Karta graficzna za 500 zł, czyli najtańszy sensowny sprzęt do gier PC
Ceny kart graficznych w Polsce zaczynają się od około 200 zł, ale to nie znaczy, że jest jakikolwiek sens kupować je do gier. Z przykrością musimy stwierdzić, że konstrukcje w rodzaju Radeona R7 240 czy GeForce'a GT 730 to praktycznie „wyświetlacze pulpitu”, a nie produkty służące do zabawy w nowych tytułach. Co prawda poradzą sobie bez problemu w starszych produkcjach, więc tym, którzy nadrabiają takie klasyki, jak Return to Castle Wolfenstein czy Max Payne, karta za 200–300 zł nadal sprawi ogromną radość, ale nie ma mowy o choćby namiastce doznań dostępnych posiadaczom nowszego sprzętu. Ci, którzy chcą uruchamiać nowsze gry, nawet za cenę mniejszej szczegółowości obrazu, muszą się rozejrzeć za modelem nieco wyższej klasy, za mniej więcej 450–600 zł.
Radeon R7 360, GeForce GTX 750, GeForce GTX 750 Ti
To właśnie w tym segmencie znajdują się takie karty graficzne, jak: Radeon R7 360, GeForce GTX 750, GeForce GTX 750 Ti, ale prawda o nim jest dość smutna: nic się tutaj nie dzieje. Producenci – zarówno AMD, jak i Nvidia – coraz wyraźniej odpuszczają sobie najniższe półki. Kiedyś było nie do pomyślenia, by zintegrowany w procesorze układ graficzny zapewniał wydajność choćby zbliżoną do osiągów pełnowymiarowych kart, a dzisiaj w jednostkach APU można znaleźć zintegrowane układy, które bez kompleksów depczą po piętach na przykład GeForce'owi GT 740.
Wróćmy jednak do układów za mniej więcej 500 zł, ukrytych pod nazwami: R7 360, GTX 750 oraz GTX 750 Ti. Są one dostępne przynajmniej od lutego 2014 roku, czyli już od prawie 2 lat. Radeon R7 360 to odświeżony w czerwcu tego roku, okrojony z części jednostek rdzeń Bonaire w architekturze GCN 1.1, który początkowo pojawił się w marcu 2013 roku jako Radeon HD 7790. W pierwotnej konfiguracji miał 896 jednostek cieniujących, ale we wprowadzonym w grudniu 2013 roku Radeonie R7 260 był już okrojony do 768 jednostek. I właśnie w wariancie z 768 jednostkami cieniującymi do dzisiaj jest montowany przez AMD właśnie w tanim w Radeonie R7 360.
„Zieloni” pod tym względem wcale nie są o wiele lepsi, bo za mniej więcej 450–550 zł można od nich kupić modele GeForce GTX 750 oraz GTX 750 Ti. Oba rdzenie GM107 trafiły do sprzedaży 3 miesiące po R7 260, w lutym 2014 roku, jako swego rodzaju eksperyment. Mały rdzeń w nowej architekturze Maxwell, również wykonany w procesie technologicznym 28 nm, miał być pokazem możliwości inżynierów Nvidii i jak widać, pozostał w ofercie do dzisiaj, mimo że okazji do odświeżenia tej najsłabszej linii produktów było przez ostatnie 2 lata niemało.
Jakie znaczenie ma to zaniedbanie dla graczy? Postanowiliśmy sprawdzić, na jaką zabawę mogą obecnie liczyć nabywcy „tanich” kart graficznych, takich za mniej więcej 500 zł. W tej cenie można kupić następujące konstrukcje:
- Radeon R7 360 – poszczególne modele dostępne w cenie 470–550 zł;
- GeForce GTX 750 – poszczególne modele dostępne w cenie 445–560 zł;
- GeForce GTX 750 Ti – poszczególne modele dostępne w cenie 450–650 zł.
Przetestowaliśmy wszystkie karty, które udało nam się sprowadzić do testów na przełomie 2015 i 2016 roku. Spośród Radeonów R7 360 wzięliśmy na warsztat najszybszego w fabrycznej konfiguracji Gigabyte'a R7 360, którego rdzeń jest taktowany z częstotliwością 1200 MHz, i produkt firmy XFX. Zdecydowanie więcej kart przybyło do nas z obozu Nvidii.
Za wypożyczenie sprzętu do testów dziękujemy sklepowi:
Gigabyte Radeon R7 360 OC
Gigabyte Radeon R7 360 OC 2 GB | |
---|---|
Taktowanie bazowe rdzenia | 1200 MHz |
Realne taktowanie rdzenia w grach | 1200 MHz |
Taktowanie pamięci | 1625 MHz |
Pamięć – ilość/rodzaj | 2 GB / GDDR5 |
Spoczynek (pulpit): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 36°C 1615 obr./min |
Obciążenie (Wiedźmin 3): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 73°C 2320 obr./min |
Podkręcanie | |
Podkręcenie – taktowanie bazowe rdzenia | 1250 MHz |
Podkręcenie – realne taktowanie rdzenia w grach | 1250 MHz |
Podkręcenie – taktowanie pamięci | 2000 MHz |
XFX Radeon R7 360 DD
XFX Radeon R7 360 DD 2 GB | |
---|---|
Taktowanie bazowe rdzenia | 1050 MHz |
Realne taktowanie rdzenia w grach | 1050 MHz |
Taktowanie pamięci | 1500 MHz |
Pamięć – ilość/rodzaj | 2 GB / GDDR5 |
Spoczynek (pulpit): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 43°C - obr./min |
Obciążenie (Wiedźmin 3): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 74°C - obr./min |
Podkręcanie | |
Podkręcenie – taktowanie bazowe rdzenia | 1207 MHz |
Podkręcenie – realne taktowanie rdzenia w grach | 1207 MHz |
Podkręcenie – taktowanie pamięci | 1950 MHz |
Asus GeForce GTX 750 1 GB OC
Asus GeForce GTX 750 1 GB | |
---|---|
Taktowanie bazowe rdzenia | 1059 MHz |
Realne taktowanie rdzenia w grach | 1189 MHz |
Taktowanie pamięci | 1253 MHz |
Pamięć – ilość/rodzaj | 1 GB / GDDR5 |
Spoczynek (pulpit): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 27°C - obr./min |
Obciążenie (Wiedźmin 3): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 58°C - obr./min |
Podkręcanie | |
Podkręcenie – taktowanie bazowe rdzenia | 1259 MHz |
Podkręcenie – realne taktowanie rdzenia w grach | 1402 MHz |
Podkręcenie – taktowanie pamięci | 1503 MHz |
Gigabyte GeForce GTX 750 OC
Gigabyte GeForce GTX 750 OC 2 GB | |
---|---|
Taktowanie bazowe rdzenia | 1059 MHz |
Realne taktowanie rdzenia w grach | 1189 MHz |
Taktowanie pamięci | 1253 MHz |
Pamięć – ilość/rodzaj | 2 GB / GDDR5 |
Spoczynek (pulpit): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 27°C - obr./min |
Obciążenie (Wiedźmin 3): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 52°C - obr./min |
Podkręcanie | |
Podkręcenie – taktowanie bazowe rdzenia | 1269 MHz |
Podkręcenie – realne taktowanie rdzenia w grach | 1399 MHz |
Podkręcenie – taktowanie pamięci | 1550 MHz |
MSI GeForce GTX 750 OC
MSI GeForce GTX 750 OC 2 GB | |
---|---|
Taktowanie bazowe rdzenia | 1059 MHz |
Realne taktowanie rdzenia w grach | 1189 MHz |
Taktowanie pamięci | 1253 MHz |
Pamięć – ilość/rodzaj | 2 GB / GDDR5 |
Spoczynek (pulpit): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 30°C - obr./min |
Obciążenie (Wiedźmin 3): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 57°C - obr./min |
Podkręcanie | |
Podkręcenie – taktowanie bazowe rdzenia | 1239 MHz |
Podkręcenie – realne taktowanie rdzenia w grach | 1369 MHz |
Podkręcenie – taktowanie pamięci | 1550 MHz |
Asus GeForce GTX 750 Ti Strix
Asus GeForce GTX 750 Ti Strix 2 GB | |
---|---|
Taktowanie bazowe rdzenia | 1124 MHz |
Realne taktowanie rdzenia w grach | 1215 MHz |
Taktowanie pamięci | 1350 MHz |
Pamięć – ilość/rodzaj | 2 GB / GDDR5 |
Spoczynek (pulpit): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 38°C 0 obr./min |
Obciążenie (Wiedźmin 3): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 58°C 1400 obr./min |
Podkręcanie | |
Podkręcenie – taktowanie bazowe rdzenia | 1284 MHz |
Podkręcenie – realne taktowanie rdzenia w grach | 1385 MHz |
Podkręcenie – taktowanie pamięci | 1625 MHz |
Gigabyte GeForce GTX 750 Ti WindForce
Gigabyte GeForce GTX 750 Ti WindForce 2 GB | |
---|---|
Taktowanie bazowe rdzenia | 1033 MHz |
Realne taktowanie rdzenia w grach | 1176 MHz |
Taktowanie pamięci | 1350 MHz |
Pamięć – ilość/rodzaj | 2 GB / GDDR5 |
Spoczynek (pulpit): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 25°C 1670 obr./min |
Obciążenie (Wiedźmin 3): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 47°C 1670 obr./min |
Podkręcanie | |
Podkręcenie – taktowanie bazowe rdzenia | 1283 MHz |
Podkręcenie – realne taktowanie rdzenia w grach | 1426 MHz |
Podkręcenie – taktowanie pamięci | 1600 MHz |
MSI GeForce GTX 750 Ti TwinFrozr
MSI GeForce GTX 750 Ti TwinFrozr | |
---|---|
Taktowanie bazowe rdzenia | 1085 MHz |
Realne taktowanie rdzenia w grach | 1189-1202 MHz |
Taktowanie pamięci | 1350 MHz |
Pamięć – ilość/rodzaj | 2 GB / GDDR5 |
Spoczynek (pulpit): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 29°C 900 obr./min |
Obciążenie (Wiedźmin 3): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 54°C 950 obr./min |
Podkręcanie | |
Podkręcenie – taktowanie bazowe rdzenia | 1305 MHz |
Podkręcenie – realne taktowanie rdzenia w grach | 1370 MHz |
Podkręcenie – taktowanie pamięci | 1650 MHz |
Palit GeForce GTX 750 Ti StormX Dual
Palit GeForce GTX 750 Ti StormX Dual 2 GB | |
---|---|
Taktowanie bazowe rdzenia | 1202 MHz |
Realne taktowanie rdzenia w grach | 1359 MHz |
Taktowanie pamięci | 1502 MHz |
Pamięć – ilość/rodzaj | 2 GB / GDDR5 |
Spoczynek (pulpit): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 29°C - obr./min |
Obciążenie (Wiedźmin 3): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 60°C - obr./min |
Podkręcanie | |
Podkręcenie – taktowanie bazowe rdzenia | 1282 MHz |
Podkręcenie – realne taktowanie rdzenia w grach | 1399-1411 MHz |
Podkręcenie – taktowanie pamięci | 1600 MHz |
Platforma testowa ATX
Platforma testowa
Wszystkie testy wydajności kart graficznych i procesorów zostały wykonane przy użyciu techniki FCAT.
Platforma do pomiarów wydajności kart graficznych składała się z następujących podzespołów:
Sprzęt | Dostawca | |
---|---|---|
Procesor | Core i7-6700K @ 4,7 GHz | www.intel.pl |
Płyta główna | Asus Z170 Deluxe | www.asus.com |
Monitor WQHD 144 Hz G-Sync | Asus ROG Swift PG278Q | www.nvidia.pl |
Monitor 4K 60 Hz G-Sync | Acer XB280HK | www.acer.pl |
Pamięć DDR4 | HyperX Fury Black 32 GB 2666 MHz C15 | www.kingston.com |
Nośnik systemowy | Crucial BX100 960 GB | www.crucial.com |
Nośnik dodatkowy | Crucial BX100 960 GB | www.crucial.com |
Schładzacz procesora | Noctua NH-D15 | noctua.at |
Zasilacz | Corsair RM1000i 1000 W | www.corsair.com |
Obudowa | Corsair Graphite 780T | www.corsair.com |
Kopia zapasowa danych | Acronis True Image 2016 | www.acronis.com |
Miernik natężenia dźwięku | Sonopan SON-50 | www.sonopan.com.pl |
System operacyjny:
- Windows 10 64-bitowy.
Sterowniki:
- AMD Radeon Software Crimson Edition 15.12,
- Nvidia GeForce 359.00 WHQL.
Wydajność – Assassin's Creed Syndicate
Wydajność – Battlefield 4
Wydajność – Counter-Strike: Global Offensive
Wydajność – Crysis 3 (The Root of All Evil)
Wydajność – Crysis 3 (Welcome to the Jungle)
Wydajność – Fallout 4 (Commonwealth)
Wydajność – Fallout 4 (Boston Common)
Wydajność – Fallout 4 (Exit From the Vault)
Wydajność – Far Cry 4
Wydajność – Grand Theft Auto V (West Vinewood)
Wydajność – Grand Theft Auto V (Paleto Blvd)
Wydajność – Star Wars: Battlefront
Wydajność – The Witcher 3: Wild Hunt (Swamp)
Wydajność – The Witcher 3: Wild Hunt (Forest)
Wydajność – The Witcher 3: Wild Hunt (Wedding)
Podkręcanie
Możliwości podkręcania kart graficznych zależą, oczywiście, od konkretnego modelu. Przykładowo mocno przyspieszony fabrycznie Palit GeForce GTX 750 Ti StormX Dual ma niewielki zapas mocy, ale już podkręcanie karty Gigabyte GeForce GTX 750 Ti WindForce pozwoliło zwiększyć jej wydajność o ponad 20%! Karty wykorzystujące układ graficzny GTX 750 w wyniku podkręcania przyspieszyły o ponad 16%.
W przypadku kart AMD wykorzystujących układ graficzny Radeon R7 360 sytuacja jest trochę specyficzna. Bardzo mocno przyspieszony fabrycznie Gigabyte okazuje się nieco wolniejszy, niżby wynikało z częstotliwości taktowania. XFX po przetaktowaniu do tej samej bazowej częstotliwości, 1200 MHz, zostawia kartę Gigabyte'a w tyle, mimo że ta druga pozwoliła się podkręcić 1250 MHz. Zapas mocy wynikający ze stosunkowo wolnego taktowania w fabrycznej konfiguracji pozwolił przyspieszyć kartę XFX o ponad 15%
Wyniki testów wydajności po podkręceniu znajdują się na następnych stronach.
Wydajność [OC] – Battlefield 4
Wydajność [OC] – Grand Theft Auto V (West Vinewood)
Wydajność [OC] – Grand Theft Auto V (Paleto Blvd)
Wydajność [OC] – The Witcher 3: Wild Hunt (Swamp)
Wydajność [OC] – The Witcher 3: Wild Hunt (Forest)
Wydajność [OC] – The Witcher 3: Wild Hunt (Wedding)
Pobór energii
Test poboru energii pod obciążeniem wykonujemy z użyciem polskiej gry Wiedźmin 3. Na miejsce testowe wybraliśmy bagna w najwyższych ustawieniach szczegółowości obrazu. Najnowszy Wiedźmin wyciska ostatnie soki z każdej karty, dzięki czemu łatwo zaobserwować ewentualne różnice w poborze energii. Z kolei pomiar w spoczynku przeprowadzamy w trakcie wyświetlania pulpitu.
Temperatura
Temperaturę rdzenia karty graficznej pod obciążeniem mierzymy z użyciem polskiej gry Wiedźmin 3. Na miejsce testowe wybraliśmy bagna w najwyższych ustawieniach szczegółowości obrazu. Najnowszy Wiedźmin wyciska ostatnie soki z każdej karty, dzięki czemu szybko je rozgrzewa. Wyniki spisujemy po 30 minutach obciążenia i ustabilizowaniu się prędkości obrotowej wentylatorów na karcie. Z kolei temperaturę w spoczynku mierzymy w trakcie wyświetlania pulpitu, po 10 minutach schładzania karty po długotrwałym obciążeniu.
Głośność
Test głośności wykonujemy po 30-minutowym wygrzewaniu karty graficznej w grze Wiedźmin 3, po ustabilizowaniu się prędkości obrotowej wentylatorów. Pomiar przeprowadzamy w wygłuszonym pomieszczeniu pod poziomem gruntu. W takich warunkach w środku nocy mierzyliśmy około 18,7 dBa. Ostrożny oddech testującego zwiększa głośność tła do niespełna 20,0 dBa. Identyczny poziom osiąga ona w dzień, gdyż mimo usytuowania pomieszczenia i wygłuszenia go część miejskiego gwaru dociera do sprzętu pomiarowego. My testujemy w środku nocy, co zapewnia najmniejszy możliwy wpływ zewnętrznych czynników.
Podsumowanie
Wnioski końcowe należy rozpocząć od analizy cen. Przetestowane karty graficzne, które są obecnie dostępne w polskich sklepach, kosztują:
- Gigabyte Radeon R7 360 OC 2 GB: ~480 zł
- XFX Radeon R7 360 DD: ~540 zł
- Gigabyte GeForce GTX 750 OC: ~530 zł
- MSI GeForce GTX 750 OC: ~510 zł
- Asus GeForce GTX 750 Ti Strix: ~660 zł
- Gigabyte GeForce GTX 750 Ti OC: ~560 zł
- MSI GeForce GTX 750 Ti OC: ~590 zł
- Palit GeForce GTX 750 Ti StormX Dual: ~550 zł
Jak widać, najtańszy jest Gigabyte Radeon R7 360. Wolniej taktowany XFX jest już znacznie droższy: kosztuje powyżej 500 zł. Interesująco wygląda sytuacja z kartami GeForce GTX 750, które realnie są tańsze od GTX-ów 750 Ti o zaledwie 20–50 zł. A wydajność?
Gigabyte Radeon R7 360 OC, biorąc pod uwagę cenę, wypada całkiem przyzwoicie. Jest tańszy od GTX-ów 750 Ti, szybszych o mniej więcej 7%. Niestety, bardzo rozczarowują jego możliwości podkręcania i głośność – to obok XFX-a praktycznie najgłośniejsza karta w naszym zestawieniu. XFX Radeon R7 360 DD, choć ma bardzo duży potencjał podkręcania, bynajmniej nie zachęca ceną, szczególnie że...
...za 550–560 zł (zaledwie 10–20 zł więcej, niż trzeba zapłacić za XFX-a) można kupić jedną z dwóch kart: Gigabyte GeForce GTX 750 Ti OC lub Palit GeForce GTX 750 Ti StormX Dual. Pierwsza zapewnia niezłą wydajność w fabrycznych ustawieniach, ale wprost gigantyczny potencjał podkręcania (ponad 20%), a oprócz tego jest bardzo cichy. Palita z kolei polecamy tym, którzy nie zamierzają podkręcać. Jest on bowiem o blisko 10% szybszy od Gigabyte'a GTX 750 Ti, pokonuje GTX-a 660 i depcze po piętach Radeonowi R7 370. Jest też całkiem cichy. Karty Nvidii są też nieco oszczędniejsze, choć różnice rzędu 15–25 W nie powinny mieć dla większości znaczenia.
Jaką kartę kupić za mniej więcej 500 zł?
Wygląda na to, że nie warto w tym przypadku liczyć każdej złotówki, i polecamy dołożyć dodatkowe 50–60 zł do Gigabyte'a lub modelu Palit GeForce GTX 750 Ti. Szkoda, że obecnie nie jest już dostępny Radeon R7 260X (lub jego następca). Pozostały już tylko śladowe ilości kart z logo zaledwie dwóch producentów, kosztujących 520–540 zł. Wersje fabrycznie podkręcone konkurowałyby jak równy z równym z GTX-ami 750 Ti, do kupienia w zbliżonej cenie. Radeon R7 360 za 460–470 zł wydaje się godny rozważenia (o ile konstrukcje, których nie udało się nam sprowadzić do testów, są ciche).
Dlatego znaczek „Rekomendacja” przyznajemy dwóm kartom:
Na koniec refleksja: w 2016 roku nagrodę dostaje dokładnie ta sama karta, która zdobyła nasze wyróżnienie w lutym 2014 roku. Co gorsza, od tamtego czasu staniała o zaledwie 50 zł, choć trzeba pamiętać, że wtedy kurs dolara był niższy. Mamy nadzieję, że już niebawem doczekamy się zupełnie nowych, a nie odgrzewanych, układów graficznych, które znacząco zmienią sytuację w tym segmencie.