Karty graficzne
Artykuł
Łukasz Marek, Czwartek, 19 lutego 2015, 17:00

O Project CARS świat po raz pierwszy usłyszał w 2012 roku za sprawą kampanii crowdfundingowej. Nowość Slightly Mad Studios ma być najpiękniejszą grą wyścigową w historii elektronicznej rozrywki. Postanowiliśmy teraz, na nieco ponad miesiąc przed udostępnieniem gry, ocenić jej optymalizację w skróconych testach wydajności. Zmierzyliśmy osiągi kilku droższych układów graficznych oraz kilku procesorów. Czego można się spodziewać po swoim sprzęcie?

Project CARS (beta)

Project CARS to skrót od Community Assisted Racing Simulator, czyli symulator wyścigów, którego rozwój w dużym stopniu zależy od tak zwanej społeczności. Są to osoby, które zdecydowały się wesprzeć projekt na stronie World of Mass Development – to właśnie tam ekipa Slight Mad Studios, stojąca między innymi za serią Need For Speed Shift, zebrała na swoją ścigałkę prawie 4 mln euro.

Od pierwszych wzmianek o Project CARS minęły już ponad 2 lata, a grę na początku zapowiadano na listopad zeszłego roku. Ostatecznie datę przełożono o kilka miesięcy ze względu na chęć dopracowania produktu: gra miała się ostatecznie ukazać 17 marca tego roku. Miała, bo wczorajsze informacje o przesuwaniu przez duże sklepy wysyłki egzemplarzy kupionych w przedsprzedaży okazały się prawdą: Project CARS spóźnia się po raz kolejny i spodziewamy się go dopiero 2 kwietnia. Czy to już będzie ostateczna data? Mamy nadzieję, że tak ;) Niemniej już teraz postanowiliśmy przeprowadzić skrócone testy kilku kart graficznych i kilku procesorów, aby sprawdzić, jak zachowywałaby się gra, gdyby faktycznie wydano ją wcześniej (tj. w listopadzie zeszłego roku), i czy... sami producenci sprzętu są na nią gotowi.

Project CARS

Jak obecnie przedstawiają się wymagania sprzętowe Project CARS?

Najsłabsza konfiguracja wymagana, zdaniem producenta gry, do jej uruchomienia:

  • procesor – czterordzeniowy: Intel Core 2 Quad Q8400 2,66 GHz lub AMD Phenom II X4 940 3,0 GHz;
  • pamięć operacyjna – 4 GB;
  • karta graficzna – kompatybilna z DirectX 9: Nvidia GeForce GTX 260, AMD Radeon HD 5770;
  • system operacyjnyWindows (Vista, 7, 8 lub 8.1).

Już na starcie pracownicy Slightly Mad Studios postawili poprzeczkę stosunkowo wysoko, bo sugerują, że czterordzeniowy (lub czterowątkowy) procesor to minimum. Ten trend szerzy się już od jakiegoś czasu wśród twórców gier i nic nie wskazuje na to, żeby miało się to zmienić. Niektórzy tworzą nawet sztuczne blokady (przykładem Ubisoft i czwarta część Far Cry), aby posiadacze dwurdzeniowych i dwuwątkowych procesorów nie mogli uruchomić programu. Wymagania co do karty graficznej nie są najwyższe, bo wspomina się o konstrukcjach pokroju GTX-a 260 oraz HD 5770.

Zalecana konfiguracja:

  • procesor – czterordzeniowy: Intel Core i7-3770K 3,5 GHz lub AMD FX-8350 4,0 GHz;
  • pamięć operacyjna – 8 GB;
  • karta graficzna – kompatybilna z DirectX 9: Nvidia GeForce GTX serii 600 lub AMD Radeon HD 7000;
  • system operacyjny – Windows (7, 8 lub 8.1).

Tak jak można było się spodziewać, w zalecanej konfiguracji moc obliczeniowa procesora rośnie, i to bardzo. Zamiast jednego z pierwszych Core 2 Quad (Q8400) pojawił się tu Core i7 trzeciej generacji (Ivy Bridge) taktowany z częstotliwością 3,5 GHz. Obok niego wymieniono AMD FX-8350, który zazwyczaj jest sporo słabszy od modelu i7-3770K.

Twórcy jeszcze nie do końca sprecyzowali wymagania co do kart graficznych. Z ogólnej informacji wynika, że dobrze jest mieć GeForce'a GTX z serii 600 lub Radeona HD z serii 7000. Oczywiście, podejrzewamy, że chodzi raczej o czołowych przedstawicieli obu rodzin, a więc GTX-a 680 lub HD 7970 GE.

Ustawienia w grze i metodyka testów

Wydajność w grze zmienia się diametralnie w zależności od:

  1. Zastosowanych ustawień.
  2. Liczby przeciwników.
  3. Warunków pogodowych.

Ad 1. Zależność między osiągami a ustawieniami jakości obrazu to nic nowego. W Project CARS możemy wybierać pomiędzy ustawieniami od niskich (Low) po najwyższe (Ultra), a ich wpływ na liczbę klatek na sekundę jest znaczny. W dzisiejszym skróconym teście wydajności postanowiliśmy przyjrzeć się tylko dwóm: średnim (Medium) oraz najwyższym (Ultra).

Ad 2. Zależność między osiągami a liczbą przeciwników na torze/trasie to także nie nowość w grach wyścigowych. W Project CARS można jeździć po malowniczych trasach samemu (w czasie treningu lub kwalifikacji), ale właściwy wyścig przyjdzie rozegrać wśród przeciwników, których w finalnej wersji gry będzie mogło być nawet 45. Postanowiliśmy zatem przeprowadzić dwa różne warianty testu: samotny przejazd po trasie oraz potyczka z 20 innymi zawodnikami.

Ad 3. W Project CARS bardzo zadbano o zróżnicowanie warunków pogodowych, a związanych z nimi efektów w grze można wybrać aż 15: od potężnej wieczornej burzy poprzez poranną mgłę aż do upalnego południa. Wszystko to również ma wpływ na wydajność, więc dzisiejszy test przeprowadzamy w dwóch scenariuszach: pierwszy to słoneczna pogoda, a drugi zakłada porządną ulewę.

Trasę do testów wybraliśmy na podstawie zawartości graficznej. Najbardziej do gustu przypadł nam malowniczy obszar na południu Francji, a mianowicie Lazurowe Wybrzeże. Nieco ponad 7-kilometrowa trasa z 40 zakrętami zapewnia sporo frajdy, a także możliwość podziwiania niezłych widoków. Zresztą najlepszym tego dowodem są filmy na trzeciej stronie artykułu, na której pokazujemy przejazdy z użyciem Radeona R9 290X OC oraz GeForce'a GTX 980 ;)

Ocena artykułu:
Ocen: 19
Zaloguj się, by móc oceniać
edek20 (2015.02.19, 17:05)
Ocena: 53

0%
No to pograne..... Chociaż posiadacze NV GTX i Haswella z serii i5 i i7 nie mają się o co martwić widze
Edytowane przez autora (2015.02.19, 17:06)
BigTiger (2015.02.19, 17:07)
Ocena: 25

0%
GG WP
kadajo (2015.02.19, 17:07)
Ocena: 10

0%
Patrząc na te wyniki nasuwa się tylko jedno... ta gra jest niegrywalna.
Jeśli tak źle to wygląda to chyba tylko DX12 mogły ten tytuł uratować.

A jak wygląda sprawa przy niższych ustawieniach ?
jaskól (2015.02.19, 17:08)
Ocena: 14

0%
Ta gra wygląda bosko. Nie mogę się doczekać aż zagram w pełną wersje
WildFire2 (2015.02.19, 17:10)
Ocena: 39

0%
Brak aktualizacji sterowników Catalyst od trzech mc i mamy 'efekt' :/
Edytowane przez autora (2015.02.19, 17:11)
raf3d (2015.02.19, 17:14)
Ocena: 27

0%
NFS Shift również wymagał astronomicznie szybkiego CPU. Ci sami twórcy i powtórka z rozgrywki. Trzeba jednak przyznać, że skomplikowana fizyka kosztuje moc obliczeniową CPU
WildFire2 (2015.02.19, 17:18)
Ocena: 29

0%
czolgista778 @ 2015.02.19 17:15  Post: 837426
Czyli tak jak mówiłem kilka miesięcy temu. P.CARS pęknie jak nadmuchany balon.

To nie wina karty tylko dewelopera który dostał w łapę od NV.

Większość gier zależnych od CPU leży na Radeonach
http://pclab.pl/art57717.html
http://anandtech.com/show/8962/the-directx...idia-star-swarm
Maledict (2015.02.19, 17:18)
Ocena: 14

0%
Po prostu AMD jest takie słabe a ich udział w rynku tak niski.
edek20 (2015.02.19, 17:19)
Ocena: 14

0%
Przy finalnej wersji przetestujcie też karty graficzne na medium
Zaloguj się, by móc komentować
Artykuły spokrewnione
Aktualności spokrewnione
Facebook
Ostatnio komentowane