często będe na forum linkował ten artykuł :D
Drzemor (2017.06.16, 09:24)
Ocena: 21

0%
I tak jeżeli przyjdzie do was testować taki TylkoTak któremu jakiś moderator liże tyłek, i usuwa wszystkie posty które ośmieszają jego manipulacyjne zagrywki. To powiem tylko tak... ostatni w mordorze gasi światło. :E
Żywy (2017.06.16, 09:42)
Ocena: 15

0%
@percentyle - IMO te 0.1-0.01% pokazujace najnizszy framerate na wykresach jest kompletnie pozbawione sensu, poniewaz w 99-99,9% (o ironio) przypadkow jest to wynik zarejestrowany zaraz po loadingu, kiedy ostatnie dane sa jeszcze doczytywane w locie, gdy na ekranie jest nic innego jak czarny obraz, wiec co za rozniaca czy tam jest 80 czy 10FPS? Dlatego nigdy nie pojme ludzi, ktorzy uparcie staraja sie przekonac innych, ze sredni FPS jest, cytuje - 'g**** wart', a liczy sie jedynie minimalny FPS, i jest to jedyny prawilny wyznacznik wydajnosci sprzetu, gdzie tak naprawde sama zmiana dysku z HDD na SSD potrafi go skutecznie znaczaco podniesc.

'Najważniejszy wniosek jest taki, że do wszystkich wyników testów publikowanych w internecie trzeba podchodzić z rezerwą.' - otoz to, ja jak tylko widze uzycie w testach przestarzalego MSAA ktore pochlania 15-20FPS, gdzie mamy do dyspozycji mase rodzajow post-processing AA robiacych ta sama robote (jak nie lepsza) za to nie kosztujac nawet jednego FPSa, to po prostu parskam smechem i zamykam taki test, bo jest on w moim mniemaniu niemiarodajny. I niestety jest to bolaczka kazdego jednego testu publikowanego w internecie, gdzie wszystkie opcje sa na sztywno ustawiona na Ultra/High/Medium/Minumum (malo tego - 80-90% serwisow w ogole sie nie sili zeby przetestowac cokolwiek ponizej Ultra), a nikt, absolutnie nikt nie stara sie znalezc optymalnych ustawien, ktore zapewniaja jak najlepszy wyglad, przy mozliwie jak najwiekszym framerate'ie, czyli de facto wykorzystujac najwieksza zalete grania na PC. I tutaj chyba sztampowy przyklad, czyli Quantuma Break:

Volumetric Lighning na Ultra:
http://abload.de/image.php?img=quantumbrea...6-06-03mseh.jpg
Volumetric Lighning na Medium:
http://abload.de/image.php?img=quantumbrea...6-06-0j3skm.jpg
Kto mi powie ma co idzie 30FPS w pierwszym obrazku? No wlasnie... A wystarczy zostawic VL ma Medium, tak samo wylaczyc 4xMSAA ktorego w ogole nie widac bo gra i tak ma wymuszony TAA - tylko te dwie opcje a gra juz smiga o 40-50FPS wiecej, przy tym nie wygladajac nawet o piksel gorzej. A te 40-50FPS pozwala na wylaczenie Upscalingu i granie w natywnej rozdzielczosci w +-60FPS, ale nie, po co, musi byc Ultra albo nic, i granie w rozmytej papce (Upscaling, a.k.a. 720p). I podobnie z kazda jedna gra...

Na szczescie Nvidia dla kazdej wiekszej gry przygotowuje szczegolowy poradnik, rozdrabniajacy kazda jedna opcje graficzna na czesci pierwsze, wraz z interaktywnym porownaniem side-to-side, ktore dobitnei pokazuja, ktore opcje faktycznie sa warte wymaksowania, a ktore to tylko placebo niepotrzebnie pochlaniajace zasoby. Ale to mowie, kazdy gracz musi to zrobic na wlasny rachunek, bo na 'powazne' serwisy niestety nie mozna liczyc.
Edytowane przez autora (2017.06.16, 10:33)
111222 (2017.06.16, 09:54)
Ocena: 25

0%
Ważny głos w sprawie. Dlatego właśnie uważam że takie wykresy powinny być dołączane do testów wydajności. Dobrze widać który CPU lub GPU ma problem ze stabilnym wynikiem
Wiadro Cementu (2017.06.16, 10:36)
Ocena: 27

0%
Felieton na PCLabie, co za czasów dożyłem :E
Aż miło popatrzeć.
Kazubin (2017.06.16, 10:36)
Ocena: 3

0%
Myślę, że to dobry pomysł i właściwy test gry powinien obejmować ten długi gameplay, a dla ciekawostek dodać dwa miejsca gdzie gra najbardziej siada na cpu oraz lokację obciążającą mocno gpu.

Pozdrawiam i życzę sukcesów :)
zomeer (2017.06.16, 10:40)
Ocena: 8

0%
Świetny artykuł ;)

Czyli testy na pclab jak najbardziej wiarygodne.
Stjepan (2017.06.16, 10:55)
Ocena: 16

0%
Pierwszy felieton od długiego czasu, fajnie było poczytać coś konkretnego, a nie na zmianę test k/m, test laptopa dla gracza, test smartfona.
Hashi (2017.06.16, 11:02)
Ocena: 1

0%
Ja osobiście jestem zwolennikiem testowania urządzeniem na wyjściu karty graficznej (czy tez na kablu HDMI lub innym), a test trwał co najmniej 5 minut i najlepiej w multi.

Sam mam kilka pytań. Co się dzieje z klatkami, np jeśli mamy wydajność powiedzmy ~126fps, a gramy na monitorze 60Hz lub nawet 120Hz. Co się dzieje z tymi dodatkowymi 66fps/6fps? Trafiając do buffora w monitorze i są pomijane?
Ogólnie jestem zwolennikiem blokad fps by kazda klatka trwała dokładnie tyle samo czasu, a reszta czekała w buforze. Tylko pytanie co się dzieje z bufforem gdy klatki narastają nie-liniowo?
arad (2017.06.16, 11:02)
Ocena: 11

0%
Stjepan @ 2017.06.16 10:55  Post: 1073881
Pierwszy felieton od długiego czasu, fajnie było poczytać coś konkretnego, a nie na zmianę test k/m, test laptopa dla gracza, test smartfona.

No właśnie... Zalinkowana na pierwszej stronie stara ekipa robiła takie testy i analizy. Teraz posucha..... :(
Zaloguj się, by móc komentować
Artykuły spokrewnione
Facebook
Ostatnio komentowane