Karty graficzne
Artykuł
Łukasz Marek i Radosław Stanisławski, Wtorek, 10 listopada 2015, 06:16

Fallout 4 to jedna z najbardziej wyczekiwanych gier roku. Przenosimy się w niej po raz kolejny do postnuklearnego świata Ameryki zeszłego stulecia. Na drodze do przetrwania i rozwikłania zagadki porwania syna stanie przed nami olbrzymi świat i tysiące postaci, z których zdecydowana większość nie jest nam przychylna. Ogromna mapa, niezliczenie wielu przeciwników i historia gwarantująca kilkadziesiąt godzin zabawy – tu zdecydowanie przyda się procesor i karta graficzna, które zapewnią komfortową rozgrywkę. Oto test kart graficznych i procesorów w Fallout 4.

Fallout 4

Fallout 4 to już trzeci Fallout, w którym możemy oglądać wirtualny świat oczami bohatera. Wprowadzenie trzeciego wymiaru do tego uniwersum znacznie zmieniło poziom interakcji gracza z otoczeniem. Postapokaliptyczny klimat smakuje realistyczniej, gdy patrząc z perspektywy oczu, przeszukujemy piwnice i podziemia w poszukiwaniu amunicji, leków czy po prostu jedzenia. Pod tym względem, począwszy od trzeciej części serii (czyli pierwszej, w której gramy z perspektywy FPP), twórcy nie zawiedli. Wielki świat, który mimo wszechobecnej szarzyzny wcale nie jest szablonowy, ogromna liczba zadań głównych i pobocznych oraz historia, na którą wpływ może mieć niemal każda rozmowa, sprawiają, że gra pochłania jeszcze bardziej.

Fallout 4

Do stworzenia tak ogromnego świata wykorzystano silnik Creation Engine, doskonale znany chociażby z wydanego 4 lata temu Skyrima. Podobieństw nie trzeba szukać daleko.

Oczywiście, 4 lata to sporo i przez ten czas Creation Engine zdążył się już po prostu zestarzeć. By podtrzymać go jeszcze przy życiu, programiści Bethesda Game Studio dodali do niego kilka ulepszeń, chociażby nowe tryby wygładzania krawędzi, efekty godrays i nowe tryby ambient occlusion. Warto dodać, że Fallout 4 należy do programu Nvidia Gameworks.

Fallout 4 teoretycznie nie wymaga bardzo mocnego komputera. Dodatkowe pole do popisu posiadaczom słabszych pecetów w grach opartych na Creation Engine daje spora liczba dostępnych opcji konfiguracyjnych. Suwaków jest naprawdę dużo i poza standardowymi elementami, takimi jak jakość tekstur, modeli czy wygładzania krawędzi, można szczegółowo regulować parametry wyświetlania obiektów w oddali czy wyświetlania cieni.

Najsłabsza konfiguracja wymagana, zdaniem producenta Fallout 4, do uruchomienia gry:

  • procesor – czterowątkowy: Intel Core i5-2300 2,8 GHz lub AMD Phenom II X4 945 3,0 GHz;
  • pamięć operacyjna – 8 GB;
  • karta graficzna – kompatybilna z DirectX 11 z 2 GB pamięci: Nvidia GeForce GTX 550 Ti lub AMD Radeon HD 7870;
  • system operacyjny – Windows 64-bitowy (7, 8, 8.1 lub 10).

Wymagania, jak na najsłabszą zalecaną konfigurację, do najniższych zdecydowanie nie należą. Choć oba wymienione procesory mają już ponad 3 lata, w swoim czasie były to całkiem mocne układy. Co więcej, każdy z nich jest wyposażony w cztery fizyczne rdzenie. Czyżby gra z użyciem Core i3 miała się okazać mordęgą? Sprawdzimy to.

Jeśli chodzi o wymagania dotyczące karty graficznej, też nie ma lekko. Zalecany GeForce GTX 550 Ti w swoim czasie był raczej kartą ze średniego segmentu, podczas gdy Radeon HD 7870 plasował się nieco wyżej. Dziś producent Fallouta 4 proponuje te karty właśnie w najsłabszej wymaganej konfiguracji.

 

Zalecana konfiguracja wymagana, zdaniem producenta Fallout 4, do w pełni komfortowej gry:

 

  • procesor – ośmiowątkowy: Intel Core i7-4790 3,6 GHz lub AMD FX-9590 4,7 GHz;
  • pamięć operacyjna – 8 GB;
  • karta graficzna – kompatybilna z DirectX 11: Nvidia GeForce GTX 780 3 GB lub AMD Radeon R9 290X 4 GB; 
  • system operacyjny – Windows 64-bitowy (7, 8, 8.1 lub 10).

Fallout 4

Miejsce testowe i metodyka

Fallout 4 to przykład gry, w której proporcje wydajności między różnymi układami graficznymi potrafią się różnić w zależności od miejsca pomiaru. Z tego powodu karty graficzne testujemy w aż trzech miejscach: tuż po ucieczce z krypty Vault 111w okolicach zniszczonego jeziora w Commonwealth oraz w środku skweru Boston Common.

Trzeba jednak powiedzieć wprost, że są w grze miejsca, gdzie liczba klatek na sekundę potrafi spaść bardzo mocno. Dla przykładu, w okolicach Waterwork udało nam się znaleźć miejsce, którego nie można ominąć podczas głównego wątku fabularnego, a w którym konfiguracja z Core i7-4790K podkręconym do 4,5 GHz i GeForce'em GTX-em 980 Ti w ustawieniu Ultra w rozdzielczości Full HD spowolniła do... 32 kl./s. Jeszcze gorzej było po użyciu karty graficznej AMD Radeon Fury X, która zapewniała tam 22 kl./s.

Ocena artykułu:
Ocen: 35
Zaloguj się, by móc oceniać
focus (2015.11.10, 06:18)

0%
Test jest uzupełniany na żywo. O zmianach i uzupełnieniach będę informował w komentarzach.

EDIT
Testy zakończone, nic więcej nie planujemy dodatkowo testować.
Edytowane przez autora (2015.11.10, 14:53)
DyndaS (2015.11.10, 06:32)
Ocena: 7

0%
No to dawać procesory Panowie! Głównie interesuje mnie i5 4690k @ 4,5 Ghz :P
NightBosman (2015.11.10, 06:35)
Ocena: 8

0%
Strasznie nie równie jest to zapotrzebowanie na zasoby, w jednej lokacji 30/50 klatek a w innej 60/100. Powinni ten silnik albo naprawić albo wywalić do kosza, nie wygląda zbyt dobrze a wymagania ma miejscami ultra z dupy.
focus (2015.11.10, 06:36)

0%
NightBosman @ 2015.11.10 06:35  Post: 923584
Strasznie nie równie jest to zapotrzebowanie na zasoby, w jednej lokacji 30/50 klatek a w innej 60/100. Powinni ten silnik albo naprawić albo wywalić do kosza, nie wygląda zbyt dobrze a wymagania ma miejscami ultra z dupy.

To jest dosyć normalne w grach, szczególnie tych z bardziej otwartym światem.

GTX 780 na wykresach.
vincentlaw (2015.11.10, 06:42)
Ocena: 1

0%
Wow. optymalizacja szału nie robi. Muszę jeszcze looknąć jak ta gra w ogóle wygląda na max detalach. Karty AMD ostro bite i czuję, że Keplery też nie będą wystrzałowe.
Czekam na GTX 770 i na testy Skylakeów.
marc99 (2015.11.10, 06:50)
Ocena: 17

0%
Już na pierwszy rzut oka widać, że gra wręcz płacze o zastosowanie DX12. ;)
SunTzu (2015.11.10, 06:51)
Ocena: 5

0%
Szukałem, szukałem i mam...
http://pclab.pl/zdjecia/artykuly/chaostheo...1/f43_3840u.png
W jednym na 9 testów radeony wychodzą fajnie. Znów nieźle oberwały po wydajności przez słaby sterownik, a szkoda, bo potencjał jest.

Zwróćcie uwagę, że kepler też nie zachwyca. 780=290<780Ti<970.
Edytowane przez autora (2015.11.10, 06:55)
focus (2015.11.10, 06:53)

0%
GeForce GTX 770, GTX 680
Radeon HD 7970 GHz, Radeon R9 280X
focus (2015.11.10, 06:54)

0%
focus (2015.11.10, 06:56)

0%
GeForce GTX 960 już jest na wykresach
Zaloguj się, by móc komentować
Artykuły spokrewnione
Aktualności spokrewnione
Facebook
Ostatnio komentowane