Wiedźmin 3: Dziki Gon – jaki procesor i jaka karta graficzna?
Wiedźmin 3: Dziki Gon to nowa gra o przygodach Geralta z Rivii, przez wielu wyczekiwana już od 4 lat, a więc od kiedy do sprzedaży trafiła druga część serii. Stworzenie nowej zajęło polskiemu studiu CD Projekt RED sporo czasu, a do tego nowość zaliczyła kilka opóźnień. Dostaliśmy za to jedną z najlepszych gier cRPG, której akcja dzieje się w ogromnym, otwartym świecie, zapewniającym praktycznie całkowitą swobodę poruszania się.
Nowa, trzecia wersja silnika REDEngine pozwoliła zaprojektować świat mniej więcej 40-krotnie większy od tego, w którym rozgrywała się fabuła poprzedniej części serii. Nowy silnik został usprawniony z myślą o otwartości tego świata i ograniczeniu liczby ekranów doczytywania. Wymagało to między innymi przeniesienia go całkowicie w 64-bitowe środowisko, przez co użytkownicy systemów 32-bitowych nie będą mogli zagrać w nowego Wiedźmina. Cóż, postęp wymaga poświęceń ;) Przygotowany przez nas test kart graficznych i procesorów z pewnością odpowie na wiele dręczących Was pytań o wydajność sprzętu w grze Wiedźmin 3: Dziki Gon.
Silnik oraz nowa odsłona serii powstawały w bliskiej współpracy z jednym z producentów kart graficznych, Nvidią. Dlatego produkcja została włączona do programów The Way It's Meant To Be Played oraz Nvidia GameWorks. W związku z tym towarzyszy jej promocja, która polega na tym, że każdy nabywca nowej karty graficznej z serii GeForce GTX 900 dostaje kod pozwalający aktywować grę na platformie GOG.com.
Najsłabsza konfiguracja wymagana, zdaniem producenta The Witcher 3: Wild Hunt, do uruchomienia gry:
- procesor – czterordzeniowy: Intel Core i5-2500K 3,30 GHz lub AMD Phenom II X4 940 3,00 GHz;
- pamięć operacyjna – 6 GB;
- karta graficzna – kompatybilna z DirectX 11 z 2 GB pamięci: Nvidia GeForce GTX 660 lub AMD Radeon HD 7870;
- system operacyjny – Windows 64-bitowy (7, 8 lub 8.1).
CD Projekt RED, pisząc o minimalnych wymaganiach gry Wiedźmin 3: Dziki Gon, wymienia takie podzespoły, jak czterordzeniowe procesory Core i5 Sandy Bridge oraz AMD Phenom II X4. Wydaje się to rozsądnym minimum, biorąc pod uwagę rozbudowanie świata oraz liczbę przeciwników, z którymi można się zmierzyć jednocześnie: atakować bohatera może nawet ponad 10 wrogo nastawionych postaci. Wymienione karty graficzne, czyli GeForce GTX 660 oraz Radeon HD 7870, to wprowadzone w 2012 roku konstrukcje zgodne z DirectX 11, a każda z nich jest wyposażona w 2 GB pamięci. Obecnie kosztują one około 600–700 zł. Twórcy twierdzą też, że gracze powinni pomyśleć raczej o dokupieniu modułów pamięci, ponieważ Wiedźmin ma wymagać 6 GB.
Konfiguracja zalecana do gry The Witcher 3: Wild Hunt:
- procesor – czterordzeniowy: Intel Core i7-3770 3,40 GHz lub AMD FX-8350 4,0 GHz;
- pamięć operacyjna – 8 GB;
- karta graficzna – kompatybilna z DirectX 11 z 2 GB pamięci: Nvidia GeForce GTX 770 lub AMD Radeon R9 290;
- system operacyjny – Windows 64-bitowy (7, 8 lub 8.1).
Konfiguracja zalecana składa się już z szybszych i droższych podzespołów. Pierwszym składnikiem pozwalającym zagrać w trzeciego Wiedźmina w optymalnej płynności i jakości obrazu ma być ośmiowątkowy procesor pokroju Intel Core i7-3770 lub AMD FX-8350, choć oba wymienione układy różnią się faktyczną wydajnością w grach nawet o 40%.
Równie dziwne zestawienie tworzą GeForce GTX 770 z Radeonem R9 290, ale twórcy tłumaczą to słabszą wydajnością Radeonów po zastosowaniu techniki Nvidia HairWorks, która poprawia wygląd włosów oraz sierści w grze. Właśnie dlatego Dziki Gon przetestujemy zarówno z włączoną, jak i wyłączoną techniką Nvidii.
Już po przeprowadzeniu testów kart graficznych i procesorów w grze Wiedźmin 3: Dziki Gon i porównaniu wyników do oficjalnych wymagań, dochodzimy do wniosku, że CD Projekt Red trochę postraszył użytkowników. W rzeczywistości nie trzeba bardzo drogiego komputera, by móc zagrać przy sensownej jakości obrazu i wysokiej płynności animacji. Podany w wymaganiach GeForce GTX 660 radzi sobie bez problemu z Wiedźminem 3 na ustawieniach medium. Z kolei jeśli chodzi o procesor, to testy wykazały, że gra zadowala się nie tylko procesorami Core i3, ale też starszymi jednostkami Core i5, np. i5-750.
Miejsce testowe
Testy kart graficznych i procesorów w grze Wiedźmin 3: Dziki Gon przeprowadziliśmy w czterech miejscach testowych ze względu na dużą różnorodność wirtualnego otoczenia. Pierwsze znajduje się w zatłoczonym mieści, drugie i trzecie na bagnach, czwarte zaś – w gęstym lesie. Zaktualizowaliśmy nasz test procesorów i kart graficznych w grze Wiedźmin 3: Dziki Gon o wyniki kilkudziesięciu kolejnych układów CPU i GPU.
Platforma testowa i ustawienia
Platforma do pomiarów wydajności kart graficznych składała się z następujących podzespołów:
Sprzęt | Dostawca | |
---|---|---|
Procesor | Core i5-4690K @ 4,5 GHz | |
Płyta główna | MSI Z87-GD65 Gaming | pl.msi.com |
Płyta główna LGA2011-v3 | Asus X99 Rampage V Extreme | www.asus.com |
Płyta główna AM3+ | Asus Sabertooth 990X R2.0 | www.asus.com |
Pamięć (RAM) DDR-4 | Kingston HyperX Fury DDR-4 2133 MHz | www.kingston.com |
Monitor | Asus ROG Swift PG278Q (2560 × 1440, 144 Hz, G-Sync) | www.nvidia.pl |
Monitor 4K | Asus PB287Q (3840 × 2160, 60 Hz) | pl.asus.com |
Sprzęt do porównania | karty graficzne | |
Miernik natężenia dźwięku | Sonopan SON-50 | www.sonopan.com.pl |
Pamięć DDR-3 | Corsair Vengeance DDR3-1866 2 × 4 GB @ 1866 MHz 9-10-9-27 2T | www.corsair.com |
Nośnik systemowy | Plextor M3 Pro 256 GB | www.plextor-digital.com |
Nośnik dodatkowy | Seagate Barracuda Desktop 4 TB | www.seagate.com |
Schładzacz procesora | Zalman CNPS 11X Extreme | www.zalman.com |
Zasilacz | Corsair AX1200 1200 W | www.corsair.com |
Obudowa | Aerocool Strike-X ST | aerocool.com.pl |
Kopia zapasowa danych | Acronis True Image 2014 | www.acronis.pl |
Wszystkie karty graficzne do testów gry Wiedźmin 3: Dziki Gon dostarczyła firma:
System operacyjny:
- Windows 8.1 64-bitowy.
Sterowniki:
- AMD Catalyst 15.4.1 Beta,
- Nvidia GeForce 352.86 WHQL.
Jakość obrazu a wydajność
Wykonaliśmy zrzuty ekranu i wykonaliśmy pomiary szybkości w różnych ustawieniach szczegółowości grafiki, pokazujące różnice w jakości obrazu i osiągach konfiguracji wykorzystującej kartę graficzną Nvidia GeForce GTX 960.
Wyniki kart graficznych (GPU test) – Core i5-760, 1366 × 768 Low
Poniżej zamieszczone wyniki testów z gry Wiedźmin 3: Dziki Gon wykonaliśmy przy użyciu platformy LGA1156 z procesorem Intel Core i5-760 w rozdzielczości 1366 × 768.
Pomiary pokazują, że zmniejszenie rozdzielczości z 1920 × 1080 na 1366 × 768 pozwala zwiększyć wydajność o mniej więcej 40-50%. To stosunkowo niewiele biorąc pod uwagę, że w mniejszej rozdzielczości mamy niemal dwukrotnie mniej pikseli. Niemniej dla posiadaczy np. GeForce'a GTX 460 jest to różnica między nie grać (około 20 kl./s), a grać w miarę komfortowo (25-30 kl./s).
Szczególnie w tej rozdzielczości widać też, że sterowniki AMD Catalyst, które charakteryzują się większym zapotrzebowaniem na moc procesora, nawet przy tak słabych kartach graficznych potrafią negatywnie wpłynąć na pozycję kart Radeon względem konkurencji. Widać to dobrze w mieście (również "CPU Test").
Wyniki kart graficznych (GPU test) – Core i5-760, 1920 × 1080 Low
Poniżej zamieszczone wyniki testów z gry Wiedźmin 3: Dziki Gon wykonaliśmy przy użyciu platformy LGA1156 z procesorem Intel Core i5-760.
Wyniki kart graficznych (GPU test) – 1920 × 1080 Low
Wyniki kart graficznych (GPU test) – 1920 × 1080 Medium
Wyniki kart graficznych (GPU test) – 1920 × 1080 High
Wyniki kart graficznych (GPU test) – 1920 × 1080 Ultra
Ustawienia w grze:
Wyniki kart graficznych (GPU test) – 1920 × 1080 Ultra + Hairworks
Wyniki kart graficznych (GPU test) – 2560 × 1440 Ultra
Wyniki kart graficznych (GPU test) – 3840 × 2160 High
Wyniki kart graficznych (GPU test) – 3840 × 2160 Ultra
Wiedźmin 3: Dziki Gon + patch 1.03
Wykonaliśmy szybko dodatkowe testy, w których sprawdziliśmy wpływ aktualizacji 1.03 na wydajność w grze Wiedźmin 3: Dziki Gon. Jak widać, różnice są raczej symboliczne. Nie jest jednak powiedziane, że na niektórych konfiguracjach zaktualizowana gra może wyraźnie lepiej działać, ze względu na to, że wyeliminowano wiele błędów.
Nvidia GeForce 352.86 kontra 350.12 kontra 347.88 (Kepler)
Na prośbę czytelników przeprowadziliśmy dodatkowe testy z użyciem dwóch starszych wersji sterowników Nvidia GeForce. Do tego celu wykorzystaliśmy kartę graficzną GeForce GTX Titan (Kepler). Pomiary wykonaliśmy przy maksymalnych ustawieniach szczegółowości oprawy graficznej z wyłączonym i włączonym Hairworks. Jak widać, tylko w jednej lokalizacji testowej starszy sterownik oferuje wyższą wydajność o kilka procent, ale w pozostałych jest wolniej. Co ważne, na starszych sterownikach obserwowaliśmy bardzo mocne przycięcia animacji, których nie było na najnowszym: 352.86.
Wyniki procesorów (CPU test) – 1920 × 1080 Ultra (GeForce GTX 970 OC)
Wyniki procesorów (CPU test) – 1920 × 1080 Ultra (Radeon R9 290X OC)
Wyniki procesorów (CPU test) – 1920 × 1080 Ultra (GeForce GTX Titan X)
Podsumowanie
Test uzupełniamy na bieżąco! O kolejnych aktualizacjach będziemy informowali w komentarzach.
Krótkie wnioski po przeprowadzonych testach: osiągnięta liczba klatek na sekundę, jak należało się spodziewać, mocno zależy od lokalizacji testowej. Biorąc za przykład kartę graficzną GeForce GTX 970 w grze Wiedźmin 3: Dziki Gon przy ustawieniach maksymalnych (za wyjątkiem Hairworks) w mieście możemy liczyć na mniej więcej 45-55 kl./s. Poza nim generalnie powinno być nie mniej niż 40, choć spadki do około 35 będą się zdarzały.
Włączenie Hairworks choć poprawia nieco jakość oprawy graficznej, to jednak spadek liczby klatek na sekundę jest bardzo duży. GeForce GTX 980 jest w zasadzie najsłabszą kartą graficzną, która pozwoli na w miarę komfortowe (nie mniej niż 35 26-28 kl./s) granie. W przypadku GeForce'a GTX 970 musimy się liczyć ze spadkami nawet poniżej 30 kl./s.
Potrzebny jest szybki procesor?
Raczej nie, choć jednostka 4-wątkowa jest wysoce wskazana. W miastach na wydajność mogą narzekać posiadacze kart AMD Radeon i słabszych procesorów. W przypadku kart graficznych Nvidia GeForce płynnie będzie z każdym 4-wątkowym procesorem. Jeśli chodzi o 2-wątkowe Pentiumy, to średnio 25-30 kl./s zapewnią jednostki z rodziny Haswell oraz Ivy Bridge. Choć co jakiś czas pojawiają się bardzo krótkie zacięcia animacji, to jednak ogólne wrażenie płynności jest dobre jak na sprzęt tej klasy.
Wymagania Wiedźmin 3: Dziki Gon, a rzeczywistość
Warto poruszyć temat oficjalnych wymagań gry Wiedźmin 3: Dziki Gon. CD Projekt Red zadeklarował, że aby móc zagrać trzeba posiadać sprzęt klasy Intel Core i5-2500K, 6 GB pamięci RAM oraz kartę graficzną pokroju GeForce GTX 660 lub Radeon HD 7870. Na szczęście w rzeczywistości Wiedźmin 3 zadowoli się znacznie słabszym sprzętem. Wspomniane karty graficzne w zupełności wystarczą do gry na ustawieniach medium. Jednak przełączając opcje graficzne na low, płynność uzyskamy mając znacznie słabsze karty graficzne jak choćby GeForce GTX 750 czy Radeon HD 7790.
Do komfortowego grania nie jest też potrzebne 6 GB pamięci operacyjnej. 4 GB w zupełności wystarczy, aczkolwiek trzeba pamiętać o wyłączeniu aplikacji działających w tle, szczególnie tych zasobożernych.
Wysokie wymagania wobec procesora w części okazały się prawdziwe. Posiadacze procesorów klasy Core i3 (nawet tych najstarszych) i karty graficznej Nvidia GeForce mogą grać komfortowo. Core i5 nie jest więc konieczne. Jeśli zaś posiadasz Radeona, to do komfortowej rozgrywki potrzebny jest któryś z najnowszych procesorów Core i3 (Haswell). AMD Phenom II X4 również wystarczy o ile połączyliśmy go z kartą graficzną Nvidii (nie mniej niż 30 kl./s). W przypadku Radeona trzeba się liczyć z tym, że licznik klatek na sekundę może w określonych przypadkach spaść nawet poniżej wartości 20.