Inne
Artykuł
Piotr Gołąb, Środa, 14 czerwca 2017, 23:51

Dirt 4, najnowsza część serii wyścigów rajdowych studia Codemasters, właśnie zawitała na komputery osobiste. Wszyscy oczekiwali bardzo dobrego modelu jazdy i oprawy wizualnej na najwyższym poziomie. W dzisiejszym artykule zajmiemy się jakością grafiki i wymaganiami sprzętowymi Czwórki.

Dirt 4 to najnowsze dzieło Codemasters, firmy znanej z gier wyścigowych o dość złożonym modelu jazdy. Najnowsza część pozwala go wybrać już na samym początku: gracz może określić, czy chce korzystać ze sterowania przeznaczonego dla amatora czy z bardziej wymagającego modelu profesjonalnego.

DiRT 4 

Początki serii Dirt sięgają 2007 roku. Wtedy jeszcze była sygnowana nazwiskiem słynnego brytyjskiego kierowcy rajdowego Collina McRae. Z czasem jego nazwisko zniknęło z nazwy serii, która z wymagającego symulatora wyścigów rajdowych (WRC) ewoluowała w stronę coraz bardziej zręcznościowej rywalizacji. Kulminacyjnym momentem był Dirt: Showdown, niezbyt entuzjastycznie przyjęty przez graczy, bo ci spodziewali się bardziej wymagającego modelu jazdy. Studio Codemasters wyciągnęło wnioski i zaczęło prace nad nową częścią serii, przeznaczoną dla bardziej wymagających. W 2015 roku ukazał się Dirt Rally, gra oddzielająca niedzielnych kierowców od zawodowców. Model jazdy został potraktowany bardzo profesjonalnie i gra bez użycia kierownicy była mało przyjemna.

Dirt 4 stara się wypośrodkować trudność jazdy pomiędzy Rally a Showdown. Jazda jest bardziej symulacyjna niż w Showdown, ale jeszcze nie tak trudna jak w Rally – na tyle wymagająca, żeby nie zniechęcić ani starych wyjadaczy, ani niedzielnych graczy.

Silnik graficzny to własne narzędzie Codemasters, nazwane EGO. W Dirt 4 zastosowano je w wersji 4.0, która miała być bardzo elastyczna i zapewniać efektowną oprawę graficzną. W przyszłości EGO Engine 4.0 ma zyskać obsługę DirectX 12 i technik wirtualnej rzeczywistości (VR), które w nowych symulatorach powoli stają się standardem. Czwórka na razie nie obsługuje rozwiązań VR, co bardzo rozczarowuje, zwłaszcza że przecież Dirt Rally obsługiwał gogle Oculus Rift.

DiRT 4 

Dirt 4 – wymagania sprzętowe

Najsłabsza konfiguracja, która zdaniem producenta Dirt 4 nadaje się do gry: 

  • procesor: Intel Core i3 3220 3,3 GHz,
  • pamięć operacyjna: 4 GB,
  • karta graficzna: GeForce GT 440/ Radeon HD 5570 z 1 GB własnej pamięci,
  • miejsce na nośniku danych: 50 GB,
  • system operacyjny: Windows 7 64-bitowy.

Zalecana konfiguracja:

  • procesor: Intel Core i5 4690 3,5 GHz/AMD FX 8120 3,5 GHz,
  • pamięć operacyjna: 8 GB,
  • karta graficzna: GeForce GTX 780/ Radeon R9 390 z 3 GB własnej pamięci,
  • miejsce na nośniku danych: 50 GB,
  • system operacyjny: Windows 7/8/10 64-bitowy.

Minimalne wymagania, które podał producent, odpowiadają rzeczywistości. Posiadacz takiej konfiguracji musi się tylko pogodzić z tym, że gra będzie wyglądać jak produkcja z 2011 roku, i to taka o słabej oprawie graficznej. Właśnie wtedy Nvidia wprowadziła zalecaną przez Codemasters kartę GeForce GT 440. 

Gra z użyciem zalecanej konfiguracji jest znacznie lepszym pomysłem. Taki komputer pozwoli cieszyć się rozgrywką w rozdzielczości Full HD i płynnością animacji na poziomie około 60 kl./s. Przez to, że gra nie wykorzystuje DirectX 12, można ją uruchomić w jednym ze starszych systemów operacyjnych: Windows 7, 8 albo 8.1, co dla wielu będzie dużą zaletą.

DiRT 4 

Procedura testowa

Do pomiarów wydajności wybraliśmy etap, który rozgrywa się w Michigan w Stanach Zjednoczonych krótko przed zachodem słońca przy bezchmurnym niebie. Przy trasie stoi bardzo dużo kibiców, co mocno wpływa na wymagania co do sprzętu. Oczywiście, do wyboru są także inne miejsca, w których wymagania maleją. Poniżej przedstawiamy miejsce testowe i wykresy z osiągami sprzętu na poszczególnych trasach, które należą do trzonu rozgrywki.

DiRT 4

 

Ocena artykułu:
Ocen: 6
Zaloguj się, by móc oceniać
fineash (2017.06.14, 23:58)
Ocena: 38

33%
Wooow, minimalny FPS Ryzena jest wprost miażdżący w stosunku do Intela. Jestem pod wrazeniem.
Doamdor (2017.06.15, 00:03)
Ocena: 40

33%
Żeby mieć stałe 60 FPS w FHD z detalami Ultra bez Ryzena i Radeona nie podchodź. :E

Intel i Nvidia w tej grze zaorane, czyli to tyczy się mojego komputera. :E
Edytowane przez autora (2017.06.15, 00:06)
Adolph (2017.06.15, 00:20)
Ocena: 9

0%
380 vs 960.
Na średnich się jeszcze obok siebie trzymają, ale na Ultra karta NV ma niezłe zejście.
1050TI. Nawet się trzyma poziomu.
Pawelek6 (2017.06.15, 00:25)
Ocena: 5

0%
Optymalizacja jest kiepska. DiRT Rally wręcz identycznie wygląda, a działa znacznie lepiej. Tym bardziej, że ogólnie nie mamy tutaj jakiegoś rewelacyjnego poziomu oprawy.

Szczególnie obecne wyniki Intela i NV są nie do przyjęcia.
i7 to w sumie z grubsza jakby dwie i3-ki, a mamy przyrost raptem 8 kl./s (min. fps), natomiast Ryzen 7 podwyższa stawkę znowu x2 w ilości wątków względem i7 i co? I nagle 24 kl./s gratis wpadają.
Natomiast na kartach AMD min. fps jest prawie identyczny jak średni, a NV notuje spadki po kilkanaście klatek.

Nie chcę siać teorii, która z firm wyłożyła więcej $$$ na dobrą optymalizację, ale obecna sytuacja jest nie do przyjęcia. Kiedy to oprawa nie powala, bo silnik EGO ma już swoje lata, ograniczenia i poprzednia odsłona Rally wygląda wręcz identycznie, a chodzi znacznie lepiej. Strasznie potraktowano kwestię optymalizacji w D4.
SunTzu (2017.06.15, 00:30)
Ocena: -3

0%
Myster356 @ 2017.06.15 00:26  Post: 1073634
SunTzu @ 2017.06.15 00:23  Post: 1073632
(...)

To nie jest śmieszne. Piszecie to na podstawie testów 4c vs 8c... metodyczny absurd.

Tylko tak AMD może dogonić Intela, większą liczba rdzeni.
Poprosimy test 4r/8w V 4r/8w

Nie wiemy... Nie można na podstawie tego testu wysunąć takiego wniosku.
Skąd wiesz jak sprawdzi się Ryzen 4c/8t? Skąd wiesz jak sprawdzi się broadwell 8c/16t.
matekmz (2017.06.15, 00:31)

0%
SunTzu @ 2017.06.15 00:23  Post: 1073632
Nowa gra Codemasters bardzo dobrze działa na komputerach z procesorami AMD

To nie jest śmieszne. Piszecie to na podstawie testów 4c vs 8c... metodyczny absurd.
Czy naprawdę tak ciężko zrobić to nie wiem...
rzetelnie i porównać z 4c.
Nie chcę miesząc do tego wydajności RAMów, cen i innych oczywistości czerwona rebelio). Tylko, by autor wysuwał wnioski na podstawie sensownych porównań. Dziś tylko łagodnie.

To niekoniecznie jest metodyczny absurd, jeżeli porównujemy procesory w zbliżonym przedziale cenowym/segmencie. Jeżeli za podobne pieniądze masz procesor mocniejszy i lepszy, z większą ilością rdzeni, to po co rozglądać się za słabszym?

Tu nie chodzi o jakiekolwiek stawanie po stronie AMD, ale zwyczajowo dostarczyli bardzo dobre produkty w swoim przedziale cenowym. Mają 2x więcej wątków/rdzeni i ok. To się przydaje. Jak niektórzy podkreślają tutaj, że AMD osiągnęło to zwiększając liczbę rdzeni - ok, ale to nie oznacza, że są to złe procesory. Intel ma wreszcie konkurencje ;)

Swoją drogą - wezmę pod uwagę testy 4c vs. 4c. :)
Edytowane przez autora (2017.06.15, 00:33)
Zaloguj się, by móc komentować
Artykuły spokrewnione
Facebook
Ostatnio komentowane