Karty graficzne
Artykuł
Radosław Stanisławski, Łukasz Marek, Sobota, 28 lutego 2015, 13:51

Mantle, czyli nowy interfejs programowania, stworzony przez AMD we współpracy z DICE, zaprezentowano (za zamkniętymi drzwiami) we wrześniu 2013 roku. Po raz pierwszy został wykorzystany w lutym 2014 roku w czwartym Battlefieldzie dzięki łatce, która udostępniła go kartom graficznym AMD Radeon. Jak wygląda sytuacja Mantle po roku od pierwszego użycia?

Rok z Mantle – podsumowanie

Mantle to niskopoziomowe API, które, na wzór tego zastosowanego w konsolach, zapewnia lepszy dostęp do sprzętu. Twórcy gier korzystający z Mantle mają większą kontrolę nad tym, co robi dany podzespół, dzięki czemu mogą osiągnąć wyższą wydajność przy tej samej złożoności sceny. AMD stworzyło Mantle we współpracy z DICE, a największą zasługę ma w tym Johan Andersson, dyrektor techniczny, który stoi za silnikiem FrostBite.

Działanie Mantle w wersji beta po raz pierwszy można było sprawdzić 1 lutego 2014 roku, a więc nieco ponad rok temu. Aż do 17 marca, czyli przynajmniej do czasu, gdy pojawi się Battlefield Hardline, sytuacja przedstawiona w artykule się nie zmieni, więc spokojnie możemy podsumować, jak minął rok z Mantle.

Uwaga!
Testy przeprowadziliśmy z użyciem stosunkowo szybkiego procesora, Core i5-4690K, oraz jednostki ze średniego segmentu, Core i3-4160. Ze względu na drobne problemy techniczne z platformą AMD z procesorem FX-6350 musieliśmy odłożyć publikację jej osiągów. Pojawią się one w stosownych miejscach w ciągu kilku najbliższych dni.

Mantle w Battlefield 4

Battlefield 4 udostępniono graczom 29 października 2013 roku, czyli już po ukazaniu się pierwszych informacji o API Mantle. Gra stworzona przez studio EA/DICE była wyczekiwana przez wielu, ale początkowo nie otrzymała obsługi Mantle. Ta została zapowiedziana w łatce do gry, która miała się ukazać w grudniu, czyli po mniej więcej dwóch miesiącach, ale najwyraźniej firmy EA i AMD nie zdołały się zmieścić w ustalonym terminie. Ostatecznie aktualizacja pojawiła się dopiero ostatniego dnia stycznia, ale faktycznie gracze mogli uruchomić Mantle w Battlefieldzie 4 dopiero w pierwszych dniach lutego, bo to właśnie wtedy udostępniono sterowniki Catalyst 14.1 beta V1.5, które pozwoliły wybrać w opcjach gry API: DirectX 11 lub Mantle.

Opublikowanie łatki z obsługą Mantle 3 miesiące po samej grze nie było na szczęście zbyt dużą wpadką. W Battlefielda gra się głównie w trybie wieloosobowym, w którym potyczek nie brakuje przez wiele miesięcy. Na początku 2014 roku w wieloosobową wersję Battlefielda 4 grało dziennie 60–70 tys. osób. Jak ta statystyka wygląda dzisiaj? Według ostatnich danych w najnowszą część serii gra już o połowę mniej osób, czyli około 35 tys. dziennie. (EA nie dzieli się dokładnymi statystykami swoich gier, nie można też monitorować ich na bieżąco). Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że to dużo, jednak Battlefield jest stosunkowo mało popularny. O liczbie sprzedanych licencji zdecydowały raczej miliony wydane na reklamę, a nie usprawnienia istotne z punktu widzenia gracza. Wystarczy spojrzeć, jak blado wypada dziś Czwórka na tle o rok starszego Counter-Strike'a. W Counter Strike: Global Offensive codziennie gra ponad 400 tys. osób.

Mantle w Thiefie

Najnowszy Thief trafił do sprzedaży 25 lutego 2014 roku. Mimo że od oficjalnej prezentacji Mantle minęło około 5 miesięcy, a od udostępnienia graczom wersji Beta w Battlefieldzie 4 – miesiąc, w pierwszej wersji Thiefa nowe API nie było dostępne. Obiecana przez AMD i Square Enix łatka do gry miała się pojawić w pierwszym tygodniu marca. Tak jak się spodziewano po opóźnieniu łatki do Battlefielda, nic z tych zapowiedzi nie wyszło. Stosowna aktualizacja pojawiła się dopiero w trzecim tygodniu marca i o ile opóźnienie Mantle w Battlefieldzie łatwo było przeboleć (bo gra wieloosobowa żyje dłużej), o tyle w przypadku Thiefa, który zapewnia tylko tryb jednoosobowy, był to już poważny problem. Gry dla pojedynczego gracza faktycznym zainteresowaniem cieszą się po prostu maksymalnie przez kilka pierwszych dni, więc aktualizacja po kilku tygodniach jest już w praktyce prawie bezużyteczna. Dowód? Statystyki.

Na stronie steamcharts.com można dokładnie obejrzeć statystyki pokazujące liczbę graczy dzień po dniu. Dane dla Thiefa pozwalają stwierdzić, że łatka z Mantle ukazała się w momencie, kiedy zainteresowanie produktem było już bardzo małe.

Pierwszego dnia w Thiefa grało na Steamie blisko 20 tys. osób, ale już kilkanaście dni później było to ledwie 4–5 tys. graczy. Od ostatnich dni marca do dzisiaj popularność Thiefa utrzymuje się na poziomie tysiąca osób dziennie.

Mantle w Plants vs. Zombies: Garden Warfare

Trzecią grą, w której firmy EA i DICE wspólnie wprowadziły obsługę Mantle, jest kierowana do typowo niedzielnych graczy Plants vs. Zombies: Garden Warfare. W wersji 2D stała się hitem wśród gier komórkowo-tabletowych, na tyle dużym, że postanowiono przenieść rozgrywkę w 3D, w zgodzie z podstawowymi założeniami serii. Grę udostępniono 24 czerwca 2014 roku i Mantle udało się do tego czasu zaimplementować. (Jest oparta na silniku Frostbite 3, użytym między innymi w Battlefieldzie 4).

Popularności Plants vs. Zombies: Garden Warfare na pecetach nie ma, niestety, jak zmierzyć, więc nie wiadomo, ile osób może skorzystać z Mantle.

Mantle w Sniper Elite III: Afrika

Najnowsza, trzecia część Sniper Elite, o podtytule Afrika, pojawiła się praktycznie równo z Plants vs. Zombies, bo 27 czerwca 2014 roku. Nie wprowadzono w niej jednak obsługi Mantle już od samego początku, co komentowano podobnie jak w przypadku Thiefa. Powtórzmy: gra, w której nie ma trybu dla wielu graczy, żyje bardzo krótko, a tej nie pomogło dodatkowo to, że opóźnienie związane z wprowadzeniem Mantle wyniosło... 3 miesiące. Nie będzie chyba dla nikogo niespodzianką, jeśli napiszemy, że w tym okresie zainteresowanie grą spadło praktycznie do zera: kiedy udostępniono w niej obsługę nowego API, grało w nią co najwyżej 1000–1500 osób dziennie.

Produkcja już na początku nie była choćby przeciętnie popularna, a dodatkowe oczekiwanie na łatkę z Mantle znudziło już wszystkich, łącznie z... testerami. Nie przetestowaliśmy gry ani w pierwotnej wersji, ani już po wydaniu łatki właśnie z tego powodu. Postanowiliśmy poczekać do podsumowania rocznego, które właśnie czytacie.

Mantle w Civilization: Beyond Earth

Po mało liczących się produkcjach w postaci Thiefa, Plants vs. Zombies czy Sniper Elite III: Afrika przyszła wreszcie pora na coś porównywalnego z Battlefieldem. Seria gier Civilization ma wierną rzeszę wielbicieli, którzy zawsze narzekali na wydajność (za sprawą ograniczonych możliwości procesorów). Twórcy gry wraz z AMD tym razem naprawdę się przyłożyli, a Mantle było dostępne od razu. Miłośnicy serii gier Sida Meiera nie zostali zatem potraktowani po macoszemu, lecz dostali produkt, w którym Mantle mogło realnie pomóc.

Popularność najnowszej gry Sida na tle – zdaniem wielu genialnej – części piątej (a więc poprzednika Beyond Earth) jest jednak znikoma. W Piątkę gra średnio 10 razy więcej graczy. Oczywiście, nie bez znaczenia jest to, że była ona obiektem wielu promocji i pojawiło się do niej kilka dodatków. Naszym zdaniem istotny udział ma tutaj to, że ziemskie klimaty, nieraz połączone z historią naszej cywilizacji, po prostu bardziej odpowiadają graczom.

Mantle w Dragon Age: Inkwizycja

Ostatnią dotąd wydaną grą z obsługą Mantle jest Dragon Age: Inkwizycja. Dzieło studia BioWare nie było co prawda bohaterem osobnego artykułu, jednak cyklicznie sprawdzaliśmy w nim wydajność najnowszych kart graficznych. Tak było chociażby w przypadku testów GeForce'a GTX 960. Nic jednak straconego! Dziś będzie okazja ocenić, jak Mantle działa w kolejnej grze opartej na silniku Frostbite 3.

A co z popularnością Inkwizycji? Trudno powiedzieć, bo jak każda gra dostępna na Originie, tak i Dragon Age ma ukryte statystyki popularności. Możemy się jedynie domyślać tego, jak ważna jest to produkcja, chociażby na podstawie kilku nagród, które otrzymała. Jeśli na przykład za wskaźnik popularności przyjąć liczbę komentarzy w witrynie Gry-Online.pl, to się okazuje, że Dragon Age: Inkwizycja jest dwa razy popularniejsza od czwartego Far Crya i równie popularna jak Battlefield 4. Pamiętajmy też, że należy do gatunku cRPG, jest więc pierwszym erpegiem z obsługą Mantle.

Ocena artykułu:
Ocen: 15
Zaloguj się, by móc oceniać
focus (2015.02.28, 13:54)

0%
Testy przeprowadziliśmy z użyciem stosunkowo szybkiego procesora, Core i5-4690K, oraz jednostki ze średniego segmentu, Core i3-4160. Ze względu na drobne problemy techniczne z platformą AMD z procesorem FX-6350 musieliśmy odłożyć publikację jej osiągów. Pojawią się one w stosownych miejscach w ciągu kilku najbliższych dni.
victor34 (2015.02.28, 13:58)
Ocena: 5

0%
A co z DX12?
raf3d (2015.02.28, 14:00)
Ocena: 16

0%
Gdy tylko wyjdzie DirectX 12 to Mantle straci kompletnie na znaczeniu. Już teraz nie jest argumentem jak widać. Decyzja AMD by skupić się na Mantle zamiast na optymalizacji sterowników pod Directx była błędem moim zdaniem
3dmark (2015.02.28, 14:03)
Ocena: 10

0%
Czy przypadkiem Murdered: Soul Suspect nie miał mieć mantla?
raf3d (2015.02.28, 14:05)
Ocena: 9

0%
victor34 @ 2015.02.28 13:58  Post: 840958
A co z DX12?

DX12 ma być jeszcze lepszy niż Mantle i ma być dostępny na wszystkie karty
spzetor (2015.02.28, 14:10)
Ocena: 28

0%
Widze pclab ładnie podniósł poprzeczkę. Extra test z pomiarem wydajności w Mantle bez używania benchmarków. Liczyłem na takowy po waszych obietnicach :> Czekam na podobny z Directx 12 :>
Edytowane przez autora (2015.02.28, 14:11)
FarCry3 (2015.02.28, 14:13)
Ocena: 0

0%
Planujecie podobny test ze słabszymi konfiguracjami? Chętnie zobaczyłbym GTX960 i 280 (ew. 285) z Core i3. Kiedy uzupełnicie ten test o FX 6350?
Edytowane przez autora (2015.02.28, 14:14)
Stona (2015.02.28, 14:14)
Ocena: -1

0%
Pytanie:
'około 35 tys. dziennie' w szczycie, czy jest to wg. Was łączna ilość graczy na serwerze w przeciągu 24h?
edek20 (2015.02.28, 14:15)
Ocena: 5

0%
3dmark @ 2015.02.28 14:03  Post: 840962
Czy przypadkiem Murdered: Soul Suspect nie miał mieć mantla?

Miał mieć. Ale dlaczego zrezygnowano?
WildFire2 (2015.02.28, 14:17)
Ocena: 7

0%
victor34 @ 2015.02.28 13:58  Post: 840958
A co z DX12?

Na gry dx12 trzeba będzie niestety poczekać do przyszłego roku jeśli nie dłużej
Zaloguj się, by móc komentować
Artykuły spokrewnione
Aktualności spokrewnione
Facebook
Ostatnio komentowane