Project CARS (beta)
Project CARS to skrót od Community Assisted Racing Simulator, czyli symulator wyścigów, którego rozwój w dużym stopniu zależy od tak zwanej społeczności. Są to osoby, które zdecydowały się wesprzeć projekt na stronie World of Mass Development – to właśnie tam ekipa Slight Mad Studios, stojąca między innymi za serią Need For Speed Shift, zebrała na swoją ścigałkę prawie 4 mln euro.
Od pierwszych wzmianek o Project CARS minęły już ponad 2 lata, a grę na początku zapowiadano na listopad zeszłego roku. Ostatecznie datę przełożono o kilka miesięcy ze względu na chęć dopracowania produktu: gra miała się ostatecznie ukazać 17 marca tego roku. Miała, bo wczorajsze informacje o przesuwaniu przez duże sklepy wysyłki egzemplarzy kupionych w przedsprzedaży okazały się prawdą: Project CARS spóźnia się po raz kolejny i spodziewamy się go dopiero 2 kwietnia. Czy to już będzie ostateczna data? Mamy nadzieję, że tak ;) Niemniej już teraz postanowiliśmy przeprowadzić skrócone testy kilku kart graficznych i kilku procesorów, aby sprawdzić, jak zachowywałaby się gra, gdyby faktycznie wydano ją wcześniej (tj. w listopadzie zeszłego roku), i czy... sami producenci sprzętu są na nią gotowi.
Jak obecnie przedstawiają się wymagania sprzętowe Project CARS?
Najsłabsza konfiguracja wymagana, zdaniem producenta gry, do jej uruchomienia:
- procesor – czterordzeniowy: Intel Core 2 Quad Q8400 2,66 GHz lub AMD Phenom II X4 940 3,0 GHz;
- pamięć operacyjna – 4 GB;
- karta graficzna – kompatybilna z DirectX 9: Nvidia GeForce GTX 260, AMD Radeon HD 5770;
- system operacyjny – Windows (Vista, 7, 8 lub 8.1).
Już na starcie pracownicy Slightly Mad Studios postawili poprzeczkę stosunkowo wysoko, bo sugerują, że czterordzeniowy (lub czterowątkowy) procesor to minimum. Ten trend szerzy się już od jakiegoś czasu wśród twórców gier i nic nie wskazuje na to, żeby miało się to zmienić. Niektórzy tworzą nawet sztuczne blokady (przykładem Ubisoft i czwarta część Far Cry), aby posiadacze dwurdzeniowych i dwuwątkowych procesorów nie mogli uruchomić programu. Wymagania co do karty graficznej nie są najwyższe, bo wspomina się o konstrukcjach pokroju GTX-a 260 oraz HD 5770.
Zalecana konfiguracja:
- procesor – czterordzeniowy: Intel Core i7-3770K 3,5 GHz lub AMD FX-8350 4,0 GHz;
- pamięć operacyjna – 8 GB;
- karta graficzna – kompatybilna z DirectX 9: Nvidia GeForce GTX serii 600 lub AMD Radeon HD 7000;
- system operacyjny – Windows (7, 8 lub 8.1).
Tak jak można było się spodziewać, w zalecanej konfiguracji moc obliczeniowa procesora rośnie, i to bardzo. Zamiast jednego z pierwszych Core 2 Quad (Q8400) pojawił się tu Core i7 trzeciej generacji (Ivy Bridge) taktowany z częstotliwością 3,5 GHz. Obok niego wymieniono AMD FX-8350, który zazwyczaj jest sporo słabszy od modelu i7-3770K.
Twórcy jeszcze nie do końca sprecyzowali wymagania co do kart graficznych. Z ogólnej informacji wynika, że dobrze jest mieć GeForce'a GTX z serii 600 lub Radeona HD z serii 7000. Oczywiście, podejrzewamy, że chodzi raczej o czołowych przedstawicieli obu rodzin, a więc GTX-a 680 lub HD 7970 GE.
Ustawienia w grze i metodyka testów
Wydajność w grze zmienia się diametralnie w zależności od:
- Zastosowanych ustawień.
- Liczby przeciwników.
- Warunków pogodowych.
Ad 1. Zależność między osiągami a ustawieniami jakości obrazu to nic nowego. W Project CARS możemy wybierać pomiędzy ustawieniami od niskich (Low) po najwyższe (Ultra), a ich wpływ na liczbę klatek na sekundę jest znaczny. W dzisiejszym skróconym teście wydajności postanowiliśmy przyjrzeć się tylko dwóm: średnim (Medium) oraz najwyższym (Ultra).
Ad 2. Zależność między osiągami a liczbą przeciwników na torze/trasie to także nie nowość w grach wyścigowych. W Project CARS można jeździć po malowniczych trasach samemu (w czasie treningu lub kwalifikacji), ale właściwy wyścig przyjdzie rozegrać wśród przeciwników, których w finalnej wersji gry będzie mogło być nawet 45. Postanowiliśmy zatem przeprowadzić dwa różne warianty testu: samotny przejazd po trasie oraz potyczka z 20 innymi zawodnikami.
Ad 3. W Project CARS bardzo zadbano o zróżnicowanie warunków pogodowych, a związanych z nimi efektów w grze można wybrać aż 15: od potężnej wieczornej burzy poprzez poranną mgłę aż do upalnego południa. Wszystko to również ma wpływ na wydajność, więc dzisiejszy test przeprowadzamy w dwóch scenariuszach: pierwszy to słoneczna pogoda, a drugi zakłada porządną ulewę.
Trasę do testów wybraliśmy na podstawie zawartości graficznej. Najbardziej do gustu przypadł nam malowniczy obszar na południu Francji, a mianowicie Lazurowe Wybrzeże. Nieco ponad 7-kilometrowa trasa z 40 zakrętami zapewnia sporo frajdy, a także możliwość podziwiania niezłych widoków. Zresztą najlepszym tego dowodem są filmy na trzeciej stronie artykułu, na której pokazujemy przejazdy z użyciem Radeona R9 290X OC oraz GeForce'a GTX 980 ;)
Platforma testowa
Wszystkie testy wydajności kart graficznych i procesorów zostały wykonane przy użyciu techniki FCAT.
Platforma do pomiarów wydajności kart graficznych składała się z następujących podzespołów:
Sprzęt | Dostawca | |
---|---|---|
Procesor | Core i7-4790K @ 4,5 GHz | |
Płyta główna | MSI Z87-GD65 Gaming | pl.msi.com |
Monitor | Asus ROG Swift PG278Q (2560 × 1440, 144 Hz, G-Sync) | www.nvidia.pl |
Monitor 4K | Asus PB287Q (3840 × 2160, 60 Hz) | pl.asus.com |
Sprzęt do porównania | karty graficzne | |
Miernik natężenia dźwięku | Sonopan SON-50 | www.sonopan.com.pl |
Pamięć | Corsair Vengeance DDR3-1866 2 × 4 GB@1866 MHz 9-10-9-27 2T | www.corsair.com |
Nośnik systemowy | Plextor M3 Pro 256 GB | www.plextor-digital.com |
Nośnik dodatkowy | Seagate Barracuda Desktop 4 TB | www.seagate.com |
Schładzacz procesora | Zalman CNPS 11X Extreme | www.zalman.com |
Zasilacz | Corsair AX1200 1200 W | www.corsair.com |
Obudowa | Aerocool Strike-X ST | aerocool.com.pl |
Backup danych | Acronis True Image 2014 | www.acronis.pl |
Wszystkie karty graficzne AMD Radeon do testów gry Project CARS dostarczyła firma:
System operacyjny:
- Windows 8.1 64-bitowy.
Sterowniki:
- AMD Catalyst 14.12 Omega WHQL,
- Nvidia GeForce 347.52 WHQL.
Filmy z przejazdów testowych w Project CARS
Oto zapisy przejazdów z użyciem dwóch czołowych kart graficznych AMD i Nvidii. Pierwszy film pokazuje przejazd przy dobrej pogodzie, a drugi – podczas burzy.
Wyniki kart graficznych – 1920 × 1080 Ultra (z przeciwnikami)
Wyniki kart graficznych – 2560 × 1440 Ultra (z przeciwnikami)
Wyniki procesorów – 1920 × 1080 Ultra (z przeciwnikami)
Twórcy, przynajmniej na razie, nie przesadzają, proponując w zalecanej konfiguracji procesor Core i7. Właściwie tylko najszybsze (i podkręcone!) jednostki zdołają w Project CARS wygenerować 60 kl./s, oczywiście w połączeniu z odpowiednio szybką kartą graficzną.
Procesory sprawdziliśmy także we współpracy z Radeonem R9 290X:
Wyniki są bardzo rozczarowujące: na razie Radeony po prostu nie nadają się do gry w Project CARS w najwyższych ustawieniach szczegółowości obrazu. W tym przypadku nie pomoże nawet najszybszy procesor.
Wyniki procesorów – 1920 × 1080 Ultra (bez przeciwników)
Przeprowadziliśmy dodatkowy pomiar w ustawieniach Ultra, ale tym razem bez przeciwników na trasie.
Wyniki wszystkich konfiguracji rosną o mniej więcej 20–25% w porównaniu z testem w tych samych ustawieniach, ale z przeciwnikami. Osiągnąć 60 kl./s pozwala już standardowo taktowany Intel Core i5.
Następnie ponownie przeprowadziliśmy te same testy, zmieniwszy GeForce'a GTX 980 w platformie testowej na Radeona R9 290X.
Gdy w komputerze był zamontowany Radeon, brak przeciwników na trasie wyścigu pozwolił zwiększyć wydajność poszczególnych konfiguracji nawet o 40%. Ogólna liczba klatek na sekundę wciąż była jednak prawie o połowę mniejsza od tej, którą te same procesory zapewniają w tandemie z kartą GeForce. Niestety, to po raz kolejny potwierdza, że AMD ma problem z narzutem sterowników na procesor.
Wyniki procesorów – 1920 × 1080 Medium (z przeciwnikami)
Ostatni przetestowany przez nas tryb pozwolił podzespołom nieco odetchnąć, bo zdecydowaliśmy się na średnie ustawienia, za to z włączonymi przeciwnikami.
W tych ustawieniach szczególnie dobrze widać różnice pomiędzy kosztującym niecałe 500 zł Core i3 a Core i5 za prawie 900 zł. Zastąpienie dwurdzeniowego i czterowątkowego Core i3 czterema rdzeniami z prawdziwego zdarzenia (Core i5) pozwoliło osiągnąć średni wynik lepszy o 40%. Okolice 100 kl./s to już naprawdę dużo i gratka dla użytkowników 120- oraz 144-hercowych ekranów.
Jak te same ustawienia (czyli średnie zamiast najwyższych) wpłyną na rozgrywkę, jeśli procesor połączymy z Radeonem?
W końcu można mówić o jakimkolwiek komforcie gry. Radeon R9 290X dopiero w ustawieniach średnich zaczyna oddychać pełną piersią i pozwala w nich osiągnąć (pod warunkiem użycia odpowiednio szybkiego procesora) już 40–50 kl./s.
Podsumowanie
Project CARS zaliczył kolejne opóźnienie, tym razem kilkunastodniowe, i ostatecznie ma się pojawić na wszystkich platformach 2 kwietnia. To mało przyjemna wiadomość dla graczy, ale świetna dla producentów sprzętu, a szczególnie... AMD. Project CARS z podzespołami tej firmy obecnie współpracuje po prostu źle, znacznie gorzej niż ze sprzętem konkurencji.
Radeon R9 290X jest w tej grze dwukrotnie wolniejszy od GeForce'a GTX 970, a najwyższe ustawienie jakości obrazu dla posiadaczy czołowej karty AMD będzie po prostu niegrywalne (24 kl./s). Ponownie ujawnia się problem narzutu sterownika na procesor, który w tym przypadku jest szczególnie widoczny. Na szczęście do udostępnienia gry pozostało jeszcze półtora miesiąca i AMD ma czas, by popracować nad optymalizacjami w sterownikach. Zresztą jest to chyba najlepszy czas na ich nową wersję, bo nie są uaktualniane od około 3 miesięcy, podczas gdy konkurencja działa prężnie i zapewnia nowe oprogramowanie przy okazji każdej głośniejszej nowości. Sami jesteśmy ciekawi, jak rozwinie się sytuacja, bo jeśli osiągi Radeonów przez najbliższe 6 tygodni się nie zmienią, ich użytkownicy w zasadzie będą mogli zapomnieć o zabawie w Project CARS w najwyższych ustawieniach jakości obrazu, a przecież to ma być najładniejsza ścigałka na pecetach od lat.
Nie inaczej wygląda sytuacja z procesorami: Intel ze swoimi Core czwartej generacji w zasadzie już jest gotowy na Project CARS. Poglądowe testy procesorów na razie pokazują, że posiadacze układów tej firmy raczej nie mają się czego obawiać. Tradycyjnie zawodzą natomiast AMD FX. Czołowy model, FX-9590, przetaktowany do prawie 5 GHz zapewnia jedynie jaką taką grywalność. Niestety, nie da się tego naprawić sterownikami. Albo twórca gry, czyli Slightly Mad Studios, weźmie sprawę w swoje ręce i zacznie specjalnie optymalizować kod gry pod kątem procesorów AMD, albo... ich użytkownicy nie zagrają w wysokich lub najwyższych ustawieniach w więcej niż 40 kl./s, a granicę 60 kl./s osiągną dopiero w ustawieniach średnich. Inna sprawa, że do gry w 60 kl./s w najwyższych ustawieniach potrzebny będzie Core i5 lub Core i7 (najlepiej z rodziny Haswell) podkręcony do około 4,5 GHz.
42 dni... czas start!
Do pierwszego testu finalnej wersji Project CARS pozostały 42 dni. W tym czasie rozejrzymy się jeszcze za trasami, na których będziemy przeprowadzać właściwe testy. Kiedy już wszyscy będziemy mieć w rękach pełną wersję gry, przetestujemy o wiele więcej kart graficznych oraz procesorów – i w większej liczbie trybów graficznych.
Prawdopodobnie zrezygnujemy za to całkowicie z testowania Project CARS bez komputerowych przeciwników. Wyniki z takich przejazdów są ciekawe, ale w praktyce... całkowicie bezużyteczne. W grze wyścigowej cała frajda polega właśnie na dochodzeniu kolejnych zawodników, wyprzedzaniu ich, blokowaniu – bierze się z rywalizacji. Twórcy zapowiedzieli, że w finalnej wersji będzie się można ścigać z 45 komputerowymi przeciwnikami lub 32 żywymi w trybie wieloosobowym. Zabawy będzie zatem co niemiara, ale potrzebny będzie mocny sprzęt.
Producenci, przede wszystkim kart graficznych, mają niecałe półtora miesiąca na optymalizację sterowników... No to czas start!
Sprzęt do testów dostarczył sklep X-Kom.pl