Evolve
Evolve to gra, w której wcielamy się w jedną z postaci na pięcioosobowej arenie: do wyboru mamy jednego z czterech łowców (są to: szturmowiec, medyk, traper oraz jednostka wsparcia) lub potwora (który też ma trzy różne klasy). Tak zaczyna się rozgrywka w asymetrycznym trybie wieloosobowym, w którym czterech ludzi walczy z jedną dużą bestią. Początkowo walka jest nierówna i łowcy mogą szybko pozbyć się bestii, więc gracz kierujący jej poczynaniami na początku jest raczej zmuszony do ucieczki, lecz jeśli wyewoluuje ona do większej i silniejszej postaci, nagle myśliwi stają się zwierzyną. Z tą ciekawą grą zetknęliśmy się już w listopadzie, ale dopiero teraz faktycznie trafiła ona do graczy w pełnej wersji.
Gra Evolve (wszystko na jej temat) jest oparta na silniku graficznym Cryteka o nazwie CryEngine. To już jego czwarta generacja. Niemcy zrezygnowali w niej z dotychczasowej numeracji i po prostu aktualizują kod na bieżąco. Najnowszy CryEngine zastosowano między innymi w Ryse: Son of Rome, wykorzystywać będzie go też oczekiwany z niecierpliwością Star Citizen. Niestety, pomimo użycia najnowszej wersji silnika (tak jak w Ryse: Son of Rome) i zapowiedzi współpracy firm Crytek oraz AMD w grze nie jest dostępne API Mantle. Do marki Evolve podłączyła się za to Nvidia, bo nowość znalazła się w programie o nazwie The Way It's Meant To Be Played.
Najsłabsza konfiguracja wymagana, zdaniem producenta gry, do jej uruchomienia:
- procesor – dwurdzeniowy: Intel Core 2 Duo E6600 2,4 GHz lub Athlon 64 X2 6400 3,2 GHz;
- pamięć operacyjna – 4 GB;
- karta graficzna – kompatybilna z DirectX 11 z 1 GB pamięci: Nvidia GeForce GTX 560, AMD Radeon HD 5770;
- system operacyjny – 64-bitowy Windows (7, 8 lub 8.1).
Najsłabsza konfiguracja to dwurdzeniowy procesor z okolic 2006 roku, a więc 8-letni sprzęt pokroju Core 2 Duo 2,4 GHz czy Athlona 64 X2 3,2 GHz. Mało który komputer nie spełnia dziś tych wymagań ;) Proponowane karty graficzne też nie powinny być większym zaskoczeniem: GeForce GTX 560 lub Radeon HD 5770 to już leciwe konstrukcje, które na tle dzisiejszych wypadają bardzo słabo. Twórcy wyraźnie dopasowali wymagania tak, aby jak najwięcej osób mogło zagrać w Evolve, a więc nie taki CryEngine straszny, jak go malują. Osobną kwestią jest to, że Evolve nie dorównuje oprawą graficzną Ryse: Son of Rome albo trzeciej części serii Crysis.
Zalecana konfiguracja:
- procesor – czterordzeniowy: Intel Core i7-920 2,66 GHz lub AMD A8-3870K 3,0 GHz;
- pamięć operacyjna – 6 GB;
- karta graficzna – kompatybilna z DirectX 11 z 2 GB pamięci: Nvidia GeForce GTX 670 lub AMD Radeon R9 280;
- system operacyjny – 64-bitowy Windows (7, 8 lub 8.1).
To nie pierwszy raz, gdy twórcy gry, podając zalecaną konfigurację, pokazują, że nie mają większego pojęcia o wydajności podzespołów. Zestawienie procesora Core i7-920 (pierwszej generacji Intel Core) i A8-3870K (Llano) wygląda co najmniej dziwnie. Dopiero propozycje w dziedzinie kart graficznych wyglądają sensownie: to GeForce GTX 670 lub Radeon R9 280 (HD 7950), czyli konstrukcje mniej więcej 2-letnie.
Ustawienia w grze i metodyka testów
W Evolve ogólna liczba klatek na sekundę jest stosunkowo wysoka (w porównaniu z innymi grami z ostatnich kilku miesięcy), więc wydajność postanowiliśmy zmierzyć tylko w najwyższych ustawieniach jakości obrazu, Very High.
Sprzęt przetestowaliśmy w trybie Hunt (polowanie) na mapie Fusion Plant, kierując jednym z potworów. Łowcy muszą unicestwić potwora, zanim ten zdąży zniszczyć przekaźnik energii lub zdoła pozbyć się łowców. Gdy kierujemy potworem, zostaje włączony widok zza pleców, przez co pole widzenia gracza nieco się zwiększa i gra jakby automatycznie staje się bardziej wymagająca dla sprzętu.
Kierujący jednym z łowców jest skazany na widok z oczu postaci i może liczyć na jakieś 10% klatek na sekundę więcej.
Platforma testowa
Wszystkie testy wydajności kart graficznych i procesorów zostały wykonane przy użyciu techniki FCAT.
Platforma do pomiarów wydajności kart graficznych składała się z następujących podzespołów:
Sprzęt | Dostawca | |
---|---|---|
Procesor | Core i7-4790K @ 4,5 GHz | |
Płyta główna | MSI Z87-GD65 Gaming | pl.msi.com |
Monitor | Asus ROG Swift PG278Q (2560 × 1440, 144 Hz, G-Sync) | www.nvidia.pl |
Monitor 4K | Asus PB287Q (3840 × 2160, 60 Hz) | pl.asus.com |
Sprzęt do porównania | karty graficzne | |
Miernik natężenia dźwięku | Sonopan SON-50 | www.sonopan.com.pl |
Pamięć | Corsair Vengeance DDR3-1866 2 × 4 GB@1866 MHz 9-10-9-27 2T | www.corsair.com |
Nośnik systemowy | Plextor M3 Pro 256 GB | www.plextor-digital.com |
Nośnik dodatkowy | Seagate Barracuda Desktop 4 TB | www.seagate.com |
Schładzacz procesora | Zalman CNPS 11X Extreme | www.zalman.com |
Zasilacz | Corsair AX1200 1200 W | www.corsair.com |
Obudowa | Aerocool Strike-X ST | aerocool.com.pl |
Backup danych | Acronis True Image 2014 | www.acronis.pl |
Wszystkie karty graficzne AMD Radeon do testów gry Evolve dostarczyła firma:
System operacyjny:
- Windows 8.1 64-bitowy.
Sterowniki:
- AMD Catalyst 14.12 Omega WHQL,
- Nvidia GeForce 347.52 WHQL.
Jakość obrazu a wydajność
W Evolve przetestowaliśmy również wpływ różnych poziomów ustawień na wydajność. Użyliśmy karty graficznej AMD: Radeona R7 260X.
W grze wbudowane są cztery predefiniowane ustawienia jakości obrazu (od Low poprzez Medium i High aż do Very High), a wydajność jest w nich następująca:
Zmiana ustawień z najwyższych na najniższe daje mniej więcej 50-procentowy wzrost wydajności.
Poniżej przedstawiamy także porównanie jakości obrazu w poszczególnych trybach w dwóch miejscach w grze.
Wyniki kart graficznych – 1920 × 1080 Very High
Wyniki kart graficznych – 2560 × 1440 Very High
Wyniki procesorów – 1920 × 1080 Very High
Nie przeprowadziliśmy typowych testów procesorów ze względu na zbyt słabą powtarzalność wyników. Rozrzut w sytuacjach, w których możliwości procesora miały wpływ na wydajność, był duży: wynosił 8–10 kl./s w skali 60–70. Postanowiliśmy więc tylko orientacyjnie sprawdzić w działaniu kilka najpopularniejszych jednostek. W tym celu przeprowadziliśmy po pięć testów każdej z konfiguracji i wyciągnęliśmy średnią ze wszystkich rezultatów.
Osiągi kart GeForce i Radeon są porównywalne dopóty, dopóki w komputerze nie znajdzie się jeden ze słabszych procesorów. Po zamontowaniu dwurdzeniowej jednostki (i tak mocniejszej od tych, które producent umieścił w najsłabszej przykładowej konfiguracji) Radeon zaczyna sporo tracić do GeForce'a. Pentium G3258 taktowany z częstotliwością 3,2 GHz w połączeniu z kartą Nvidii generuje o 25% klatek więcej niż w tandemie z kartą AMD. Ponownie jest to, oczywiście, rezultat dużego „narzutu” sterowników AMD Catalyst na procesor.
Podsumowanie
Jaka karta graficzna do Evolve?
Evolve przynosi dynamiczną rozgrywkę, w której dopiero około 40 kl./s zapewni w miarę komfortową zabawę. W najwyższych ustawieniach jakości obrazu i rozdzielczości Full HD zagrają posiadacze takich kart graficznych, jak GeForce GTX 760 i Radeon R9 270 (HD 7870). By osiągnąć w pełni komfortową płynność, na poziomie 60 kl./s, trzeba mieć w komputerze nieco droższą konstrukcję, na przykład GeForce'a GTX 780 lub Radeona R9 280X (HD 7970 GHz). Tańsze układy AMD radzą sobie w Evolve tak samo dobrze jak droższe produkty Nvidii. Najwydajniejsze konstrukcje na rynku (Radeon R9 290X oraz GeForce GTX 980) pozwalają bawić się w ponad 80 kl./s.
Dotąd cały czas mówiliśmy o najwyższych ustawieniach jakości obrazu. Po zmniejszeniu szczegółowości grafiki osiągi poszczególnych kart mogą wzrosnąć nawet o 50%, co pokazaliśmy na stronie 3.
Jednak pozostanie przy najwyższych ustawieniach (Very High) i zwiększenie rozdzielczości do WQHD wymaga już znacznie wydajniejszej karty. W podanych ustawieniach 40 kl./s zdołają wygenerować tylko takie konstrukcje, jak GeForce GTX 780 w wersji GHz (rdzeń w fabrycznej konfiguracji podkręcony do ponad 1000 MHz) i szybsze. Nawet najpotężniejsze współczesne karty nie pozwolą zagrać w rozdzielczości 2560 × 1440 i 60 kl./s. Najbliżej jest Radeon R9 290X, który bryluje na wykresie z wynikiem około 56–57 kl./s.
Jaki procesor do Evolve?
Posiadacze kart Nvidii, by osiągnąć płynność animacji, mogą je łączyć w zasadzie z dowolnym procesorem spośród obecnie dostępnych. Nawet standardowo taktowany dwurdzeniowy Pentium zapewni w Evolve około 60 kl./s. Ta gra wyraźnie więcej wymaga od karty graficznej niż od procesora.
Sytuacja nieco się zmienia, jeśli procesor współpracuje z kartą AMD Radeon. W przypadku szybkich jednostek (Core i7, Core i5, Core i3) wyniki są cały czas na poziomie osiągów konfiguracji z GeForce'em, ale słabsze jednostki (takie jak dwurdzeniowy Pentium) dotyka problem ze sterownikami Catalyst, a dokładniej: większy „narzut” sterownika na procesor. Skutkuje to tym, że Pentium, który w parze z GeForce'em osiąga 60 kl./s, w tandemie z Radeonem wygeneruje tylko 45 kl./s ze spadkami do 30 kl./s.
Ogółem jednak w Evolve mogą zagrać posiadacze nawet stosunkowo słabych konfiguracji sprzętowych.
Sprzęt do testów dostarczyła firma: