GeForce GTX 960 – test
Architektura Maxwell (wykorzystana również w testowanym dziś modelu GeForce GTX 960), czyli obecnie najwydajniejsza energetycznie architektura na rynku, pozwala tworzyć karty graficzne, które przy niskim poborze energii, a tym samym niskiej temperaturze działania i niewielkiej głośności systemu chłodzenia, potrafią zdeklasować konkurencję wydajnością w grach. Wprowadzone we wrześniu konstrukcje o oznaczeniach GeForce GTX 980 oraz GTX 970 sprawiły niemałą niespodziankę. Produkty pokazane w ostatnich 10 dniach trzeciego kwartału okazały się łączyć w sobie wszystkie pożądane przez graczy cechy. Największym problemem w ich przypadku mogła być jednak cena: za GTX-a 980 trzeba zapłacić 2200–2300 zł i nawet dużo przystępniejszy GTX 970 nie jest tani, bo kosztuje ponad 1400 zł. Mimo doskonałych parametrów liczba chętnych na tak drogie karty jest mocno ograniczona, więc Nvidia musiała zaproponować także coś tańszego.
Wprowadzony w zeszłym roku GeForce GTX 750 Ti, również zbudowany w architekturze Maxwell, jest za słaby do poważniejszego grania, a więc w ofercie „zielonych” powstała ogromna dziura: w przedziale 700–1200 zł można wybierać wyłącznie wśród starych i wysłużonych konstrukcji, a są nimi ponad 1,5-roczny GeForce GTX 760 oraz o mniej więcej miesiąc starszy GeForce GTX 770. Obie karty swoje przeżyły, znalazły się w sporej liczbie komputerów, ale teraz po prostu muszą ustąpić miejsca produktom nowszym i – według Nvidii – lepszym. Odejście GTX-a 770 zostało zapowiedziane przez firmę wraz z pojawieniem się nowych GTX-ów serii 900, ale siedemsetsześćdziesiątka wciąż nie doczekała się następcy.
Nadszedł on właśnie dzisiaj. Nowy produkt ze średniowysokiego segmentu to GeForce GTX 960. Nowa konstrukcja ma w pełni nowy rdzeń o oznaczeniu GM206, zbudowany w architekturze Maxwell.
Nvidia Maxwell – architektura efektywna energetycznie
Skąd się wzięła seria GTX 900 (przypomnijmy, że pominięto GTX-a 800), co to jest architektura Maxwell, co w niej takiego specjalnego i jakie techniki obsługuje? Odpowiedzi na te pytania można znaleźć w artykule o najszybszym Maxwellu, czyli modelu GeForce GTX 980. Przedstawiliśmy tam takie rozwiązania, jak: G-Sync, DSR (Dynamic Super Resolution), VXGI (Voxel Global Illumination), wygładzanie krawędzi MFAA.
Rdzeń GM206, który został wykorzystany w modelu GeForce GTX 960, został zaprojektowany od podstaw. W środku tego układu znajduje się osiem bloków SMM po 128 rdzeni CUDA, co w sumie daje 1024 rdzenie CUDA, 64 jednostki teksturujące i 32 ROP-y. Dociekliwi w tej chwili na pewno będą próbowali porównać nowy model z GTX-ami 970 i 980. Do tego celu najlepiej nadaje się ten drugi, większy układ. Krótka analiza nie pozostawia wątpliwości... GM206 to idealnie połowa układu GM204-400 z dziewięćsetosiemdziesiątki. Duży Maxwell ma po prostu dwukrotnie więcej jednostek wykonawczych.
To jednak nie wszystko, co się zmieniło. GeForce GTX 960, przeznaczony dla mniej zamożnych graczy, ma również o połowę mniej pamięci (2 GB zamiast 4 GB) oraz o połowę węższą szynę danych. GM206 komunikuje się z kośćmi GDDR5 za pomocą 128-bitowego interfejsu, co pomimo poprawionego zarządzania pamięcią w Maxwellach wydaje nam się nieco zbyt odważnym posunięciem. W praktyce Nvidia stworzyła sprzęt na miarę – ale na miarę rozdzielczości Full HD.
Podstawowe dane techniczne nowości w porównaniu ze starszymi modelami znajdują się poniżej:
GTX 960 | GTX 770 | GTX 760 | |
---|---|---|---|
Architektura | Maxwell | Kepler | Kepler |
Jednostki cieniujące | 1024 | 1536 | 1152 |
ROP | 32 | 32 | 32 |
Jednostki teksturujące | 64 | 128 | 96 |
Zegar rdzenia | 1126 MHz 1178 MHz (Boost) | 1046 MHz 1097 MHz (Boost) | 980 MHz 1033 MHz (Boost) |
Moc obliczeniowa | ~2418 gigaflopów | ~3369 gigaflopów | ~2367 gigaflopów |
Szybkość wypełniania pikselami | ~37,8 Gp/s | ~35,1 Gp/s | ~32,9 Gp/s |
Szybkość wypełniania teksturami | ~75,5 Gt/s | ~173,7 Gt/s | ~98,7 Gt/s |
Zegar pamięci | 1753 MHz | 1750 MHz | 1502 MHz |
Szyna pamięci | 128 b | 256 b | 256 b |
Rodzaj pamięci | 2048 MB GDDR5 | 2048 MB GDDR5 | 2048 MB GDDR5 |
Przepustowość pamięci | 109,6 GB/s | 219,0 GB/s | 187,75 GB/s |
Obsługiwane API | DirectX 12 | DirectX 11.1 | DirectX 11.1 |
Złącze graficzne | PCI-E 3.0 | PCI-E 3.0 | PCI-E 3.0 |
GTX 960 | R9 285 | R9 280 | |
---|---|---|---|
Architektura | Maxwell | GCN | GCN |
Jednostki cieniujące | 1024 | 1792 | 1792 |
ROP | 32 | 32 | 32 |
Jednostki teksturujące | 64 | 112 | 112 |
Zegar rdzenia | 1126 MHz 1178 MHz (Boost) | 918 MHz | 933 MHz |
Moc obliczeniowa | ~2418 gigaflopów | ~3449 gigaflopów | ~3506 gigaflopów |
Szybkość wypełniania pikselami | ~37,8 Gp/s | ~30,8 Gp/s | ~31,3 Gp/s |
Szybkość wypełniania teksturami | ~75,5 Gt/s | ~107,8 Gt/s | ~109,6 Gt/s |
Zegar pamięci | 1753 MHz | 1400 MHz | 1250 MHz |
Szyna pamięci | 128 b | 256 b | 384 b |
Rodzaj pamięci | 2048 MB GDDR5 | 2048 MB GDDR5 | 3072 MB GDDR5 |
Przepustowość pamięci | 109,60 GB/s | 175,00 GB/s | 234,37 GB/s |
Obsługiwane API | DirectX 12 | DirectX 11.1 | DirectX 11.1 |
Złącze graficzne | PCI-E 3.0 | PCI-E 3.0 | PCI-E 3.0 |
Rywale karty GeForce GTX 960
GeForce GTX 960 będzie rywalizował z trzema różnymi konstrukcjami, a jedną z bitw stoczy ze starszym bratem, GTX-em 760. Ceny tego modelu zaczynają się od około 800–850 zł, jest on wciąż łatwo dostępny w sklepach i wciąż chętnie wybierany przez graczy. Po stronie AMD mamy dwie konkurencyjne karty: Radeona R9 280 (tak naprawdę HD 7950), starszego, za to z 3 GB pamięci oraz 384-bitową szyną danych, w cenie 850–900 zł, oraz Radeona R9 285. Ten drugi jest oparty na nowym rdzeniu o nazwie Tonga, lecz nieco mu zmniejszono pamięć i... zwiększono cenę. R9 285 ma 2 GB pamięci na 256-bitowej szynie i kosztuje nie mniej niż 900 zł.
Asus GeForce GTX 960 Strix
Pierwszą kartą w naszym zestawieniu jest model Asusa z serii Strix. Laminat jest krótki, ale konstrukcja została sztucznie przedłużona przez dwuwentylatorowy układ chłodzenia z czterema grubymi rurkami cieplnymi, który znacznie wystaje z tyłu.
Oto podstawowe dane techniczne tego modelu:
Asus GeForce GTX 960 Strix | |
---|---|
Taktowanie bazowe rdzenia | 1253 MHz |
Realne taktowanie rdzenia w grach | 1405 MHz |
Taktowanie pamięci | 1800 MHz |
Pamięć – ilość/rodzaj | 2 GB / GDDR5 |
Spoczynek (pulpit): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 42°C 0 obr./min (model półpasywny) |
Obciążenie (Watch Dogs): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 59°C 1582 obr./min |
Podkręcenie – taktowanie bazowe rdzenia | 1403 MHz |
Podkręcenie – realne taktowanie rdzenia w grach | 1554 MHz |
Podkręcenie – taktowanie pamięci | 2050 MHz |
Układ chłodzenia z góry przypomina, zgodnie z zamierzeniem producenta, głowę sowy.
Po drugiej stronie karty znalazła się płytka usztywniająca, co rzadko się zdarza w konstrukcjach średniej klasy.
Zestaw złączy został skopiowany z wersji referencyjnej GTX-a 980, a więc są trzy wyjścia DisplayPort oraz po jednym DVI-DL i HDMI.
Gigabyte GeForce GTX 960 WindForce
Gigabyte GeForce GTX 960 WindForce to jedna z dwóch konstrukcji tej firmy opartych na układzie GTX 960. Druga to G1 Gaming. Ta pierwsza otrzymała układ chłodzenia WindForce z GTX-a 970 w mniej rozbudowanej wersji i jest nieco wolniej taktowana. Gigabyte nie powtórzył wpadki z serii GTX 970 i 980, kiedy to wentylatory na kartach kręciły się dużo szybciej, niż powinny. W dziewięćsetsześćdziesiątkach tej firmy wszystko jest skrojone na miarę.
UWAGA! Pierwotnie rozesłane do redakcji i sklepów GTX-y 960 Gigabyte'a miały „wadliwy” BIOS, który dopiero potem został przez producenta podmieniony. Efekt? Obecnie dostępne w sklepach karty Gigabyte GeForce GTX 960 (zarówno w wersji WindForce, jak i G1 Gaming) mają inny BIOS, który zapewnia gorszą wydajność!
Niestety, jest to duży problem, bo GTX-y 960 nie są przeznaczone dla największych zapaleńców, którzy są gotowi na własną rękę zmienić BIOS. Gigabyte na swojej stronie udostępnił pakiet plików, które służą do aktualizacji BIOS-u w GTX-ach 960 z jego logo. W przypadku testowanego WindForce'a trzeba pobrać tę paczkę i postępować zgodnie z instrukcjami w pliku PDF.
Gigabyte GeForce GTX 960 WindForce (nowy BIOS) | Gigabyte GeForce GTX 960 WindForce (stary BIOS) | |
---|---|---|
Taktowanie bazowe rdzenia | 1216 MHz | 1216 MHz |
Realne taktowanie rdzenia w grach | 1468 MHz | 1380 MHz |
Taktowanie pamięci | 1753 MHz | 1753 MHz |
Pamięć – ilość/rodzaj | 2 GB / GDDR5 | 2 GB / GDDR5 |
Spoczynek (pulpit): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 34°C 0 obr./min (model półpasywny) | 34°C 0 obr./min (model półpasywny) |
Obciążenie (Far Cry 3): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 64°C 948 obr./min | 62°C 885 obr./min |
Podkręcenie – taktowanie bazowe rdzenia | 1391 MHz | 1391 MHz |
Podkręcenie – realne taktowanie rdzenia w grach | 1554 MHz | 1554 MHz |
Podkręcenie – taktowanie pamięci | 2003 MHz | 2003 MHz |
W związku z zawartością powyższej tabeli przetestowaliśmy GTX-a 960 w dwóch ustawieniach: ze starszą wersją oprogramowania BIOS (dotyczy kart obecnie dostępnych w sklepach) oraz z nowszą, która dopiero ma trafić do kart dostępnych na rynku. Z tego powodu wszystkim nabywcom GTX-ów 960 Gigabyte'a zalecamy sprawdzenie wersji BIOS-u! Na pierwszy rzut oka obie nie różnią się niczym (taktowania jest identyczne), ale jak się okazuje, nowy BIOS powoduje, że realne taktowanie rdzenia w grach rośnie do 1468 MHz, podczas gdy starsza wersja pozwala liczyć na mniej więcej 1380 MHz.
Testy wydajności
- Wydajność – Arma III, Assassin's Creed: Unity
- Wydajność – Battlefield 4, Call of Duty: Advanced Warfare
- Wydajność – Crysis 3
- Wydajność – Counter-Strike: Global Offensive, Dragon Age: Inquisition
- Wydajność – Far Cry 4, Lords of the Fallen
- Wydajność – Max Payne 3, Middle-earth: Shadow of Mordor
- Wydajność – Tomb Raider, Total War: Rome II
- Wydajność – Watch Dogs, The Witcher 2: Assassins of Kings
- Wydajność – Max Payne 3, Middle-earth: Shadow of Mordor
- Wydajność – 3DMark
- Wydajność – Unigine Heaven 4.0, Unigine Valley 1.0
- Cały artykuł
Podkręcanie
Gigabyte zarówno z jednym, jak i z drugim BIOS-em podkręca się stabilnie do tych samych wartości. Taktowanie bazowe można przyspieszyć względem konfiguracji fabrycznej aż o 14%, ale przekłada się to tylko na o 6% szybsze realne taktowanie w grach.
Gigabyte GeForce GTX 960 WindForce | |
---|---|
Podkręcenie – taktowanie bazowe rdzenia | 1391 MHz (+14%) |
Podkręcenie – realne taktowanie rdzenia w grach | 1554 MHz (+6%) |
Podkręcenie – taktowanie pamięci | 2003 MHz (+14%) |
Wyniki po podkręceniu
Galeria
Gigabyte nie zdecydował się zastosować płytki usztywniającej, której użył w modelu G1 Gaming.
Producent zachował zestaw wyjść zaproponowany przez Nvidię (trzy DisplayPort oraz po jednym HDMI i DVI), a od siebie dodał drugie DVI.
Głośność (ciśnienie akustyczne)
Test głośności wykonujemy w wygłuszonym pomieszczeniu pod poziomem gruntu. W takich warunkach w środku nocy mierzyliśmy ok. 18,7 dBa. Ostrożny oddech testującego zwiększa głośność tła do niespełna 20,0 dBa. Identyczny poziom osiąga ona w dzień, gdyż mimo usytuowania pomieszczenia i wygłuszenia go część miejskiego gwaru dociera do sprzętu pomiarowego. My testujemy w środku nocy, co zapewnia najmniejszy możliwy wpływ zewnętrznych czynników.
Gigabyte GeForce GTX 960 G1 Gaming
Gigabyte GeForce GTX 960 G1 Gaming to czołowy GTX 960 w ofercie Gigabyte'a. Producent przeniósł konwencję nazewniczą płyt głównych do kart graficznych, a nowa seria stała się jego oczkiem w głowie. Na energooszczędnym układzie, jakim jest GTX 960, zastosował bardzo rozbudowany układ chłodzenia, który z powodzeniem mógłby posłużyć do okiełznania temperatury dużo większych GPU. W efekcie karta jest bardzo długa.
UWAGA! Pierwotnie rozesłane do redakcji i sklepów GTX-y 960 Gigabyte'a miały „wadliwy” BIOS, który dopiero potem został przez producenta podmieniony. Efekt? Obecnie dostępne w sprzedaży karty Gigabyte GeForce GTX 960 (zarówno w wersji WindForce, jak i G1 Gaming) mają inny BIOS, który zapewnia gorszą wydajność!
Niestety, jest to duży problem, bo GTX-y 960 nie są przeznaczone dla największych zapaleńców, którzy są gotowi na własną rękę zmienić BIOS. Gigabyte na swojej stronie udostępnił pakiet plików, które służą do aktualizacji BIOS-u w dziewięćsetsześćdziesiątkach z jego logo. W przypadku testowanego modelu G1 Gaming trzeba pobrać tę paczkę i postępować zgodnie z instrukcjami w pliku PDF.
Gigabyte GeForce GTX 960 G1 Gaming (nowy BIOS) | Gigabyte GeForce GTX 960 G1 Gaming (stary BIOS) | |
---|---|---|
Taktowanie bazowe rdzenia | 1241 MHz | 1241 MHz |
Realne taktowanie rdzenia w grach | 1468 MHz | 1442 MHz |
Taktowanie pamięci | 1753 MHz | 1753 MHz |
Pamięć – ilość/rodzaj | 2 GB / GDDR5 | 2 GB / GDDR5 |
Spoczynek (pulpit): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 39°C 0 obr./min (model półpasywny) | 39°C 0 obr./min (model półpasywny) |
Obciążenie (Far Cry 3): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 66°C 1130 obr./min | 66°C 1130 obr./min |
Podkręcenie – taktowanie bazowe rdzenia | 1341 MHz | 1341 MHz |
Podkręcenie – realne taktowanie rdzenia w grach | 1542 MHz | 1542 MHz |
Podkręcenie – taktowanie pamięci | 1953 MHz | 1953 MHz |
Z tego powodu wszystkim nabywcom GTX-ów 960 Gigabyte'a zalecamy sprawdzenie wersji BIOS-u! Na pierwszy rzut oka obie nie różnią się niczym (częstotliwości taktowania są identyczne), ale jak się okazuje, nowy BIOS powoduje, że realne taktowanie rdzenia w grach rośnie do 1468 MHz, i jest to nieco więcej, niż zapewnia pierwotna wersja BIOS-u.
Testy wydajności
- Wydajność – Arma III, Assassin's Creed: Unity
- Wydajność – Battlefield 4, Call of Duty: Advanced Warfare
- Wydajność – Crysis 3
- Wydajność – Counter-Strike: Global Offensive, Dragon Age: Inquisition
- Wydajność – Far Cry 4, Lords of the Fallen
- Wydajność – Max Payne 3, Middle-earth: Shadow of Mordor
- Wydajność – Tomb Raider, Total War: Rome II
- Wydajność – Watch Dogs, The Witcher 2: Assassins of Kings
- Wydajność – Max Payne 3, Middle-earth: Shadow of Mordor
- Wydajność – 3DMark
- Wydajność – Unigine Heaven 4.0, Unigine Valley 1.0
- Cały artykuł
Podkręcanie
Gigabyte GeForce GTX 960 G1 Gaming podkręcił się, o dziwo, minimalnie słabiej niż model WindForce. Potencjał karty nie zwiększył się po zmianie BIOS-u na nowszy: wciąż mogliśmy przyspieszyć taktowanie bazowe rdzenia do 1341 MHz, co dało 1542 MHz w grach.
Gigabyte GeForce GTX 960 G1 Gaming | |
---|---|
Podkręcenie – taktowanie bazowe rdzenia | 1341 MHz (+8%) |
Podkręcenie – realne taktowanie rdzenia w grach | 1542 MHz (+5%) |
Podkręcenie – taktowanie pamięci | 1953 MHz (+11%) |
Wyniki po podkręceniu
Galeria
Masywna trzywentylatorowa konstrukcja nie była tu konieczna, bo rdzeń GTX-a 960 generuje niewiele ciepła.
Model G1 Gaming został nieco lepiej wyposażony niż wersja WindForce. Na odwrocie karty pojawiła się płytka usztywniająca z ciekawym wzorem i białym logo G1 Gaming.
Zestaw wyjść to rozszerzona wersja tego, co proponuje większość producentów: są trzy wyjścia DisplayPort, pojedyncze HDMI oraz podwójne DVI, a więc doszło jedno złącze DVI. Taka sama konfiguracja została zastosowana w modelu GTX 960 WindForce.
Do zasilania karty wykorzystywane są dwa złącza sześciopinowe, a układ chłodzenia, jak widać na zdjęciach, jest dłuższy od laminatu.
Głośność (ciśnienie akustyczne)
Test głośności wykonujemy w wygłuszonym pomieszczeniu pod poziomem gruntu. W takich warunkach w środku nocy mierzyliśmy ok. 18,7 dBa. Ostrożny oddech testującego zwiększa głośność tła do niespełna 20,0 dBa. Identyczny poziom osiąga ona w dzień, gdyż mimo usytuowania pomieszczenia i wygłuszenia go część miejskiego gwaru dociera do sprzętu pomiarowego. My testujemy w środku nocy, co zapewnia najmniejszy możliwy wpływ zewnętrznych czynników.
MSI GeForce GTX 960 Gaming
MSI, wprowadzając GTX-a 960, nie mogło zapomnieć o swojej wersji Gaming. Na karcie został zastosowany układ chłodzenia z dwoma wentylatorami, bardzo podobny do tego w modelu GTX 970 Gaming. Utrzymano również czarno-czerwoną kolorystykę konstrukcji, a jedyna różnica to rozmiar – układ chłodzenia dziewięćsetsześćdziesiątki musiał zostać nieco przeskalowany w dół ;)
Firma MSI postawiła na bardzo konserwatywne parametry: karta tego producenta jest najwolniejszym GTX-em 960 w naszym zestawieniu. Pomimo zegara bazowego takiego samego jak w modelu Gigabyte GTX 960 WindForce, 1216 MHz, realne taktowanie w grach to „tylko” 1316 MHz, podczas gdy cała reszta dziewięćsetsześćdziesiątek startuje przynajmniej od poziomu 1380 MHz.
MSI GeForce GTX 960 Gaming | |
---|---|
Taktowanie bazowe rdzenia | 1216 MHz |
Realne taktowanie rdzenia w grach | 1316 MHz |
Taktowanie pamięci | 1753 MHz |
Pamięć – ilość/rodzaj | 2 GB / GDDR5 |
Spoczynek (pulpit): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 37°C 0 obr./min (model półpasywny) |
Obciążenie (Far Cry 3): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 63°C 1170 obr./min |
Podkręcenie – taktowanie bazowe rdzenia | 1366 MHz |
Podkręcenie – realne taktowanie rdzenia w grach | 1466 MHz |
Podkręcenie – taktowanie pamięci | 1953 MHz |
Palit GeForce GTX 960 JetStream
Dziewięćsetsześćdziesiątka w wykonaniu Palita to karta z serii JetStream z dobrze już znanym układem chłodzenia o tej samej nazwie. Producent w modelach ze średniego segmentu zamiast złotego koloru wykorzystuje stosowaną praktycznie przez wszystkich producentów czerwień.
Typową wadą tego dwuwentylatorowego systemu chłodzenia jest to, że zajmuje ponad dwa sloty w obudowie, lecz akurat w tym przypadku pozwolił osiągnąć szybkie taktowanie: to najwydajniejszy GTX 960 spośród tych, które dotąd udało nam się przetestować!
Palit GeForce GTX 960 JetStream | |
---|---|
Taktowanie bazowe rdzenia | 1279 MHz |
Realne taktowanie rdzenia w grach | 1443–1455 MHz |
Taktowanie pamięci | 1800 MHz |
Pamięć – ilość/rodzaj | 2 GB / GDDR5 |
Spoczynek (pulpit): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 34°C 0 obr./min (model półpasywny) |
Obciążenie (Far Cry 3): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 66°C 750 obr./min |
Podkręcenie – taktowanie bazowe rdzenia | 1379 MHz |
Podkręcenie – realne taktowanie rdzenia w grach | 1555 MHz |
Podkręcenie – taktowanie pamięci | 2000 MHz |
Układ chłodzenia oprócz tego, że zajmuje ponad dwa sloty, jest nieco szerszy od laminatu karty...
...a także mocno wydłuża całą konstrukcję.
Palit zapewnił bardzo oszczędny zestaw złączy: zamiast trzech wyjść DisplayPort jest tylko jedno, poza tym dostępne są jedno HDMI oraz dwa DVI.
Zotac GeForce GTX 960 AMP!
Zotac przygotował od razu wersję AMP! swojego GTX-a 960. Producent zdecydował się na układ chłodzenia podobny do zastosowanego w modelach GTX 970 oraz GTX 980, z tym że tutaj są dwa wentylatory. Konstrukcja miejscami udaje karbon, ale jest, oczywiście, plastikowa. Model Zotaca należy do tych mniejszych GTX-ów 960, a na tle rywali wyróżnia się jeszcze 5-letnią gwarancją producenta.
Zotac GeForce GTX 960 AMP! | |
---|---|
Taktowanie bazowe rdzenia | 1266 MHz |
Realne taktowanie rdzenia w grach | 1392 MHz |
Taktowanie pamięci | 1753 MHz |
Pamięć – ilość/rodzaj | 2 GB / GDDR5 |
Spoczynek (pulpit): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 44°C 0 obr./min (model półpasywny) |
Obciążenie (Far Cry 3): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 80°C 1400 obr./min |
Podkręcenie – taktowanie bazowe rdzenia | 1366 MHz |
Podkręcenie – realne taktowanie rdzenia w grach | 1492 MHz |
Podkręcenie – taktowanie pamięci | 2003 MHz |
Na odwrocie karty znalazła się elegancka płytka usztywniająca z logo producenta.
Zestaw wyjść na śledziu jest standardowy dla tego modelu (trzy DisplayPort, jedno HDMI, jedno DVI), ale oprócz tego panel karty jest perforowany dla lepszego przepływu powietrza.
Platforma testowa
Wszystkie testy wydajności kart graficznych i procesorów zostały wykonane przy użyciu techniki FCAT.
Platforma do pomiarów wydajności kart graficznych składała się z następujących podzespołów:
Sprzęt | Dostawca | |
---|---|---|
Procesor | Core i7-4770K @ 4,5 GHz | |
Płyta główna | MSI Z87-GD65 Gaming | pl.msi.com |
Monitor | Asus ROG Swift PG278Q | pl.asus.com |
Sprzęt do porównania | karty graficzne | |
Miernik natężenia dźwięku | Sonopan SON-50 | www.sonopan.com.pl |
Pamięć | Corsair Vengeance DDR3-1866 2 × 4 GB@1866 MHz 9-10-9-27 2T | www.corsair.com |
Nośnik systemowy | Plextor M3 Pro 256 GB | www.plextor-digital.com |
Nośnik dodatkowy | Seagate Barracuda Desktop 4 TB | www.seagate.com |
Schładzacz procesora | Zalman CNPS 11X Extreme | www.zalman.com |
Zasilacz | Corsair AX1200 1200 W | www.corsair.com |
Obudowa | Aerocool Strike-X ST | aerocool.com.pl |
Backup danych | Acronis True Image 2014 | www.acronis.pl |
System operacyjny:
- Windows 8.1 64-bitowy.
Sterowniki:
- AMD Catalyst 14.12 Omega,
- Nvidia GeForce 347.25 WHQL.
Wydajność – Arma III, Assassin's Creed: Unity
Wydajność – Battlefield 4, Call of Duty: Advanced Warfare
Wydajność – Crysis 3
Wydajność – Counter-Strike: Global Offensive, Dragon Age: Inquisition
Wydajność – Far Cry 4, Lords of the Fallen
Wydajność – Max Payne 3, Middle-earth: Shadow of Mordor
Wydajność – Tomb Raider, Total War: Rome II
Wydajność – Watch Dogs, The Witcher 2: Assassins of Kings
Wydajność – 3DMark
Wydajność – Unigine Heaven 4.0, Unigine Valley 1.0
Pobór energii
Test poboru energii wykonujemy z użyciem gry Watch Dogs w maksymalnych ustawieniach szczegółowości obrazu. Watch Dogs to pierwsza gra stworzona wyłącznie z myślą o komputerach PC i konsolach obecnej generacji (Xbox One oraz PlayStation 4), wyciskająca z kart graficznych ostatnie soki.
Temperatura
Temperaturę rdzenia graficznego mierzymy w Watch Dogs w maksymalnych ustawieniach szczegółowości obrazu. Watch Dogs to pierwsza gra stworzona wyłącznie z myślą o komputerach PC i konsolach obecnej generacji (Xbox One oraz PlayStation 4), wyciskająca z kart graficznych ostatnie soki. W przypadku gdy karta ma dwa rdzenie, zestawiamy oba wskazania i podajemy to wyższe.
Należy pamiętać, że nie można porównywać temperatury działania różnych układów! Ilość wydzielanej energii jest wprost proporcjonalna do ilości pobieranej (i niemal jej równa; wyniki pomiarów przedstawiamy na następnej stronie), a temperatura ma znaczenie jedynie w kontekście oceny jakości układu chłodzenia w porównaniach kart wykorzystujących ten sam układ graficzny.
Głośność (ciśnienie akustyczne)
Test głośności wykonujemy w wygłuszonym pomieszczeniu pod poziomem gruntu. W takich warunkach w środku nocy mierzyliśmy ok. 18,7 dBa. Ostrożny oddech testującego zwiększa głośność tła do niespełna 20,0 dBa. Identyczny poziom osiąga ona w dzień, gdyż mimo usytuowania pomieszczenia i wygłuszenia go część miejskiego gwaru dociera do sprzętu pomiarowego. My testujemy w środku nocy, co zapewnia najmniejszy możliwy wpływ zewnętrznych czynników.
Podkręcanie (Battlefield 4, Crysis 3, Watch Dogs)
Podkręcanie GTX-ów 960 jest równie proste i przyjemne jak podkręcanie starszych braci (GTX-a 970 i 980). Podnosimy limit mocy, którego zakres regulacji jest różny w różnych modelach kart (od 108% do 110%), a następnie tylko przesuwamy suwaki taktowania rdzenia i pamięci. Możliwości wszystkich przetestowanych do tej pory GTX-ów 960 kończą się w podobnym zakresie częstotliwości. Realnie rdzeń pozwala się przyspieszyć do 1500–1550 MHz, a pamięć można przetaktować bez artefaktów do 1950–2000 MHz.
Asus GeForce GTX 960 Strix | Gigabyte GeForce GTX 960 WindForce | MSI GeForce GTX 960 Gaming | |
---|---|---|---|
Podkręcenie – taktowanie bazowe rdzenia | 1403 MHz (+12%) | 1341 MHz (+8%) | 1366 MHz (+12%) |
Podkręcenie – realne taktowanie rdzenia w grach | 1554 MHz (+10%) | 1542 MHz (+7%) | 1466 MHz (+11%) |
Podkręcenie – taktowanie pamięci | 2050 MHz (+14%) | 1953 MHz (+11%) | 1953 MHz (+11%) |
Palit GeForce GTX 970 JetStream | Zotac GeForce GTX 960 AMP! | |
---|---|---|
Podkręcenie – taktowanie bazowe rdzenia | 1379 MHz (+8%) | 1366 MHz (+8%) |
Podkręcenie – realne taktowanie rdzenia w grach | 1555 MHz (+8%) | 1492 MHz (+7%) |
Podkręcenie – taktowanie pamięci | 2000 MHz (+11%) | 2003 MHz (+14%) |
Wyniki po podkręceniu
Podsumowanie
Jaki jest GeForce GTX 960, każdy widzi. Pod pewnymi względami produkt jest taki, jakiego oczekiwaliśmy, bo nie można mu odmówić cech, które mają wszystkie Maxwelle: dużej wydajności z małego kawałka krzemu, a co za tym idzie, nieosiągalnej dla konkurencyjnych kart kultury działania. Najgłośniejszy GeForce GTX 960 w naszym zestawieniu generował pod obciążeniem 25 dB, a przykładowo Radeon R9 285 podobną wartość (23,8 dB) zapewnia w spoczynku.
Ale co z najważniejszym, czyli wydajnością? Tu zaczynają się schody.
GeForce GTX 960 jest tylko o kilka procent wydajniejszy od starusieńkiego modelu GTX 760, a przy tym wciąż nie udało się dogonić wycofywanej już z rynku siedemsetsiedemdziesiątki. To sprawia, że Nvidia ma ogromną dziurę w ofercie, bo do wydajności, jaką zapewnia następny szczebel w hierarchii, GTX 970, jest bardzo daleko. Największą winę ponoszą, oczywiście, cięcia związane z pamięcią, bo 2 GB GDDR5 przy 128-bitowej szynie to trochę za mało, jak na nową kartę z tego segmentu wprowadzoną w 2015 roku. Po prostu już teraz widać, że niektóre gry nawet w rozdzielczości Full HD bez większego problemu robią użytek z większej ilości pamięci, a 2-gigabajtowe modele zaczynają się dusić. Ten sam los spotyka dzisiaj jednego z rywali GTX-a 960, a mianowicie Radeona R9 285.
Czarnym koniem zawodów okazał się równie stary, ale wciąż szybszy Radeon R9 280. Podkręcone wersje tego modelu można kupić już za 850 zł i co prawda średnia wydajność dziewięćsetsześćdziesiątki i dwieścieosiemdziesiątki jest podobna, ale w niektórych grach (przykładowo Assassin's Creed: Unity, Middle-earth: Shadow of Mordor, Watch Dogs) Radeon jest szybszy od nowego GeForce'a nawet o 45–50%. A wszystko to za sprawą 3 GB pamięci – właśnie przynajmniej tyle naszym zdaniem powinien mieć GeForce GTX 960.
Cena też nie jest zbyt zachęcająca. Sugerowana przez Nvidię, 919 zł, obecnie jest nieosiągalna dla niereferencyjnych i podkręconych modeli. Poszczególni producenci wycenili swoje konstrukcje dużo bliżej kwoty 1000 zł, przez co GeForce GTX 960 pomimo licznych zalet jest po prostu nieopłacalny na tle konkurencyjnych rozwiązań. Częściowo winę ponosi bardzo wysoki kurs dolara: starsze karty, choćby właśnie Radeon R9 280, leżą w magazynach od dłuższego czasu, bo zostały sprowadzone jeszcze w czasach, kiedy dolar był o pół złotego tańszy. I właśnie z tego wynika ich niższa, znacznie bardziej atrakcyjna cena. Ostatecznie jednak potencjalnego użytkownika najbardziej interesuje to, ile zapłaci za produkt w polskim sklepie, a GTX 960 jest teraz po prostu za drogi, jak na możliwości. Aby stał się opłacalnym wyborem, musi stanieć do 750–800 zł, a to blisko 200 zł mniej, niż zaproponowała Nvidia.
Po tym, jak pojawiły się GTX 980 (najwydajniejsza karta graficzna na rynku) i GTX 970 (najlepiej od lat wyceniona karta wyższej klasy), z modelem GTX 960 wiązaliśmy (i nie tylko my, ale też pewnie większość naszych Czytelników) bardzo duże nadzieje. Niestety, wszyscy się przeliczyliśmy. Pozostaje czekać na szybkie spadki cen, w przeciwnym razie dziewięćsetsześćdziesiątka nie ma szans zostać takim hitem, jakim obecnie jest GeForce GTX 970.
Podsumowanie – Gigabyte GeForce GTX 960 WindForce (4.02.2015)
Od czasu, gdy karty GeForce GTX 960 trafiły na rynek, minęły dwa tygodnie. Początkowe ceny były nie do przyjęcia. Przetestowane przez nas karty według producentów miały kosztować blisko 1000 zł, mimo że sama Nvidia zasugerowała cenę w okolicach 919 zł. Już wcześniej się zdarzało, że ceny sugerowane poszczególnych producentów były w pierwszych dniach zdecydowanie za wysokie, i wtedy sytuacja normowała się już po mniej więcej dwóch tygodniach. Tak jest w niektórych przypadkach i teraz. Obecne ceny poszczególnych modeli to:
- Asus GeForce GTX 960 Strix – 1000 zł,
- MSI GeForce GTX 960 Gaming – 975 zł,
- Palit GeForce GTX 960 JetStream – 915 zł.
- Gigabyte GeForce GTX 960 WindForce – 930 zł.
Testowany przez nas wcześniej Zotac GeForce GTX 960 AMP! wciąż nie jest dostępny w sklepach, dlatego jego cena nie została tutaj uwzględniona. Ceny kart Asusa i MSI utrzymują się niezmiennie na wysokim (zbyt wysokim) poziomie, przez co na razie GTX-ów 960 tych firm raczej nie powinno się brać pod uwagę. Przed szereg wysunął się Palit, którego model JetStream jest najszybszy w stawce, a zarazem najtańszy. Na tym tle również całkiem nieźle radzi sobie Gigabyte z modelem WindForce, który można kupić za mniej więcej 930 zł. W tej cenie dostajemy kartę z czołówki rankingu wydajności GTX-ów 960 (WindForce jest wśród trzech modeli najszybszych w grach), bardzo cichą i bardzo dobrą konstrukcję, która jednak jest nieco za droga. Warto jednak w tym miejscu przypomnieć, że wciąż mówimy o wersji po aktualizacji BIOS-u: obecnie dostępne w sklepach karty Gigabyte GeForce GTX 960 WindForce są wolniejsze o 5–6%! Trzeba więc go zaktualizować, by osiągnąć takie wyniki. Ceny GTX-ów 960 maleją, ale wciąż są po prostu za wysokie. Karty Nvidii mają w tym segmencie rywali w postaci Radeonów.
Radeon R9 285, mimo że o 40 zł tańszy, naszym zdaniem jest gorszym wyborem od podkręconych fabrycznie dziewięćsetsześćdziesiątek, bo jest po prostu wolniejszy. Sami obecnie nie polecilibyśmy nikomu ani R9 285, ani GTX-a 960 – obie konstrukcje są tak samo źle wycenione w stosunku do możliwości. Tak jak było 2 tygodnie temu, tak jest i teraz: model R9 280 w cenie 850 zł jest nie tylko szybszy od R9 285 i GTX-a 960, ale też tańszy i ma od nich więcej pamięci: 3 GB zamiast 2 GB. W wysokich ustawieniach graficznych to ostatnie już dzisiaj ma znaczenie, więc z niecierpliwością czekamy na pierwsze GTX-y 960 z podwojoną ilością VRAM-u.
Aktualizacja (11.02.2015 r.) – Gigabyte GeForce GTX 960 G1 Gaming
Jak Gigabyte GeForce GTX 960 G1 Gaming wypada na tle rywali, a także modelu WindForce? Zacznijmy może od ceny, która wynosi około 1000 zł. Czy jest atrakcyjna?
Oto porównanie cen testowanej karty oraz konkurencyjnych konstrukcji:
- Asus GeForce GTX 960 Strix – 1000 zł,
- MSI GeForce GTX 960 Gaming – 950 zł,
- Palit GeForce GTX 960 JetStream – 940 zł,
- Gigabyte GeForce GTX 960 WindForce – 930 zł,
- Gigabyte GeForce GTX 960 G1. Gaming – 1000 zł.
Gigabyte należy zatem do najdroższych GTX-ów 960, ale czy wynagradza to wydajnością? Pod tym względem to wciąż opcja mniej korzystna od starego Radeona R9 280. Jeśliby pod uwagę brać wyłącznie GTX-y 960, i tak na drodze stoi karta Palita, porównywalnie szybka, ale tańsza o mniej więcej 60 zł.
Wydajność to jedno, a pozostałe cechy? Głośność pod obciążeniem, 22 dB, to wynik dla wielu konstrukcji nieosiągalny nawet podczas wyświetlania pulpitu systemu Windows. To jednak nie dziwi: producent zamontował na karcie ogromny układ chłodzenia, który wcześniej dobrze się sprawdził w takich kartach, jak GeForce GTX 780 czy GTX 970. Konstrukcja jest bardzo długa, co całkowicie wyklucza stosowanie jej w małych komputerach do gier czy HTPC, a przecież chłodzi ona tylko mały rdzeń GM206. Nawet użytkownicy normalnych obudów powinni się upewnić, czy będą mogli zamontować G1 Gaming.
Gigabyte poszedł pod pewnymi względami na całość, lecz ogólna opłacalność modelu GTX 960 G1 Gaming jest niezbyt zadowalająca. Są lepsze i tańsze, choćby „zwykły” WindForce.
Do testów dostarczył: Gigabyte
Cena: ok. 1000 zł
Do testów dostarczył: Gigabyte
Cena sugerowana w dniu publikacji testu: ok. 930 zł
Do testów dostarczył: Asus
Cena sugerowana w dniu publikacji testu: ok. 999 zł
Do testów dostarczył: MSI
Cena sugerowana w dniu publikacji testu: ok. 989 zł
Do testów dostarczył: Palit
Cena sugerowana w dniu publikacji testu: brak
Do testów dostarczył: Zotac
Cena sugerowana w dniu publikacji testu: ok. 984 zł