Mafia III
Mafia III zaczyna się jak na produkcję gangsterską przystało: wcielamy się w Lincolna Claya, weterana wojny w Wietnamie. W 1968 roku bohater gry wraca do New Bordeaux, miasta wzorowanego na Nowym Orleanie. Okazuje się, że grupa przestępcza, do której należał, została zlikwidowana. Motyw zemsty jest tu więcej niż przewidywalny, czego jednak nikt nie ukrywa.
Pierwsze informacje o grze pojawiły się jeszcze w 2012, kiedy to studio 2K Czech prowadziło rekrutację do nowego, sekretnego projektu AAA. (I prawdopodobnie właśnie wtedy rozpoczęły się także prace nad trzecią Mafią). Można było się domyślać, że to właśnie o nią chodzi, jednak na początku 2014 roku studio przeszło restrukturyzację... I zostało właściwie zamknięte, a pozostałości i niedobitki przeniesiono do Kalifornii. Nowe studio nazwano Hangar 13. Pierwsza oficjalna wzmianka o grze Mafia III pojawiła się w lipcu zeszłego roku, a prezentacja odbyła się na targach Gamescom 2015.
Przeczytaj recenzję gry Mafia III w witrynie Gamezilla.pl
Ostatecznie gra została wydana 7 października i od razu zaczęły się pierwsze problemy – głównie techniczne. Pomimo niezłej zawartości w postaci dobrej muzyki czy interesujących misji fabularnych produkcja została zrugana za słabą oprawę graficzną, błędy i glitche oraz schematyczną rozgrywkę.
Czara goryczy przelała się jednak w momencie, kiedy się okazało, że w grze ustawiono ograniczenie płynności animacji do 30 kl./s. I naprawdę trudno było nie przewidzieć konsekwencji: większość graczy wystawiała negatywne opinie głównie z tego powodu. Naszym zdaniem słusznie. Kto w 2016 roku wydaje pecetową grę z ograniczeniem liczby klatek na sekundę, i to do 30, powinien szybko restrukturyzować lub zamknąć stojące za nią studio ;) Wpadkę z samym ograniczeniem liczby klatek na sekundę co prawda naprawiono 3 dni później, lecz niesmak pozostał. Co jednak z optymalizacją? Sprawdziliśmy to, ale najpierw przyjrzyjmy się oficjalnym wymaganiom podanym przez twórców gry.
Najsłabsza konfiguracja wymagana, zdaniem producenta gry Mafia III, do jej uruchomienia:
- procesor: Intel Core i5-2500K lub AMD FX-8120,
- pamięć operacyjna: 6 GB,
- karta graficzna: GeForce GTX 660 lub Radeon HD 7870, z przynajmniej 2 GB własnej pamięci,
- system operacyjny: Windows 7 (64-bitowy).
Najsłabszy komputer potrzebny do gry w trzecią Mafię powinien być wyposażony w przynajmniej czterordzeniowy procesor, a więc nieśmiertelny układ Sandy Bridge i5-2500K lub jego odpowiednik (wg twórców gry) z obozu AMD w postaci FX-a 8120. Drugim najważniejszym wymaganiem jest karta graficzna z przynajmniej 2 GB własnej pamięci, na przykład GeForce GTX 660 lub Radeon HD 7870. Do gry wystarczy również system Windows 7, ponieważ twórcy nawet nie planowali obsługi DirectX 12.
Konfiguracja zalecana do gry Mafia III:
- procesor: Intel Core i7-3770 lub AMD FX-8350,
- pamięć operacyjna: 8 GB,
- karta graficzna: GeForce GTX 780, GTX 1060 lub Radeon R9 290X, z przynajmniej 4 GB własnej pamięci,
- system operacyjny: Windows 7 (64-bitowy).
W konfiguracji zalecanej do gry Mafia III potrzebny jest już podobno ośmiowątkowy procesor w postaci Core i7-3770 lub FX-a 8350. Ciekawie przedstawiają się wymagania co do karty graficznej: twórcy gry napisali, że wskazana jest karta z 4 GB własnej pamięci, po czym zalecili... GTX-a 780. Owszem, oprócz najpopularniejszych siedemsetosiemdziesiątek z 3 GB VRAM były dostępne pojedyncze modele GTX 780 6 GB, wprowadzone w zasadzie pod koniec życia tego produktu, ale nawet taka karta nie może się dzisiaj równać ani z GTX-em 1060, ani też z Radeonem R9 290X.
Miejsca testowe i metodyka
Naszym miejscem testowym stała się dzielnica (jedna z dziewięciu) o nazwie Bayou Fantom, czyli głównie tereny zlokalizowane na peryferiach na południe od miasta New Bordeaux.
Platforma do pomiarów wydajności kart graficznych składała się z następujących podzespołów:
Sprzęt | Dostawca | |
---|---|---|
Procesor | Core i7-6700K @ 4,7 GHz | |
Płyta główna | Asus Z170 Deluxe | www.asus.com |
Monitor WQHD 144 Hz G-Sync | Asus ROG Swift PG278Q | www.nvidia.pl |
Monitor 4K 60 Hz G-Sync | Acer XB280HK | www.acer.pl |
Pamięć DDR4 | Kingston HyperX Predator DDR4 16 GB 2666 MHz | www.kingston.com |
Pamięć DDR3 | G.Skill Ripjaws Z 8 GB F3-17000CL10Q-16GBZH | www.gskill.com |
Nośnik systemowy | Crucial BX100 960 GB | www.crucial.com |
Nośnik dodatkowy | Crucial BX100 960 GB | www.crucial.com |
Schładzacz procesora | Noctua NH-D15 | www.noctua.at |
Zasilacz | Corsair RM1000i | www.corsair.com |
Obudowa | aerocool.com.plCorsair Graphite 780T | www.corsair.com |
Kopia zapasowa danych | Acronis True Image 2017 | www.acronis.pl |
Miernik poziomu dźwięku | Sonopan SON-50 | www.sonopan.com.pl |
System operacyjny:
- Windows 10 Anniversary Update 64-bitowy.
Sterowniki:
- AMD Radeon Software Crimson Edition 16.10.1 Hotfix;
- Nvidia GeForce 373.06 WHQL.
Mafia III – porównanie jakości obrazu
Ustawienia High
Ustawienia Medium
Ustawienia Low
Mafia III – wydajność kart graficznych
Wyniki kart graficznych (GPU test) – 1920 × 1080 Low
Wyniki kart graficznych (GPU test) – 1920 × 1080 Medium
Wyniki kart graficznych (GPU test) – 1920 × 1080 High
Wyniki kart graficznych (GPU test) – 2560 × 1440 High
Wyniki kart graficznych (GPU test) – 3840 × 2160 High
Mafia III – jaka karta do jakich ustawień?
O stronie technicznej trzeciej Mafii można by napisać dużo, ale najlepszy komentarz co do liczby błędów, glitchy czy innych niedoróbek stanowią dostępne w internecie wideokompilacje lub po prostu porównania z poprzednią częścią gry, starszą przecież o... 6 lat. Sama grafika nie zachwyca, a wszędobylskie rozmycie obrazu wyjątkowo denerwuje. Przy tym wszystkim zadziwiająco wysokie są wymagania co do sprzętu.
1920 × 1080 Low. Nawet do niskich ustawień szczegółowości obrazu w rozdzielczości Full HD nie wystarczą najtańsze karty na rynku, ponieważ nie zdołają zapewnić przynajmniej 30 kl./s. Dopiero Radeon R7 370 (podkręcony HD 7850) ociera się o granicę 30 kl./s. Tylko trochę szybszy jest GeForce GTX 950, który osiąga prawie 35 kl./s. Do gry w niemal 60 kl./s potrzeba już GTX-a 1060 3 GB lub RX-a 470 4 GB, a magiczną barierę 60 kl./s przekraczają dopiero GTX 1060 6 GB i RX 480 8 GB. Przypominamy, że cały czas mowa o najniższych ustawieniach jakości.
1920 × 1080 Medium. Zmiana ustawień na średnie oznacza drastyczny spadek wydajności, bo zabawa w 30 kl./s jest dostępna dopiero posiadaczom kart, które jeszcze w maju kosztowały 1200–1500 zł, a więc modeli GeForce GTX 970 i Radeon R9 380X. Granica 60 kl./s jest osiągalna wyłącznie dla najszybszych obecnie konstrukcji, a więc kart GeForce GTX 1080, które osiągają około 70 kl./s. Drugi w rankingu GTX 1070 zapewnia już „tylko” 55 kl./s.
1920 × 1080 High. Ustawienia wysokie, a zarazem najwyższe z predefiniowanych, potrafią zadusić współczesny sprzęt przy wcale nie nadzwyczajnej, a wręcz rozczarowującej jakości oprawy graficznej. W tym trybie 30 kl./s osiągają tylko takie karty graficzne, jak: GeForce GTX 980, Radeon R9 390, Radeon RX 480, Radeon R9 390X, a 60 kl./s nie zapewnia nawet GTX 1080, co pozostawimy bez komentarza.
2560 × 1440 High. Rozdzielczość WQHD to – jak można było się spodziewać – również koszmar dla kart graficznych. Tylko cztery współczesne modele osiągają 30 kl./s: GTX 980 Ti, R9 Fury, R9 Fury X oraz GTX 1070. Mocarny GeForce GTX 1080 pozwala na grę w 40 kl./s, ale to szczyt jego możliwość przed podkręceniem.
3840 × 2160 High. W rozdzielczości 4K żadna z obecnie dostępnych kart graficznych nie zapewnia płynności animacji na poziomie 30 kl./s.