Karty graficzne
Artykuł
Łukasz Marek, Piątek, 8 lipca 2016, 06:45

Systemy multi-GPU, czyli złożone z wielu kart graficznych, prawdopodobnie nigdy nie zdołają zastąpić pojedynczej karty o teoretycznie zbliżonej wydajności. Pojawienie się Radeona RX 480 to dobra okazja, by wrócić do tego złożonego zagadnienia. W naszej redakcji znalazły się dwa egzemplarze tej karty. Oto test w porównaniu z Pascalem Nvidii.

AMD Radeon RX 480 CrossFire kontra...

Podczas pierwszej oficjalnej prezentacji Radeona RX 480, która odbyła się na targach Computex, firma AMD jako pokaz możliwości architektury Polaris przedstawiła w istocie... dwa Radeony RX 480 i porównała je z pojedynczym GTX-em 1080 w najlepszym wówczas dla AMD możliwym scenariuszu, czyli w grze Ashes of the Singularity. Już sam wybór gry do porównania sporo mówi. Wiele można o produkcji studia Stardock powiedzieć, ale pewne jest tylko to, że... prawie nikt w nią nie gra. Na platformie Steam ma ją 76 984 (± 7131) osób, około 66 950 graczy (± 6650) uruchomiło ją co najmniej raz, ale jej ogólna popularność to około 150 grających osób dziennie. Drugą najmniej popularną grą w naszej procedurze testowej jest Hitman, ale nawet ten może się pochwalić takimi liczbami, jak 196 180 (± 11 381) graczy i około 600 osób grających w ostatnim dniu, a więc jest co najmniej dwuipółkrotnie popularniejszy. Nie bez znaczenia jest również to, że akurat Ashes of the Singularity to jedyna gra DX12 na rynku, w której zaimplementowano rozwiązanie Explicit Multi-Adapter, czyli tryb pozwalający łączyć dowolne karty graficzne w dowolnych kombinacjach, które ostatecznie będą widoczne dla systemu jako jedna. I w takim scenariuszu dwa RX 480 faktycznie mogą osiągać całkiem niezłe wyniki, ale akurat ta część prezentacji AMD na Computexie to, najdelikatniej mówiąc, ogromna manipulacja, sugerująca, że tworzenie konfiguracji multi-GPU ze słabszych kart ma sens.

Radeon RX 480 CrossFire

To wszystko ma jednak małe znaczenie wobec tego, jak wygląda dzisiejszy rynek gier. A jak wygląda? Zdecydowana większość produkcji jest oparta na DirectX 11, więc wykorzystanie trybu Explicit Multi-Adapter nie wchodzi w grę i producentom GPU pozostaje „zwykłe” CrossFire oraz SLI ze wszystkimi ich ograniczeniami, w tym większym obciążeniem procesora czy koniecznością implementacji profilu do konkretnego programu w sterownikach. Znacznie mniejsza część rynku to gry zgodne z DirectX 12, z których naprawdę popularne są tylko Hitman, Rise of the Tomb Raider oraz Quantum Break. I w żadnej z nich nie ma trybu Explicit Multi-Adapter, siłą rzeczy nie działają również standardowe konfiguracje multi-GPU w postaci CrossFire czy SLI. 

Dlatego gdy tylko nadarzyła się okazja, postanowiliśmy sprawdzić, jak naprawdę radzą sobie dwa RX 480 postawione naprzeciw bezpośrednich rywali, którymi są niereferencyjne GTX-y 1070. 

Ocena artykułu:
Ocen: 17
Zaloguj się, by móc oceniać
uniqe15 (2016.07.08, 06:51)
Ocena: 25

0%
http://pclab.pl/zdjecia/artykuly/chaostheo...tman_1920_2.png
To jest chyba jakiś żart od AMD :D Gra która powinna być mega dobrze zoptymalizowana pod ich kartami
Gorilla (2016.07.08, 06:59)
Ocena: 38

0%
Czy ja dobrze widze że tak promowany przez AMD Directx 12 nie obsługuje Crossfire?



Edytowane przez autora (2016.07.08, 07:06)
C4in (2016.07.08, 07:06)
Ocena: 42

0%
i amd wypuszcza RX-a 490 z dwoma polarisami na pokładzie... GG
rauf45 (2016.07.08, 07:14)
Ocena: 64

0%


Zamontuj dwie karty zamiast jednej, miej gorszą wydajność
WildFire2 (2016.07.08, 07:25)
Ocena: 22

0%
Asus Z170 Deluxe musi mieć naprawde mocarną sekcje zasilania PCIE że dwa Radki 480 nie spaliły jej
SambaVerde (2016.07.08, 07:28)
Ocena: 39

0%
RX480 - karta stworzona do jednej (jedynej) gry:

czarny2j (2016.07.08, 07:34)
Ocena: 32

0%
SambaVerde @ 2016.07.08 07:28  Post: 988008
RX480 - karta stworzona do jednej (jedynej) gry:


To bardziej benchmark niż gra.

Swoją drogą AMD chwaliło się 'Premium DirectX 12 Performance' podczas gdy w praktyce w grach DX12 jest wolniej względem jednej karty. Slajdy swoje, życie swoje, jak zawsze w przypadku AMD
Edytowane przez autora (2016.07.08, 07:37)
Nolonzo (2016.07.08, 07:48)
Ocena: 41

0%

Kolejne potwierdzenie że nowy proces 14nm AMD jest bardzo kiepski. Dwie karty RX480 pobierają 140W więcej od GTX1070 przy i tak niższej wydajności
Zaloguj się, by móc komentować
Artykuły spokrewnione
Aktualności spokrewnione
Facebook
Ostatnio komentowane