Choć jeszcze na początku lipca branżowe ploteczki wskazywały na istnienie GTX-a 1060 z 3 GB pamięci, to ostatecznie Nvidia zaprezentowała tylko jedną wersję, o nazwie GeForce GTX 1060 6 GB (zobacz test). Firma całkowicie przemilczała temat 3-gigabajtowego wariantu, ale kilka tygodni później w sklepach jak grzyby po deszczu zaczęły się pojawiać właśnie 3-gigabajtowe GTX-y 1060.
GeForce GTX 1060 3 GB
Po chwili namysłu milczenie Nvidii przestaje dziwić. Z jednej strony referencyjna odmiana modelu GeForce GTX 1060 3 GB nie jest dostępna, więc pole manewru w prezentowaniu własnych GTX-ów 1060 mają tylko poszczególni producenci sprzętu (zobacz test niereferencyjnych kart GTX 1060). Z drugiej już podstawowe dane techniczne GTX-a 1060 3 GB ujawniają, że zamontowana pamięć to niejedyne, co odróżnia obie tysiącsześćdziesiątki. I tak 200-milimetrowy, w pełni aktywny rdzeń GP106 ma 1280 jednostek cieniujących, 48 rasteryzujących oraz 80 teksturujących. To właśnie taki rdzeń wykorzystuje GeForce GTX 1060 6 GB.
GTX 1060 6 GB | GTX 1060 3 GB | |
---|---|---|
Architektura | Pascal | Pascal |
Jednostki cieniujące | 1280 | 1152 |
ROP | 48 | 48 |
Jednostki teksturujące | 80 | 72 |
Taktowanie rdzenia | 1506 MHz 1708 MHz (Boost) | 1506 MHz 1708 MHz (Boost) |
Moc obliczeniowa | ~4042 gigaflopy | ~3638 gigaflopów |
Szybkość wypełniania pikselami | ~75,8 Gp/s | ~75,8 Gp/s |
Szybkość wypełniania teksturami | ~126,3 Gt/s | ~113,7 Gt/s |
Zegar pamięci | 2000 MHz | 2000 MHz |
Szyna pamięci | 192 b | 192 b |
Rodzaj pamięci | 6144 MB GDDR5 | 3072 MB GDDR5 |
Przepustowość pamięci | 192,0 GB/s | 192,0 GB/s |
Obsługiwane API | DirectX 12 | DirectX 12 |
Złącze graficzne | PCI-E 3.0 | PCI-E 3.0 |
Krótkie porównanie wcześniej testowanej przez nas 6-gigabajtowej odmiany z modelem GTX 1060 3 GB pokazuje, że nie tylko zmniejszono o połowę pamięć VRAM, ale też przycięto rdzeń GP106, który w tańszej tysiącsześćdziesiątce ma 1152 jednostki cieniujące (o 11% mniej) i 72 teksturujące (również o 11% mniej). Liczba ROP-ów pozostała niezmieniona: jest ich 40. Nie zmieniono także częstotliwości taktowania układu zalecanych przez Nvidię: bazowa wynosi 1506 MHz, a w trybie Boost 3.0 – 1708 MHz (w grach karta osiąga nawet więcej).
GeForce GTX 1060 czy już 1050 Ti?
Nieco dziwne wydaje nam się użycie nazwy GeForce GTX 1060 w przypadku modelu z 3 GB VRAM. Doszło bowiem do sytuacji, w której wielu nabywców nie będzie miało pojęcia, że oprócz mniejszej ilości pamięci do dyspozycji będzie mniej jednostek obliczeniowych. Problem polega przede wszystkim na tym, że w sklepach pod tą nazwą występują dwie różne karty, a użytkownik, który nie pofatyguje się na stronę Nvidii, nie dowie się z pudełka, a często nawet ze specyfikacji dostępnej na stronie sklepu, że ceną oszczędności jest także słabszy rdzeń. Nietrudno wyobrazić sobie scenariusz, w którym ktoś do ostatniej chwili zastanawia się, czy kupić droższego GTX-a 1060, 6-gigabajtowego, czy tańszego, 3-gigabajtowego.
Nvidia nie jest zatem do końca konsekwentna, jeśli chodzi o nazewnictwo. W historii marki zdarzyło się już co najmniej raz, że słabszą kartę nazwano inaczej mimo względnie małej różnicy pomiędzy rdzeniami. GeForce GTX 670 miał 1344 jednostki CUDA, 32 ROP-y, 112 jednostek teksturujących i 256-bitową szynę pamięci. Jego rdzeniem był GK104-325. Rdzeń GK104-300 miał z kolei 1344 jednostki teksturujące (tyle samo), 24 ROP-y (mniej), 112 jednostek teksturujących (tyle samo) i 192-bitową szynę pamięci, a oparte na nim karty nazywały się GeForce GTX 660 Ti. Oba modele wyraźnie się więc odróżniały od siebie, mimo że różnica w wydajności była mała. Natomiast rdzenie GP106-300 oraz GP106-400, mimo że różnice są widoczne i na papierze, i w rzeczywistości, występują pod tą samą nazwą. Wolniejszą kartę spokojnie można byłoby nazwać na przykład GeForce GTX 1050 Ti czy GTX 1060 GS, co wyraźnie odróżniłoby oba modele. Naszym zdaniem przyszły nabywca tej konstrukcji jest wprowadzany w błąd, nawet jeśli subtelnie.
Asus GeForce GTX 1060 Dual 3 GB
Ponieważ referencyjna wersja modelu GeForce GTX 1060 3 GB nie jest dostępna, do testu użyliśmy niereferencyjnej karty Asusa.
Asus GeForce GTX 1060 Dual to karta wyposażona w biały dwuwentylatorowy układ chłodzenia, który jest własną konstrukcją Asusa. Wcześniej firma zastosowała go między innymi w modelu GTX 960 Turbo. Model Dual pod białą obudową ma aluminiowy radiator z dwoma rurkami cieplnymi, który chłodzi rdzeń GP106-300. Sekcja zasilania jest chłodzona z użyciem znacznie mniejszego i czarnego radiatora, a kości pamięci są jedynie bezpośrednio owiewane przez wentylator.
To karta podkręcona względem ustawień referencyjnych już w fabrycznej konfiguracji, bo taktowanie bazowe zamiast 1506 MHz wynosi 1569 MHz, a więc jest o 4% szybsze. Taktowanie pamięci pozostało niezmienione. Więcej szczegółów dotyczących modelu Asus Dual zamieścimy już wkrótce w zestawieniu kart GeForce GTX 1060.
Asus GeForce GTX 1060 Dual | |
---|---|
Taktowanie bazowe rdzenia | 1569 MHz |
Realne taktowanie rdzenia w grach | 1873 MHz |
Taktowanie pamięci | 2002 MHz |
Pamięć – ilość/rodzaj | 3072 MB / GDDR5 |
Spoczynek (pulpit): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 32°C 1000 obr./min |
Obciążenie (Wiedźmin 3): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 74°C 1585 obr./min |
Model Asus Dual wykorzystaliśmy również do tego, by zasymulować referencyjnego GTX-a 1060 3 GB. W tym celu spowolniliśmy mu taktowanie do referencyjnych ustawień GTX-a 1060 6 GB.
Platforma testowa
Platforma do pomiarów wydajności kart graficznych składała się z następujących podzespołów:
Sprzęt | Dostawca | |
---|---|---|
Procesor | Core i7-6700K @ 4,7 GHz | |
Płyta główna | Asus Z170 Deluxe | www.asus.com |
Monitor WQHD 144 Hz G-Sync | Asus ROG Swift PG278Q | www.nvidia.pl |
Monitor 4K 60 Hz G-Sync | Acer XB280HK | www.acer.pl |
Pamięć DDR4 | Kingston HyperX Predator DDR4 16 GB 2666 MHz | www.kingston.com |
Nośnik systemowy | Crucial BX100 960 GB | www.crucial.com |
Nośnik dodatkowy | Crucial BX100 960 GB | www.crucial.com |
Schładzacz procesora | Noctua NH-D15 | www.noctua.at |
Zasilacz | Corsair RM1000i | www.corsair.com |
Obudowa | aerocool.com.plCorsair Graphite 780T | www.corsair.com |
Kopia zapasowa danych | Acronis True Image 2017 | www.acronis.pl |
Miernik natężenia dźwięku | Sonopan SON-50 | www.sonopan.com.pl |
System operacyjny:
- Windows 10 64-bitowy.
Sterowniki:
- AMD Radeon Software Crimson Edition 16.8.3 Hotfix;
- AMD Radeon Software Crimson Edition 16.9.1 Hotfix dla modelu RX 470 4 GB;
- Nvidia GeForce 368.81 WHQL;
- Nvidia GeForce 372.70 WHQL dla modelu GTX 1060 3 GB.
Wydajność – Counter-Strike: Global Offensive
Wydajność – Crysis 3 (The Root of All Evil)
Wydajność – Crysis 3 (Welcome to the Jungle)
Wydajność – Doom (OpenGL)
Wydajność – Doom (Vulkan)
Wydajność – Fallout 4 (Commonwealth)
Wydajność – Fallout 4 (Theater District)
Wydajność – Grand Theft Auto V (Paleto Blvd)
Wydajność – Grand Theft Auto V (West Vinewood)
Wydajność – Hitman (DirectX 11)
Wydajność – Hitman (DirectX 12)
Wydajność – Mirror's Edge Catalyst
Wydajność – Project CARS (Rain)
Wydajność – Project CARS (Sun)
Wydajność – Rise of the Tomb Raider (DirectX 11)
Wydajność – Rise of the Tomb Raider (DirectX 12)
Wydajność – The Witcher 3: Wild Hunt (Castel Ravello Vineyard)
Wydajność – The Witcher 3: Wild Hunt (Yustianna's Grotto)
Wydajność – Tom Clancy's The Division
Wydajność – Total War: Warhammer
Wydajność – 3DMark
GeForce GTX 1060 3 GB – podkręcanie
Wersja referencyjna modelu GeForce GTX 1060 3 GB jest niedostępna, więc testy podkręcania przeprowadziliśmy z użyciem dostarczonego nam przez Asusa niereferencyjnego modelu Dual. Pomiary wykonywaliśmy po maksymalnym zwiększeniu limitu mocy karty graficznej, ale bez zmiany napięcia zasilającego rdzeń.
Asus GeForce GTX 1060 Dual 3 GB | |
---|---|
Taktowanie bazowe rdzenia | 1569 MHz |
Taktowanie bazowe rdzenia po podkręceniu | 1744 MHz (+11%) |
Realne taktowanie rdzenia w grach | 1873 MHz |
Realne taktowanie rdzenia w grach po podkręceniu | 2025–2038 MHz (+8%) |
Taktowanie pamięci | 2002 MHz |
Taktowanie pamięci po podkręceniu | 2304 MHz (+15%) |
Asus GeForce GTX 1060 Dual 3 GB podkręca się podobnie jak inne modele uwzględnione w naszym zestawieniu GTX-ów 1060.
Wydajność [OC] – Crysis 3 (The Root of All Evil)
Wydajność [OC] – Crysis 3 (Welcome to the Jungle)
Wydajność [OC] – The Witcher 3: Wild Hunt (Castel Ravello Vineyard)
Wydajność [OC] – The Witcher 3: Wild Hunt (Yustianna's Grotto)
GeForce GTX 1060 3 GB – pobór energii
Test poboru energii pod obciążeniem wykonujemy z użyciem polskiej gry Wiedźmin 3 (przeczytaj więcej o grze). Na miejsce testowe wybraliśmy bagna w najwyższych ustawieniach szczegółowości obrazu. Najnowszy Wiedźmin wyciska ostatnie soki z każdej karty, dzięki czemu łatwo zaobserwować ewentualne różnice w poborze energii. Z kolei pomiar w spoczynku przeprowadzamy w trakcie wyświetlania pulpitu.
GeForce GTX 1060 3 GB - temperatury
Temperaturę rdzenia karty graficznej pod obciążeniem mierzymy z użyciem polskiej gry Wiedźmin 3. Na miejsce testowe wybraliśmy bagna w najwyższych ustawieniach szczegółowości obrazu. Najnowszy Wiedźmin wyciska ostatnie soki z każdej karty, dzięki czemu szybko ją rozgrzewa. Wyniki spisujemy po 30 minutach obciążenia i ustabilizowaniu się prędkości obrotowej wentylatorów na karcie. Z kolei temperaturę w spoczynku mierzymy w trakcie wyświetlania pulpitu, po 10 minutach schładzania karty po długotrwałym obciążeniu.
Nie wolno bezpośrednio porównywać temperatury dwóch różnych układów graficznych! Ponieważ założenia projektowe i mechanizmy pomiaru temperatury w przypadku różnych procesorów są diametralnie różne, wskazanie odczytane przez programy diagnostyczne jest przydatne wyłącznie do określenia, czy procesor jest bliski przegrzania, lub do porównania dwóch układów chłodzenia na tej samej karcie.
GeForce GTX 1060 3 GB – ciśnienie akustyczne (głośność)
Pomiar głośności wykonujemy po 30-minutowym wygrzewaniu karty graficznej w grze Wiedźmin 3, po ustabilizowaniu się prędkości obrotowej wentylatorów. Robimy to w komorze bezechowej za pomocą całkującego miernika poziomu dźwięku Sonopan SON-50.
GTX 1060 3 GB kontra GTX 1060 6 GB – różnice w grach
Jak widać, GeForce GTX 1060 3 GB nie zawsze zapewnia tę samą jakość zabawy co droższy model, o szybszym rdzeniu i większej ilości pamięci. Postanowiliśmy zatem sprawdzić, w jakich grach i trybach różnice pomiędzy dwoma wariantami modelu GeForce GTX 1060 są największe, i spróbować wyrównać ich osiągi przez modyfikację ustawień szczegółowości obrazu. Tym samym sprawdziliśmy, jak bardzo trzeba obniżyć ustawienia graficzne, by GeForce GTX 1060 3 GB osiągnął płynność animacji właściwą dla GTX-a 1060 6 GB.
GTX 1060 6 GB | GTX 1060 3 GB | |
---|---|---|
Doom (OpenGL) 2580x1440, Ultra, TSSAA 8x | 64,2 kl./s | 63,2 kl./s (SMAA 1× zamiast TSAA 8×) |
Doom (Vulkan) 2580x1440, Ultra, TSSAA 8x | 65,5 kl./s | 65,6 kl./s (SMAA 1× zamiast TSAA 8×, Lights Quality: High zamiast Ultra, Shadow Quality: High zamiast Ultra) |
Hitman (DX11) 1920x1080, Ultra, FXAA | 47,1 kl./s | 47,5 kl./s (preset High zamiast Ultra) |
Hitman (DX11) 2580x1440, Ultra, FXAA | 36,3 kl./s | 37,6 kl./s (preset High zamiast Ultra) |
Hitman (DX12) 1920x1080, Ultra, FXAA | 46,0 kl./s | 46,8 kl./s (preset High zamiast Ultra, Shadow Resolution: Medium zamiast Ultra) |
Hitman (DX12) 2580x1440, Ultra, FXAA | 35,2 kl./s | 38,1 kl./s (preset Medium zamiast Ultra, Texture Quality: High zamiast Ultra) |
Mirror's Edge Catalyst 1920x1080, Hyper | 55,6 kl./s | 56,9 kl./s (Texture Quality: Ultra zamiast Hyper, Postprocess Quality: Ultra zamiast Hyper, Mesh Quality: Ultra zamiast Hyper) |
Mirror's Edge Catalyst 2580x1440, Hyper | 37,5 kl./s | 40,7 kl./s (preset Ultra zamiast Hyper, Mesh Quality: Hyper zamiast Ultra) |
Rise of the Tomb Raider (DX11) 1920x1080, Very High | 51,1 kl./s | 48,4 kl./s (Texture Quality: High zamiast Very High) |
Rise of the Tomb Raider (DX11) 2580x1440, Very High | 37,9 kl./s | 36,2 kl./s (Texture Quality: High zamiast Very High) |
Rise of the Tomb Raider (DX12) 1920x1080, Very High | 50,6 kl./s | 46,1 kl./s (Texture Quality: High zamiast Very High) |
Rise of the Tomb Raider (DX12) 2580x1440, Very High | 36,9 kl./s | 33,9 kl./s (Texture Quality: High zamiast Very High) |
Podsumowanie
GeForce GTX 1060 3 GB, najnowszy produkt Nvidii, to karta oparta na przyciętej wersji rdzenia GP106 i wyposażona w dwa razy mniej pamięci, niż ma wcześniej wprowadzona tysiącsześćdziesiątka. Jak radzi sobie w grach?
GeForce GTX 1060 3 GB w grach średnio zapewnia wydajność bardzo zbliżoną do osiągów szalenie popularnego modelu GeForce GTX 970 (zobacz test niereferencyjnych kart GeForce GTX 970). Różnica pomiędzy GTX-em 1060 3 GB a wersją 6-gigabajtową jest już duża: wynosi 15–20%, zależnie od rozdzielczości.
To dlatego, że 3 GB pamięci to już zbyt mało w niektórych współczesnych produkcjach. Przez to słabsza tysiącsześćdziesiątka zalicza wpadkę za wpadką. Wydajność względem „pełnego” GTX-a 1060 6 GB jest nienaturalnie niska w takich tytułach, jak: Hitman, Mirror's Edge Catalyst czy Rise of the Tomb Raider. W przypadku Grand Theft Auto V, jak też w Rise of The Tomb Raider wykresy wyglądają dobrze, ale bezpośrednio po uruchomieniu gry i potem raz na kilkanaście–kilkadziesiąt sekund doświadczaliśmy niemiłych zacięć obrazu, wynikających właśnie z zapełnienia 3 GB VRAM. Wygląda to tak jak na poniższym wykresie:
Przez pierwszych kilkanaście sekund po wczytaniu gry pojawiają się ogromne zacięcia, ponieważ średni czas renderowania poszczególnych klatek wynosi 120–130 ms, a więc na ekranie wyświetlanych jest około 8 kl./s. Dopiero po tych kilkunastu sekundach sytuacja się normuje, ale pojedyncze zacięcia w trakcie rozgrywki wciąż się pojawiają.
To tylko jeden przykład, ale pokazuje on, że już dzisiaj są gry, w których 3-gigabajtowy GeForce GTX 1060 zwyczajnie się dusi. Nawet nie chcemy myśleć, co będzie się działo za rok, czy nawet pół roku. Nie mamy wątpliwości, że ta karta posłuży, zgodnie ze swoim przeznaczeniem, do gry w wysokich lub bardzo wysokich ustawieniach jakości obrazu i rozdzielczości przynajmniej Full HD co najwyżej przez kilka najbliższych miesięcy. Po tym czasie, ze względu na zastosowanie tylko 3 GB VRAM, trzeba będzie się godzić na kolejne kompromisy: będzie trzeba zmniejszyć jakość tekstur, a nawet obniżyć cały szereg ustawień graficznych.
Niezbyt zachęca przy tym stosunkowo wysoka cena GTX-a 1060 3 GB. Model, który przetestowaliśmy, kosztuje około 1100 zł i raczej trudno będzie upolować coś tańszego. To wraz z wydajnością sprawia, że GeForce GTX 1060 3 GB jest mniej opłacalnym wyborem nawet od modelu GeForce GTX 1060 6 GB. Ale nie to jest największym problemem Nvidii.
Tym problemem jest Radeon RX 470 4 GB (przeczytaj nasz test), który obecnie jest co prawda o 3–5% wolniejszy, ale ma dwa atuty.
Pierwszy to 4 GB pamięci. Wbrew pozorom tę różnicę widać, bo RX 470 nie zalicza takich wpadek wydajnościowych jak 3-gigabajtowa tysiącsześćdziesiątka. Zresztą Radeony do tej pory znacznie lepiej od GeForce'ów przechodziły próbę czasu i prawdopodobnie sytuacja jeszcze się odwróci na korzyść tego RX-a.
Jednak najważniejszą kwestią jest cena czterystasiedemdziesiątki, która obecnie wynosi około 900 zł. To sprawia, że Radeon całkowicie deklasuje model GeForce GTX 1060 3 GB pod względem opłacalności. Naszym zdaniem jest znacznie lepszym wyborem dla kogoś, kto szuka karty graficznej do gry w rozdzielczości przynajmniej Full HD i bardzo wysokich ustawieniach graficznych.
Do testów dostarczył: Asus
Cena w dniu publikacji (z VAT): ok. 1100 zł