Monitory i projektory
Artykuł
Arkadiusz Piasek, Poniedziałek, 13 czerwca 2016, 15:30

Odwzorowanie kolorów

Testy przeprowadziliśmy w trzech ustawieniach jasności: domyślnym, czyli 200 cd/m2, a także 120 cd/m2 oraz 80 cd/m2. Dwie ostatnie wartości mogą niektórym wydać się dość niskie, jednak monitory wykorzystywane do profesjonalnej edycji foto czy wideo (a to z myślą o takich zadaniach projektowano model Asus PA329Q) często działają w takich właśnie ustawieniach. Pozwalają one bowiem na najbardziej precyzyjne odwzorowanie kolorów. Jasność podświetlenia powyżej 200 cd/m2, czy nawet 300 cd/m2, może się z kolei przydać na przykład w grach (choć testowany model raczej nie nadaje się do zabawy w dynamicznych strzelankach ze względu na spore opóźnienie sygnału, inaczej input lag) lub podczas oglądania filmów. A tutaj precyzja odwzorowania barw ma już znacznie mniejsze znaczenie.

Dodajmy, że maksymalna jasność podświetlenia ekranu w modelu Asus PA329Q wynosi 370 cd/m2, zatem użytkowanie będzie komfortowe nawet w bardzo mocno oświetlonych pomieszczeniach.  

Poniższa tabela zawiera wyniki pomiarów wykonanych w trybie Standard. 

 

200

(konfiguracja fabryczna)

120

80

Jasność (cd/m2)

197,7 119 80,6

maksymalna Delta E [mniej=lepiej]

0,95

1,05

1,03

Pokrycie barw (%) –

sRGB

Adobe RGB

 

99,9

99,8

 

99,9

99,9

 

100,0

99,9

Punkt czerni (cd/m2)

0,17 0,1 0,07

Kontrast rzeczywisty (statyczny)

1163 : 1 1190 : 1 1151 : 1

Temp. barwowa bieli (K)

6580 6530 6590

Współczynnik gamma barw podstawowych:

czerwony

zielony

niebieski



2,21

2,2

2,19



2,2

2,2

2,2



2,2

2,21

2,19

Średnie odchylenie współczynnika gamma od wartości wzorcowej:

czerwony

zielony

niebieski



1,52%

1,6%

1,88%



0,78%

1,26%

1,8%



1,37%

1,04%

1,26%


Wyniki pomiarów (zamieszczone w tabeli powyżej oraz na poniższych wykresach) jednoznacznie pokazują, że zapewnienia Asusa o znakomitej wierności odwzorowania kolorów oraz szerokości gamutu barwnego nie były przesadzone. Maksymalna wartość współczynnika DeltaE ledwie przekraczająca 1, praktycznie 100-procentowe pokrycie przestrzeni barwnych sRGB i Adobe RGB oraz bliski ideału współczynnik gamma to wartości, jakimi mogą się pochwalić jedynie monitory z segmentu profesjonalnego.

Wymienione parametry to jednak nie wszystko, co decyduje o przydatności monitora do poważnych zastosowań. Równie ważna jest równomierność podświetlenia ekranu. Piszemy o niej na następnej stronie.

Odwzorowanie poszczególnych barw przy jasności 80 cd/m2 (kliknij, żeby powiększyć)


Odwzorowanie poszczególnych barw przy jasności 120 cd/m2 (kliknij, żeby powiększyć)


Odwzorowanie poszczególnych barw przy jasności 200 cd/m2 (kliknij, żeby powiększyć)


Na poniższych wykresach przedstawiliśmy balans kolorów składowych (czerwonego, zielonego, niebieskiego) koloru szarego w zależności od jasności odcienia szarości (0% – czerń, 50% – neutralny szary, 100% – biel). Niezależnie od jasności podświetlenia ekranu nie widać żadnych większych odchyleń, co przekłada się na bardzo wierne odwzorowanie odcieni szarości.


Balans kolorów składowych w szarości przy jasności 80 cd/m2 (kliknij, żeby powiększyć)


Balans kolorów składowych w szarości przy jasności 120 cd/m2 (kliknij, żeby powiększyć)


Balans kolorów składowych w szarości przy jasności 200 cd/m2 (kliknij, żeby powiększyć)

Kąty widzenia

W testowanym monitorze wykorzystano matrycę zbudowaną w technice IPS, nie spodziewaliśmy się zatem większych problemów z kątami widzenia. Potwierdziły to nasze testy. Zarówno w poziomie, jak i w pionie kąty, pod którymi jasność świecenia spada do 20% jasności zmierzonej w ustawieniu prostopadłym do ekranu, są szerokie i zapewniają komfortowe użytkowanie bez konieczności nieustannego korygowania kąta, pod którym wzrok użytkownika pada na wyświetlacz. 

Kąty widzenia (°)
Odchylenie boczne 50
Odchylenie górne 40
Odchylenie dolne 38
Ocena artykułu:
Ocen: 9
Zaloguj się, by móc oceniać
Artykuły spokrewnione
Facebook
Ostatnio komentowane