Adobe Photoshop – test wydajności
W tym artykule postanowiliśmy sprawdzić, jak wydajność komputera przekłada się na szybkość pracy w Photoshopie. Pod lupę wzięliśmy trzy podzespoły w różnych konfiguracjach: procesor, pamięć operacyjną i pamięć masową. Szybkość pracy w takich narzędziach jak Photoshop często bezpośrednio przekłada się na... pieniądze (krótszy czas wykonania to więcej zleceń, które można zrealizować). Stąd tak duże zainteresowanie części naszych Czytelników konfiguracją sprzętową optymalną do tego programu.
Trzeba tu jeszcze bardzo wyraźnie wspomnieć o jednym aspekcie: charakterze pracy. Nie można powiedzieć, że każdy profesjonalista pracujący w tym programie potrzebuje bardzo dużej ilości RAM-u albo najszybszego procesora. Wszystko zależy od najczęstszego scenariusza. Osoba, która pracuje na bardzo dużych plikach, a z filtrów i efektów korzysta sporadycznie, przede wszystkim będzie potrzebować dużej ilości pamięci operacyjnej i szybkiego podsystemu dyskowego. Z kolei wąskim gardłem dla kogoś, kto szparuje ogromne ilości zdjęć (których rozdzielczość jednak nie jest ogromna), będzie raczej procesor.
Jaki komputer do Adobe Photoshop?
Znaczenie procesora w Photoshopie mierzyliśmy już wiele razy. Ten program jest obowiązkowym elementem naszych testów CPU. Jakiś czas temu przetestowaliśmy wszystkie dostępne wtedy procesory w jednej z wcześniejszych wersji narzędzia, a mianowicie CS6. Dziś sprawdziliśmy wydajność kilku najpopularniejszych przedstawicieli swoich rodzin w najnowszej odmianie, CC 2014. CPU ma szczególne znaczenie tam, gdzie wykonywanych jest wiele stopniowych operacji na kolejnych grupach pikseli. Nakładanie filtrów czy efektów potrafi zająć kilkadziesiąt, a nawet kilkaset sekund. Oczywiście, wszystko zależy od złożoności projektu i rodzaju użytych funkcji.
Dość oczywiste jest to, że zapotrzebowanie na pamięć będzie szczególnie duże, gdy obiekty są bardzo duże. Gdy otwartych jest kilka zakładek z obrazami o ogromnej rozdzielczości, szybko może się okazać, że nawet 16 GB czy 32 GB RAM-u to mało. Warto wtedy pamiętać o zwiększeniu maksymalnej ilości pamięci przydzielanej narzędziu. Składniki pakietu Creative Cloud (a więc nie tylko Photoshop, ale również After Effects czy Premiere Pro) można ustawić tak, by zajęły niemal całą dostępną przestrzeń, zostawiając tylko margines 3 GB do obsługi innych procesów w systemie Windows. Obok sprawnego przechowywania w pamięci plików o wielkiej rozdzielczości zapewnia to możliwość odwoływania się do historii zmian w edytowanym pliku. W Photoshopie historia kolejno wykonywanych kroków jest przechowywana właśnie w RAM-ie. Liczbę tych kroków określa parametr History States, którego ustawienie można zmienić w opcjach narzędzia. Im więcej stanów przeszłych obrabianego obiektu program zapamięta, tym więcej wolnej pamięci będzie potrzebował. A co się stanie, gdy w pewnym momencie RAM-u po prostu zabraknie?
Można zamknąć kilka zbędnych kart, choć nie zawsze jest to możliwe. Jeśli niedobór pamięci operacyjnej jest nieunikniony, do akcji wkracza „scratch disk”, a więc plik wymiany, który jest po prostu plikiem na nośniku danych. Tu sprawa również wydaje się prosta: w momencie gdy zabraknie RAM-u, narzędzie odwoła się do pliku wymiany. Szybkość operacji z jego użyciem jest zależna od tego, jak szybki jest dysk twardy lub nośnik SSD.
Ale to niejedyny scenariusz, w którym HDD/SSD może mieć wpływ na wydajność. Wystarczy wyobrazić sobie sytuację, w której eksportowany jest bardzo duży plik, na przykład plakat o wysokiej rozdzielczości. Procesor zdołał ukończyć to zadanie całkiem sprawnie, po drodze nie zabrakło wolnych komórek w pamięci operacyjnej i pozostaje jedynie kwestia przeniesienia zawartości RAM-u na nośnik danych. Od tego, jak szybki jest ten podzespół, zależy wówczas to, jak szybko operacja się zakończy i rezultat eksportowania będzie gotowy do skopiowania na przykład na pamięć przenośną lub do dalszej edycji.
Zestaw testowy i procedura
We wszystkich testach, w których w użyciu była pamięć DDR3, stosowaliśmy moduły DDR-1600 działające z opóźnieniami 8-8-8-24 1N. W przypadku platformy Intel X99 stosowaliśmy pamięć DDR4-2133 działającą z opóźnieniami 15-15-15-36 1N.
Oprogramowanie | Adobe Creative Cloud 2014 | www.adobe.com |
Nośniki SSD | Kingston HyperX Fury 240 GB | www.kingston.com |
Dyski twarde | WD Black 4 TB | wdc.com |
Pamięć RAM DDR-4 | Crucial Premium Memory 4 × 8 GB oraz 4 × 4 GB DDR4-2133 | www.crucial.com |
Płyta główna LGA2011-v3 | Asus X99 Rampage V Extreme | www.asus.com |
Płyta główna LGA2011-v3 | MSI X99S SLI Plus | pl.msi.com |
Płyta główna LGA1150 | Asus Maximus VII Ranger | www.asus.com |
Płyta główna AM3+ | Asus Sabertooth 990X R2.0 | www.asus.com |
Pamięć RAM DDR-3 | G.Skill Ripjaws Z 8 GB F3-17000CL9Q-16GBZH | www.gskill.com |
Karta graficzna #1 | Nvidia GeForce GTX 980 | nvidia.com |
Podkładka | SteelSeries Experience I-2 | steelseries.com |
Myszka | SteelSeries Sensei MLG | steelseries.com |
Zasilacz | Fractal Design Newton R3 1000 W | www.fractal-design.com |
Ochrona antywirusowa stanowiska testera | ESET Smart Security 2014 | www.eset.pl |
Użyliśmy systemu operacyjnego Windows 8.1 w wersji 64-bitowej.
Wydajność procesora a szybkość pracy w Adobe Photoshop CC 2014
Przetestowaliśmy osiem popularnych procesorów AMD i Intela.
Analizując wyniki, można dojść do kilku wniosków:
- Procesor ma duże znaczenie podczas nakładania efektów: nasz test wykonywania wielu operacji składa się m.in. z nakładania filtrów Gaussian blur, wyostrzania Smart Sharpen i poprawiania kolorów. Różnice między poszczególnymi procesorami są widoczne szczególnie mocno w tym właśnie teście.
- W teście uzupełniania zawartości metodą Content Aware różnice nie są tak znaczące jak w teście wykonywania wielu operacji, ale również zauważalne.
- W przypadku eksportu pliku różnice między poszczególnymi CPU są raczej niewielkie i zależą w głównej mierze od częstotliwości taktowania układu.
Szczegółowe wyniki każdego z testów znajdziecie na następnych stronach.
Wykonywanie wielu operacji
Poniżej zamieszczamy wyniki trzech testów, które różnią się wielkością edytowanego zdjęcia.
Wypełnianie Content Aware
Eksport pliku
Ilość pamięci a szybkość pracy w Adobe Photoshop CC 2014
Do tego testu zmuszeni byliśmy wykorzystać platformę X99. Tylko ona umie obsłużyć 64 GB pamięci operacyjnej. Po co aż tyle? Do edycji projektów o ogromnej rozdzielczości. Okazuje się jednak, że nawet 32 GB to w naszych testowych scenach ilość w zupełności wystarczająca (a mowa tu przecież o obrazach o ponad 20 mln pikseli!). Zdecydowanie odradzamy jednak pracę na komputerach z 4 GB RAM-u: po pierwsze, jest to bardzo niewygodne (dane muszą często przechodzić przez nośnik), a po drugie, największych projektów być może w ogóle nie da się przetworzyć: w naszym przypadku program odmówił nawet nałożenia prostego efektu Smart Sharpen na obraz o rozdzielczości 8100 × 2700 pikseli.
Szczegółowe wyniki każdego z testów znajdziecie na następnych stronach.
Wykonywanie wielu operacji
Poniżej zamieszczamy cztery testy, które różnią się wielkością edytowanego zdjęcia. Oczywiście, zaawansowani użytkownicy zdołają spożytkować więcej niż 32 GB RAM-u. Wszystko zależy od wielkości zdjęcia oraz liczby wykonanych na nim zmian. Dodatkowo strata konfiguracji z mniejszą ilością pamięci operacyjnej byłaby większa, gdybyśmy wykorzystali dysk twardy zamiast SSD.
Wypełnianie Content Aware
Eksport
Rodzaj pamięci masowej a wydajność w Adobe Photoshop CC 2014
Sprawdziliśmy też, jak na wydajność wpływa system pamięci masowej. Określenie kolejności było formalnością, niewiadomą była tylko skala różnic. Ten test to kolejny dowód na to, że era dysków twardych jako nośników do przechowywania najważniejszych programów i systemu operacyjnego minęła bezpowrotnie. RAID0 niewiele już daje, gdyż Photoshop nie potrzebuje przepustowości tak bardzo jak krótkiego czasu dostępu do niezbędnych danych.
Szczegółowe wyniki każdego z testów znajdziecie na następnych stronach.
Wykonywanie wielu operacji
Poniżej zamieszczamy wyniki trzech testów, które różnią się wielkością edytowanego zdjęcia. Zysk z użycia nośników SSD jest tym większy, im mniej pamięci operacyjnej ma komputer.
Wypełnianie Content Aware
Eksport pliku
Podsumowanie. Jaki komputer do Adobe Photoshop?
Zaczynamy od procesora. Gdy się patrzy na wykresy z wydajnością wyrażoną w procentach, nietrudno wskazać najbardziej ekonomiczne rozwiązanie: to Core i5-4690K lub Core i7-4770K. Ten pierwszy zdaje się optymalnym rozwiązaniem. Przypomnijmy, że te dwie jednostki są taktowane z dokładnie taką samą częstotliwością (zarówno bazową, jak i turbo), a jedyne różnice sprowadzają się do nieco większej pamięci podręcznej i aktywnego Hyper-threadingu. Te dwie funkcje zapewniają 15% dodatkowej wydajności. Tak czy inaczej, kto kupi do Photoshopa którykolwiek z tych dwóch układów, powinien być zadowolony. A sześć i osiem rdzeni? Trudno tu mówić o opłacalności, bo cena za każdy dodatkowy procent na wykresie z osiągami może przyprawić o zawał ;) Zysk z dodatkowych wątków, szybszej pamięci i dodatkowych megabajtów pamięci L3 rzeczywiście jest widoczny, ale nie w każdym scenariuszu pracy. Nakładanie filtrów czy wypełnianie treści metodą Content Aware potrafiło w pełni wykorzystać osiem wątków Core i7-5960X i pozwoliło wysunąć mu się na prowadzenie (nawet pomimo bardzo wolnego taktowania!), ale już w eksporcie pliku TIFF nie miały one większego znaczenia: układ wielokrotnie tańszy, ale taktowany szybciej, czyli Core i7-4770K, okazał się tu lepszy. „Ekstremalne” procesory lepiej sprawdzą się w innych narzędziach Creative Clouds, na przykład Premiere Pro czy After Effects.
Ile pamięci operacyjnej?
Tu rozsądnym minimum zdaje się 16 GB. Najlepiej, gdyby było to 32 GB RAM-u – wtedy projekty nawet o dziesiątkach tysięcy pikseli w poziomie powinny być niestraszne pecetowi. Największą ilość pamięci, którą przyszło nam przetestować, czyli 64 GB, spożytkują raczej tylko profesjonaliści pracujący na naprawdę wielkich projektach. Taka ilość RAM-u wymaga dodatkowo zakupu drogiej platformy X79 lub X99. Koszt procesora, płyty głównej i drogiej (wciąż) pamięci DDR4 sprawiają, że na budowę komputera opartego na takich podzespołach tylko pod kątem tego programu zdecydują się nieliczni.
HDD czy SSD do Photoshopa?
A pamięć masowa? Cóż, tutaj czasu zawrócić się już nie da. Nośniki SSD na tyle zdominowały rynek, że nawet wśród komputerów średniej klasy do zastosowań domowych ze świecą szukać konfiguracji pozbawionej takiego nośnika. W pecetach dla profesjonalistów nie może być inaczej. O ile 2–3 lata temu pytania na forach o to, czy do Photoshopa lepiej wykorzystać dwa HDD w konfiguracji RAID0 czy jeden SSD, były uzasadnione, o tyle dziś nikt już się nad tym nie zastanawia. Użycie nośnika SSD zapewnia znacznie szybsze ładowanie danych do pliku wymiany (w przypadku gdy zabraknie RAM-u). Poza tym w Photoshopie, podobnie jak w każdym innym narzędziu, wygoda pracy na komputerze wyposażonym wyłącznie w nośnik półprzewodnikowy znacznie wzrasta.
Co sądzimy o pomyśle połączenia dwóch takich nośników w macierz RAID0? Cóż, wzrost wydajności w naszych testach w porównaniu z osiągami jednego SSD był niewielki. Większe różnice z pewnością dałoby się zauważyć, gdybyśmy w testowej konfiguracji użyli 4 GB lub 8 GB pamięci operacyjnej. Tyle tylko... że nikt o zdrowych zmysłach nie korzysta z dwóch SSD połączonych w macierz RAID0, gdy w komputerze ma zaledwie 4 GB RAM-u. Tutaj znacznie lepszym pomysłem byłoby użycie drugiego nośnika jako... kopii lustrzanej (np. RAID1) lub przeznaczenie wolnych środków na dobre oprogramowanie do wykonywania kopii zapasowych. Tę drugą opcję szczególnie polecamy osobom zarabiającym za pomocą Photoshopa, choć akurat ich chyba nie trzeba do tego przekonywać ;)