Karty graficzne
Artykuł
Łukasz Marek, Piątek, 7 października 2016, 11:18

Gears of War 4 to najnowsza produkcja studia The Coalition i zarazem czwarta odsłona popularnej serii, która wystartowała jeszcze na konsoli Xbox 360. W 2014 roku prawa do marki kupił Microsoft. W związku z tym pecetowa wersja Gears of War 4 obsługuje DirectX 12 i dostępna jest wyłącznie w sklepie Windows Store dla posiadaczy systemu Windows 10. Oto test kart graficznych w Gears of War 4.

Gears of War 4

Początkowo, zanim jeszcze Microsoft kupił markę Gears of War, czwarta część serii powstawała w studiu Epic. Pracę nad grą przejęło studio Black Tusk, które potem zmieniło nazwę na The Coalition. Prace rozpoczęły się jeszcze na Unreal Engine – i tak już zostało. Ostatecznie gra korzysta z czwartej wersji silnika, a gdy powstawała, zaimplementowano w nim również nowe API Microsoftu, czyli DirectX 12. Dlatego jest dostępna wyłącznie w sklepie Windows Store, a więc na platformie UWP.

Wiele osób ma problem z tym, jak działa cały ekosystem Microsoftu, w tym UWP, więc pozostaje mieć nadzieję, że Gears of War 4 spotka to samo co Quantum Break. Ten drugi, początkowo dostępny na platformie UWP, w końcu znalazł się także na platformie Steam. To jednak nie koniec: by w ogóle uruchomić Gears of War 4, trzeba zainstalować najnowsze aktualizacje systemu Windows 10, a konkretnie: Anniversary Update (przeczytaj więcej o Windows 10 Anniversary Update w serwisie Softonet.pl). Nie jest to zbyt dobra wiadomość, biorąc pod uwagę zgłaszane przez użytkowników liczne problemy z najnowszym pakietem aktualizacji Microsoftu.

Gears of War 4

Najsłabsza konfiguracja wymagana, zdaniem producenta Gears of War 4, do uruchomienia gry:

  • procesor: Intel Core i5-3470 3,2 GHz lub AMD FX-6300 3,5 GHz,
  • pamięć operacyjna: 8 GB,
  • karta graficzna: GeForce GTX 750 Ti lub Radeon R7 260X, 
  • system operacyjny: Windows 10 Anniversary Update (64-bitowy).

W konfiguracji minimalnej, która potrzebna jest do uruchomienia gry, najbardziej boli... Windows 10 Anniversary Update, o czym napisaliśmy kilka wierszy wyżej. Jeśli chodzi o sam sprzęt, dość wygórowane są wymagania co do procesora, mowa bowiem o czterordzeniowym Core i5 Ivy Bridge lub sześciowątkowym AMD FX-6300. Zaproponowane karty graficzne to już leciwe konstrukcje, pokroju GeForce'a GTX-a 750 Ti, czyli „małego Maxwella”, który trafił do sprzedaży ponad 2,5 roku temu, i Radeona R7 260X, wprowadzonego na rynek prawie równo 3 lata temu.

Konfiguracja zalecana do gry Gears of War 4:

Konfiguracja zalecana przez producenta obejmuje jeszcze mocniejszy procesor i nieporównanie szybsze karty graficzne. Zaproponowane procesory to Core i5 z serii Haswell oraz ośmiowątkowy FX-8350, taktowany z częstotliwością 4,0 GHz. Spośród kart graficznych twórcy gry wymienili aż cztery modele, które jednak są zbliżone do siebie pod względem wydajności: z obozu Nvidii – GeForce GTX 970 lub GeForce GTX 1060 (zobacz zestawienie niereferencyjnych modeli GTX 1060), a ze strony AMD – Radeon R9 290X lub Radeon RX 480 (zobacz test modelu Radeon RX 480).

Konfiguracja idealna do gry Gears of War 4:

Co ciekawe, twórcy Gears of War 4 zdecydowali się podać również konfigurację „idealną” do gry. Zestaw ten obejmuje... niesławnego, kosztującego 1000 dol. Centuriona, czyli AMD FX-9590 (zobacz test procesora AMD FX-9590), o którym trudno powiedzieć coś pozytywnego, a co dopiero postawić go blisko ideału ;) Po drugiej strony barykady znalazł się ośmiowątkowy Core i7 z serii Haswell, któremu wprawdzie w obliczu dostępności Core i7-6700K (zobacz test procesora Intel Core i7-6700K) daleko jest do ideału, ale wciąż znacznie bliżej niż Centurionowi. Spośród kart graficznych wymieniono modele: GeForce GTX 1080, GeForce GTX 980 Ti oraz najsłabszy w tej trójce Radeon R9 Fury X.

 

Miejsca testowe i metodyka

Miejsce testowe znajduje się w czwartym rozdziale pierwszego aktu kampanii dla pojedynczego gracza, o nazwie A Few Snags. Jest to kilkuetapowa obrona wioski przed kolejnymi falami wrogów.

Ocena artykułu:
Ocen: 17
Zaloguj się, by móc oceniać
Luk4s (2016.10.07, 11:22)
Ocena: 24

0%
GTX1060 6GB wypada nadspodziewanie dobrze.
Vertex16 (2016.10.07, 11:24)
Ocena: 7

0%
Jeżeli na wykresach nie ma r9 280x to która karta graficzna będzie jego odpowiednikiem?
john6151 (2016.10.07, 11:25)
Ocena: 35

0%
A mówili że '4GB HBM to jak 8GB GDDR5', ta, jasne
Kowal (2016.10.07, 11:26)
Ocena: 10

0%
Vertex16 @ 2016.10.07 11:24  Post: 1010678
Jeżeli na wykresach nie ma r9 280x to która karta graficzna będzie jego odpowiednikiem?

Okolice R9 380.
Yan (2016.10.07, 11:29)
Ocena: 15

0%
Pytanie co powoduje niższy minFPS na Radeonach. Wyższe obciążenie CPU? Redakcja sprawdziła to może? Bo przez ten minFPS komfort grania jest pewnie jak dwie klasy niższa karta Nvidii
adiso (2016.10.07, 11:32)
Ocena: 30

0%
Po tym teście wnioskuję że sprawność DX12 jest taka sama dla kart AMD i Nvidii. Pytanie tylko kto współtworzył grę. Tutaj jak widać na korzyść Nvidii w DX12
60cent (2016.10.07, 11:35)
Ocena: 24

0%
Fury X starzeje się znacznie szybciej niż 980Ti. HBM to był jednak strzał w stopę
Zaloguj się, by móc komentować
Artykuły spokrewnione
Aktualności spokrewnione
Facebook
Ostatnio komentowane