Assassin's Creed: Unity
Assassin's Creed: Unity to bardzo kontrowersyjna gra. Oczekiwana przez wielu kolejna część popularnego cyklu pod pewnymi względami spełnia pokładane w niej nadzieje, ale jednocześnie wiele jej cech irytuje miłośników serii, a nawet uniemożliwia rozgrywkę. W grze wcielamy się w postać Arna, który musi się odnaleźć w niebezpiecznym Paryżu w czasach rewolucji francuskiej. Ubisoft starał się odtworzyć miasto z dużą szczegółowością, a także z zachowaniem skali, przez co budynki są naprawdę bardzo wysokie – z pewnością wyższe niż w poprzednich częściach. Efektem jest to, że gracz, często biegający po dachach, wzrokiem omiata większą okolicę, więc sprzęt podczas gry potrafi się spocić.
Assassin's Creed: Unity jest oparta na silniku AnvilNext, wcześniej wykorzystanym choćby w części czwartej, o podtytule Black Flag. Oczywiście, twórcy Unity nieco go podrasowali i chwalą się między innymi tym, że dzięki zrezygnowaniu z obsługi starszej generacji konsol mogli postawić na nowsze rozwiązania i za pomocą nowego silnika są w stanie wygenerować na ekranie na przykład do 5 tys. niezależnych postaci. I akurat wielkie tłumy faktycznie widać.
Mimo wszystko gra w obecnej formie ma dużo błędów, które potrafią przeszkodzić w rozgrywce, a na domiar złego głośno jest o horrendalnych wymaganiach co do sprzętu. Postanowiliśmy to zweryfikować.
Najsłabsza konfiguracja wymagana, zdaniem producenta, do uruchomienia gry:
- procesor – czterordzeniowy: Intel Core i5-2500K 3,3 GHz lub AMD FX-8350 4,0 GHz;
- pamięć operacyjna – 6 GB;
- karta graficzna – kompatybilna z DirectX 11 z 2 GB pamięci: Nvidia GeForce GTX 680 lub AMD Radeon HD 7970;
- system operacyjny – 64-bitowy Windows (7, 8 lub 8.1).
Już konfiguracja wymieniana przez producenta jako najsłabsza, która pozwala zagrać, może większość osób przyprawić o ból głowy. Mowa bowiem o swego czasu ogromnie popularnym Core i5-2500K (od tego czasu pojawiły się trzy następne generacje układów Intela) i jednym z czołowych produktów AMD, FX-8350. Te jednostki mają umożliwić grę w najniższych ustawieniach szczegółowości obrazu. Szczególnie dużo kontrowersji narodziło się wokół tej pierwszej propozycji, bo wciąż wiele nowych procesorów nie dogania starusieńkiego Core i5-2500K. Kontrowersje wzbudzają też proponowane karty graficzne: GTX 680 i HD 7970. Obie jednostki to czołowi przedstawiciele swoich generacji. GTX 680 doczekał się następcy w postaci GTX-a 770 (nieco szybsze taktowanie rdzenia i pamięci), a HD 7970 został zastąpiony przez Radeona R9 280X. Tak czy inaczej, mowa o kartach za co najmniej 900–1000 zł. Dla wielu taki wydatek po to, by zagrać w zaledwie minimalnych (według producenta) ustawieniach, będzie nie do przyjęcia.
Zalecana konfiguracja:
- procesor – ośmiowątkowy: Intel Core i7-3770 3,4 GHz lub AMD FX-8350 4,0 GHz;
- pamięć operacyjna – 8 GB;
- karta graficzna – kompatybilna z DirectX 11 z 3 GB pamięci: Nvidia GeForce GTX 780 lub AMD Radeon R9 290X;
- system operacyjny – 64-bitowy Windows (7, 8 lub 8.1).
Konfiguracja zalecana to kilka dalszych szczebli wyżej w hierarchii sprzętu. Procesory zaproponowane przez twórców gry to ośmiowątkowe Core i7-3770 oraz AMD FX-8350. O i7-3770 można powiedzieć, że niewiele procesorów w rozsądnej cenie może mu dorównać. Także wymagania co do karty graficznej mocno rosną w porównaniu z najsłabszą proponowaną konfiguracją, bo zdaniem producenta gry warto mieć GeForce'a GTX 780 lub Radeona R9 290X, czyli modele szybsze o przynajmniej 30–50%. Ubisoft nie bawi się w półśrodki, pytanie tylko, czy oprawa wizualna w Unity jest warta tego, by wydać na peceta kilka tysięcy złotych.
Miejsce testowe i ustawienia
Naszym miejscem testowym został ogromnie zatłoczony plac w pobliżu katedry Notre Dame, gdzie rozgrywa się jedna z misji głównego bohatera.
Platforma testowa
Wszystkie testy wydajności kart graficznych i procesorów zostały wykonane przy użyciu techniki FCAT.
Platforma do pomiarów wydajności kart graficznych składała się z następujących podzespołów:
Sprzęt | Dostawca | |
---|---|---|
Procesor | Core i7-4770K @ 4,5 GHz | |
Płyta główna | MSI Z87-GD65 Gaming | pl.msi.com |
Monitor | Asus ROG Swift PG278Q (2560 × 1440, 144 Hz, G-Sync) | www.nvidia.pl |
Monitor 4K | Asus PB287Q (3840 × 2160, 60 Hz) | pl.asus.com |
Sprzęt do porównania | karty graficzne | |
Miernik natężenia dźwięku | Sonopan SON-50 | www.sonopan.com.pl |
Pamięć | Corsair Vengeance DDR3-1866 2 × 4 GB@1866 MHz 9-10-9-27 2T | www.corsair.com |
Nośnik systemowy | Plextor M3 Pro 256 GB | www.plextor-digital.com |
Nośnik dodatkowy | Seagate Barracuda Desktop 4 TB | www.seagate.com |
Schładzacz procesora | Zalman CNPS 11X Extreme | www.zalman.com |
Zasilacz | Corsair AX1200 1200 W | www.corsair.com |
Obudowa | Aerocool Strike-X ST | aerocool.com.pl |
Backup danych | Acronis True Image 2014 | www.acronis.pl |
Wszystkie karty graficzne do testów gry Assassin's Creed: Unity dostarczyła firma:
System operacyjny:
- Windows 8.1 64-bitowy.
Sterowniki:
- AMD Catalyst 14.11.1 beta,
- Nvidia GeForce 344.65 WHQL.
Wydajność zależnie od ustawień
W opcjach Assassin's Creed: Unity twórcy zaszyli pięć różnych, predefiniowanych trybów ustawień graficznych. Niektóre z nich oferują jednocześnie wygładzanie krawędzi (włączane już w standardzie, np. MSAA 4x przy wyborze trybu Ultra High). W związku z tym na karcie GeForce GTX 780 przeprowadziliśmy dwa różne testy zależności wpływu ustawień do wydajności.
W pierwszym przypadku używaliśmy wyłącznie predefiniowanych trybów i związanych z nimi ustawień wygładzania krawędzi, natomiast na drugim wykresie po włączeniu danego trybu, ręcznie wyłączaliśmy technikę MSAA.
Zrzuty ekranu prezentujące różne ustawienia
Wyniki kart graficznych – 1920 × 1080 Low
Wyniki kart graficznych – 1920 × 1080 Medium (FXAA)
Wyniki kart graficznych – 1920 × 1080 Ultra High
Wyniki kart graficznych – 1920 × 1080 Ultra High (MSAA 4×)
Wyniki kart graficznych – 2560 × 1440 Ultra High
Wyniki kart graficznych – 2560 × 1440 Ultra High (MSAA 4×)
Wyniki procesorów – 1920 × 1080 Ultra High (GeForce GTX 970 OC)
Wyniki procesorów – 1920 × 1080 Ultra High (Radeon R9 290X OC)
Podsumowanie
W Assassin’s Creed: Unity należało się spodziewać przewagi kart graficznych Nvidii nad porównywalnymi cenowo Radeonami – i tak też się stało. Radeon R9 290X zwykle się plasuje pomiędzy GTX-em 780 a 780 GHz, ale też sporo niżej od GTX-a 970. Radeon R9 290, o mniej więcej 100 zł droższy od GeForce’a GTX 770, zapewnia znacznie wyższą wydajność, szczególnie w ustawieniach medium lub wyższych. Trudno cokolwiek powiedzieć o porównaniach w niższych segmentach, gdyż na dobrą sprawę od tego momentu zaczynają się poważne schody…
Po pierwsze, gra bardzo źle współpracuje z Radeonami z serii HD 7970/7950/ R9 280(X). Naszym zdaniem nadspodziewanie słabe wyniki raczej są efektem błędu w grze lub sterownikach Catalyst. Wnioskujemy to po tym, że te karty nie zdołały osiągnąć więcej niż 26–27 kl./s – tak jakby procesor je ograniczał. Zarazem Radeon R9 290X jest wolny od tego problemu. Problemem nie jest też pojemność pamięci – w końcu Sapphire Radeon HD 7970 GHz Vapor-X 6 GB wcale nie wypadł lepiej w naszych testach. W każdym razie w ustawieniach średnich (medium) karty AMD z tego segmentu często mogą generować poniżej 25 kl./s. Owszem, nasze miejsce testowe jest dość wymagające (choć bez problemu znajdziecie jeszcze bardziej zasobożerne), więc posiadacze tych kart mogą liczyć również na fragmenty, w których płynność będzie lepsza. Tak czy inaczej, naszym zdaniem mogą się spodziewać, że wydajność ich sprzętu poprawi się po aktualizacji gry lub sterowników AMD.
Po drugie, GeForce GTX 760 w ustawieniach najniższych w rozdzielczości Full HD wyświetla zaledwie 35 kl./s... Takich rzeczy jeszcze nie widzieliśmy. Gra ma absurdalnie wysokie wymagania co do kart graficznych i, niestety, zalecenia producenta potwierdziły się w testach. Spodziewamy się, że gra doczeka się mocnej poprawy wydajności dzięki aktualizacjom. Na razie o zabawie w Assassin’s Creed: Unity mogą myśleć posiadacze komputerów za mniej więcej 2000 zł (mówimy o samej jednostce centralnej) i naprawdę najszybszych laptopów.
W ustawieniach średnich w rozdzielczości Full HD akceptowalną płynność animacji zapewnią karty GeForce GTX 760/670/660 Ti. W przypadku słabszych układów należy się liczyć z częstymi spadkami poniżej 27–28 kl./s.
Assassin’s Creed: Unity już w ustawieniach średnich (medium) potrzebuje więcej niż 2 GB pamięci na karcie graficznej. Co prawda nawet w ustawieniach niskich (low) programy diagnostyczne wskazują na zużycie ponad 2,5 GB, ale naszym zdaniem płynność, jaką zapewnił w nich GeForce GTX 770 2 GB, była do przyjęcia.
Osobnym zagadnieniem jest optymalne wykorzystanie procesora przez sterowniki kart graficznych. Tutaj mamy powtórkę z poprzednich części serii Assassin’s Creed, jak i wielu innych gier. Radeon R9 290X, by osiągnąć ten sam wynik co GeForce GTX 970, potrzebuje procesora szybszego aż o 50–60%. To wygląda mniej więcej tak: Core i7 @ 4,5 GHz + Radeon = Core i7 @ 3 GHz + GeForce. O ile dla posiadaczy najnowszych i podkręconych Core i5 i Core i7 z serii Haswell nie będzie to większym problemem, o tyle połączenie szybkiego Radeona z procesorem klasy Core i5-2500K (standardowo taktowanym), lub nawet najszybszym FX-em, może skutkować znaczącymi problemami z płynnością animacji. Wyniki wszystkich procesorów na jednym wykresie możecie zobaczyć tutaj.
Nasze testy wskazują na stosunkowo niskie wymagania względem procesora. Już użytkownicy odpowiednio szybkiego GeForce'a i Core i3 z serii Haswell mogą liczyć na zadowalającą płynność. Co ciekawe, nawet dwurdzeniowe Pentium zapewniają sensowną wydajność. Nie zakładamy, że w grze znajdują się znacznie bardziej wymagające miejsca testowe, więc naszym zdaniem minimalne wymagania producenta co do procesora (Core i5-2500K) są przesadzone. Na szczęście Ubisoft nie zablokował sztucznie niektórych układów.
Sprzęt do testów dostarczył sklep X-Kom.pl