Tablety
Artykuł
Mateusz Skrycki, Wtorek, 29 lipca 2014, 15:33

Zaprezentowany przeszło rok temu Nvidia Shield był urządzeniem ciekawym, ale dostępnym wyłącznie w Stanach Zjednoczonych, więc w Europie nie było o nim głośno. Idea przenośnej konsoli do gier, która umiałaby wykorzystać potencjał kart GeForce z pecetów bądź laptopów (a nawet serwerów w chmurze!), okazała się strzałem w dziesiątkę i Nvidia właśnie wprowadza drugie urządzenie z serii dla graczy: Shield Tablet wraz z bezprzewodowym kontrolerem. Jako pierwsi w Polsce mieliśmy okazję przyjrzeć się bliżej temu zestawowi. Oto jego test.

Nvidia Shield Tablet

Nvidia wprowadza do swojej oferty tablet kierowany do graczy: Nvidia Shield Tablet, wyposażony w Tegrę K1. Urządzenie to za sprawą dołączonego bezprzewodowego kontrolera staje się konsolą, która w dość brutalny sposób rozprawia się z androidową konkurencją. Nvidia wykorzystuje swoje bogate doświadczenie związane z graczami oraz ich potrzebami, które zdobyła, produkując karty graficzne, i dzięki temu stawia się na uprzywilejowanej pozycji względem konkurencji: tworzy tablet z wydajną Tegrą K1, czerpie pełnymi garściami z architektury Kepler znanej z pecetów i dostarcza usługę GameStream, która umie wykorzystać moc obliczeniową kart GeForce. Jakby tego było mało, technika GRID Beta wykorzystuje moc obliczeniową serwerów do generowania grafiki, a użytkownikowi tabletu pozostaje cieszyć się rozgrywką. Jak te usługi i sama konsola sprawdzą się w praktyce, pokażemy na kolejnych stronach.

 

BudowaWyposażenie
Wymiary 221 mm × 126 mm × 9,2 mm LTE Nie/Opcjonalnie
Masa 374 g (tablet)
315 g (kontroler)
89 g (etui)
GPS Tak
Ekran 8 cali, 1920 × 1200
283 PPI
Bluetooth Tak
SoC
(CPU + GPU)
Nvidia Tegra K1
4 × 2,2 GHz (Cortex-A15)
192-rdzeniowe GPU (Kepler)
HDMI Tak
RAM 2 GB
(1753 MB dla aplikacji)
Host USB Tak
Pamięć wbudowana

16 GB
(11,61 GB na dane)
slot na kartę mikro-SD

Aparat przód: 5 MP, filmy 720p
tył: 5 MP, filmy 1080p
Pojemność akumulatora 19,75 Wh Dodatki ładowarka, kabel USB, rysik

Gramy!

Nvidia Shield Tablet jest produktem stworzonym dla graczy – co do tego nie ma najmniejszych wątpliwości. Dlatego został wyposażony w układ Tegra K1, czyli automatycznie zostaje wpisany w poczet urządzeń mogących korzystać z TegraZone. Jednak ze względu na przynależność sprzętu do serii Shield TegraZone została zastąpiona narzędziem Shield Hub, które wzbogaca jej funkcjonalność.

Producent chwali się tym, że we wspomnianym sklepie można kupić gry specjalnie zoptymalizowane pod kątem nowej Tegry K1: Anomaly 2, Chuck's Challenge 3D: Reloaded, Dungeon Defenders Eternity, Flyhunter: Origins, Half-Life 2, Portal, Pure Chess, Rochard, Talos Principle, Trine 2: Complete Story, War Thunder. Pełną listą gier, które trafiły do TegraZone albo współpracują z Shieldem, można znaleźć na stronie producenta. Należy pamiętać, że część z tych pozycji była dostępna już dla posiadaczy poprzedniej wersji Shielda, na przykład Half-Life 2, który zarazem jest tytułem na wyłączność serii Shield.

Warto zauważyć, że lista gier współpracujących z Shieldem jest tak długa, że obejmuje czołowe produkcje na Androida: Asphalt 8, Real Racing 3, Dead Trigger 2 czy Anomaly 2.

My przetestowaliśmy następujące:

I byliśmy pozytywnie zaskoczeni: wyjąwszy Real Racing 3 wszystkie poprawnie obsługiwały pada bez jakiejkolwiek ingerencji z naszej strony! W przypadku Real Racing 3 domyślne ustawienia mapowania przycisków, wczytane z Gamepad Mappera, były częściowo niepoprawne, ponieważ skręt pojazdu przy użyciu grzybka powodował jednoczesne przekręcenie obrazu. Wydaje się nam, że problem powodował domyślny model sterowania w grze – z wykorzystaniem akcelerometru (czyli żeby skręcić, trzeba przechylić urządzenie w odpowiednią stronę).

Pozostałe gry działały płynnie i bezproblemowo. Tegra K1 jest naprawdę wydajną konstrukcją (o czym więcej piszemy na stronie z wynikami testów wydajności), więc gry wyglądały tak dobrze, jak tylko twórcy im pozwolili. Duży zgrzyt powstał, gdy po świetnie wyglądającym Half-Life 2 uruchomiliśmy GTA 3 czy GTA San Andreas – grafika dosłownie straszyła, lecz to wszystko wina wysoko ustawionej poprzeczki. Po podłączeniu konsoli do telewizora wyglądało to jeszcze gorzej... Ale inne gry wyświetlane na dużym ekranie (na małym również) dawały sporo frajdy i większa część redakcji chętnie obserwowała zmagania w Trine 2, Portalu czy Half-Life 2 ;)

Skoro już wspomnieliśmy o możliwości użycia telewizora: opcja ta została nazwana Tryb konsoli Shield. Po podłączeniu kabla mini-HDMI (dziwne, że nie mikro-HDMI) użytkownik może wybrać tryb lustrzany lub tryb konsoli. Ten drugi gasi ekran na tablecie, a wtedy obraz jest widoczny wyłącznie na ekranie telewizora. Zauważyliśmy ciekawe zjawisko z tym związane. Otóż tryb lustrzany wyraźnie wpływa na wydajność: na telewizorze widać lekkie zacięcia, podczas gdy w trybie konsoli gry działają znacznie lepiej.

Ocena artykułu:
Ocen: 15
Zaloguj się, by móc oceniać
Mat48 (2014.07.29, 15:41)

0%
Artykuł w trakcie uzupełniania. Niebawem dołączymy testy ekranu, akumulatora oraz wydajności.
focus (2014.07.29, 15:46)

0%
Chronosik @ 2014.07.29 15:44  Post: 770428
Jak mnie coś takiego irytuje, nie możecie po prostu wrzucić całościowy artykuł, tylko dzielony na części ? Tak bardzo Wam na hajsie zależy ? Ilość kliknięć przecież musi się zgadzać.

Na hajsie zależy? Jest premiera, przygotowaliśmy ile się udało, reszta będzie niebawem. Nie zmuszam Cię do czytania.
kieros (2014.07.29, 16:01)
Ocena: 2

0%
Przydało by się jakieś połączenie pada z tym tabletem żeby wszystko można było także w rękach trzymać
rops (2014.07.29, 16:19)
Ocena: 0

0%
Śmiesznie wygląda granie z padem przed 8 calowym tabletem. Tabletem gra się raczej trzymając go w dłoniach. Chociaż funkcja połączenia do tv też wydaje się fajna. Szkoda tylko, ze na androidzie jest głównie f2plejowy crap i porty gier z przed 5 lat.
SunTzu (2014.07.29, 16:24)
Ocena: 10

67%
rops @ 2014.07.29 16:19  Post: 770442
Śmiesznie wygląda granie z padem przed 8 calowym tabletem. Tabletem gra się raczej trzymając go w dłoniach. Chociaż funkcja połączenia do tv też wydaje się fajna. Szkoda tylko, ze na androidzie jest głównie f2plejowy crap i porty gier z przed 5 lat.

Żeby były te sprzed 5 lat... to by była bajka Crysis, Far Cry 2, GTA IV....

Max Payne to port z 2001 roku
Edytowane przez autora (2014.07.29, 16:25)
dracox (2014.07.29, 16:32)
Ocena: 5

0%
hl2,gta3/sa zas pamietaja czasy ps2/xbox 1 . i wlasciwie wygladaja podobnie jak wtedy. Niestety ale starociami sie rynku nie szturmuje. problem jest taki ze na smartfonach wiecej niz 2 dolce za gre to wybor zycia... a przy takich kwotach to mozna wlasnie conajwyzej ufundowac tani port 15 letniej gry, a nie cos nowego.
Edytowane przez autora (2014.07.29, 16:33)
Zaloguj się, by móc komentować
Artykuły spokrewnione
Facebook