Technologie i wydarzenia
Artykuł
Mateusz Brzostek, Środa, 23 listopada 2016, 14:00

Konsole nowej generacji umieją wyświetlać obraz 4K. Duże rozdzielczości i prędkości odświeżania coraz częściej są przedmiotem zainteresowania graczy. Zarazem generowanie tak szczegółowej grafiki w czasie rzeczywistym wciąż jest problematyczne. Żeby móc szczegółowo zanalizować działanie urządzeń, gier i nowatorskich technik wyświetlania, musimy przechwytywać wyświetlany obraz. Przedstawiamy swoją zmodernizowaną platformę do przechwytywania obrazu, gotową na erę 4K.

Po latach dominacji rozdzielczości 1920 × 1080 coraz częściej widzimy jeszcze większe monitory i telewizory. Ponad 40% sprzedawanych dziś odbiorników ma rozdzielczość 4K. Również monitory są coraz większe (lub szybsze): zainteresowaniem cieszą się ekrany o proporcjach 21 : 9 lub odświeżane z częstotliwością 120 Hz i więcej. Tymczasem do dokładnego testowania sprzętu nie wystarczają już programy wyświetlające liczbę klatek na sekundę. W zamkniętych systemach, takich jak konsole do gier, nie możemy użyć żadnych programów diagnostycznych; nie możemy też wykonać nieprzerobionych, „surowych” zrzutów ekranu, które reprezentowałyby wiernie to, co widzi użytkownik.

Rozwój wyświetlaczy 4K sprowokował też opracowanie wielu nowych technik wyświetlania, które kłócą się z naszym tradycyjnym pojmowaniem grafiki trójwymiarowej. Najbardziej oczywistym przykładem jest rozdzielczość generowanego obrazu: dziś coraz częściej trudno stwierdzić, jaką rozdzielczość widać na ekranie; nawet twórcy gry nie zawsze mogliby podać jednoznaczną odpowiedź.

Uważamy, że najlepszą i jedyną wierną metodą testowania tych technik jest przechwytywanie obrazu: tylko w ten sposób pomiary mogą być wolne od wpływu oprogramowania, API czy systemu operacyjnego zainstalowanego na danej maszynie. W konsolach przechwytywanie obrazu było wykorzystywane od wielu lat, a do świata pecetów trafiło w 2014 roku dzięki wypromowanemu przez Nvidię narzędziu FCAT. Sprzętową częścią FCAT-a jest urządzenie do przechwytywania obrazu: karta VisionDVI-DL, produkowana przez brytyjską firmę DataPath.

VisionDVI-DL doskonale nam służyła przez prawie 3 lata, ale ma poważne ograniczenie: wejście obrazu DVI. Ten interfejs ma ograniczoną przepustowość, można przez niego przesłać obraz o rozdzielczości do 2560 × 1600 w 60 Hz lub 3840 × 2160 (4K) w 30 Hz. Problemem jest nie tylko przepustowość, ale też konwersja sygnału z portów HDMI. Otóż konsole, podobnie jak coraz więcej kart graficznych, nie mają złącza DVI, a przejściówki i rozdzielacze często sprawiają więcej kłopotów, niż rozwiązują.

Postanowiliśmy poszukać innego rozwiązania.

Ocena artykułu:
Ocen: 12
Zaloguj się, by móc oceniać
GrLT (2016.11.23, 14:14)
Ocena: 19

0%
' nie możemy wykryć klatek wyświetlanych krócej niż przez 1/60 sekundy. Na szczęście konsolom to się nie zdarza.'
Rzeczywiście - samo szczęście :E
T_G (2016.11.23, 14:41)
Ocena: 15

0%
1. podlinkujcie 2 sekundy materiału z gry w natywnym nie ruszanym formacie bo tak to ten njus nie ma komletnie sensu
2. co z hdcp
3. na stronie producent sa dwie wersje, jedna oznaczona jako hardware a druga jako software encoding, po wejściu w specyfikacje mamy w obu software encoding
4. z jakim oprogramowaniem to działa
5. w opisie ma zapis nieskompresowany i bezstratny, to ewentualnie jaki kontener i czy i jaka kompresja bezstratna
6. cena i gdzie kupic
szefons (2016.11.23, 14:46)
Ocena: 15

33%
Nie rozumiem po co chcecie nagrywać taki obraz w całości i bez kompresji? Wystarczą nieskompresowane zrzuty, po których możecie ocenić i dopisać też coś w arcie co zauważyliście na żywo, bo i tak w takiej jakości materiału nie da się udostępniać rozsądnie.

Do FCATa chyba starczy ten kolorowy pasek z boku nie? Więc zapytam, czy ta karta nie ma opcji, aby zapisywać tylko ten kawałek obrazu?

To w sumie kpina jeżeli nie ma takiej opcji, bo zapewne karta taka nie jest tania, a zrobienie zwykłego cropa to żadnej koszt wydajnościowy.

Jeżeli karta takie coś umożliwia to nie jest potrzebny taki super podsystem ssd to zapisu, wtedy by starczył gówniany HDD na IDE nawet :-)

A skoro wycofujecie z użycia kartę DATAPATH to zapytam oto samo, czy ona ma opcję zapisu tylko wybranego obszaru?

I bardzo proszę o odpowiedź dotyczącą tych opcji zapisu na tych kartach, bo tylko wy macie te karty, więc nie mam innej możliwości się tego dowiedzieć, po za info od was.
D3Fcon (2016.11.23, 14:58)
Ocena: 9

0%
T_G @ 2016.11.23 14:41  Post: 1020768

2. co z hdcp

Znając życie radzi sobie z tym ten splitter. Mam coś podobnego ale 1in -> 2out i zdejmuje hdcp z np tunera TV.
mbrzostek (2016.11.23, 14:59)

0%
1. Do FCATa wystarczy kolorowy pasek z boku. Oboma kartami można nagrać dowolny wycinek obrazu. Ta możliwość zależy od użytego oprogramowania.

2. Nagrywanie całego ekranu jest konieczne, żebyśmy mogli ocenić jakość obrazu, szczególnie na konsolach, oraz bardzo pomaga w naszej nie-FCATowej metodzie pomiaru klatek

3. Nie możemy oczywiście nagrywać obrazu zabezpieczonego HDCP, a więc np. filmów odtwarzanych z konsoli. Nie mamy na razie takiej potrzeby. Można ewentualnie użyć strippera HDCP 2.2 (konieczne do materiałów 4K).

T_G:
1. Chętnie ci udostępnię 2 GB filmu, gdzie mam to zauploadować?
2. Nieskompresowany, więc pytanie o kompresję jest bezzasadne, a kontener zależy od użytego oprogramowania. Jak wyraźnie napisałem na 2. stronie, działa z każdym oprogramowaniem przyjmującym strumienie DirectShow, np. VirtualDub. My nagrywamy do AVI.
Edytowane przez autora (2016.11.23, 18:14)
D3Fcon (2016.11.23, 15:08)
Ocena: 7

0%
mbrzostek @ 2016.11.23 14:59  Post: 1020774

3. Nie możemy oczywiście nagrywać obrazu zabezpieczonego HDCP, a więc np. filmów odtwarzanych z konsoli. Nie mamy na razie takiej potrzeby. Można ewentualnie użyć strippera HDCP 2.2 (konieczne do materiałów 4K).

A czy ten wasz splitter hdmi nie strippuje HDCP ?

BTW cena 1200Euro to jakiś żart. Rozumiem dla kogo jest skierowana ale mimo wszystko jest grubo przesadzona.
Edytowane przez autora (2016.11.23, 15:09)
mbrzostek (2016.11.23, 15:19)

0%
D3Fcon @ 2016.11.23 15:08  Post: 1020777

A czy ten wasz splitter hdmi nie strippuje HDCP ?

Oczywiście, że nie! To by było piractwo :E
Edytowane przez autora (2016.11.23, 15:20)
krzyszp (2016.11.23, 16:22)
Ocena: 10

0%
mbrzostek @ 2016.11.23 15:19  Post: 1020781

Oczywiście, że nie! To by było piractwo :E

Tylko w przypadku udostępnienia...
Zaloguj się, by móc komentować
Artykuły spokrewnione
Facebook
Ostatnio komentowane