Karty graficzne
Artykuł
Łukasz Marek, Mateusz Brzostek, Wtorek, 17 maja 2016, 15:01

GeForce GTX 1080 to najnowsza karta graficzna w ofercie Nvidii. Jej rdzeń jest produkowany w nowszym procesie technologicznym, wykorzystuje nową architekturę Nvidii o nazwie Pascal i zapewnia naprawdę dużą liczbę klatek na sekundę w grach. Jak dużą? Oto porównanie najszybszych kart graficznych na rynku, zarówno w 12 grach 3D, jak i w jedynym w Polsce teście wydajności w wirtualnej rzeczywistości, przeprowadzonym z użyciem okularów HTC Vive!

Całkiem dawno, bo w grudniu 2011 roku, byliśmy świadkami ostatniej zmiany procesu technologicznego. Wtedy to proces 40 nm został zastąpiony nowszym, klasy 28 nm, a pierwszym przedstawicielem nowej generacji GPU stał się produkt AMD, Radeon HD 7970. Dzisiaj, w 4,5 roku po tamtych wydarzeniach, jesteśmy świadkami podobnej sytuacji. Producenci w końcu są gotowi na to, by masowo wytwarzać karty graficzne w nowszym procesie technologicznym, pozwalającym na upakowanie większej liczby szybciej taktowanych tranzystorów na mniejszej powierzchni, a to wszystko przy zachowaniu rozsądnych właściwości energetycznych. Tym razem nową generację otwiera Nvidia za sprawą karty o nazwie GeForce GTX 1080.

GeForce GTX 1080

GeForce GTX 1080 jest budowany w fabrykach TSMC w 16-nanometrowym procesie technologicznym FinFET, o którym więcej piszemy na dalszych stronach. Przejście na nowy proces zawsze zapewnia o wiele większe możliwości w dziedzinie budowy układu i to widać w przypadku GTX-a 1080. W rdzeniu o powierzchni 314 mm2 inżynierowie Nvidii zmieścili 7,2 mld tranzystorów. Dla kontrastu: największy wyprodukowany w procesie klasy 28 nm rdzeń graficzny to GM200 (będący podstawą modelu GTX Titan X) o powierzchni 600 mm2 ma w sobie 8 mld tranzystorów. W rdzeniu o roboczej nazwie GP100 nieco ponad 7 mld tranzystorów rozdysponowano na cztery klastry GPC (Graphics Processing Cluster), w których znalazło się 20 SM (Streaming Multiprocessor), a w tych z kolei jest po 128 rdzeni CUDA. Prosta kalkulacja mówi nam, że w pełni aktywny rdzeń GP104 użyty w GTX-ie 1080 ma 2560 rdzeni CUDA, 64 jednostki rasteryzujące oraz 160 jednostek teksturujących. Te liczby nie robią większego wrażenia na tych, którzy największą wagę przywiązują do specyfikacji zamiast do wydajności, ale być może przekonają ich parametry rdzenia: ten jest taktowany z niespotykaną dotąd częstotliwością 1607 MHz, a więc GeForce GTX 1080 jest również pierwszą kartą, która w fabrycznej konfiguracji przekracza 1,5 GHz (granicę 1 GHz pierwszy przebił Radeon HD 4890).

Rdzeń współpracuje z 8 GB pamięci GDDR5X, o której więcej piszemy na następnej stronie. Nvidia dała zatem w GP104 więcej pamięci niż w GTX-ie 980 Ti, ale mniej niż w modelu GTX Titan X. Sama pamięć jest taktowana z częstotliwością 1250 MHz i przy 256-bitowej szynie danych zapewnia przepustowość na poziomie 320 GB/s. Efektywna przepustowość wynosi więcej, zależnie od skuteczności działania systemu kompresji pamięci, który usprawniono w porównaniu z architekturą Maxwell.

 GTX 1080GTX Titan XGTX 980 TiR9 Fury X
Architektura Pascal Maxwell Maxwell GCN
Jednostki cieniujące 2560 3072 2816 4096
ROP

64

96 96 64
Jednostki teksturujące 160 192 176 256
Taktowanie rdzenia

1607 MHz

1733 MHz (Boost)

1000 MHz

1075 MHz (Boost)

1000 MHz

1075 MHz (Boost)

1050 MHz
Moc obliczeniowa ~8873 gigaflopy ~6455 gigaflopów ~5905 gigaflopów ~9019 gigaflopów
Szybkość wypełniania pikselami ~107,8 Gp/s ~100,8 Gp/s ~100,6 Gp/s ~70,5 Gp/s
Szybkość wypełniania teksturami ~269,6 Gt/s ~201,7 Gt/s ~201,3 Gt/s ~281,9 Gt/s
Zegar pamięci 1250 MHz 1750 MHz 1750 MHz 500 MHz
Szyna pamięci 256 b 384 b 384 b 4096 b
Rodzaj pamięci 8192 MB GDDR5X 12 228 MB GDDR5 6144 MB GDDR5 4096 MB HBM
Przepustowość pamięci 320,0 GB/s 328,12 GB/s 328,12 GB/s 512,0 GB/s
Obsługiwane API DirectX 12 DirectX 12 DirectX 12 DirectX 12
Złącze graficzne PCI-E 3.0 PCI-E 3.0 PCI-E 3.0 PCI-E 3.0

Za sprawą techniki GPU Boost (tym razem w nowej wersji, 3.0) taktowanie rdzenia przyśpiesza pod obciążeniem ponad specyfikację, co po raz pierwszy zastosowano w architekturze Kepler w 2012 roku. Nvidia określiła typowe taktowanie Boost na 1733 MHz, co oznacza, że właśnie z taką częstotliwością powinien być taktowany w grach typowy GeForce GTX 1080. Wskaźnik TDP dla nowego GTX-a 1080 ustalono na 180 W, a więc jest on o mniej więcej 10% większy niż w przypadku GTX-a 980 (165 W).

Warto zaznaczyć, że według Nvidii to właśnie GeForce GTX 980 jest zastępowany przez GeForce'a GTX-a 1080. Mamy do czynienia z sytuacją analogiczną do tej sprzed prawie 2 lat: GTX 980, choć był wówczas najwydajniejszą kartą graficzną na rynku, nie był porównywany do czołowych produktów poprzedniej generacji, takich jak GTX Titan czy GTX 780 Ti, a właśnie do modelu GTX x80 z poprzedniej serii, czyli GTX-a 780. Po pierwszej publicznej prezentacji GTX-a 1080 nietrudno jednak się domyślić, że prawdziwymi rywalami są dla niego GTX-y Titan X oraz 980 Ti. 

Konkurs Palit Polska
Spis treści
Ocena artykułu:
Ocen: 36
Zaloguj się, by móc oceniać
60cent (2016.05.17, 15:02)
Ocena: 44

0%
GTX 1080 wymiata. Tylko tyle mogę powiedzieć. Wydajność dwa razy wyższa od GTX 970
chaostheory (2016.05.17, 15:02)

0%


;))

A teraz poważnie: w premierowym artykue nie zrobiliśmy kilku rzeczy, które chcieliśmy sprawdzić np. nie sprawdziliśmy w działaniu nowego trybu synchronizacji Fast Sync, ale obiecujemy przyjrzeć się tym zagadnieniom już wkrótce :)
Edytowane przez autora (2016.05.17, 15:04)
Gobli (2016.05.17, 15:02)
Ocena: 4

0%
no, to odkładam kasę, na szczęście niewiele będzie brakowało ;)
bye bye GTX 680! nareszcie
Edytowane przez autora (2016.05.17, 15:06)
cichy45 (2016.05.17, 15:02)
Ocena: 28

0%
Brawo!
rauf45 (2016.05.17, 15:03)
Ocena: 29

0%
Rzekoma przewaga AMD w DX12 właśnie się zakończyła


a w zasadzie zanim rozpoczęła się
Edytowane przez autora (2016.05.18, 11:58)
dzb (2016.05.17, 15:03)
Ocena: 11

0%
AMD R.I.P.
adiso (2016.05.17, 15:04)
Ocena: 47

0%
To jest dopiero 1080, a co Nvidia pokaże przy 1080 Ti? :>
Smerf z bananem (2016.05.17, 15:04)
Ocena: 20

0%
Super. Tylko tzreba pcozekać aż cena się unormuję bo w obecnej cenie to tak trochę, wiadomo jest szybciej i to sporo ale i drożej :)
1999 (2016.05.17, 15:04)
Ocena: 25

0%
Wysoka wydajność w DX11 i DX12. Tego nam było trzeba. Nokaut wyprzedzający!
Zaloguj się, by móc komentować
Artykuły spokrewnione
Facebook