Nvidia GeForce GTX 1050 to najmłodszy, ale zarazem już bardzo popularny układ graficzny. Powód jest bardzo prosty: konstrukcje z GTX-em 1050 zapewniają dobry stosunek jakości do ceny, pozwalają też osiągnąć płynną animację w nowych grach w rozdzielczości Full HD. Jest to, rzecz jasna, możliwe kosztem jakości grafiki, jednak takie ustępstwa w przypadku tanich kart są czymś oczywistym.
Ze względu na dużą popularność najtańszego Pascala postanowiliśmy sprawdzić w działaniu dostępne konstrukcje. Do redakcji trafiło 11 kart GeForce GTX 1050 wszystkich liczących się na rynku producentów. Z dalszych stron dowiecie się, która z nich zapewnia największą wydajność, która jest najcichsza i która jest najbardziej opłacalnym wyborem.
GeForce GTX 1050 to karta z najniższego segmentu. Jest następcą bardzo popularnego modelu GeForce GTX 750 Ti, najchętniej wybieranego przez mniej wymagających graczy o ograniczonym budżecie na sprzęt. Karta ta w przedziale cen 550–700 zł rywalizuje z modelem AMD Radeon RX 460, a więc najsłabszym Polarisem, oraz z konstrukcjami poprzedniej generacji: GTX-em 950 i GTX-em 960 oraz Radeonem R9 380 i Radeonem R7 370.
Nvidia, wprowadzając na rynek GTX-a 1050, nie zaproponowała wersji referencyjnej (czyli Founders Edition), podała natomiast standardowe dla tego układu częstotliwości taktowania. Prawie wszystkie przetestowane przez nas karty miały lekko przyspieszony względem specyfikacji referencyjnej układ graficzny GP107-300-A1. Reszta parametrów była zgodna z zaleceniami Nvidii: karty miały 2 GB pamięci GDDR5 taktowanej z częstotliwością 1752 MHz, 640 jednostek cieniujących, 40 jednostek teksturujących i 32 jednostki ROP. Przyspieszenie taktowania rdzenia sprawiło, że w niektórych konstrukcjach znalazły się dodatkowe, sześciopinowe gniazda zasilające. Takie gniazdo mają cztery modele uwzględnione w naszym teście. Karty różnią się, oczywiście, układem chłodzenia, wielkością i wykonaniem. Dokładniejsze opisy testowanych konstrukcji znajdziecie na dalszych stronach.
GTX 1050 Ti | GTX 1050 | RX 460 2 GB | |
Architektura | Pascal | Pascal | Polaris |
Jednostki cieniujące | 768 | 640 | 896 |
ROP | 32 | 32 | 16 |
Jednostki teksturujące | 40 | 40 | 56 |
Taktowanie rdzenia | 1250 MHz 1392 MHz (Boost) | 1354 MHz 1455 MHz (Boost) | 1090 MHz 1200 MHz (Boost) |
Moc obliczeniowa | ~1981 gigaflopów | ~1733 gigaflopy | ~2255 gigaflopów |
Szybkość wypełniania pikselami | ~41,2 Gp/s | ~43,3 Gp/s | ~20,1 Gp/s |
Szybkość wypełniania teksturami | ~61,9 Gt/s | ~54,2 Gt/s | ~70,5 Gt/s |
Taktowanie pamięci | 1752 MHz | 1752 MHz | 1750 MHz |
Szyna pamięci | 128 b | 128 b | 128 b |
Rodzaj pamięci | 4096 MB GDDR5 | 2048 MB GDDR5 | 2048/4096 MB GDDR5 |
Przepustowość pamięci | 112,0 GB/s | 112,0 GB/s | 109,4 GB/s |
Obsługiwane API | DirectX 12 | DirectX 12 | DirectX 12 |
Złącze graficzne | PCI-E 3.0 | PCI-E 3.0 | PCI-E 3.0 |
Procedura testowa – uaktualnienie
Wszystkie GTX-y 1050 testujemy w znanym Wam dobrze zestawie gier. Dobierając je, zwracaliśmy jednak uwagę nie tylko na popularność. Żeby testy były jak najbardziej przydatne, staramy się uwzględnić wszystkie najpopularniejsze silniki i API. Dlatego możecie być pewni, że systematycznie będziemy zwiększać liczbę testowych gier. Względem poprzednich porównań dodaliśmy dwa nowe tytuły, które na stałe wejdą do procedury testowej: Battlefield 1 i Total War: Warhammer. Niestety, na razie oba testujemy w DirectX 11. Obecnie w Battlefield 1 występują problemy z DirectX 12 po zaktualizowaniu gry, a DirectX 12 w Total War nadal jest w trybie beta i nie współpracuje jak należy ze wszystkimi kartami.
Asus GeForce GTX 1050-2G
Asus GeForce GTX 1050-2G to jedna z dwóch najtańszych kart graficznych w naszym teście. Widać to bardzo dobrze już po jej konstrukcji, choćby po prostym, ale skutecznym układzie chłodzenia. Ponadto taktowanie pamięci i bazowe rdzenia pozostawiono na wartościach referencyjnych. Realne taktowanie w grach jest natomiast przyspieszane powyżej wartości, którą założyła Nvidia.
Asus GeForce GTX 1050-2G | |
Taktowanie bazowe rdzenia | 1354 MHz |
Realne taktowanie rdzenia w grach | 1607 MHz |
Taktowanie pamięci | 1752 MHz |
Pamięć – ilość/rodzaj | 2 GB / GDDR5 |
Spoczynek (pulpit): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 26°C 29% / 1200 obr./min |
Obciążenie (Wiedźmin 3): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 62°C 31% / 1300 obr./min |
Widać, że Asus GeForce GTX 1050-2G to tani model: układ chłodzący składa się z prostego radiatora, który styka się tylko z rdzeniem. Radiator jest dodatkowo chłodzony wentylatorem o średnicy 75 mm. Góra karty jest osłonięta plastikową obudową, która zasłania tylko częściowo konstrukcję i wystaje za laminat. To typowy dla kart z niskiej półki projekt, któremu nie można zarzucić ani wyraźnych wad, ani szczególnych zalet. Jest to dobry przykład karty, która ma działać i nie wyróżniać się niczym specjalnym, a tym bardziej rywalizować z droższymi odmianami z oferty Asusa.
Tradycyjnie dla Asusa w zestawie dołączono oprogramowanie GPU Tweak II z narzędziem XSplit Gamecaster.
Do testów dostarczył: Asus
Cena w dniu publikacji (z VAT): 569 zł
Asus Strix GeForce GTX 1050 2G Gaming
Asus Strix GeForce GTX 1050 2G Gaming to pod względem konstrukcji jedna najlepszych kart w naszym zestawieniu. Na pochwałę zasługują dobrej jakości plastikowe elementy, a osoby dbające o wygląd sprzętu na pewno ucieszy podświetlane logo ROG. Kartę można podłączyć do płyty głównej Asusa złączem AURA sync i zsynchronizować efekty świetlne obu komponentów. Karta ma także na spodzie estetycznie zaprojektowaną płytkę usztywniającą (backplate).
Asus Strix GeForce GTX 1050 2GB Gaming | |
Taktowanie bazowe rdzenia | 1443 MHz |
Realne taktowanie rdzenia w grach | 1759 MHz |
Taktowanie pamięci | 1752 MHz |
Pamięć – ilość/rodzaj | 2 GB / GDDR5 |
Spoczynek (pulpit): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 30°C 0% (nie można odczytać wartości obrotów) |
Obciążenie (Wiedźmin 3): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 54°C 32% (nie można odczytać wartości obrotów) |
Asus użył jednego z najwydajniejszych i najcichszych układów chłodzenia. Składa się na niego duży aluminiowy radiator z dwoma ciepłowodami i dwa 100-milimetrowe wentylatory. Oczywiście, zastosowanie tak rozbudowanej konstrukcji powoduje, że Asus Strix GeForce GTX 1050 2G Gaming to jedna z największych kart w naszym porównaniu. Już posiadacze małych zestawów ITX czy HTPC mogą mieć problem ze zmieszczeniem jej w obudowie.
Asus kieruje tę kartę do bardziej wymagającego gracza, dlatego już w fabrycznej konfiguracji jest mocno podkręcona. Testowany egzemplarz miał rdzeń taktowany z częstotliwością 1443 MHz, co jest najlepszym wynikiem w całym zestawieniu. Co ważne, Asus Strix GeForce GTX 1050 2G Gaming osiągnął też najlepsze wyniki w podkręcaniu, 1924 MHz.
Producent wyposażył swoją kartę w dodatkowe, sześciopinowe złącze zasilające, co nie powinno dziwić, bo wyższa częstotliwość taktowania i nastawienie producenta na osiągnięcie najlepszych możliwości w podkręcaniu sprawiają, że zapotrzebowanie na energię rośnie.
Asus, podobnie jak większość pozostałych producentów, wyposażył swoją kartę w oprogramowanie sterujące jej działaniem: Asus GPU Tweak II z narzędziem Gamecaster. Pozwala ono w bardzo prosty sposób monitorować stan urządzenia, jak i zmieniać taktowanie rdzenia i pamięci na karcie.
Do testów dostarczył: Asus
Cena w dniu publikacji (z VAT): 729 zł
Asus GeForce Expedition GTX 1050 2G
Asus GeForce Expedition GTX 1050 2G jest przedstawicielem nowej serii Expedition. Karta jest pozycjonowana na mocnego średniaka, który ma być tańszy i wolniejszy od najdroższego Strixa, a zarazem stanąć do walki z czołowymi konstrukcjami innych producentów.
Asus GeForce Expedition GTX 1050 2G | |
Taktowanie bazowe rdzenia | 1354 MHz |
Realne taktowanie rdzenia w grach | 1620 MHz |
Taktowanie pamięci | 1752 MHz |
Pamięć – ilość/rodzaj | 2 GB / GDDR5 |
Spoczynek (pulpit): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 34°C 0% / 0 obr./min |
Obciążenie (Wiedźmin 3): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 61°C 35% / 1195 obr./min |
Okazuje się, że Asus Expedition GTX 1050 2G jest bardzo zbliżony do modelu referencyjnego. Ma taką samą częstotliwość taktowania rdzenia, 1354 MHz, a częstotliwość GPU Boost wynosi 1620 MHz. To jedna z najniższych w teście wartości mierzonych podczas gry. Możliwości podkręcania też są, niestety, bardzo ograniczone. Maksymalna częstotliwość, jaką udało nam się osiągnąć, wyniosła 1759 MHz.
Asus do chłodzenia tej karty użył sporych rozmiarów układu, zapewne dlatego, że jest on bardzo prosty w konstrukcji. Elementem odprowadzającym ciepło bezpośrednio z rdzenia (i tylko z niego) jest duży aluminiowy blok. Ten z kolei jest chłodzony dwoma wentylatorami o średnicy 75 mm. Najważniejsze jednak jest to, że jest to układ półpasywny. Podczas spoczynku wentylator zatrzymuje się, a wtedy sprzęt działa bezgłośnie.
Podobnie jak wszystkie inne karty w zestawieniu GeForce Expedition GTX 1050 2G do komunikacji z płytą główną używa łącza PCI-E 3.0 ×16. Karta jest wyposażona w następujące wyjścia sygnałowe: Display Port 1.4, HDMI 2.0 oraz DL-DVI-D.
Model ten nie potrzebuje dodatkowego zasilania; cała potrzebna energia jest pobierana ze złącza na płycie głównej. Asus do swoich kart dodaje bardzo intuicyjne w użyciu oprogramowanie GPU Tweak II z narzędziem XSplit Gamecaster, przeznaczone do zarządzania kartą graficzną i strumieniowania zapisu rozgrywki.
Do testów dostarczył: Asus
Cena w dniu publikacji (z VAT): 619 zł
EVGA Superclocked GeForce GTX 1050
EVGA Superclocked GeForce GTX 1050 to najmniejsza karta w teście. Superclocked w nazwie wskazuje, że układ graficzny ma przyspieszone taktowanie. Okazuje się, że taktowanie rdzenia, 1418 MHz, owszem, jest szybsze od wartości referencyjnej, jednak wcale nie najszybsze w teście. Podobną częstotliwość bazową mają jeszcze trzy inne modele i co ciekawe, są to najszybsze konstrukcje w teście. Dlaczego tak się dzieje, że karty, które na papierze są wolniej taktowane, wygrywają? Spowodowane jest to w głównej mierze zdolnością utrzymania szybkiego taktowania w trybie Boost. EVGA w tym trybie działa bardzo stabilnie z częstotliwością 1784 MHz, co czyni ją jedną z dwóch najwydajniejszych kart w tym porównaniu. Układ chłodzący nie jest jednak najmocniejszym punktem tej konstrukcji. Prosty aluminiowy radiator połączony z wentylatorem zapewnia jedynie zadowalające chłodzenie, przez co jest to najcieplejsza karta w teście, choć na szczęście nie najgłośniejsza.
Karta została wyposażona w oprogramowanie PrecisionX OC.
EVGA Superclocked GeForce GTX 1050 2GB | |
Taktowanie bazowe rdzenia | 1418 MHz |
Realne taktowanie rdzenia w grach | 1784 MHz |
Taktowanie pamięci | 1752 MHz |
Pamięć – ilość/rodzaj | 2 GB / GDDR5 |
Spoczynek (pulpit): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 26°C 30% (nie można odczytać wartości obrotów) |
Obciążenie (Wiedźmin 3): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 65°C 40% (nie można odczytać wartości obrotów) |
Karta nie wymaga dodatkowego zasilania w postaci złącza sześciopinowego.
Do testów dostarczył: EVGA
Cena w dniu publikacji (z VAT): 649 zł
Palit GeForce GTX 1050 StormX 2GB
Palit do testów dostarczył tylko jedną kartę i należy ona do najtańszych konstrukcji w niniejszym zestawieniu. GTX 1050 StormX 2GB pod względem wydajności jest bardzo zbliżony do modelu referencyjnego, co nie dziwi, bo częstotliwość taktowania rdzenia w spoczynku wynosi dokładnie tyle, ile sugeruje Nvidia, 1354 MHz. Pamięć też jest taktowana z częstotliwością referencyjną, 1752 MHz.
Palit GeForce GTX 1050 StormX 2GB | |
Taktowanie bazowe rdzenia | 1354 MHz |
Realne taktowanie rdzenia w grach | 1670 MHz |
Taktowanie pamięci | 1752 MHz |
Pamięć – ilość/rodzaj | 2 GB / GDDR5 |
Spoczynek (pulpit): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 25°C 30% (nie można odczytać wartości obrotów) |
Obciążenie (Wiedźmin 3): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 58°C 37% (nie można odczytać wartości obrotów) |
Układ chłodzenia nie należy do bardzo wyrafinowanych (to prosty aluminiowy radiator z wentylatorem), ale spełnia swoje zadanie. Podczas normalnego użytkowania karta zazwyczaj jest chłodna, choć głośność układu chłodzenia potrafi dać się we znaki. To jedna z głośniejszych kart w teście.
Zasilanie dostarcza slot PCI-E 3.0 ×16. Do karty dodano oprogramowanie Thunder Master.
Do testów dostarczył: Palit
Cena w dniu publikacji (z VAT): 588 zł
MSI GeForce GTX 1050 2G OC
Jedną z najtańszych kart, które wzięły udział w naszym teście, jest MSI GeForce GTX 1050 2G OC. To konstrukcja pozbawiona zaawansowanego układu chłodzenia. Niestety, schładzacz sprawiał nam problemy podczas testów. W redakcyjnym laboratorium mieliśmy dwa egzemplarze tego modelu i w przypadku każdego z nich pomimo niskiej prędkości obrotowej wentylatora było delikatnie słychać jego łożysko, co było dosyć irytujące.
MSI GeForce GTX 1050 2G OC | |
Taktowanie bazowe rdzenia | 1405 MHz |
Realne taktowanie rdzenia w grach | 1721 MHz |
Taktowanie pamięci | 1752 MHz |
Pamięć – ilość/rodzaj | 2 GB / GDDR5 |
Spoczynek (pulpit): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 26°C 35% (nie można odczytać wartości obrotów) |
Obciążenie (Wiedźmin 3): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 64°C 49% (nie można odczytać wartości obrotów) |
Rdzeń w fabrycznej konfiguracji jest podkręcony do 1418 MHz. Karta osiąga zaskakująco dobre wyniki w grach: często okazuje się lepsza od droższych modeli. Producent uznał, że do jej zasilenia wystarczy 75 W, co jest maksymalną wydajnością prądową slotu PCI-E ×16.
MSI GeForce GTX 1050 2G OC, podobnie jak pozostałe karty w teście, ma dwuslotowy cokół. Znajdują się na nim wyjścia: Display Port 1.4, HDMI 2.0 oraz DL-DVI-D.
Do testów dostarczył: MSI
Cena w dniu publikacji (z VAT): 569 zł
MSI GeForce GTX 1050 Gaming X 2G
Karta MSI GeForce GTX 1050 Gaming X 2G jest najwyższym modelem z tym GPU w ofercie MSI. Wyposażona jest we wszystkie techniki, których firma MSI używa w swoich czołowych produktach. Producent zastosował bardzo rozbudowany układ chłodzenia Twin Frozr VI, który działa w trybie półpasywnym. Karta jest całkowicie bezgłośna, kiedy jest nieobciążona lub do momentu przekroczenia przez rdzeń temperatury 60°C – dopiero wtedy włączają się wentylatory. MSI bardzo zachwala swój układ chłodzenia i ma powody: dwa wentylatory o średnicy 100 mm na aluminiowym radiatorze z ciepłowodami są praktycznie niesłyszalne. To najcichsza karta w teście.
Producenta warto również pochwalić za dołączone narzędzie Gaming APP, dzięki któremu można szybko podkręcić kartę graficzną oraz zmienić kolor i sposób jej podświetlania.
MSI GeForce GTX 1050 Gaming X 2G | |
Taktowanie bazowe rdzenia | 1418 MHz |
Realne taktowanie rdzenia w grach | 1784 MHz |
Taktowanie pamięci | 1752 MHz |
Pamięć – ilość/rodzaj | 2 GB / GDDR5 |
Spoczynek (pulpit): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 41°C 0% / 0 obr./min |
Obciążenie (Wiedźmin 3): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 62°C 24% / 811 obr./min |
Wszystkie karty MSI z serii Gaming charakteryzują się przyspieszonym taktowaniem układu graficznego. W tej częstotliwość taktowania rdzenia zwiększono do 1418 MHz, a częstotliwość GPU Boost utrzymuje się bardzo stabilnie na 1784 MHz. To właśnie dzięki temu MSI GeForce GTX 1050 Gaming X 2G osiąga tak dobre wyniki w naszych testach wydajności. To jednak nie wszystko, na co ją stać. Okazuje się, że w trybie Boost może ona działać stabilnie po podkręceniu taktowana z częstotliwością 1875 MHz. Jedyne zastrzeżenie do tego modelu (czołowego w ofercie MSI) to brak tylnej płytki usztywniającej.
Jest to konstrukcja dwuslotowa, wyposażona w standardową liczbę wyjść obrazu: Display Port 1.4, HDMI 2.0 oraz DL-DVI-D.
Do testów dostarczył: MSI
Cena w dniu publikacji (z VAT): 644 zł
Gigabyte GeForce GTX 1050 OC 2G
Najtańszy Gigabyte GeForce GTX 1050 OC 2G to karta o najlepszym stosunku jakości do ceny w naszym teście. Jest lekko podkręcona względem modelu referencyjnego i osiągnęła bardzo dobre wyniki w naszych grach testowych.
Gigabyte GeForce GTX 1050 OC 2GB | |
Taktowanie bazowe rdzenia | 1380 MHz |
Realne taktowanie rdzenia w grach | 1746 MHz |
Taktowanie pamięci | 1752 MHz |
Pamięć – ilość/rodzaj | 2 GB / GDDR5 |
Spoczynek (pulpit): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 31°C 0% / 0 obr./min |
Obciążenie (Wiedźmin 3): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 64°C 41% / 1260 obr./min |
Układ chłodzenia jest dwuslotowy. Funkcję odbiornika ciepła pełni aluminiowy radiator, który jest chłodzony za pomocą dwóch wentylatorów. Układ ten jest półpasywny, co w tym przedziale cen (do 600 zł) jest raczej niespotykane. Karta nie wymaga dodatkowego złącza zasilania i zapewnia standardową liczbę wyjść wideo: Display Port 1.4, HDMI 2.0 oraz DL- DVI-D. Oprogramowanie Xtreme Gaming Engine Gigabyte'a zapewnia bardzo dużą funkcjonalność (więcej piszemy o tym w dalszej części artykułu).
Do testów dostarczył: Gigabyte
Cena w dniu publikacji (z VAT): 599 zł
Gigabyte GeForce GTX 1050 Windforce OC 2G
W teście porównujemy trzy karty Gigabyte'a oparte na układzie GeForce GTX 1050. Model Windforce jest pozycjonowany jako średniak w ofercie tego producenta, ale wykorzystuje już większość własnych technik firmy, między innymi układ chłodzący złożony z aluminiowego radiatora z dwoma ciepłowodami. To jedna z dwóch kart w teście, w których kości pamięci stykają się z radiatorem, co pozwala znacznie skuteczniej odprowadzać od nich ciepło. (W większości testowanych modeli chłodzenie polega na owiewaniu kości strumieniem powietrza wytwarzanym przez wentylator).
Gigabyte GeForce GTX 1050 Windforce OC 2GB | |
Taktowanie bazowe rdzenia | 1392 MHz |
Realne taktowanie rdzenia w grach | 1759 MHz |
Taktowanie pamięci | 1752 MHz |
Pamięć – ilość/rodzaj | 2 GB / GDDR5 |
Spoczynek (pulpit): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 31°C 0% / 0 obr./min |
Obciążenie (Wiedźmin 3): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 60°C 31% / 1151 obr./min |
Gigabyte GeForce GTX 1050 Windforce OC 2G, jak sama nazwa wskazuje, został delikatnie podkręcony w fabrycznej konfiguracji. Rdzeń został przetaktowany o 38 MHz względem wartości referencyjnych, co przekłada się na zauważalny wzrost wydajności.
Karta do przesyłania sygnału wideo używa następujących złączy: Display Port 1.4, trzy HDMI 2.0 oraz DL-DVI-D.
Do testów dostarczył: Gigabyte
Cena w dniu publikacji (z VAT): 645 zł
Gigabyte GeForce GTX 1050 G1 Gaming 2G
GeForce GTX 1050 G1 Gaming 2G to czołowy model z tym GPU w katalogu Gigabyte'a. Tu już nie nie było miejsca na kompromisy. Karta ma wszystko, co producent oferuje w najwyższej linii G1-GAMING. Na wyposażeniu znajdują się między innymi: metalowa płytka usztywniająca z tyłu, podświetlenie RGB LED i zaawansowany półpasywny układ chłodzenia z dwoma wentylatorami o średnicy 90 mm. Schładzają one aluminiowy radiator połączony z rdzeniem za pomocą ciepłowodów. Chłodzone są także kości pamięci (stykają się z radiatorem za pośrednictwem termopadów). Karta została podkręcona w fabrycznej konfiguracji do 1418 MHz i osiąga bardzo dobre wyniki w testach wydajności: 106% osiągów modelu referencyjnego.
Gigabyte GeForce GTX 1050 G1 Gaming 2G | |
Taktowanie bazowe rdzenia | 1418 MHz |
Realne taktowanie rdzenia w grach | 1759 MHz |
Taktowanie pamięci | 1752 MHz |
Pamięć – ilość/rodzaj | 2 GB / GDDR5 |
Spoczynek (pulpit): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 31°C 0% / 0 obr./min |
Obciążenie (Wiedźmin 3): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 61°C 41% / 1260 obr./min |
Zestaw wyjść wideo też jest bardziej rozbudowany niż w standardowych konstrukcjach. Do dyspozycji są: Display Port 1.4, trzy HDMI 2.0 oraz DL-DVI-D.
Do testów dostarczył: Gigabyte
Cena w dniu publikacji (z VAT): 670 zł
Zotac GeForce GTX 1050 2GB OC
To jedna z najmniejszych konstrukcji spośród kart uwzględnionych w teście. Zotac GeForce GTX 1050 2GB OC według producenta zmieści się do 99% obudów dostępnych na rynku. W naszej platformie testowej karta ta całkowicie znikała w obudowie i zmieszczenie jej nie było żadnym problemem. Jako jedyny model w tym zestawieniu do zamontowania wymaga pojedynczego slotu, choć w istocie jest to konstrukcja dwuslotowa.
Zotac GeForce GTX 1050 2GB | |
Taktowanie bazowe rdzenia | 1455 MHz |
Realne taktowanie rdzenia w grach | 1759 MHz |
Taktowanie pamięci | 1752 MHz |
Pamięć – ilość/rodzaj | 2 GB / GDDR5 |
Spoczynek (pulpit): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 24°C 45% (nie można odczytać wartości obrotów) |
Obciążenie (Wiedźmin 3): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 49°C 48% (nie można odczytać wartości obrotów) |
Zotac GeForce GTX 1050 2GB OC jest chłodzony za pomocą bardzo małego układu, na który składają się dwa 60-milimetrowe wentylatory i aluminiowy radiator z rurkami cieplnymi. Jest to jedna z najchłodniejszych kart w teście, ale zarazem jest najgłośniejsza.
Karta wyposażona jest w wyjścia: Display Port 1.4, HDMI 2.0 oraz DL-DVI-D.
Nie trzeba podłączać dodatkowego zasilania, bo energię w niezbędnej ilości dostarcza slot PCI Express. W zestawie dołączono oprogramowanie Zotaca o nazwie Firestorm, służące do zarządzania działaniem karty. Dzięki niemu można monitorować stan karty i ją podkręcać.
Do testów dostarczył: Zotac
Cena w dniu publikacji (z VAT): 660 zł
Dodatkowe oprogramowanie dostarczone przez producentów kart GeForce GTX 1050
Do wszystkich kart graficznych producenci dołączają oprogramowanie, którego zadaniem jest ułatwić podkręcanie karty graficznej oraz monitorowanie jej temperatury i innych parametrów. Postanowiliśmy sprawdzić możliwości tych narzędzi i wskazać najciekawsze.
Jednak ich możliwości nie kończą się na podkręcaniu. Prawie wszystkie pozwalają także ręcznie sterować prędkością obrotową wentylatorów w układzie chłodzenia, można też zmieniać podświetlenie i efekty świetlne (w kartach z diodami LED).
Z przetestowanych programów musimy wyróżnić ten dodawany do kart Asusa. Ma bardzo przejrzysty i łatwy w obsłudze interfejs, który sprawia wrażenie najbardziej przemyślanego. Wszystkie opcje są szybko dostępne, nie trzeba przeglądać menu w poszukiwaniu wybranej opcji. Asus do swojego oprogramowania dołącza dodatkowe narzędzie XSplit Gamecaster, które służy do nagrywania swojej rozgrywki i przesyłania jej na najpopularniejsze serwisy wideo (YouTube, Twitch). Podobne narzędzie, Dragon Eye, dodaje do swoich kart MSI. Warto zaznaczyć, że MSI do swoich kart graficznych dołącza najpopularniejszy i najbardziej rozbudowany program do podkręcania tych urządzeń, MSI Afterburner, używany jednak również przez posiadaczy kart innych marek. Afterburner zresztą nie tylko współpracuje z kartami innych producentów, ale też nie wymaga rejestracji. Pod tym względem niechlubnym wyjątkiem jest PrecisionX OC firmy EVGA, który już na samym początku każe nam się zarejestrować, żeby użytkownik karty mógł pobrać oprogramowanie. Potem w trakcie pierwszego uruchomienia jeszcze raz trzeba podać dane samej karty. Mimo wszystko PrecisionX OC to przemyślane i funkcjonalne narzędzie. Wyróżnia je między innymi kreator skórek, dzięki któremu można zaprojektować swój własny interfejs.
Ze wszystkich narzędzi, które dostarczają producenci kart graficznych, łatwo możemy wskazać te poprawne, które nie mają błędów, ale też nie mają jakiejś cechy wyróżniającej: Xtreme Gaming Engine Gigabyte'a, Firestorm Zotaca, PrecisionX OC EVGA i Thunder Master Palita. Dwa pozostałe, Asus GPU Tweak II i MSI Gaming APP, zapewniają większe możliwości (przesyłanie, nagrywanie rozgrywki) i dlatego zasługują na wyróżnienie.
Poniżej zamieściliśmy tabelę porównawczą przedstawiającą funkcjonalność poszczególnych narzędzi.
Gigabyte Xtreme Gaming Engine | EVGA PrecisionX OC | Palit Thunder Master | MSI Gaming APP z Afterburner | Zotac Firestorm | Asus GPU Tweak II z XSplit Gamecaster | |
Monitoring temperatur | jest | jest | jest | jest | jest | jest |
Zmiana częstotliwości taktowania GPU | jest | jest | jest | jest | jest | jest |
Zmiana napięcia rdzenia GPU | jest | jest | jest | jest | jest | jest |
Power limit | jest | jest | jest | jest | jest | jest |
Zmiana częstotliwości taktowania pamięci | jest | jest | jest | jest | jest | jest |
Limit temperaturowy | jest | jest | jest | jest | jest | jest |
Własne profile wentylatora | jest | jest | jest | jest | jest | jest |
Sterowanie LED | jest | jest | brak | jest | jest | jest |
Aktualizacja BIOS-u | jest | jest | jest | jest | jest | jest |
Strumieniowanie i nagrywanie rozgrywki | brak | brak | brak | jest | brak | jest |
Asus GPU Tweak II z XSplit Gamecaster
GeForce GTX 1050 - test modeli niereferencyjnych: 3DMark
GeForce GTX 1050 - test modeli niereferencyjnych: Counter-Strike: Global Offensive
GeForce GTX 1050 - test modeli niereferencyjnych: Crysis 3
GeForce GTX 1050 - test modeli niereferencyjnych: DOOM
OpenGL
Vulkan
GeForce GTX 1050 - test modeli niereferencyjnych: Fallout 4
Commonwealth
Theater District
GeForce GTX 1050 - test modeli niereferencyjnych: GTA V
West Vinewood
Paleto Blvd
GeForce GTX 1050 - test modeli niereferencyjnych: Hitman
DirectX 11
DirectX 12
GeForce GTX 1050 - test modeli niereferencyjnych: Mirror's Edge Catalyst
GeForce GTX 1050 - test modeli niereferencyjnych: Project CARS
GeForce GTX 1050 - test modeli niereferencyjnych: Rise of the Tomb Raider
DirectX 11
DirectX 12
GeForce GTX 1050 - test modeli niereferencyjnych: The Witcher 3: Wild Hunt
Yustianna's Grotto
Castel Ravello Vineyard
GeForce GTX 1050 - test modeli niereferencyjnych: Battlefield 1
GeForce GTX 1050 - test modeli niereferencyjnych: Total War: Warhammer
Podkręcanie kart GeForce GTX 1050
Karty z układami Nvidia GeForce GTX 1050 nie są zbyt podatne na podkręcanie. Średni wzrost wydajności po przetaktowaniu wyniósł 7–8%. Przekłada się to przyspieszenie w grach rzędu 2–4 kl./s. Najlepiej podkręcającą się kartą jest Asus Strix GeForce GTX 2G Gaming, który osiągnął taktowanie rdzenia w trybie Boost na poziomie 1924 MHz, co oznacza wzrost o 9,5%. Najgorzej podkręcającą się kartą jest Zotac GeForce GTX 1050 2GB OC, który pozwolił się przyspieszyć tylko o 3,6% (do 1822 MHz). Wzrost liczby klatek na sekundę jest w tym przypadku właściwie niezauważalny lub na granicy błędu pomiarowego.
Zwiększaniem wydajności w grach zajmuje się funkcja Boost 3.0. Decyduje ona, jak szybko będzie taktowany rdzeń karty graficznej podczas obciążenia. Powiązane jest to mocno z ograniczeniem mocy (power limit) każdej karty i pokazuje, jakich komponentów użyto na płycie drukowanej (im są lepsze, tym lepiej karta się podkręca). Podatność na przetaktowanie zależy także od taktowania bazowego ustawionego przez producenta karty. Jeśli już w fabrycznej konfiguracji jest ona mocno podkręcona, szansa na lepsze wyniki jest niewielka.
Asus GeForce GTX 1050-2G | |
---|---|
Taktowanie bazowe rdzenia | 1354 MHz |
Realne taktowanie rdzenia w grach | 1607 MHz |
Taktowanie rdzenia po podkręceniu | 1746 MHz (+8,7%) |
Taktowanie pamięci | 1752 MHz |
Asus Strix GeForce GTX 1050 2G Gaming | |
---|---|
Taktowanie bazowe rdzenia | 1443 MHz |
Realne taktowanie rdzenia w grach | 1759 MHz |
Taktowanie rdzenia po podkręceniu | 1924 MHz (+9,5%) |
Taktowanie pamięci | 1752 MHz |
Asus Expedition GeForce GTX 1050 2G | |
---|---|
Taktowanie bazowe rdzenia | 1354 MHz |
Realne taktowanie rdzenia w grach | 1620 MHz |
Taktowanie rdzenia po podkręceniu | 1752 MHz (+8,8%) |
Taktowanie pamięci | 1752 MHz |
EVGA Superclocked GeForce GTX 1050 OC 2G | |
---|---|
Taktowanie bazowe rdzenia | 1418 MHz |
Realne taktowanie rdzenia w grach | 1784 MHz |
Taktowanie rdzenia po podkręceniu | 1860 MHz (+5,3%) |
Taktowanie pamięci | 1752 MHz |
Gigabyte GeForce GTX 1050 OC 2G | |
---|---|
Taktowanie bazowe rdzenia | 1380 MHz |
Realne taktowanie rdzenia w grach | 1746 MHz |
Taktowanie rdzenia po podkręceniu | 1846 MHz (+7%) |
Taktowanie pamięci | 1752 MHz |
Gigabyte GeForce 1050 Windforce OC 2G | |
---|---|
Taktowanie bazowe rdzenia | 1392 MHz |
Realne taktowanie rdzenia w grach | 1759 MHz |
Taktowanie rdzenia po podkręceniu | 1884 MHz (+7,4%) |
Taktowanie pamięci | 1752 MHz |
Gigabyte GeForce GTX 1050 G1 Gaming 2G | |
---|---|
Taktowanie bazowe rdzenia | 1418 MHz |
Realne taktowanie rdzenia w grach | 1784 MHz |
Taktowanie rdzenia po podkręceniu | 1919 MHz (+7,5%) |
Taktowanie pamięci | 1752 MHz |
Palit GeForce GTX 1050 StormX 2GB | |
---|---|
Taktowanie bazowe rdzenia | 1354 MHz |
Realne taktowanie rdzenia w grach | 1670 MHz |
Taktowanie rdzenia po podkręceniu | 1835 MHz (+9,9%) |
Taktowanie pamięci | 1752 MHz |
MSI GeForce GTX 1050 2G OC | |
---|---|
Taktowanie bazowe rdzenia | 1405 MHz |
Realne taktowanie rdzenia w grach | 1721 MHz |
Taktowanie rdzenia po podkręceniu | 1873 MHz (+8,9%) |
Taktowanie pamięci | 1752 MHz |
MSI GeForce GTX 1050 Gaming X 2G | |
---|---|
Taktowanie bazowe rdzenia | 1418 MHz |
Realne taktowanie rdzenia w grach | 1784 MHz |
Taktowanie rdzenia po podkręceniu | 1875 MHz (+5,1%) |
Taktowanie pamięci | 1752 MHz |
Zotac GeForce GTX 1050 2GB OC | |
---|---|
Taktowanie bazowe rdzenia | 1455 MHz |
Realne taktowanie rdzenia w grach | 1759 MHz |
Taktowanie rdzenia po podkręceniu | 1822 MHz (+3,6%) |
Taktowanie pamięci | 1752 MHz |
GeForce GTX 1050 - podkręcanie: Crysis 3
The Root of All Evil
Welcome to the Jungle
GeForce GTX 1050 - podkręcanie: The Witcher 3: Wild Hunt
Yustianna's Grotto
Castel Ravello Vineyard
GeForce GTX 1050 – test modeli niereferencyjnych: pobór energii
GeForce GTX 1050 – test modeli niereferencyjnych: temperatura
Temperatura GPU zależy od zastosowanego układu chłodzenia i obciążenia karty. Na podstawie temperatury, którą osiągają testowane karty pod obciążeniem, można wyróżnić dwie grupy układów chłodzących: te mniej skuteczne, z pojedynczym wentylatorem i niedużym radiatorem, i te skuteczniejsze, z dwoma wentylatorami i rozbudowanym radiatorem z rurkami cieplnymi. Z reguły modele z dwoma wentylatorami są cichsze i chłodniejsze.
W naszym zestawieniu GTX-ów 1050 najchłodniejszą kartą faktycznie jest konstrukcja Zotaca z dwoma wentylatorami. Jest ona też, niestety, najgłośniejsza, a spowodowane jest to bardzo dużą prędkością obrotową wentylatorów. Drugą kartą w tym rankingu jest model Asus Strix – nie tylko bardzo chłodny, ale też bardzo cichy.
GeForce GTX 1050 – test modeli niereferencyjnych: ciśnienie akustyczne (głośność)
Dostarczone nam przez producentów GTX-y 1050 możemy podzielić ze względu na działanie układu chłodzącego na dwa rodzaje: półpasywne i aktywne. I tak w przypadku kart półpasywnych rejestrowaliśmy wyższe temperatury w spoczynku, ale są one wtedy całkowicie bezgłośne, czyli do chłodzenia GPU wykorzystywany jest tylko radiator, a wentylatory w ogóle się nie obracają. W modelach z aktywnym układem chłodzenia radiator stale jest wspomagany przez obracający się ze zmienną prędkością wentylator.
Najlepsze pod tym względem konstrukcje to te, które mają dwa duże wentylatory i rozbudowane radiatory z rurkami cieplnymi, takie jak Asus Strix GeForce GTX 1050 2G Gaming i MSI GTX 1050 Gaming X. Najprostsze i zarazem najsłabsze konstrukcje to te, które mają tylko jeden wentylator. Najgłośniejszą kartą w naszym zestawieniu jest Zotac GTX 1050 2GB OC, wyposażony w dwa małe wentylatory.
GeForce GTX 1050 – test modeli niereferencyjnych: podsumowanie
Od jakiegoś czasu można zauważyć pewną stagnację w niskim segmencie kart graficznych. Producenci bardziej skupili się na wydajniejszych i droższych konstrukcjach, trochę zapominając o tym, że jest sporo graczy, którzy nie potrzebują najwydajniejszego sprzętu lub których na taki sprzęt nie stać. Obecnie według Steama najpopularniejszą kartą nadal jest GeForce GTX 970, który jest na wyposażeniu 4,7% graczy komputerowych. Niewiele niżej plasuje się GeForce GTX 960 (3,59%). Nas najbardziej interesuje miejsce trzecie, bo to na nim znajduje się GeForce GTX 750 Ti z wynikiem 3,35%. Pokazuje to, jak popularne są karty z niskiego segmentu.
Wydajność testowanych modeli odnieśliśmy do osiągów konstrukcji referencyjnej, czyli karty o częstotliwościach taktowania zalecanych przez Nvidię. Ponieważ takich kart nie ma na rynku, w redakcyjnej ograniczyliśmy taktowanie rdzenia do wartości referencyjnych.
Wszystkie konstrukcje okazały się szybsze od naszego modelu referencyjnego. Niestety, nie są to duże różnice. Najwydajniejsza osiągnęła jedynie 107,74% wydajności modelu odniesienia. Nie jest to dużo, szczególnie że różnica w cenie pomiędzy najtańszym a najdroższym modelem wynosi 160 zł. Wydajność nie jest więc kluczowa, a żeby wyłonić zwycięzcę, należało przyjrzeć się także innym cechom, takim jak kultura pracy układu chłodzenia.
Jeśli chodzi o tę ostatnią, można wyróżnić dwie grupy kart: z półpasywnym i aktywnym układem chłodzenia. Postanowiliśmy faworyzować modele półpasywne, gdyż podczas spoczynku lub zabawy w prostych grach taka karta może być cały czas bezgłośna.
Oczywiście, wydajność nie może zejść na drugi plan, a 7% różnicy to wartość średnia ze wszystkich testów. W Total War różnice względem „referenta” dochodziły do 20%, a to już sporo.
Wyróżnienie „Power” przyznaliśmy modelowi MSI GTX 1050 Gaming X 2G. Ma on bardzo wysoką wydajność i wysoką kulturę pracy. Obecnie to najciekawsza karta z GTX-em 1050. Karta MSI osiągnęła średnio 107,33% wydajności modelu referencyjnego i okazała się najcichszą konstrukcją w naszym teście. Pod względem głośności tylko Asus zdołał się do niej zbliżyć.
Kartą, która otarła się o rekomendację, jest EVGA Superclocked GeForce GTX 1050. Zabrakło jej półpasywnego układu chłodzenia. Również potencjał podkręcania ustępował możliwościom modelu MSI. Najlepiej podkręcającym się modelem w teście był zaś Asus Strix GeForce GTX 1050 2G Gaming. Jest on też, niestety, najdroższym produktem w stawce.
Wyróżnienie „Rekomendacja” otrzymuje od nas karta, która zapewnia najlepszy stosunek jakości do ceny: Gigabyte GeForce GTX 1050 OC 2G. Kosztuje 599 zł, ma bardzo dobrą wydajność (105,01% osiągów modelu referencyjnego), a dodatkowo na tle najtańszych konstrukcji wyróżnia się półpasywnym układem chłodzenia.