Monitory i projektory
Artykuł
Łukasz Marek, Piątek, 22 sierpnia 2014, 12:46

Asus ROG Swift PG278Q to pierwszy na rynku monitor 27-calowy, który jest zdolny wyświetlać obraz o rozdzielczości 2560 × 1440 z gwarantowanym odświeżaniem na poziomie 144 Hz, a zarazem jest wyposażony w niedawno przedstawioną na naszych łamach technikę G-Sync. Teoretycznie jest to więc najlepszy monitor do gier – zapewnia wszystkie nowinki techniczne, które przydają się w szybkich wirtualnych potyczkach, na przykład w Counter-Strike: Global Offensive i serii Quake. Oto jego test w porównaniu z innymi modelami dla graczy.

Asus ROG Swift PG278Q
Cena od 2889.00 zł do 3919.00 zł

Monitor dla graczy – od czego się zaczęło?

Pierwszym 120-hercowym wyświetlaczem na rynku, który nieśmiało rozpychał się w umysłach graczy, był model Samsunga, a dokładnie: 2233RZ, wprowadzony w 2009 roku. Ten 22-calowy monitor zapewniał przyzwoitą, jak na tamte czasy, rozdzielczość, która dzisiaj zanikła już niemal całkowicie: 1680 × 1050 pikseli. Przez następnych 5 lat, aż do lipca tego roku, w sklepach pojawiały się wyświetlacze 120- lub 144-hercowe: 22-, 24- i 27-calowe, ale niemalże wszystkie miały rozdzielczość Full HD. O ile przy krótszej przekątnej jest to jak najbardziej do przyjęcia, o tyle 1920 × 1080 pikseli w połączeniu z 27-calowym ekranem może już być problemem, bo po prostu widoczne stają się schodki na czcionkach i w grach uruchamianych przy wyłączonej funkcji wygładzania krawędzi.

Powstałą niszę, czyli urządzenia o rozdzielczości 2560 × 1440 i odświeżaniu szybszym niż 60 Hz, postanowiło wykorzystać kilka mniejszych firm, które zaoferowały, zdawałoby się idealne, monitory dla graczy: oparte na matrycy IPS modele 120-hercowe. W miarę czasu okazało się jednak, że „tanim koreańczykom” brakowało do ideału wiele: w niezależnych testach montowane w nich panele IPS odwzorowywały kolory gorzej niż wiele wyświetlaczy z matrycami TN, a 120-hercowe odświeżanie wcale nie było gwarantowane. Takie konstrukcje, jak: Yamakasi Catleap, Overlord, Qnix, były sprzedawane jako 60-hercowe, a producent zapewniał, że można je „podkręcić”, co polegało na tym, że użytkownicy ustawiali w sterownikach karty graficznej coraz wyższą i wyższą częstotliwość odświeżania. Okazało się, że wiele ekranów było zdolnych do działania wyłącznie z odświeżaniem na poziomie 90–100 Hz, a w dodatku cierpiały one na zjawisko frame skippingu, czyli przy odświeżaniu szybszym niż 60 Hz nowe obrazy wcale nie były wyświetlane, a klatki były odrzucane. Czarę goryczy przelało 30–40-milisekundowe opóźnienie sygnału (input lag).

Ciekawostką jest to, że firmy sprzedające te urządzenia przez długi czas nie chciały ich udostępniać do testów, a jedynymi redakcjami, które przetestowały koreańskie monitory IPS do gier, były te, które po prostu je kupiły. Po testach okazało się, że pomimo niskiej ceny sprzętu, na poziomie 300–400 dol., były to pieniądze mniej lub bardziej wyrzucone w błoto. Efekt był taki, że zadowolonych użytkowników było wielu, ale idealizowali oni kupione produkty, by po opublikowaniu niezależnych testów brutalnie zderzyć się z rzeczywistością.

Kiedy patrzyło się na wszystkie powyższe wady tych urządzeń, było jasne, dlaczego do tej pory żaden producent nie zaproponował podobnej konstrukcji o gwarantowanym szybkim odświeżaniu ekranu, rozdzielczości WQHD i panelu IPS. Tego typu matryce po prostu nie sprawowały się dobrze, a liczba odrzutów produkcyjnych, które nie przeszłyby testów jakościowych, byłaby prawdopodobnie nie do przyjęcia.

Asus ROG Swift PG278Q

Firmą, która na poważnie zajęła się wypełnianiem powstałej niszy, jest Asus. Jej inżynierowie rozpoczęli żmudny proces tworzenia monitora, który miał być najlepszym możliwym modelem dla graczy. O tak oto powstał Asus ROG Swift PG278Q. A wymagania co do takich konstrukcji wciąż są wygórowane:

  • zadowalające odwzorowanie kolorów
  • rozdzielczość 2560 × 1440
  • odświeżanie na poziomie 120 Hz lub 144 Hz.

Rozpoczęło się od poszukiwania odpowiedniej matrycy. Postanowiono zacząć od tych, które z natury lepiej wyświetlają kolory, a mianowicie IPS i VA. Z informacji od Tajwańczyków wynika, że przeprowadzili wiele wewnętrznych testów, ale żadna z dostępnych na rynku matryc nie spełniała wymogów jakościowych. IPS/VA nie pozwalały osiągnąć gwarantowanego szybkiego odświeżania ekranu (144 Hz), a same przejścia kolorów były po prostu zbyt wolne, jak na wymagania naprawdę szybkich gier. Chcąc nie chcąc producent zdecydował się na najszybsze matryce na rynku, zbudowane w technice TN, a w swoich materiałach marketingowych nazywał je Premium TN, co miało oznaczać, że kolory oraz kąty widzenia będą lepsze od tych, które zapewnia zwykły panel TN. Matryce do modelu ROG Swift PG278Q są selekcjonowane z większej partii. Te, które nie przeszły testów jakościowych, trafiają do tańszych modeli. Czy kolory rzeczywiście są dobre – o tym piszemy na stronach z wynikami testów.

Trzeba było też zapewnić szybkie odświeżanie ekranu (przynajmniej na poziomie 120 Hz) przy rozdzielczości podstawowej 2560 × 1440. Tak jak wspominaliśmy, monitory Full HD wciąż dominują na rynku, a modeli dla graczy jest multum, ale dotąd żaden nie miał rozdzielczości WQHD. Problem jest taki, że przy rozdzielczości 1920 × 1080 i 27-calowej przekątnej piksele są już po prostu duże. Inżynierowie Asusa sprawili, że ekran wyświetla obraz w rozdzielczości większej niż Full HD i odświeża go z częstotliwością 144 Hz, a ta cecha daje ogromną przewagę na wirtualnym polu walki.

Nvidia G-Sync

Asus trafił z modelem ROG Swift PG278Q doskonale, bo w moment, kiedy Nvidia zaoferowała nową technikę synchronizacji obrazu: G-Sync. Zapewnia ona najlepszą możliwą płynność obrazu w grach, taką jakiej dotąd nie można było ujrzeć na żadnym wyświetlaczu. Całkowicie eliminuje zjawisko rozrywania obrazu (tearing) i zacięcia animacji (stuttering) oraz minimalizuje opóźnienie sygnału (input lag), co najlepiej zobrazuje poświęcony jej artykuł.

Dane techniczne monitora

Oto parametry monitora Asus ROG Swift PG278Q:

 

 Asus ROG Swift PG278Q

Przekątna

27" (68,6 cm)

Rozdzielczość

Szybkość odświeżania

2560 × 1440

144 Hz

Technologie dodatkowe

Nvidia G-Sync, Nvidia ULMB

Typ:

matryca / podświetlenie

TN (AU Optronics) / W-LED

Wejścia obrazu

DisplayPort 1.2

USB

koncentrator 2 × USB 3.0

VESA

100 mm

Głośniki

Wyjście słuchawkowe

Brak

Brak

Wymiary

Waga

620 × 363 × 66 mm

7,0 kg

Wymiary ramki –

góra/dół/boki

8,0/12,0/8,0 mm

Wymiary ramki do ekranu –

góra/dół/boki
10,0/14,0/10,0 mm

Regulacja –

wysokość/nachylenie

obrót/pivot

 

Tak/Tak

Tak/Tak

Gwarancja 3 lata
Cena ok. 3100 zł

 

Jakie braki ujawnia, naszym zdaniem, rzut oka na powyższą tabelę? Z pewnością najwięcej osób zwróci uwagę na liczbę wejść obrazu, bo dla użytkownika dostępne jest tylko... jedno złącze DisplayPort 1.2. Osoby, które czytały nasz test techniki G-Sync, wiedzą, że DisplayPort to jedyny interfejs, jaki G-Sync umie wykorzystać, i pewnie to dlatego Asus postanowił zamontować tylko jedno złącze. Szkoda jednak, że z tyłu nie znalazły się inne, nawet jeśli G-Sync miałby wtedy nie być aktywny. Brak głośników czy wyjścia słuchawkowego to żaden problem, bo gracze, którzy wykorzystają potencjał tego monitora, i tak mają osobne systemy audio.

Oprócz tego jest wszystko, co niezbędne do komfortowej rozgrywki: 144-hercowe odświeżanie, G-Sync oraz płynna regulacja wysokości i nachylenia ekranu. Możliwość obrócenia ekranu o 90 stopni czy obrotowa podstawa to już standard w tego typu monitorach i ich brak uznalibyśmy za karygodny.

Rywale?

Wyświetlacz o przekątnej długości 27 cali, rozdzielczości 2560 × 1440, odświeżaniu na poziomie 144 Hz i wyposażony w technikę G-Sync to unikat na rynku – jedyny model z tym zestawem funkcji. Trzeba było jednak dobrać mu jakichś rywali i przy okazji udowodnić kilka prawd lub też obalić kilka mitów :)

Wspomnianych rywali przedstawiamy na stronie 3.

Ocena artykułu:
Ocen: 25
Zaloguj się, by móc oceniać
mocu1987 (2014.08.22, 12:55)
Ocena: 18

0%
Na ten test właśnie czekałem żeby rozwiać wszelkie wątpliwości co do tego monitora ! Dzięki!
Dzięki temu monitorowi Mamy bardzo dobry 'pierwszy krok' w łączeniu dużych rozdzielczości i wysokich Hz ale nadal będę się zastanawiał czy do tanga trzeba od razu Trojga? (g-sync)
Teraz już nie trzeba iść na kompromisy, czyli albo duża rozdzielczość albo wysokie Hz i to jest wielki plus , minusem na razie jest raczej brak wyboru w monitorach ale ktoś musiał być pierwszym.
Chciałbym zobaczyć wersje tego monitora bez G-Sync dla porównania ale niestety brak, Nv widocznie chce zamazać prawdopodobieństwo ewentualnej bezużyteczności tej technologii przy 144hz a cena to inna bajka grunt by spadła dosyć szybko gdy konkurencja zacznie coś robić w tym kierunku.

P.S Te cienkie ramki są na prawdę super , zwiększają sobie potencjalną liczbę klientów na kupno kilku monitorów.

P.S#2 Chętnie zobaczyłbym 3D na tym monitorze.


@Amitoza oddaje głos do studia, słuchamy badawczo.
Edytowane przez autora (2014.08.22, 13:29)
spzetor (2014.08.22, 13:00)
Ocena: 18

0%
Moim zdaniem cena jest wysoka, ale ze względu na to że jest to najlepszy (już nie mam wątpliwości) monitor do gier, to Asus może sobie dyktować warunki cenowe. Faktem jest, że dopłata 1500 za 144 Hz i G-Synca to dużo, ale moim zdaniem warto i nie zamierzam czekać
chaostheory (2014.08.22, 13:02)

0%
Bartazlol @ 2014.08.22 12:59  Post: 777418
Ten filmik porównujący CS'a ze 144Hz i 60Hz jest totalnie zmanipulowany. Ewidetnie widać, że na tym drugim odświeżanie jest mniejsze niż 30Hz ..


A wystarczyło przeczytać opis na stronie.

Film został nagrany kamerą z szybkością rejestracji 500 kl./s i spowolniony, żeby dopasować do szybkości z jaką sieciowe odtwarzacze wideo pokazują Ci obraz (30 kl./s).

Jakby każdy miał w domu monitor 120 Hz i odtwarzacze wideo na stronach pokazywałyby 120 kl./s, to wtedy moglibyśmy pokazać filmik w prędkości rzeczywistej na którym wszystko byłoby widać równie dobrze :)
Edytowane przez autora (2014.08.22, 13:03)
guzek (2014.08.22, 13:04)
Ocena: 19

0%
Asus widze wszedł na rynek monitorów dla graczy z wielką pompą :E i dobrze
TridentX (2014.08.22, 13:06)
Ocena: 22

0%
Dobry test. Liczę na więcej testów monitorów do gier z waszej strony :)
chaostheory (2014.08.22, 13:08)

0%
guzek @ 2014.08.22 13:04  Post: 777422
Asus widze wszedł na rynek monitorów dla graczy z wielką pompą :E i dobrze


No wiesz, Asus jest na tym rynku od modelu vh236h, czyli od dobrych 4-5 lat, co nie zmienia faktu, że ROG Swift jest strasznym killerem :)
edek20 (2014.08.22, 13:09)
Ocena: 11

0%
Liczyłem jednak, że da się zrobić szybkie IPSy. Jak widać nie da się. Szkoda :(
Ale co dobra TNa to dobra TNa :>
Edytowane przez autora (2014.08.22, 13:09)
Zaloguj się, by móc komentować
Artykuły spokrewnione
Facebook
Ostatnio komentowane