Referencyjny Radeon RX 480 do samego końca dobrze się zapowiadał, ale ostatecznie wywołał mały niesmak. Po pierwsze, kultura pracy referencyjnego modelu nie była zbyt wysoka, co w połączeniu z niezdolnością utrzymania taktowania Boost (1180 MHz zamiast 1266 MHz) sugerowało, by poczekać na wersje niereferencyjne. Druga kwestia dotyczy właśnie wersji poszczególnych producentów sprzętu: na jakiekolwiek niereferencyjne Radeony RX 480 w praktyce musieliśmy czekać bardzo długo (1,5 miesiąca), a ponadto w Polsce ich dostępność wciąż jest minimalna. Do konstrukcji XFX i Sapphire, które można już znaleźć w polskich sklepach internetowych, dołącza teraz Asus. Firma przymierza się właśnie do wprowadzenia na nasz rynek niereferencyjnego Polarisa w postaci modelu...
Asus Radeon RX 480 Strix
Karty graficzne z serii Strix już na dobre zapisały się w świadomości graczy. Wszystkie nowe konstrukcje Asusa, które firma traktuje jako „najlepsze” w danej serii, mają w nazwie właśnie Strix. Także model RX 480 Strix to najlepszy (jak dotąd) niereferencyjny RX w ofercie tej marki.
Już na pierwszy rzut oka mamy wrażenie, że gdzieś to już widzieliśmy. Nie ma w tym nawet cienia pomyłki: układ chłodzenia z trzema wentylatorami o dokładnie takim samym wyglądzie został wykorzystany już przynajmniej w trzech kartach graficznych, a konkretnie... w Pascalach. GTX 1060, GTX 1070 oraz GTX 1080 również są wyposażone w masywny radiator z kilkoma rurkami cieplnymi, który pokryto obudową z czarnego tworzywa sztucznego. W wielu miejscach na obudowie zainstalowano jednak kolorowe diody LED, które mogą świecić właściwie w dowolny, ustawiony przez użytkownika, sposób. Funkcja ta nazywa się Aura i można nią sterować za pomocą programu Asus GPU Tweak.
Na odwrocie karty zamontowano czarną płytkę usztywniającą z logo ROG. Z tej perspektywy można również dostrzec, że niereferencyjny Polaris jest zasilany z ośmiopinowego złącza PEG, a nie sześciopinowego.
Zestaw wyjść obrazu został zmodyfikowany względem wersji referencyjnej, ale tylko nieznacznie: pojawiło się złącze DVI, którego zabrakło w testowanych ponad 2 miesiące temu „referentach”.
Trzy wentylatory w modelu Asus Radeon RX 480 Strix w ogóle się nie obracają w spoczynku, ponieważ karta za sprawą ciężkiego radiatora może być wówczas chłodzona pasywnie. Pod obciążeniem zaś mogą się obracać z prędkością od 900 obr./min do 3600 obr./min.
Asus Radeon RX 480 Strix – taktowanie rdzenia i temperatura
Asus Radeon RX 480 Strix to model podkręcony już w fabrycznej konfiguracji, choć niezbyt mocno. Taktowanie rdzenia przyspieszono o 5% względem wersji referencyjnej. AMD ustaliło taktowanie Polarisa w Boost na 1266 MHz, Asus zaś ustawił 1330 MHz. Pamięć GDDR5, której jest 8 GB, w ogóle nie została podkręcona i działa w ustawieniach referencyjnych, zapewniających taktowanie przynajmniej na poziomie 2000 MHz.
Asus Radeon RX 480 Strix | |
---|---|
Taktowanie bazowe rdzenia | 1330 MHz |
Realne taktowanie rdzenia w grach | 1250 MHz |
Taktowanie pamięci | 2000 MHz |
Pamięć – ilość/rodzaj | 8192 MB / GDDR5 |
Spoczynek (pulpit): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 43°C 0 obr./min (konstrukcja półpasywna) |
Obciążenie (Wiedźmin 3): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 69°C 2110 obr./min |
Kontynuujemy szczegółowe pomiary temperatury oraz taktowania rdzenia, które wprowadziliśmy w zbiorczym teście GTX-ów 1060.
Jak widać, taktowanie modelu Asus Radeon RX 480 Strix nigdy nie dochodzi do wartości Boost, określonej przez producenta na 1330 MHz. Na taką częstotliwość nie można liczyć nawet wtedy, gdy temperatura rdzenia wynosi nie więcej niż 50 stopni Celsjusza, co od razu pokazuje, że problemem jest nałożony w BIOS-ie limit mocy, a nie sama temperatura układu graficznego. Taktowanie w czasie obciążenia w grze Wiedźmin 3 waha się najczęściej pomiędzy 1200 MHz a 1300 MHz. Średnia z 15-minutowego obciążenia wynosi około 1250 MHz i właśnie tę wartość uznajemy za realne taktowanie rdzenia w grach. Jest to o 6% więcej, niż zapewnia wersja referencyjna (ta osiągała bowiem około 1180 MHz pod obciążeniem). Najwyższa zanotowana częstotliwość taktowania podczas testu to 1310 MHz, a najniższa wyniosła 1134 MHz.
Temperatura układu stabilizuje się dość szybko: już w 5. minucie testu rdzeń osiągnął 68 stopni. Temperatura nie będzie wyższa nawet po dłuższym obciążeniu.
Platforma testowa
Platforma do pomiarów wydajności kart graficznych składała się z następujących podzespołów:
Sprzęt | Dostawca | |
---|---|---|
Procesor | Core i7-6700K @ 4,7 GHz | |
Płyta główna | Asus Z170 Deluxe | www.asus.com |
Monitor WQHD 144 Hz G-Sync | Asus ROG Swift PG278Q | www.nvidia.pl |
Monitor 4K 60 Hz G-Sync | Acer XB280HK | www.acer.pl |
Pamięć DDR4 | Kingston HyperX Predator DDR4 16 GB 2666 MHz | www.kingston.com |
Pamięć DDR3 | G.Skill Ripjaws Z 8 GB F3-17000CL10Q-16GBZH | www.gskill.com |
Nośnik systemowy | Crucial BX100 960 GB | www.crucial.com |
Nośnik dodatkowy | Crucial BX100 960 GB | www.crucial.com |
Schładzacz procesora | Noctua NH-D15 | www.noctua.at |
Zasilacz | Corsair RM1000i | www.corsair.com |
Obudowa | aerocool.com.plCorsair Graphite 780T | www.corsair.com |
Kopia zapasowa danych | Acronis True Image 2017 | www.acronis.pl |
Miernik natężenia dźwięku | Sonopan SON-50 | www.sonopan.com.pl |
System operacyjny:
- Windows 10 64-bitowy.
Sterowniki:
- AMD Radeon Software Crimson Edition 16.8.3 Hotfix;
- Nvidia GeForce 368.81 WHQL;
Wydajność – Counter-Strike: Global Offensive
Wydajność – Crysis 3 (The Root of All Evil)
Wydajność – Crysis 3 (Welcome to the Jungle)
Wydajność – Doom (OpenGL)
Wydajność – Doom (Vulkan)
Wydajność – Fallout 4 (Commonwealth)
Wydajność – Fallout 4 (Theater District)
Wydajność – Grand Theft Auto V (Paleto Blvd)
Wydajność – Grand Theft Auto V (West Vinewood)
Wydajność – Hitman (DirectX 11)
Wydajność – Hitman (DirectX 12)
Wydajność – Mirror's Edge Catalyst
Wydajność – Project CARS (Rain)
Wydajność – Project CARS (Sun)
Wydajność – Rise of the Tomb Raider (DirectX 11)
Wydajność – Rise of the Tomb Raider (DirectX 12)
Wydajność – The Witcher 3: Wild Hunt (Castel Ravello Vineyard)
Wydajność – The Witcher 3: Wild Hunt (Yustianna's Grotto)
Wydajność – Tom Clancy's The Division
Wydajność – Total War: Warhammer
Wydajność – 3DMark
Asus Radeon RX 480 Strix – podkręcanie
Podkręcanie Radeona RX 480 zaczęliśmy od samego zwiększenia limitu mocy, bo jak zaobserwowaliśmy, konstrukcję Asusa ogranicza właśnie to ustawienie. Nawet wtedy, gdy rdzeń pracował w stosunkowo niskiej temperaturze, taktowanie pod obciążeniem i tak nie osiągało 1330 MHz. Zwiększenie limitu mocy o 50% pozwalało już testowanej karcie działać ze stałą częstotliwością 1330 MHz (oczywiście, nie za darmo, bo za cenę zwiększonego poboru energii, jak to po podkręceniu). Oprócz tego postanowiliśmy dalej przetaktować rdzeń testowanego RX-a 480, ale nie udało nam się osiągnąć stabilnej częstotliwości większej od 1350 MHz: po dojściu do 1375 MHz można było się spodziewać wyłącznie czarnego ekranu w grach i/lub samoczynnego resetowania sterownika ekranu. Ostatecznie taktowanie rdzenia przyspieszyliśmy o mniej więcej 8%.
Pamięć GDDR5 o pojemności 8 GB udało się przetaktować z 2000 MHz do 2250 MHz, czyli o 13%.
Asus Radeon RX 480 Strix | |
---|---|
Taktowanie bazowe rdzenia | 1330 MHz |
Taktowanie bazowe rdzenia po podkręceniu | 1350 MHz (+2%) |
Realne taktowanie rdzenia w grach | 1250 MHz |
Realne taktowanie rdzenia w grach po podkręceniu | 1350 MHz (+8%) |
Taktowanie pamięci | 2000 MHz |
Taktowanie pamięci po podkręceniu | 2250 MHz (+13%) |
Wyniki wydajności po podkręceniu przedstawiamy na dalszych stronach.
Wydajność [OC] – Crysis 3 (The Root of All Evil)
Wydajność [OC] – Crysis 3 (Welcome to the Jungle)
Wydajność [OC] – The Witcher 3: Wild Hunt (Castel Ravello Vineyard)
Wydajność [OC] – The Witcher 3: Wild Hunt (Yustianna's Grotto)
Asus Radeon RX 480 Strix - pobór energii
Test poboru energii pod obciążeniem wykonujemy z użyciem polskiej gry Wiedźmin 3. Na miejsce testowe wybraliśmy bagna w najwyższych ustawieniach szczegółowości obrazu. Najnowszy Wiedźmin wyciska ostatnie soki z każdej karty, dzięki czemu łatwo zaobserwować ewentualne różnice w poborze energii. Z kolei pomiar w spoczynku przeprowadzamy w trakcie wyświetlania pulpitu.
Asus Radeon RX 480 Strix ma nieco większe (o 8%) zapotrzebowanie na energię od wersji referencyjnej, a więc jego wzrost wynika z przyspieszenia taktowania pod obciążeniem względem wersji referencyjnej (ok. 1250 MHz zamiast 1180 MHz).
Asus Radeon RX 480 Strix - temperatury
Temperaturę rdzenia karty graficznej pod obciążeniem mierzymy z użyciem polskiej gry Wiedźmin 3. Na miejsce testowe wybraliśmy bagna w najwyższych ustawieniach szczegółowości obrazu. Najnowszy Wiedźmin wyciska ostatnie soki z każdej karty, dzięki czemu szybko ją rozgrzewa. Wyniki spisujemy po 30 minutach obciążenia i ustabilizowaniu się prędkości obrotowej wentylatorów na karcie. Z kolei temperaturę w spoczynku mierzymy w trakcie wyświetlania pulpitu, po 10 minutach schładzania karty po długotrwałym obciążeniu.
Nie wolno bezpośrednio porównywać temperatury dwóch różnych układów graficznych! Ponieważ założenia projektowe i mechanizmy pomiaru temperatury w przypadku różnych procesorów są diametralnie różne, wskazanie odczytane przez programy diagnostyczne jest przydatne wyłącznie do określenia, czy procesor jest bliski przegrzania, lub do porównania dwóch układów chłodzenia na tej samej karcie.
Asus Radeon RX 480 Strix – głośność
Pomiar głośności wykonujemy po 30-minutowym wygrzewaniu karty graficznej w grze Wiedźmin 3, po ustabilizowaniu się prędkości obrotowej wentylatorów. Robimy to w komorze bezechowej za pomocą całkującego miernika poziomu dźwięku Sonopan SON-50.
Ciśnienie akustyczne (głośność) – progi temperaturowe
Model Asus Radeon RX 480 Strix, podobnie jak ostatnio GTX-y 1060, przetestowaliśmy pod kątem głośności przy konkretnej, ustalonej przez użytkownika, temperaturze rdzenia. Na razie nie mamy pod ręką innego modelu referencyjnego, więc Strixa możemy porównać wyłącznie z wersją referencyjną.
Od razu widać różnicę pomiędzy kiepskim i mało wydajnym rozwiązaniem typu „blower” a dobrym, trzywentylatorowym układem chłodzenia żywcem wziętym z GTX-a 1080, który tym razem chłodzi rdzeń Polaris. Przy temperaturze 85 stopni Celsjusza różnica w głośności obu produktów jest gigantyczna (ciśnienie akustyczne jest podawane w skali logarytmicznej). Strix zadaną temperaturę 85 stopni utrzymuje przy prędkości obrotowej wentylatorów utrzymującej się na poziomie 36% maksymalnej (1445 obr./min), a referencyjny Radeon RX 480 musi kręcić swoim wentylatorem promieniowym z prędkością ponad 2400 obr./min. Rezultat widać na wykresie.
Asus z serii Strix do końca utrzymuje przewagę nad konstrukcją referencyjną, co nie jest żadną niespodzianką. By osiągnąć temperaturę rdzenia na poziomie 65 stopni pod obciążeniem, wentylatory w modelu Strix trzeba rozkręcić do równych 100% (3595 obr./min). Przy tak ustawionym progu temperaturowym rozwiązanie referencyjne już sobie nie radzi: nawet przy maksymalnej prędkości wentylatorów (ok. 5000 obr./min) temperatura rdzenia w referencyjnym RX-ie 480 przekracza 65 stopni Celsjusza.
Najniższe przetestowane przez nas ustawienie to 60 stopni Celsjusza, ale taka wartość jest nieosiągalna dla obu testowanych rozwiązań. Po prostu oba układy chłodzenia są zbyt słabe, by utrzymać tak niską temperaturę rdzenia Polaris.
Podsumowanie
Asus Radeon RX 480 Strix, jaki jest, każdy widzi. Producentowi udało się po części zapewnić to, czego AMD nie udało się osiągnąć w modelu referencyjnym, czyli przede wszystkim wysoką kulturę pracy. Piszemy: po części, bo zmierzone ciśnienie akustyczne jest bardzo zbliżone do wartości, które nasz miernik wskazał w teście referencyjnego RX-a 480. Jednak niższa jest temperatura rdzenia, bo GPU, który dotąd pracował w ponad 80 stopniach Celsjusza, teraz na pewno nie przekroczy 70 stopni. Asus również częściowo poradził sobie z taktowaniem pod obciążeniem: średnie taktowanie rdzenia w modelu Asus Radeon RX 480 Strix jest szybsze niż w referencyjnym RX-ie 480 i wynosi około 1250 MHz, co przekłada się na lepsze osiągi, choć mówiąc wprost, różnica nie jest szczególnie duża.
To, że model RX 480 Strix został podkręcony już w fabrycznej konfiguracji, sprawia, że jest o mniej więcej 3% szybszy od konstrukcji referencyjnej. Niestety, wciąż daleko mu do referencyjnego GTX-a 1060, który jest szybszy o mniej więcej 7–9%.
* Asus Radeon RX 480 Strix jeszcze nie jest dostępny w Polsce i w momencie publikacji cena nie była jeszcze oficjalnie ustalona. Postanowiliśmy więc posłużyć się cenami z jednego z największych europejskich sklepów z elektroniką, gdzie można już złożyć zamówienie na najnowszy produkt Asusa. Najtańszy referencyjny Radeon RX 480 kosztuje w Polsce około 1290 zł, a za granicą – równe 250 funtów, więc wychodzi na to, że jeden funt jest wart w tym przypadku 5 zł i 16 groszy. Asus Radeon RX 480 Strix ma kosztować około 290 funtów, co daje mniej więcej 1500 zł. Ponieważ ostatecznie nie mamy pewności, jaką cenę Asus zaproponuje na polskim rynku, postanowiliśmy przeprowadzić dwie symulacje opłacalności testowanego modelu, przyjąwszy, że jego cena znajdzie się w granicach 1400–1500 zł.
Niestety, rzeczywistość dla Asusa i samego AMD jest brutalna. Partnerom Nvidii udało się zalać polski rynek tanimi GTX-ami 1060 (co ciekawe, jest wśród nich również produkt Asusa, testowany przez nas GTX 1060 Turbo) i obecnie to właśnie te najtańsze GTX-y 1060, kosztujące mniej niż 1300 zł, królują w rankingu opłacalności w segmencie kart graficznych za 1200–1500 zł. Ceny wszystkich RX-ów są w Polsce nieadekwatne do wydajności, jaką zapewniają, i naszym zdaniem powinny zostać obniżone o przynajmniej 100 zł, by można było mówić o konkurencji ze strony Polarisów. Produkty AMD w tym segmencie na razie są nie tylko droższe, ale też wolniejsze. Pozostaje czekać na kolejne niereferencyjne Polarisy i – mamy taką nadzieję – obniżki cen.
Do testów dostarczył: Asus
Cena w dniu publikacji (z VAT): Niedostępna w Polsce