W zestawach dostępnych w europejskich sklepach do płyty dołączany jest kupon, który zapewnia dodatkowe prezenty w grze World of Tanks.
Sekcja zasilająca procesor jest podobnie rozbudowana jak u rywali z tego przedziału cen. Szkoda, że producent nie przykręcił radiatorów od spodu laminatu: zostały przymocowane plastikowymi kołkami i nie są stabilne. Układ zasilania procesora pozwolił osiągnąć dość dobre rezultaty w dziedzinie podkręcania.
Budowa laminatu:
- złącze ATX ośmiopinowe – ułożenie poziome, bardzo mały odstęp od krawędzi laminatu, zapinka skierowana w górę (kiepskie rozwiązanie);
- sloty RAM – jednostronnie domykane, zapinki nie kolidują z długimi kartami grafiki;
- header USB 3.0 – oba na właściwej wysokości;
- porty Serial-ATA – sześć;
- port M.2 – dwa PCI Express 3.0 ×4;
- wyświetlacz kodów POST – brak;
- kości UEFI – dwie;
- porty PS/2 – jeden (mysz lub klawiatura);
- porty USB 2.0 - dwa;
- porty USB 3.0 – trzy;
- porty USB 3.1 – jeden plus jeden typu C;
- wyjścia obrazu – HDMI, DVI-D, VGA;
- wyjście S/PDIF – tak.
Radiator mostka to sporych rozmiarów blaszka za stali, o wystarczającej wydajności w odprowadzaniu ciepła.
Testy wydajności i pobór energii
- Wydajność (ustawienia domyślne)
- Wydajność (po podkręceniu procesora)
- Pobór energii elektrycznej (ustawienia domyślne)
- Pobór energii elektrycznej (po podkręceniu procesora)
UEFI, niestety, negatywnie zaskakuje. W tym modelu zastosowano nie UEFI Full HD, znane z poprzednich serii, a jedynie zwykłe. Nie cechuje się ono zbyt ciekawym wzornictwem, a jego przejrzystość pozostawia wiele do życzenia. Zdarza się, że całe podmenu składa się z dwóch–trzech opcji albo że opcje się dublują. Panuje tu straszny bałagan. Kolor tła jest kwestią gustu, w każdym razie sam projekt graficzny jest, naszym zdaniem, dość przejrzysty, ale szata graficzna nie musiała być aż tak uboga.
GALERIA UEFI
UEFI zapewnia następujące możliwości podkręcania:
Możliwości podkręcania w BIOS-ie | Gigabyte Z170X-Gaming 3 |
---|---|
Zegar bazowy | 80-500 MHz |
Napięcie procesora | 0,6-1,8 V |
Napięcie VCCSA | 0,8-1,3 V |
Napięcie VCCIO | 0,8-1,3 V |
Napięcie dla pamięci | 1-2,02 V |
Podkręcanie procesora na płycie głównej Gigabyte Z170X-Gaming 3
Nasz testowy procesor Core i5 6600K na najlepszych płytach głównych pracuje poprawnie w LinX 0.6.5 przyspieszony do 4,6 GHz z napięciem zasilającym 1,35 V. I właśnie takie napięcie ustawiamy w UEFI, gdy podkręcamy ten układ na testowanych płytach. W razie sporego spadku napięcia pod obciążeniem próbujemy manipulować parametrem Loadline calibration i szukamy maksymalnej stabilnej w LinX częstotliwości taktowania z dokładnością do 100 MHz.
Płyta umożliwiła podkręcenie naszego testowego Core i5 6600K do 4,5 GHz. Parametr Loadline Calibration musieliśmy ustawić na wartość High.
Komplet modułów 2 × 8 GB Crucial Ballistix DDR4-2666 (16-17-17-36, 1,2 V) nie działał stabilnie w ustawieniach nominalnych (DDR4-2666) z parametrem Command Rate w wysokości 1T. Dopiero obniżenie trybu działania do DDR4-2500 pomogło i udało się przeprowadzić testy wydajności.
Testy zintegrowanego układu audio
Syntetyczne testy dźwięku przeprowadzamy w programie RMAA 6.4.1, podłączywszy wyjście głośników do wejścia liniowego.
Zastosowano tutaj kodek Realtek ALC1150 współpracujący z wymiennym wzmacniaczem słuchawkowym. Producent standardowo montuje układ BurrBrown OPA2134, ale można go wymienić na inny (wtedy trzeba zwrócić uwagę na ustawienie przełączników DIP). W układzie zastosowano złote kondensatory firmy Nichicon.
Wyniki testu audio
Frequency response (from 40 Hz to 15 kHz), dB | +0.07, -0.07 | Excellent |
Noise level, dB (A) | -93.6 | Very good |
Dynamic range, dB (A) | 93.7 | Very good |
THD, % | 0.0087 | Very good |
THD + Noise, dB (A) | -78.3 | Average |
IMD + Noise, % | 0.011 | Very good |
Stereo crosstalk, dB | -92.9 | Excellent |
IMD at 10 kHz, % | 0.013 | Very good |
General performance | Very good |
Model Gigabyte Z170X-Gaming 3 w testach audio osiągnął bardzo dobre wyniki.
Dane techniczne
Model | Gigabyte Z170X-Gaming 3 |
Format płyty | ATX |
Podstawka | LGA1151 |
Układ logiki | Intel Z170 |
Rodzaj pamięci operacyjnej | 4 sloty DDR4 (maks. 64 GB) |
Liczba portów PCI Express | 3 (3 ×16, 3 ×1) |
Liczba portów PCI | 0 |
Obsługa Nvidia SLI / AMD CrossFireX | Tak/Tak |
Liczba złączy SATA | 6 SATA 6 Gb/s 6 SATA Express (zamiennie z 6 SATA) |
Liczba złączy mSATA | 0 |
Liczba slotów M.2 | 2 (PCI-E 3.0 ×4 lub SATA3 ) |
Karta sieciowa przewodowa | 1 × Gigabit LAN (Killer E2201) |
Układ dźwiękowy | Realtek ALC1150 + wymienny wzmacniacz słuchawkowy |
Liczba portów USB 3.0 (panel I/O) | 2 |
Liczba portów USB 3.1 (panel I/O) | 2 (w tym 1 typu C) |
Liczba portów USB 2.0 (panel I/O) | 4 |
Zestaw testowy
Model | Dostarczył | |
---|---|---|
Procesor | Intel Core i5-6600K | www.x-kom.pl |
Pamięć RAM | Crucial Ballistix DDR4-2666 2 x 8 GB (16-17-17-36 1,2 V) | |
Pamięć RAM (drugi komplet) | G.Skill Ripjaws V DDR4-3200 2 x 8 GB (16-16-16-36 1,35 V) | |
Pamięć RAM (trzeci komplet) | HyperX Savage DDR4-3000 4 x 8 GB (15-16-16-36 1,35 V) | |
Karta graficzna | Nvidia GeForce GTX 980 4 GB | www3.pny.com |
Nośnik systemowy | Intel SSD 510 250 GB | www.intel.com |
Schładzacz procesora | Enermax Liqtech 120X | www.zalman.com |
Zasilacz | Enermax Platimax EPM850EWT 850W (80Plus Platinum) | www.listan.net |
Monitor | Philips Brillance 273P3LPH | www.philips.pl |
Testy wydajności (ustawienia domyślne)
W ustawieniach domyślnych zawartość CMOS-u jest czyszczona przed włączeniem komputera, a następnie przeprowadzane są testy wydajności bez żadnych zmian w ustawieniach UEFI.
Wszystkie testy i pomiary przeprowadzamy w trybie zarządzania energią Zrównoważony – to właśnie on jest domyślny w systemie Windows. Ma to wpływ na osiągi i zapotrzebowanie na prąd. Tryb ten umożliwia obniżanie częstotliwości taktowania, a więc i oszczędzanie energii. Tym samym na wynik zamieszczony na wykresie mają wpływ nie tylko parametry procesora, ale również czas, którego płyta główna potrzebuje na przełączenie się między stanem „idle” a zadaną maksymalną częstotliwością taktowania (i zwiększenie napięcia zasilającego).
Testy zaczynamy od dwóch gier. W GTA V sprawdzamy wydajność procesora i podsystemu pamięci. W Wiedźminie 3 interesuje nas tylko i wyłącznie wydajność układu graficznego.
Kolejnym testem jest kompresja aplikacją 7-Zip jednego dużego pliku oraz wielu małych. W tym pierwszym przypadku wykorzystywany jest jeden rdzeń procesora, w drugim wszystkie cztery.
Ostatnim testem jest syntetyczny LinX 0.6.5 wykorzystujący bibliotekę Linpack FORTRAN-a, którą stosują matematycy oraz fizycy do numerycznego rozwiązywania problemów algebraicznych. Jest on bardzo wyczulony na wydajność procesora oraz podsystemu pamięci. Testy przeprowadzamy na jednym, dwóch oraz czterech wątkach, by sprawdzić poprawność działania mnożników Turbo. Bardzo łatwo tu wykryć ewentualne nieprzestrzeganie specyfikacji Intela przez producenta płyty.
Testy wydajności (po podkręceniu procesora)
Przeprowadzamy te same testy co w ustawieniach domyślnych.
Wykorzystujemy jednak pełny potencjał pamięci DDR4-2666 z platformy testowej, ustawiając opóźnienia na 16-17-17-36, a napięcie zasilania na 1,2 V.
Napięcie zasilania procesora ustawiamy na 1,35 V w UEFI i sprawdzamy maksymalny stabilny mnożnik za pomocą narzędzia Linx 0.6.5. Działanie sprzętu uznajemy za stabilne po 30 minutach ciągłej pracy. W razie pojawienia się niebieskiego ekranu obniżamy mnożnik o jeden. I tak dalej...
Wszystkie testy i pomiary przeprowadzamy w trybie zarządzania energią Zrównoważony – to właśnie on jest domyślny w systemie Windows. Ma to wpływ na osiągi i zapotrzebowanie na prąd. Tryb ten umożliwia obniżanie częstotliwości taktowania, a więc i oszczędzanie energii. Tym samym na wynik zamieszczony na wykresie mają wpływ nie tylko parametry procesora, ale również czas, którego płyta główna potrzebuje na przełączenie się między stanem „idle” a zadaną maksymalną częstotliwością taktowania (i zwiększenie napięcia zasilającego).
Pobór energii (ustawienia domyślne)
Sprawdzamy ilość energii pobieranej przez całą platformę za pomocą miernika Voltcraft Energy Logger 4000.
W przypadku fabrycznej konfiguracji pomiar wykonujemy po wyczyszczeniu zawartości CMOS-u i uruchomieniu komputera.
- Test w spoczynku polega na wyświetlaniu pulpitu systemu Windows 10 Pro.
- Test podczas obciążenia polega na uruchomieniu programu LinX 0.6.5
Pobór energii (po podkręceniu procesora)
Sposób testowania i kryteria są takie same jak w teście w fabrycznej konfiguracji, z tą różnicą, że procesor pracuje w maksymalnym stabilnym ustawieniu z napięciem zasilającym rdzenie na poziomie 1,35 V. W przypadku gdy płyta główna nie jest w stanie zapewnić takiego napięcia (z powodu zbyt słabego układu zasilającego procesor) jest ono odpowiednio niższe - a jego wartość wyraźnie zaznaczamy w opisie słupka. Wszystkie funkcje oszczędzania energii (Speedstep, stany C) pozostają włączone.
Podsumowanie
Gigabyte Z170X-Gaming 3 nie powinna rozczarować osób rozglądających się za płytą główną w tym przedziale cen. Dobre wyposażenie, bardzo dobry układ audio i niezłe wyniki w podkręcaniu naszego testowego procesora (choć pełni jego możliwości nie udało się osiągnąć) czynią z niej solidną podstawę mocnego komputera do gier i codziennego użytku. Denerwować może tylko niezbyt intuicyjne i kiepskie graficznie UEFI. Płyta miała też problemy z wykorzystaniem potencjału naszych testowych modułów RAM – to jeszcze wymaga dopracowania.
Test płyt głównych Intel Z170 LGA1151
Test płyty, który czytacie jest częścią przeglądowego artykułu na temat płyt głównych LGA1151 z układem Intel Z170. Niebawem opublikujemy pełne zestawienie. Ewentualne rekomendacje oraz nasze typy wskażemy w materiale końcowym.
Do testów dostarczył: Gigabyte
Cena w dniu publikacji (z VAT) 630 zł