Inne
Artykuł
Piotr Gołąb, Piątek, 12 maja 2017, 18:00

Twórcy pierwszej części Prey nie przekonali Bethesdy, by pozwoliła im pracować nad kontynuacją. Marka została przekazana studio Arkane. Czy twórcy obu Dishonored udźwignęli ciężar? Czy szybka zmiana silnika graficznego z Void na CryEngine wyszła grze na dobre? Oto nasz test.

Pierwsza część Prey została wydana w 2006 roku, dlatego wielu graczy wyczekiwało następnej. Cierpliwość się opłaciła, jednak nowość jest na tyle specyficzna, że z Jedynką łączy ją w zasadzie tylko perspektywa, z której obserwujemy akcję. Też jest to „pierwszoosobowa” strzelanka, chociaż znacznie większy nacisk położono na skradanie się. Tworzeniem gry zajęło się studio Arkane, które miało już na koncie grę utrzymaną w zbliżonym stylu, Dishonored II. Niestety, tamta zebrała raczej niepochlebne opinie graczy przez bardzo słabą optymalizację. Twórcy obiecali więc, że wymagania sprzętowe ich najnowszej produkcji będą bardziej umiarkowane. Zmienił się silnik: Void zastąpiono najnowszą wersją CryEngine. Czy zmiana silnika to recepta na problemy optymalizacyjne? Czy bliska współpraca z AMD zaowocowała lepszą wydajnością kart graficznych Radeon i czy twórcom udało się wykorzystać w pełni moc drzemiącą w najnowszych procesorach Ryzen? Jeśli tak, to jak to wpłynie na wydajność podzespołów konkurencyjnych firm?

Prey 

Prey – wymagania sprzętowe

Najsłabsza konfiguracja, która zdaniem producenta Prey nadaje się do gry: 

  • procesor – Intel Core i5-2400 / AMD FX-8320,
  • pamięć operacyjna – 8 GB,
  • karta graficzna – GeForce GTX 660 / Radeon HD 7850 z 2 GB pamięci,
  • system operacyjny – Windows 7/8.1/10 64-bitowy.

Zalecana konfiguracja:

  • procesor – Intel Core i7-2600K / AMD FX-8350,
  • pamięć operacyjna – 16 GB,
  • karta graficzna – GeForce GTX 970 / Radeon HD 7850 z 4 GB pamięci,
  • Windows 7/8.1/10 64-bitowy.

Prey

Porównanie obu tych konfiguracji pokazuje, że gra powstawała z myślą o procesorach wielordzeniowych. Już do najniższych ustawień twórcy Prey zalecają procesor czterordzeniowy z rodziny Core i5 albo ośmiowątkowy procesor AMD. To niepokojące, bo może sugerować, że posiadacze popularnych układów Intel Core i3 mogą być skazani na bardzo duże spadki płynności animacji. Wymagania co do pamięci operacyjnej też są wysokie. Dotąd tylko Titanfall II potrzebował tak dużej ilości RAM. Najbardziej intrygują wymagania co do karty graficznej. Najsłabszą wymienioną kartą z obozu Nvidii jest leciwy już GeForce GTX 660 z 2 GB własnej pamięci. W zasadzie to nic nowego – w wiele nowych tytułów można zagrać z użyciem tak starych GPU. Zalecana karta to GeForce GTX 970, według statystyk Steam nadal najpopularniejsza konstrukcja. Z katalogu AMD twórcy gry w obu konfiguracjach sugerują użycie karty Radeon HD 7850, z tym że w tej najsłabszej jest to model wyposażony w 2 GB VRAM, a w zalecanej – 4-gigabajtowy. (Dodajmy, że GeForce GTX 970 teoretycznie jest znacznie szybszy od Radeona HD 7850 4 GB). Gra do poprawnego działania wymaga też systemu Windows 7/8.1/10 w wersji 64-bitowej.

Miejsce testowe



Wybór miejsca testowego w Prey nie był łatwy, choćby dlatego, że pory dnia i nocy zmieniają się w tej grze dynamicznie i ma to wpływ na wydajność sprzętu. Na szczęście wybrane przez nas miejsce dobrze reprezentuje ogólne wymagania sprzętowe niezależnie od godziny w wirtualnym świecie.

Kontrowersje dotyczące Nvidii

W sieci pojawiły się zrzuty ekranu, na których karty oparte na układach graficznych Nvidii nie generują obrazu w prawidłowy sposób. Otóż brakuje na nich cieni. Owszem, raz na kilka uruchomień gry zdarzała się taka właśnie sytuacja, jednak było to całkowicie niezależne od producenta GPU. Żeby usunąć tę przypadłość, trzeba zmienić ustawienia jakości obrazu na inne, wyjść do menu i jeszcze raz załadować wcześniej zapisany stan gry. Cienie powinny się pojawić, a jeżeli tak się nie stanie, należy powtórzyć procedurę. 

Ocena artykułu:
Ocen: 15
Zaloguj się, by móc oceniać
czolgista778 (2017.05.12, 18:09)
Ocena: 98

0%
AMD na topie w teście CPU.

Edytowane przez autora (2017.05.12, 18:10)
Jimmy15 (2017.05.12, 18:38)
Ocena: 81

0%
Ryzen na stocku gniecie spocony do 4,7 i7 Skylake :DD
Nycz (2017.05.12, 18:59)
Ocena: 8

0%
GeForce Hotfix driver 382.19 that adresses a stuttering issue with the game Prey.
This is GeForce Hot Fix driver version 382.19 that addresses the following:
This hotfix resolves a stutter issue experienced on some configurations while playing Prey.
Pentium D (2017.05.12, 19:05)
Ocena: 10

0%
Nycz @ 2017.05.12 18:59  Post: 1064712
GeForce Hotfix driver 382.19 that adresses a stuttering issue with the game Prey.
This is GeForce Hot Fix driver version 382.19 that addresses the following:
This hotfix resolves a stutter issue experienced on some configurations while playing Prey.


Teraz to bez znaczenia, sterownik wydany 2 dni temu a testów nie robi się w jeden dzień.
Zaloguj się, by móc komentować
Artykuły spokrewnione
Aktualności spokrewnione
Facebook
Ostatnio komentowane