Tablety
Artykuł
Mateusz Skrycki, Poniedziałek, 22 grudnia 2014, 14:20

Czołowe smartfony osiągnęły poziom, na którym już nie wystarczy rywalizować na herce lub cale i trzeba główkować, czym jeszcze przyciągnąć klienta. Tablety zawsze były w tyle za mniejszymi braćmi, więc dopiero teraz wkraczają w tę fazę. Parametry Xperii Z3 Tablet Compact: Snapdragon 801, 3 GB RAM-u czy ekran o rozdzielczości 1920 × 1200 pikseli, są dobre, ale przewidywalne, dlatego Sony stawia na poręczność swoich urządzeń, czego przykładem była już Xperia Z2 Tablet. Dopisek Compact w nazwie pomniejszonego modelu nie jest przypadkowy, bo waży on 272 g przy 6,4 mm grubości, dzięki czemu jest wręcz nieprzyzwoicie lekki i wygodny. Oto test najbardziej kompaktowego tabletu na rynku.

 Sony Xperia Z3 Tablet Compact

Sony Xperia Z3 Tablet Compact jest tak lekka i cienka, że nie wziąwszy jej do ręki, nie sposób sobie tego wyobrazić. To trochę tak, jakby próbować przedstawić na wykresie wygodę użytkowania komputera z nośnikiem SSD albo wytłumaczyć istotom dwuwymiarowym, czym jest trzeci wymiar. Nie wystarczy powiedzieć, że nie udało nam się znaleźć lżejszego tabletu (zarówno wśród 7-, jak i 8-calowców): 272 g przy grubości 6,4 mm przekłada się na wręcz nienaturalne wrażenia z użytkowania. To coś jest po prostu za lekkie i za cienkie! Nie do tego przyzwyczaiły nas konkurencyjne urządzenia! Słowo konkurencyjne jest tutaj kluczowe, ponieważ 10-calowa Sony Xperia Z2 Tablet przy identycznej grubości ważyła jedynie 439 g i już wtedy sprawiała wrażenie atrapy, a nie „normalnego” tabletu. Xperia Z3 Tablet Compact to nietypowe (ale nad wyraz pozytywne!) odczucie tylko potęguje.

Sony Xperia Z3 Tablet Compact

BudowaWyposażenie
Wymiary 213,4 mm × 123,6 mm × 6,4 mm System operacyjny Android 4.4.4
Masa 272 g Modem 3G LTE (opcjonalnie)
Ekran 8 cali, 1920 × 1200
283 PPI
GPS/Bluetooth Tak/Tak
SoC
(CPU + GPU)
Snapdragon 801
Qualcomm MSM8974-AC
4 × 2,5 GHz Krait 400
Andreno 330 578 MHz
HDMI Nie
RAM 3 GB (2746 MB dla programów) Host USB Tak
Pamięć wbudowana

16 GB (11,2 GB na dane)
slot na kartę mikro-SD

Aparat przód: 2,2 MP, filmy 1080p
tył: 8,1 MP, filmy 1080p
Pojemność akumulatora 4500 mAh Dodatki ładowarka, kabel USB

Wykonanie i łączność

Sony potrzebowało trochę czasu, by się pozbyć brzydkiego zwyczaju zabezpieczania błyszczących powierzchni za pomocą niewidocznych (początkowo) folii. Niestety, miały one skłonność do szybkiego rysowania się, co „flagowcom” zdarzać się nie powinno (w przypadku modeli ze średniej półki można by o tym dyskutować). W Xperii Z3 Tablet Compact folii nie ma, a zamiast niej mamy hartowane szkło. Szkoda, że nadal nie jest to Gorilla Glass, ale i tak widać znaczący postęp w podejściu producenta. Pod względem poślizgu i wygody użytkowania warstwa ochronna jest wzorowa, ale trochę nadmiernie zbiera zabrudzenia. Na szczęście łatwo je usunąć. Za sprawą małej grubości tabletu nie spodziewaliśmy się dużej sztywności powłoki ochronnej – i faktycznie tak jest. Nawet niewielki nacisk powoduje „pływanie” ekranu. Podobnie jak w przypadku Xperii Z2 Tablet można mieć zastrzeżenia co do stosunkowo szerokich ramek, ale dzięki nim tablet wygląda bardzo smukło, a dodatkowa powierzchnia nad ekranem oraz pod nim ułatwia trzymanie urządzenia w pozycji horyzontalnej. Oczywiście, zgodnie z tradycją Xperia jest wodoodporna: spełnia normy IP65 oraz IP68.

Sony Xperia Z3 Tablet Compact

Tylna pokrywa została wykonana z bardzo nietypowego tworzywa, ponieważ w dotyku kojarzy się ono z... papierem (a biały kolor o perłowym zafarbie tylko to wrażenie potęguje). Przypadło nam ono do gustu: jest miłe w dotyku i zapobiega ślizganiu się tabletu w wilgotnej dłoni, ale w ciemnej wersji kolorystycznej prawdopodobnie będzie chętnie zbierało odciski palców. Niemniej testowana przez nas wersja była od tej przypadłości wolna, ponadto biały kolor będzie skutecznie maskować zarysowania. Charakterystyczna srebrna ramka na krawędzi jednoznacznie przypomina, że mamy do czynienia z Xperią. Element ten również otrzymał perłowy odcień. Tabletowi nie można też odmówić stylu i elegancji.

Nie zachwycają za to aparaty, które są po prostu przeciętne.

Wrażenia po włączeniu muzyki były bardzo dziwne. Przetworniki umieszczono nad ekranem oraz pod nim i niby grają bardzo głośno, a nawet umieją odtwarzać niskie tony, ale dźwięk jest całkowicie płaski i ogólnie nie brzmi to najlepiej. Owszem, słyszeliśmy już gorzej grające tablety; tutaj Sony próbowało coś zrobić, ale nie do końca wyszło. Prowizorycznym obejściem tego problemu może być zmniejszenie głośności.

Bardzo dobrze sprawuje się za to wyjście audio. Dźwięk po podłączeniu słuchawek jest czysty i dynamiczny, z pazurem.

Sloty na karty mikro-SD oraz nano-SIM ukryto pod klapką w celu zachowania wodoodporności. Tablet bez problemu współpracował z Aero2.

LTE w testowanych urządzeniach sprawdzamy w działaniu w sieci Plus.

Port mikro-USB trafił na dolną krawędź i trochę nam przeszkadzał, gdy kabel był podłączony. Po pewnym czasie nawet nie zauważyliśmy, że odruchowo trzymamy tablet obrócony o 180 stopni. 

Na prawej krawędzi Sony Xperia Z3 Tablet Compact umieszczono mechaniczne przyciski, które wyraźnie wystają, dzięki czemu można bez najmniejszych problemów zlokalizować je po omacku. Przyciski do zmiany głośności mają trochę zbyt twardy skok, ale użycie wyłącznika to prawdziwa przyjemność dla opuszek. Tym, którzy lubią mieć pod ręką folię bąbelkową, polecamy taką zabawę ;)

Ocena artykułu:
Ocen: 4
Zaloguj się, by móc oceniać
JaRoM (2014.12.22, 14:57)
Ocena: 5

0%
Wole swoją 5 calową Zetke i do tego 10 calowy transformer na Windowsie. Ośmino calowy tablet jakoś do mnie nie przemawia ale ogólnie w moim odczuciu sony robi najlepsze tablety na rynku i sobie je niestety ceni...
Edytowane przez autora (2014.12.22, 14:59)
Mardrom (2014.12.22, 15:10)
Ocena: -1

0%
Ogolnie rzecz biorac slowo wstepu mowi cos w stylu 'Wojna na cyferki (tj. hertze, gigabajty itp) nie ma poki co sensu, bo kazdy z nas, producentow, pakuje to samo (gdyz nie ma nic nowego). Teraz trzeba nadrabiac milimetrami, cechami dzieki ktorym wszyscy sie zachwycaja oraz najrozniejszymi rzeczami, ktore tylko sa inne niz w przypadku pozostalych producentow zeby miec sie czym pochwalic'. Zaloze sie, ze jak wyjdzie nowy SoC, to wszyscy beda sie chwalic ze go montuja do czasu, az sie nie zorientuja ze pozostali rowniez to zrobili i historia zatoczy kolo.
Mat48 (2014.12.22, 15:28)

0%
Mardrom @ 2014.12.22 15:10  Post: 814508
Ogolnie rzecz biorac slowo wstepu mowi cos w stylu 'Wojna na cyferki (tj. hertze, gigabajty itp) nie ma poki co sensu, bo kazdy z nas, producentow, pakuje to samo (gdyz nie ma nic nowego). Teraz trzeba nadrabiac milimetrami, cechami dzieki ktorym wszyscy sie zachwycaja oraz najrozniejszymi rzeczami, ktore tylko sa inne niz w przypadku pozostalych producentow zeby miec sie czym pochwalic'. Zaloze sie, ze jak wyjdzie nowy SoC, to wszyscy beda sie chwalic ze go montuja do czasu, az sie nie zorientuja ze pozostali rowniez to zrobili i historia zatoczy kolo.
Oczywiście, że producenci będą się chwalić, ponieważ w końcu na tym polega marketing :) Będą jeszcze wmawiać, że rozdzielczość 4K jest niezbędna w 5-calowym telefonie :)
Mardrom (2014.12.22, 15:32)
Ocena: -1

0%
Mat48 @ 2014.12.22 15:28  Post: 814518
Mardrom @ 2014.12.22 15:10  Post: 814508
Ogolnie rzecz biorac slowo wstepu mowi cos w stylu 'Wojna na cyferki (tj. hertze, gigabajty itp) nie ma poki co sensu, bo kazdy z nas, producentow, pakuje to samo (gdyz nie ma nic nowego). Teraz trzeba nadrabiac milimetrami, cechami dzieki ktorym wszyscy sie zachwycaja oraz najrozniejszymi rzeczami, ktore tylko sa inne niz w przypadku pozostalych producentow zeby miec sie czym pochwalic'. Zaloze sie, ze jak wyjdzie nowy SoC, to wszyscy beda sie chwalic ze go montuja do czasu, az sie nie zorientuja ze pozostali rowniez to zrobili i historia zatoczy kolo.
Oczywiście, że producenci będą się chwalić, ponieważ w końcu na tym polega marketing :) Będą jeszcze wmawiać, że rozdzielczość 4K jest niezbędna w 5-calowym telefonie :)


A i owszem, ale nie wiem czy gorsze jest to chwalenie sie, czy to ze ludzie to lykaja. Ja sam sprawdzalem roznorakie xperie, galaxy, nexusy i dopiero przy nexusie 4 zauwazylem, ze to niepotrzebna pogon za cyferkami
Yur4z (2014.12.22, 15:46)
Ocena: 14

0%
Nooo, wreszcie zalapalem o co w tym wszystkim chodzi, tzn ze smartfony beda coraz wieksze a tablety coraz mniejsze, czekam na tak wypasiony tablet z taka bateria o przekatnej 4.7 cala z funkcja telefonu.
Sefto (2014.12.22, 16:23)
Ocena: 4

0%
A galaxy tab s 8.4 nie jest konkurentem ?
science1 (2014.12.22, 18:22)
Ocena: 0

0%
Telefon Z3 Compact w sklepach kosztuje 2000zł a w necie 1600zł, jaka jest różnica?
Edytowane przez autora (2014.12.22, 18:23)
tracer123 (2014.12.22, 19:24)
Ocena: 2

0%
rops @ 2014.12.22 17:46  Post: 814587
Super, ale drogo. Ja bym wybrał jednak iPada, chociażby ze względu na znikomy spadek wartości i optymalizację aplikacji.

ipady mini bardzo szybko tanieją.
kupiłem swojego za 1200, a 3 miesiące później nie mogłem go sprzedać za 750 ;x
unknown_solider (2014.12.22, 19:49)
Ocena: -3

0%
Mat48 @ 2014.12.22 15:28  Post: 814518
Mardrom @ 2014.12.22 15:10  Post: 814508
Ogolnie rzecz biorac slowo wstepu mowi cos w stylu 'Wojna na cyferki (tj. hertze, gigabajty itp) nie ma poki co sensu, bo kazdy z nas, producentow, pakuje to samo (gdyz nie ma nic nowego). Teraz trzeba nadrabiac milimetrami, cechami dzieki ktorym wszyscy sie zachwycaja oraz najrozniejszymi rzeczami, ktore tylko sa inne niz w przypadku pozostalych producentow zeby miec sie czym pochwalic'. Zaloze sie, ze jak wyjdzie nowy SoC, to wszyscy beda sie chwalic ze go montuja do czasu, az sie nie zorientuja ze pozostali rowniez to zrobili i historia zatoczy kolo.
Oczywiście, że producenci będą się chwalić, ponieważ w końcu na tym polega marketing :) Będą jeszcze wmawiać, że rozdzielczość 4K jest niezbędna w 5-calowym telefonie :)


300 ppi oznacza tylko tyle, że człowiek o wzroku 20/20 tj. Wartość graniczną dla rozpoznania wady wzroku nie zobaczy pojedynczego piksela z odległości 30 cm, większość ludzi potrzebuje około 400-500 ppi dla odległości 30 cm. Jeśli założyć że pojedynczy piksel nie powinien być widoczny z 15 cm (graniczną wartość optymalnego widzenia dla zdrowych osób jest jeszcze niżej) to okazuje się, że 1000-1200 ppi jako DOCELOWY target nie jest żadna przesadą. Jest więc co poprawiać. To, że ktoś nie widzi pikseli na wygladzanych (rozmazanych) czcionkach nie jest powodem aby nie poprawiać twego parametru.
Edytowane przez autora (2014.12.22, 19:52)
Zaloguj się, by móc komentować
Artykuły spokrewnione
Facebook
Ostatnio komentowane