Monitory i projektory
Artykuł
Łukasz Marek, Środa, 19 sierpnia 2015, 08:45

Benq XR3501 to 35-calowy monitor dla graczy o proporcjach 21 : 9. Ten format obrazu coraz śmielej jest wykorzystywany w nowych konstrukcjach, które mają idealnie się nadawać nie tylko do filmów, ale również do gier. To właśnie dla graczy przeznaczony jest XR3501, a my postanowiliśmy sprawdzić, czy taki wyświetlacz faktycznie pozwoli zatopić się w wirtualnym świecie. Oto test modelu Benq XR3501.

Monitory ewoluują, a najlepszym przykładem jest Benq XR3501 o proporcjach 21 : 9. Dekadę temu w domach, gdzie stały komputery służące do pracy i rozrywki, można było zobaczyć wyświetlacze o proporcjach 4 : 3 lub 5 : 4, które były niewiele szersze, niż wyższe, a więc prawie kwadratowe. Trendy się zmieniły i na rynek powoli zaczęły wchodzić, co prawda drogie, panoramiczne monitory o proporcjach 16 : 10. Te na początku nie spotkały się z uznaniem, bo teoretycznie nikt nie potrzebował, albo też po prostu nie chciał, szerszego ekranu, ale ostatecznie ci, których było na to stać, często wybierali urządzenia o proporcjach 16 : 10. Później producenci matryc doszli do wniosku, że jeszcze lepsze są proporcje 16 : 9, ale nie ze względu na wygodę użytkownika. Zwyczajnie obliczono, że ekranów o takich parametrach będzie można wyciąć z danego „arkusza” więcej. To już nie spodobało się konsumentom, bo zmniejszyła się liczba pikseli w pionie. Jednak monitory typu 16 : 9 szybko zdobyły popularność i wyparły z rynku zarówno modele 5 : 4, jak i 16 : 10, przez co zwolennicy dwóch ostatnich mieli, i wciąż mają, ograniczony wybór. Konstrukcje o proporcjach 16 : 9 zdominowały ofertę: w witrynie Skąpiec.pl jest ich ponad 900, podczas gdy wyświetlaczy 16 : 10 można tam znaleźć „tylko” 150. Marginesem są również monitory o kształtach bliższych kwadratu: modeli o proporcjach 4 : 3 i 5 : 4 jest łącznie niewiele ponad 100. A dzisiaj...

BenQ XR3501

Monitor 21 : 9 zamiast 16 : 9? Ultraszeroki format w praktyce

Benq XR3501 – 144-hercowy monitor 21 : 9 z matrycą VA

Dzisiaj na rynku powoli kształtuje się nowy trend, moda na jeszcze inne wyświetlacze, które mają jeszcze lepiej służyć rozrywce – o proporcjach 21 : 9. Mamy do czynienia z następnym poszerzeniem ekranu przy zachowaniu mniej więcej poprzedniej wysokości. Oczywiście, w tym przypadku musi wzrosnąć przekątna. W modelu Benq XR3501 producent zdecydował się na przekątną 35 cali, co sprawia, że testowane urządzenie jest minimalnie wyższe od 27-calowej konstrukcji o proporcjach 16 : 9, a jednocześnie znacznie szersze. Szerokość bowiem wynosi aż 85 cm, a to zaczyna sprawiać problemy, ponieważ rogi zupełnie płaskiego ekranu o takiej wielkości zdają się jakby oddalać od oczu. Można się do tego przyzwyczaić, ale Benq postanowił przeciwdziałać temu w inny sposób: przez zakrzywienie 35-calowej matrycy.

BenQ XR3501


Wizualne porównanie 27-calowego ekranu o proporcjach 16:9 (np. Asus ROG Swift) z testowanym dzisiaj 35-calowym Benq XR3501 o proporcjach 21:9

144 Hz kontra 60 Hz – czy lepszy monitor daje przewagę w grze?

Producent od początku wiedział, czego chce, a grupą skłonną wydać duże pieniądze na taki sprzęt są gracze. Ci jednak mają konkretne wymagania, a jednym z nich jest szybkie odświeżanie obrazu. Przeznaczony do gier 35-calowy kolos, który po podłączeniu jest odświeżany tylko 60 razy na sekundę? To zepsułoby cały efekt i takie rozwiązanie nie wchodziło w grę, więc inżynierowie Benq zaczęli rozglądać się za matrycą w formacie 21 : 9 zdolną dorównać konstrukcjom, które zapewniają przynajmniej 120-hercowe odświeżanie. W końcu znaleźli, choć się okazało, że potrzebny był kompromis związany z rozdzielczością. Najnowocześniejsze wyświetlacze do gier, takie jak: Acer XB270HU, Asus ROG Swift PG278Q, Benq XL2730Z, to 27-calowce o rozdzielczości 2560 × 1440. To zapewnia dobre zagęszczenie pikseli, które w przypadku połączenia Full HD i 27-calowej przekątnej nie jest najlepsze, podobnie jak wielkość plamki. Niestety, wraz z decyzją o zastosowaniu 144-hercowego odświeżania możliwości projektantów ograniczyły się do ekranu o rozdzielczości 2560 × 1080. Niejako w ramach zadośćuczynienia dostajemy matrycę lepszą od TN, taka bowiem mogłaby sprawić sporo problemów z kątami widzenia, w końcu Benq XR3501 ma prawie 90 cm szerokości. Wykorzystano panel VA, a konkretnie: AMVA, który charakteryzuje się lepszymi kątami widzenia od TN, porównywalnymi z możliwościami IPS, oraz wysokim kontrastem, podczas gdy rywale Benq XR3501 mogą się pochwalić kontrastem co najwyżej na poziomie 1000 : 1.


Tak na przestrzeni lat zmieniły się monitory - porównanie 19-calowego monitora 5:4 z 35-calowym ekranem 21:9

A oto podstawowe dane techniczne testowanego monitora:

 Benq XR3501

Przekątna

35" (88,9 cm)

Rozdzielczość

Szybkość odświeżania

2560 × 1080

144 Hz

Dodatkowe techniki

Senseye, Black Equalizer, Color Correction

Typ:

matryca/podświetlenie

VA (AMVA) / W-LED

Wejścia obrazu

DisplayPort 1.2, mini-DisplayPort 1.2

4 × HDMI 1.4

USB

Brak

VESA

Opcja*

Głośniki

Wyjście słuchawkowe

Brak

Tak

Wymiary

Waga

853 mm × 499 mm × 206 mm

11,1 kg

Wymiary ramki –

góra/dół/boki

15 mm × 24 mm × 13 mm

Wymiary ramki do ekranu –

góra/dół/boki
15 mm × 24 mm × 17 mm

Regulacja –

wysokość/nachylenie

obrót/pivot

 

Nie/Tak

Nie/Nie

Gwarancja 3 lata
Cena ok. 4200 zł

Producent zastosował następujące własne techniki związane z wyświetlaniem obrazu: Senseye, Black Equalizer, Color Correction. Każda z nich sprawia, że obraz staje się mniej naturalny, ale każda pomaga w osiąganiu lepszych wyników w grach, bo ich działanie polega na manipulowaniu sygnałem wideo tak, żeby było widać więcej i lepiej. Wchodzisz do ciemnego pomieszczenia z ciemno umundurowanymi wrogami, których trudno odróżnić od otoczenia? Senseye dobierze odpowiedni kontrast, a Black Equalizer „rozjaśni” czerń, aby postaci były dla gracza lepiej widoczne. Color Correction to po prostu cyfrowe podbicie kolorów, które stają się jaskrawsze i mocniej się wyróżniają.

Kilka zdań trzeba poświęcić podstawie monitora. Jej wygląd omawiamy na następnej stronie, a na tej zajmiemy się jej bardzo małą funkcjonalnością. Ekranu nie można podnieść ani obrócić w żadnej płaszczyźnie, a jedyna dostępna regulacja dotyczy kąta nachylenia względem biurka, który to można dostosować w zakresie od –5 stopni do +15 stopni. Problem ten rozwiązałaby, oczywiście, możliwość zamontowania panelu za pomocą uchwytów zgodnych ze standardem VESA, ale Benq XR3501 po wyjęciu z pudełka nie pozwala na to. Aby połączyć testowany sprzęt z uchwytem VESA, trzeba dokupić osobno tzw. upgrade kit, co wydaje się dość dziwne, skoro sam monitor kosztuje ponad 4000 zł.

Ocena artykułu:
Ocen: 9
Zaloguj się, by móc oceniać
Krzysiak_PL_GDA (2015.08.19, 09:05)
Ocena: 16

0%
Tylko szkoda że przy tej przekątnej nie jest 3440x1440
doopan (2015.08.19, 09:08)
Ocena: 16

0%
Dwie uwagi:

- brak gsync to zniewaga :)
- rozdzielczosc - ciezko plynnie grac w wyzszej, przy obecnym sprzęcie.

A cena jak by byla o polowe nizsza, to byloby ok - teraz ciezko by mi bylo wydac tyle nawet na monitor idealny...
guzek (2015.08.19, 09:20)
Ocena: 7

0%
No z ceną to zaszaleli.....
Macie może screena z SCGO z tym szerszym polem widzenia?
Hibiki (2015.08.19, 09:30)
Ocena: 9

0%
Idę o zakład ze 80% gier zamiast zwiększyć pole widzenia obetnie cześć góry i dołu i tyle z cudownych zalet 21:9
pifffko (2015.08.19, 09:33)
Ocena: 1

0%
A ja spytam inaczej.

Czy zwykły, przeciętny kowalski, który nie zarabia na gamingu milionów dolarów - zobaczy jakąkolwiek różnicę przy porównaniu 60Hz do 144Hz? W szerokim przekroju gier - od dynamicznych FPSów do powolnych RTSów.

Ja gram w 60Hz i właściwie nigdy nie zdarzyło mi się, żeby moje oko zarejestrowało to, co zarejestrowała Wasza kamera. Kwestia oka?

Edit:
Ludzie, co jest z tymi minusami?
Zadałem kulturalne pytanie, na które focus kulturalnie odpowiedział (dzięki).
Czy nie o to chodzi w takich miejscach?
Edytowane przez autora (2015.08.19, 19:09)
focus (2015.08.19, 09:39)

0%
pifffko @ 2015.08.19 09:33  Post: 899008
A ja spytam inaczej.

Czy zwykły, przeciętny kowalski, który nie zarabia na gamingu milionów dolarów - zobaczy jakąkolwiek różnicę przy porównaniu 60Hz do 144Hz? W szerokim przekroju gier - od dynamicznych FPSów do powolnych RTSów.

Wiadomo, że chodzi głównie o szybkie gry. W przypadku strategii nie jest to aż tak ważne.

pifffko @ 2015.08.19 09:33  Post: 899008
Ja gram w 60Hz i właściwie nigdy nie zdarzyło mi się, żeby moje oko zarejestrowało to, co zarejestrowała Wasza kamera. Kwestia oka?

Zdecydowana większość osób, która miała okazję pracować/grać na monitorze 120/144 Hz już nie chciała powrócić do 60 Hz. To jest tak jak ze sprzętem audio lub samochodami. Póki słuchasz/jeździsz czymś nazwijmy to podstawowym, to nie wiesz co tracisz i uważasz, że lepszego/szybszego nie potrzebujesz. Gdy spróbujesz to lepsze/szybsze, to już nie będziesz chciał wrócić do starego.
cyroniok (2015.08.19, 09:48)
Ocena: 1

0%
za 4200 to soniacza kupi 50 cali z androidem 2015
Zaloguj się, by móc komentować
Facebook
Ostatnio komentowane