Karty graficzne
Artykuł
Łukasz Marek i Radosław Stanisławski, Środa, 6 maja 2015, 10:01

Project CARS to najnowsza i w zamierzeniu twórców, czyli Slightly Mad Studios, najładniejsza „ścigałka”, na którą gracze czekali przynajmniej od 2012 roku. Już prawie 3 miesiące temu przetestowaliśmy wersję beta gry, a dzisiaj przedstawiamy komplet wyników z finalnej wersji, która do graczy trafiła z niemałym opóźnieniem. Wygląd oraz złożoność Project CARS pociągają za sobą konkretne wymagania co do sprzętu. Jak mocny musi być, by dało się komfortowo grać? Na to pytanie odpowie nasz test procesorów i kart graficznych w Project CARS.

Project CARS

Slightly Mad Studios, które stoi między innymi za obiema częściami gry Shift (Need for Speed: Shift oraz Shift 2: Unleashed), od 2012 roku pracowało nad nową produkcją o nazwie Project CARS. Tym razem twórcy postanowili zwrócić się o pomoc do „społeczności”, dlatego pełna nazwa projektu to Community Assisted Racing Simulator. To społeczność graczy miała mieć duży wpływ na produkcję gry za sprawą wczesnego dostępu dla tych, którzy wsparli producentów na platformie Kickstarter. Ostatecznie data wprowadzenia gry do sprzedaży była przekładana kilka razy, ale w końcu jest – podobno najpiękniejsza ścigałka w historii!

W Project CARS będziemy się ścigać z przeciwnikami (nawet ponad 30) na wielu wiernie odwzorowanych trasach, a wszystko za sprawą silnika Madness, którego pierwsza wersja została użyta jeszcze w Need For Speed: Shift. W miarę czasu i wzrostu wydajności sprzętu komputerowego twórcy rozwijali silnik zarówno na polu możliwości graficznych, jak i... pod kątem odwzorowania fizyki. Postarali się choćby wiernie oddać zachowanie opon, a udział miał w tym między innymi Stig z programu Top Gear.

Project CARS

Jakie podzespoły trzeba mieć, aby w pełni cieszyć się jazdą i zarazem zaawansowaną grafiką? Producent od czasu wersji beta nie zmienił wymagań sprzętowych.

Najsłabsza konfiguracja wymagana, zdaniem producenta gry, do jej uruchomienia:

  • procesor – czterordzeniowy: Intel Core 2 Quad Q8400 2,66 GHz lub AMD Phenom II X4 940 3,0 GHz;
  • pamięć operacyjna – 4 GB;
  • karta graficzna – kompatybilna z DirectX 9: Nvidia GeForce GTX 260, AMD Radeon HD 5770;
  • system operacyjnyWindows (Vista, 7, 8 lub 8.1).

Praktycznie konieczny do gry w Project CARS ma być czterordzeniowy procesor pokroju Quada Q8400 czy Phenoma II X4 940, prawdopodobnie właśnie za sprawą symulacji fizycznych związanych z zachowaniem opon. Gra standardowo uruchamia się tak, że każda z czterech opon pojazdu ma przydzielony osobny wątek przeznaczony do obliczania jej modelu fizycznego. Wymagana ilość pamięci, 4 GB, i tak jest dziś minimum niezbędnym do tego, by dało się wygodnie korzystać z komputera. Tak samo nie zaskakuje obecność na liście kart graficznych z serii Nvidia GTX 200 i Radeona HD serii 5000.

Zalecana konfiguracja:

  • procesor – czterordzeniowy: Intel Core i7-3770K 3,5 GHz lub AMD FX-8350 4,0 GHz;
  • pamięć operacyjna – 8 GB;
  • karta graficzna – kompatybilna z DirectX 11: Nvidia GeForce GTX serii 600 lub AMD Radeon HD 7000;
  • system operacyjny – Windows (7, 8 lub 8.1).

Twórcy gry w zalecanej konfiguracji postawili na ośmiowątkowe procesory w postaci Core i7 Ivy Bridge oraz AMD FX Vishera, a także 8 GB pamięci operacyjnej. Wciąż nie została – i już raczej nie zostanie – sprecyzowana informacja dotycząca wymaganej karty graficznej, bo wspomniano tylko o GeForce'ach serii GTX 600 czy Radeonach HD 7000, które co prawda mają już 3 lata, ale wciąż są powszechnie dostępne i działają w licznych komputerach, nierzadko pod nowymi, tajemniczymi nazwami i opatrzone wyższym numerkiem ;)

Project CARS

Project CARS

Ustawienia w grze i metodyka testów

Nasze wstępne testy pokazały, że wydajność w Project CARS zmienia się diametralnie w zależności od kilku czynników:

  1. Zastosowanych ustawień.
  2. Liczby przeciwników.
  3. Warunków pogodowych.

Ad 1. Zależność między osiągami a ustawieniami jakości obrazu to nic nowego. W Project CARS możemy wybierać pomiędzy ustawieniami od niskich (Low) po najwyższe (Ultra), a ich wpływ na liczbę klatek na sekundę jest znaczny.

Ad 2. Zależność między osiągami a liczbą przeciwników na torze/trasie to także nie nowość w grach wyścigowych. W Project CARS można jeździć po malowniczych trasach samemu (w czasie treningu lub kwalifikacji), ale właściwy wyścig przyjdzie rozegrać wśród przeciwników, których może być być przeszło 30.

Ad 3. W Project CARS bardzo zadbano o zróżnicowanie warunków pogodowych, a związanych z nimi efektów w grze można wybrać aż 15: od potężnej wieczornej burzy poprzez poranną mgłę aż do upalnego południa. Wszystko to również ma wpływ na wydajność, więc dzisiejszy test przeprowadzamy w dwóch scenariuszach: pierwszy to słoneczna pogoda, a drugi zakłada porządną ulewę. W trakcie ulewnego deszczu można spodziewać się mniej więcej o połowę klatek mniej niż w słoneczny dzień, a warunki pogodowe w grze zmieniają się dynamicznie. To, że rozpoczniemy jakiś wyścig w słońcu, nie oznacza, że nie będziemy go kończyć podczas burzy, a zmiana ustawień graficznych bez wychodzenia z gry nie jest możliwa. W związku z tym zdecydowaliśmy, że punktem wyjścia są pomiary w deszczu: jeśli karta graficzna nie zdołała w takich warunkach wygenerować odpowiednio płynnego obrazu, w lepszych już jej nie testowaliśmy!

Pomiary przeprowadziliśmy na torze SPA. W testach kart graficznych przeciwników było 20, a w testach procesorów – 30.

Ocena artykułu:
Ocen: 29
Zaloguj się, by móc oceniać
focus (2015.05.06, 10:01)

0%
Test uzupełniamy na żywo o kolejne wyniki. O wszystkich aktualizacjach będziemy informowali w komentarzach.
FX-9590
Radeon R9 280 i HD 7970
Radeon R9 285
Core i3-4160, Core i3-4150
Core i3-4360, Core i3-4370
GeForce GTX 750 Ti
FX-8350
GeForce GTX 660
GeForce GTX 750
GeForce GTX 650 Ti i GTX 650
FX-6350
GeForce GT 740
Core i5-4570, Core i5-4670K
FX-4300
GeForce GTX 580, GTX 560 Ti
GeForce GTX 560 i GTX 460
Core i5-4430
Phenom II X4 965
Radeon R9 270X, R9 270 oraz HD 7850
Radeon R7 265, HD 7850
Radeon R7 260X, HD 7790
Core i5-2500K
Radeon R7 250, HD 7730
Core i7-3770K
Core i5-3570K
Core i7-2600K
GeForce GTX Titan X
SLI GeForce GTX 980 x2
Core i5-750
Core i7-860
Edytowane przez autora (2015.05.25, 09:19)
Kowal (2015.05.06, 10:06)
Ocena: 41

0%
Ale padaka na Radkach...
Antiax (2015.05.06, 10:09)
Ocena: 29

0%
Najmocniejsze Radeony na progu konsolowym 'cinematic 24 fps' :)
FarCry3 (2015.05.06, 10:09)
Ocena: 21

0%
Kowal @ 2015.05.06 10:06  Post: 864676
Ale padaka na Radkach...

Wygląda na to, że AMD nie poprawiło w ogóle sterowników od bety :(
focus (2015.05.06, 10:13)

0%
FX-9590 na wykresach
guzek (2015.05.06, 10:17)
Ocena: 9

0%
Liczyłem jednak na to że AMD przyłoży się do sterowników. Niestety się przeliczyłem, nie pierwszy raz zresztą...
focus (2015.05.06, 10:19)

0%
Radeon R9 280 i HD 7950 na wykresach.
kadajo (2015.05.06, 10:22)
Ocena: 6

0%
Przydałoby się jeszcze porównanie samych ustawień graficznych.
jackowo (2015.05.06, 10:22)
Ocena: 34

0%
I później niektórzy się dziwią że gracze wolą nieco dopłacić do Geforca. Gdy ma się świadomość że takie kwiatki są na AMD, to odechciewa się kupować ich produktów
Valens (2015.05.06, 10:25)
Ocena: 6

0%
O kurde moja R9 290 nie nadaje sie do tej gry, mam nadzieje ze z wiedzminem nie bedzie tego samego bo sie potne. Chociaz do wiedzmina pewnie pojawia sie sterowniki beta jak i do GTA 5 bo na tych omegach to w gta sie poprostu nie da grac
Zaloguj się, by móc komentować
Artykuły spokrewnione
Facebook
Ostatnio komentowane