Teorie spiskowe upadły. Nvidia i AMD ku wielkiemu zaskoczeniu niektórych wcale nie podzieliły się rynkiem kart graficznych na zasadzie „zieloni – high-end, czerwoni – mainstream” ;) Nvidia pomimo bezkonkurencyjnej oferty w segmencie czołowych konstrukcji, w którym marże są wysokie, nie odpuszcza środka oferty i segmentu kart za mniej więcej 1200–1500 zł. Firma najwyraźniej tylko czekała, by się przekonać, jak wypadnie Radeon RX 480, i dopasować do niego swoją ofertę (przede wszystkim cenowo). I tak oto dostaliśmy model GeForce GTX 1060.
GeForce GTX 1060
GeForce GTX 1060 to najmłodsze i zarazem najmniejsze dziecko Nvidii, które kontynuuje serię pascalowych nowości zielonych. GeForce GTX 1080 przyniósł niedoścignioną wydajność, a GeForce GTX 1070 zapewnił osiągi Titana X w dwukrotnie niższej cenie. Możliwości GTX-a 1060 było zatem dość łatwo przewidzieć: wydajnościowa przepaść pomiędzy GTX-em 1070 a 1060 nie mogła być zbyt duża, a skoro ten pierwszy osiągnął poziom czołowych modeli poprzedniej generacji, tysiącsześćdziesiątka powinna wskoczyć o szczebel niżej w hierarchii, czyli na miejsce, gdzie do tej pory stały takie konstrukcje, jak GeForce GTX 980 i Radeon R9 390X.
GeForce GTX 1060 został oparty na rdzeniu GP106, a więc dotąd najmniejszym przedstawicielu rodziny Pascal. Pomimo małej powierzchni, rzędu 200 mm2 (GTX 960 miał 227 mm2), za sprawą 16-nanometrowego procesu technologicznego FinFET udało się w nim zmieścić prawie 4,5 mld tranzystorów. W GP106 znajdują się dwa klastry GPC (Graphics Processing Cluster), w których znalazło się 10 SM (Streaming Multiprocessor). Mała tysiącsześćdziesiątka ma 1280 rdzeni CUDA i tym samym jest mniej więcej połową GTX-a 1080. Mniej więcej, bo tysiącosiemdziesiątka została wyposażona w 64 jednostki rasteryzujące, a nowość ma ich 48, czyli dwie trzecie z GP104. Zgadza się natomiast liczba jednostek TMU (teksturujących): GeForce GTX 1060 ma ich 80 (w GTX-ie 1080 jest ich 160).
Specyfikacja rdzenia GP106 ustalona przez Nvidię przewiduje taktowanie bazowe z częstotliwością 1506 MHz (co oznacza, że wolniejszych tysiącsześćdziesiątek już nie będzie), które za sprawą techniki GPU Boost 3.0 ma przyspieszać do około 1708 MHz. W praktyce produkty firmy oraz jej partnerów zawsze w grach są taktowane szybciej, o czym można się przekonać na dalszych stronach, gdzie podajemy te wartości dla modelu referencyjnego oraz konstrukcji poszczególnych producentów sprzętu.
R9 390X | GTX 1060 | RX 480 | GTX 980 | GTX 970 | |
---|---|---|---|---|---|
Architektura | GCN 2. gen. | Pascal | GCN 4. gen. | Maxwell | Maxwell |
Jednostki cieniujące | 2816 | 1280 | 2304 | 2048 | 1664 |
ROP | 64 | 48 | 32 | 64 | 56 |
Jednostki teksturujące | 176 | 80 | 144 | 128 | 104 |
Taktowanie rdzenia | 1050 MHz | 1506 MHz 1708 MHz (Boost) | 1120 MHz 1266 MHz (Boost) | 1126 MHz 1216 MHz (Boost) | 1050 MHz 1178 MHz (Boost) |
Moc obliczeniowa | ~5913 gigaflopów | ~4042 gigaflopy | ~5161 gigaflopów | ~4612 gigaflopów | ~3494 gigaflopy |
Szybkość wypełniania pikselami | ~67,2 Gp/s | ~75,8 Gp/s | ~35,8 Gp/s | ~72,1 Gp/s | ~58,8 Gp/s |
Szybkość wypełniania teksturami | ~184,8 Gt/s | ~126,3 Gt/s | ~161,3 Gt/s | ~201,3 Gt/s | ~281,9 Gt/s |
Zegar pamięci | 1500 MHz | 2000 MHz | 2000 MHz | 1750 MHz | 1750 MHz |
Szyna pamięci | 512 b | 192 b | 256 b | 256 b | 256 b |
Rodzaj pamięci | 8192 MB GDDR5 | 6144 MB GDDR5 | 8192 MB GDDR5 | 4096 MB GDDR5 | 4096 MB GDDR5 |
Przepustowość pamięci | 384,0 GB/s | 192,0 GB/s | 256,0 GB/s | 224,0 GB/s | 224,0 GB/s |
Obsługiwane API | DirectX 12 | DirectX 12 | DirectX 12 | DirectX 12 | DirectX 12 |
Złącze graficzne | PCI-E 3.0 | PCI-E 3.0 | PCI-E 3.0 | PCI-E 3.0 | PCI-E 3.0 |
Rdzeń GP106 współpracuje za pośrednictwem 192-bitowej szyny danych z 6 GB pamięci GDDR5. Jest to o połowę więcej, niż ma GeForce GTX 980, i tyle samo, ile ma GeForce GTX 980 Ti, ale zarazem o jedną czwartą mniej, niż zapewnia Radeon RX 480.
Plotki o 3-gigabajtowej odmianie karty GeForce GTX 1060 na razie się nie potwierdziły, ale karta o wydajności tysiącsześćdziesiątki miałaby raczej mały sens w konfiguracji z taką ilością pamięci.
Na następnych stronach przedstawiliśmy wersję referencyjną Founders Edition oraz karty przysłane nam przez poszczególnych producentów sprzętu. Ostatecznie GTX-y 1060 porównujemy z trzema Radeonami (RX 480, R9 390, R9 390X) oraz dwoma GeForce'ami z rodziny Maxwell (GTX 970, GTX 980).
GeForce GTX 1060 – karta referencyjna
GeForce GTX 1060 Founders Edition to przykładowy przedstawiciel rodziny GTX 1060 i tym razem Nvidia potraktowała to bardzo dosłownie. Mamy bowiem do czynienia z sytuacją, w której GTX 1060 w wersji FE został rozesłany do redakcji, ale nie będzie dostępny w sprzedaży w Polsce: zamówić go w tej odmianie można wyłącznie przez stronę internetową Nvidii.
Model referencyjny Founders Edition kształtem przypomina GTX-a 1080 i 1070, jednak to inna konstrukcja. Obudowa nie jest bowiem wykonana wyłącznie z metalu: zastosowano w niej również tworzywo sztuczne. W centralnej części karty zamiast przeźroczystego elementu pozwalającego obejrzeć żeberka, przez które przepływa ciepłe powietrze, mamy żeberka zagięte tak, by tworzyły jedną całość. O utrzymanie odpowiednio niskiej temperatury podzespołów dba popularna „turbinka”, a więc wentylator promieniowy, chętnie stosowany w wersjach referencyjnych kart graficznych przez obu głównych producentów.
Wersja Founders Edition pokazuje, jaką najniższą wydajność mają zapewniać GTX-y 1060 dostępne w sklepach. Taktowanie bazowe ustalono na 1506 MHz, ale dzięki stosunkowo niskiej temperaturze działania układu graficznego (75 stopni zamiast 83 stopni, jak w przypadku co cieplejszych modeli referencyjnych Nvidii) technika GPU Boost w wersji 3.0 przyśpiesza rdzeń w grach do około 1800 MHz. Pamięć GDDR5 o pojemności 6 GB jest taktowana z częstotliwością 2000 MHz.
Nvidia GeForce GTX 1060 Founders Edition | |
---|---|
Taktowanie bazowe rdzenia | 1506 MHz |
Realne taktowanie rdzenia w grach | 1797-1810 MHz |
Taktowanie pamięci | 2000 MHz |
Pamięć – ilość/rodzaj | 6144 MB / GDDR5 |
Spoczynek (pulpit): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 34°C 1330 obr./min |
Obciążenie (Wiedźmin 3): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 75°C 2035 obr./min |
Laminat w omawianej karcie jest krótki, więc zdecydowano się na sztuczne przedłużenie konstrukcji za pomocą obudowy układu chłodzenia. GeForce GTX 1060 Founders Edition jest zasilany pojedynczym sześciopinowym złączem PEG.
Zestaw wyjść jest taki sam jak w większych Pascalach i obejmuje: DVI-D, trzy DisplayPort 1.2 (1.3/1.4 Ready) oraz HDMI 2.0b.
Asus GeForce GTX 1060 Strix
Nvidia dała czas swoim partnerom na wyprodukowanie wersji niereferencyjnych, a pierwszą kartą, która zawitała do redakcji, był Asus GeForce GTX 1060 w wersji Strix.
Asus zastosował układ chłodzenia identyczny z tym, którego użył w modelu GeForce GTX 1080 Strix, co uważamy za delikatną przesadę ze względu na małe zapotrzebowanie GTX-a 1060 na energię elektryczną. Konstrukcja z trzema wentylatorami wraz z systemem podświetlenia RGB o nazwie Asus Aura, mimo że użyta na wyrost, ma zalety, między innymi zapewnia naprawdę niską temperaturę działania układu graficznego.
Asus GeForce GTX 1060 Strix to model podkręcony w fabrycznej konfiguracji, który w trybie OC ustawia taktowanie układu graficznego na 1645 MHz, czyli o 9% szybsze niż w wersji Founders Edition. Za sprawą techniki GPU Boost 3.0 faktyczne taktowanie rdzenia w grach sięga jednak 2000 MHz, i to nawet w najmniej korzystnych sytuacjach, takich jak Wiedźmin 3 w rozdzielczości WQHD. Pamięć producent przetaktował tylko o nieco ponad 2%, do 2052 MHz.
Półpasywny układ chłodzenia pozwala zapomnieć o wentylatorach: brak obciążenia na karcie sprawia, że w ogóle się nie kręcą.
Asus GeForce GTX 1060 Strix | |
---|---|
Taktowanie bazowe rdzenia | 1645 MHz |
Realne taktowanie rdzenia w grach | 2000 MHz |
Taktowanie pamięci | 2052 MHz |
Pamięć – ilość/rodzaj | 6144 MB / GDDR5 |
Spoczynek (pulpit): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 0°C 0 obr./min (konstrukcja półpasywna) |
Obciążenie (Wiedźmin 3): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 62°C 1725 obr./min |
Na odwrocie modelu Asus GeForce GTX 1060 Strix zamontowano płytkę usztywniającą z logo Republic of Gamers oraz nieco schowane złącze zasilania, zmienione względem modelu referencyjnego: ośmiopinowe zamiast sześciopinowego.
Asus trochę zmienił także konfigurację wyjść obrazu. Zamiast jednego HDMI są dwa, zniknęło natomiast jedno DisplayPort. Mniej lub bardziej wskazuje to na chęć dostosowania się do rynku wirtualnej rzeczywistości.
Zotac GeForce GTX 1060 AMP!
Zotac GeForce GTX 1060 AMP! to propozycja producenta niezmiennie kojarzonego z pomarańczowym kolorem. Zotac zrobił użytek z dosyć krótkiego laminatu: karta jest krótsza od referencyjnego modelu GeForce GTX 1060 Founders Edition.
System chłodzenia składa się z aluminiowego radiatora z dwiema grubymi rurkami cieplnymi, który jest owiewany przez dwa 90-milimetrowe wentylatory.
Niereferencyjna konstrukcja z serii AMP! to nie tylko zmieniony w porównaniu z modelem Founders Edition układ chłodzenia, ale również lepsza wydajność. Fabryczne przyspieszenie taktowania bazowego rzędu 3% nie robi większego wrażenia, ale faktyczne taktowanie rdzenia w grach za sprawą techniki GPU Boost 3.0 sięga prawie 1900 MHz. Pamięć o pojemności 6 GB nie została podkręcona i jest taktowana z częstotliwością 2004 MHz.
Zotac zgodnie z wymaganiami dzisiejszych użytkowników komputera także postawił na konstrukcję półpasywną, czyli taką, która zatrzymuje wentylatory w spoczynku. Dzięki temu Zotac GeForce GTX 1060 AMP! jest bezgłośny.
Zotac GeForce GTX 1060 AMP! | |
---|---|
Taktowanie bazowe rdzenia | 1557 MHz |
Realne taktowanie rdzenia w grach | 1886 MHz |
Taktowanie pamięci | 2004 MHz |
Pamięć – ilość/rodzaj | 6144 MB / GDDR5 |
Spoczynek (pulpit): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 0°C 0 obr./min (konstrukcja półpasywna) |
Obciążenie (Wiedźmin 3): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 73°C 1490 obr./min |
Laminat modelu GTX 1060 AMP! nie jest przykryty płytką usztywniającą. Karta została sztucznie przedłużona za sprawą radiatora, ale jej długość i tak wynosi około 21 cm, więc zmieści się nawet w małej obudowie. Zasilanie doprowadza pojedyncze sześciopinowe złącze PEG.
Zotac nie uległ presji rynku wirtualnej rzeczywistości i nie poświęcił jednego wyjścia DisplayPort po to, by móc dodać drugie HDMI. Konfiguracja złączy jest standardowa: DVI-D, trzy DisplayPort 1.2 (1.3/1.4 Ready) oraz HDMI 2.0b.
Platforma testowa
Platforma do pomiarów wydajności kart graficznych składała się z następujących podzespołów:
Sprzęt | Dostawca | |
---|---|---|
Procesor | Core i7-6700K @ 4,7 GHz | |
Płyta główna | Asus Z170 Deluxe | www.asus.com |
Monitor WQHD 144 Hz G-Sync | Asus ROG Swift PG278Q | www.nvidia.pl |
Monitor 4K 60 Hz G-Sync | Acer XB280HK | www.acer.pl |
Pamięć DDR4 | Kingston HyperX Predator DDR4 16 GB 2666 MHz | www.kingston.com |
Pamięć DDR3 | G.Skill Ripjaws Z 8 GB F3-17000CL10Q-16GBZH | www.gskill.com |
Nośnik systemowy | Crucial BX100 960 GB | www.crucial.com |
Nośnik dodatkowy | Crucial BX100 960 GB | www.crucial.com |
Schładzacz procesora | Noctua NH-D15 | www.noctua.at |
Zasilacz | Corsair RM1000i | www.corsair.com |
Obudowa | aerocool.com.plCorsair Graphite 780T | www.corsair.com |
Kopia zapasowa danych | Acronis True Image 2016 | www.acronis.pl |
Miernik natężenia dźwięku | Sonopan SON-50 | www.sonopan.com.pl |
System operacyjny:
- Windows 10 64-bitowy.
Sterowniki:
- AMD Radeon Software Crimson Edition 16.7.2 beta;
- Nvidia GeForce 368.69 WHQL;
- Nvidia GeForce 368.64 beta.
Wydajność – Counter-Strike: Global Offensive
Wydajność – Crysis 3 (The Root of All Evil)
Wydajność – Crysis 3 (Welcome to the Jungle)
Wydajność – Doom (OpenGL)
Wydajność – Doom (Vulkan)
Wydajność – Fallout 4 (Commonwealth)
Wydajność – Fallout 4 (Theater District)
Wydajność – Grand Theft Auto V (Paleto Blvd)
Wydajność – Grand Theft Auto V (West Vinewood)
Wydajność – Hitman (DirectX 11)
Wydajność – Hitman (DirectX 12)
Wydajność – Mirror's Edge Catalyst
Wydajność – Project CARS (Rain)
Wydajność – Project CARS (Sun)
Wydajność – Quantum Break
Wydajność – Rise of the Tomb Raider (DirectX 11)
Wydajność – Rise of the Tomb Raider (DirectX 12)
Wydajność – The Witcher 3: Wild Hunt (Beauclair Palace)
Wydajność – The Witcher 3: Wild Hunt (Castel Ravello Vineyard)
Wydajność – The Witcher 3: Wild Hunt (Yustianna's Grotto)
Wydajność – Tom Clancy's The Division
Wydajność – Total War: Warhammer
Wydajność – 3DMark
Podkręcanie GeForce GTX 1060
Nvidia GeForce GTX 1060 Founders Edition | |
---|---|
Taktowanie bazowe rdzenia | 1506 MHz |
Taktowanie bazowe rdzenia po podkręceniu | 1706 MHz (+13%) |
Realne taktowanie rdzenia w grach | 1797-1810 MHz |
Realne taktowanie rdzenia w grach po podkręceniu | 2000 MHz (+11%) |
Taktowanie pamięci | 2000 MHz |
Taktowanie pamięci po podkręceniu | 2300 MHz (+15%) |
Asus GeForce GTX 1060 Strix | |
---|---|
Taktowanie bazowe rdzenia | 1645 MHz |
Taktowanie bazowe rdzenia po podkręceniu | 1720 MHz (+5%) |
Realne taktowanie rdzenia w grach | 2000 MHz |
Realne taktowanie rdzenia w grach po podkręceniu | 2075 MHz (+4%) |
Taktowanie pamięci | 2052 MHz |
Taktowanie pamięci po podkręceniu | 2352 MHz (+15%) |
Zotac GeForce GTX 1060 AMP! | |
---|---|
Taktowanie bazowe rdzenia | 1557 MHz |
Taktowanie bazowe rdzenia po podkręceniu | 1707 MHz (+10%) |
Realne taktowanie rdzenia w grach | 1886 MHz |
Realne taktowanie rdzenia w grach po podkręceniu | 2038-2050 MHz (+8%) |
Taktowanie pamięci | 2004 MHz |
Taktowanie pamięci po podkręceniu | 2304 MHz (+15%) |
Wydajność [OC] – Crysis 3 (The Root of All Evil)
Wydajność [OC] – Crysis 3 (Welcome to the Jungle)
Wydajność [OC] – The Witcher 3: Wild Hunt (Beauclair Palace)
Wydajność [OC] – The Witcher 3: Wild Hunt (Castel Ravello Vineyard)
Wydajność [OC] – The Witcher 3: Wild Hunt (Yustianna's Grotto)
Pobór energii
Test poboru energii pod obciążeniem wykonujemy z użyciem polskiej gry Wiedźmin 3. Na miejsce testowe wybraliśmy bagna w najwyższych ustawieniach szczegółowości obrazu. Najnowszy Wiedźmin wyciska ostatnie soki z każdej karty, dzięki czemu łatwo zaobserwować ewentualne różnice w poborze energii. Z kolei pomiar w spoczynku przeprowadzamy w trakcie wyświetlania pulpitu.
GeForce GTX 1060 potrzebuje do działania mniej energii niż rywale. Cały zestaw z obciążoną tysiącsześćdziesiątką będzie pobierał z gniazdka od około 203 W (w przypadku wersji Founders Edition) do około 230 W (w przypadku podkręconych wersji niereferencyjnych).
Temperatura
Temperaturę rdzenia karty graficznej pod obciążeniem mierzymy z użyciem polskiej gry Wiedźmin 3. Na miejsce testowe wybraliśmy bagna w najwyższych ustawieniach szczegółowości obrazu. Najnowszy Wiedźmin wyciska ostatnie soki z każdej karty, dzięki czemu szybko ją rozgrzewa. Wyniki spisujemy po 30 minutach obciążenia i ustabilizowaniu się prędkości obrotowej wentylatorów na karcie. Z kolei temperaturę w spoczynku mierzymy w trakcie wyświetlania pulpitu, po 10 minutach schładzania karty po długotrwałym obciążeniu.
Nie wolno porównywać temperatury dwóch różnych układów graficznych! Ponieważ założenia projektowe i mechanizmy pomiaru temperatury w przypadku różnych procesorów są diametralnie różne, wskazanie odczytane przez programy diagnostyczne jest przydatne wyłącznie do określenia, czy procesor jest bliski przegrzania, lub do porównania dwóch układów chłodzenia na tej samej karcie.
Ciśnienie akustyczne (głośność)
Pomiar głośności wykonujemy po 30-minutowym wygrzewaniu karty graficznej w grze Wiedźmin 3, po ustabilizowaniu się prędkości obrotowej wentylatorów. Robimy to w komorze bezechowej za pomocą całkującego miernika poziomu dźwięku Sonopan SON-50.
Podsumowanie
GeForce GTX 1060, czyli „mały Pascal”, jak się okazuje, potrafi naprawdę wiele i pod kilkoma względami zaskakuje – zapewne nie tylko potencjalnych nabywców, ale i rywala Nvidii, firmę AMD. Jego wydajność, pierwsze kryterium oceny sprzętu, przedstawia się tak:
Referencyjny GeForce GTX 1060 w rozdzielczości Full HD jest o mniej więcej 14% szybszy od GTX-a 970 i praktycznie zrównuje się z GTX-em 980. Idąc dalej: GTX 1060 jest również szybszy o 9% od Radeona RX 480. Oczywiście, wersje niereferencyjne GTX-ów 1060 zwiększają tę przewagę o dalszych kilka procent.
W rozdzielczości 2560 × 1440 (WQHD) tysiącsześćdziesiątka jest już minimalnie szybsza od GTX-a 980 i aż o 20% szybsza od GTX-a 970. RX 480 traci do GTX-a 1060 około 10%. Wersje niereferencyjne GTX-ów 1060 zwiększają przewagę Nvidii o dalszych kilka procent.
Wyniki w rozdzielczości 4K pomijamy celowo: podtrzymujemy zdanie, że żadna z przetestowanych przez nas kart nie nadaje się do rozgrywki w tym trybie.
Pod względem kultury pracy referencyjny GeForce GTX 1060 raz jest lepszy od Radeona RX 480, innym razem gorszy. Model Founders Edition jest głośniejszy od referencyjnego RX-a 480, ale może się pochwalić mniejszym poborem energii (203 W kontra 239 W) oraz niższą temperaturą działania (75 stopni Celsjusza kontra 81 stopni). Modele niereferencyjne są pod każdym względem lepsze od referencyjnego RX-a 480, ale ostatecznie trzeba będzie je porównać do niereferencyjnych RX-ów 480, które... po trzech tygodniach wciąż nie są dostępne.
Surowa wydajność zaprezentowana powyżej miałaby decydujące znaczenie, gdyby GeForce GTX 1060 zapewniał płynność rozgrywki na najwyższym poziomie, ale tak nie jest. Nvidia, wyceniając tysiącsześćdziesiątkę, musi liczyć się z rynkową konkurencją, a więc obecnie dostępnymi rozwiązaniami. Zacznijmy od tego, że na wykresie brakuje modelu referencyjnego GTX-a 1060, Founders Edition. Powodem jest to, że nie będzie on dostępny w Polsce. Jak wyjaśniamy na stronie 2., kartę w tej wersji będzie można zamówić wyłącznie przez stronę internetową Nvidii, płacąc w obcej walucie. Interesuje nas jednak tylko rodzimy rynek, a na nim mają być dostępne jedynie wersje niereferencyjne, takie jak przetestowane przez nas karty Asusa i Zotaca.
Sugerowana cena karty Asus GeForce GTX 1060 Strix, która jest o mniej więcej 6% szybsza od modelu Founders Edition, wynosi około 1500 zł. W tej cenie dostajemy nie tylko wyższą wydajność, ale również dobrą kulturę pracy i... podświetlenie RGB o nazwie Aura, którego działanie można regulować za pomocą narzędzia GPU Tweak tego samego producenta.
Zotac GeForce GTX 1060 AMP! to również niereferencyjna wersja tysiącsześćdziesiątki, która została podkręcona względem referencyjnej o 2%. Także konstrukcja Zotaca jest pod każdym względem lepsza nie tylko od wersji referencyjnej GTX-a 1060, ale i od Radeona RX 480. W cenie sugerowanej, która wynosi 1410 zł, dostajemy też 5-letnią gwarancję producenta (po zarejestrowaniu karty na stronie firmy).
Reasumując: 3 tygodnie po tym, jak pojawił się RX 480, Nvidia mocno skontrowała czerwonych. GTX 1060 porządnie da się AMD we znaki. Ciekawe jest również to, że partnerzy Nvidii mają już gotowe podkręcone wersje niereferencyjne, a niereferencyjnych Radeonów jak nie było, tak nie ma. Tak czy inaczej, GeForce GTX 1060 to naprawdę świetna i opłacalna konstrukcja, którą ktoś, kto rozgląda się za nową kartą graficzną za 1200–1500 zł, musi wziąć pod uwagę.
Do testów dostarczył: Nvidia
Do testów dostarczył: Zotac
Cena w dniu publikacji (z VAT): ok. 1410 zł
Do testów dostarczył: Asus
Cena sugerowana: ok. 1500 zł