Watch Dogs
Watch Dogs to „trzecioosobowa” hakerska strzelanka, której akcja dzieje się w Chicago. O wrażeniach z gry opowie nasza recenzja, a tutaj zajmiemy się po prostu technikaliami.
Studio Ubisoft Montreal specjalnie dla swojego najnowszego dziecka stworzyło silnik o nazwie Disrupt. Powstał on po części na podstawie silnika Anvil, stosowanego przez Kanadyjczyków w serii Assassin's Creed, oraz Dunia, który mogliśmy podziwiać w drugiej i trzeciej części Far Cry. To właśnie Disrupt sprawia, że wirtualne Chicago tętni życiem. W przygotowaniu gry pomagała Nvidia. Firma ta uznała Watch Dogs za pozycję na tyle ważną, że postanowiła ją włączyć do programu The Way It's Meant To Be Played, i tak też się stało. Nvidia chwali się, że zostały w niej zaimplementowane techniki TXAA oraz HBAO+, a sam tytuł jest zoptymalizowany pod kątem kart tej marki.
Obecnie największym problemem technicznym Watch Dogs są losowo występujące mniejsze lub większe zacięcia animacji. Przejazdom przez większe skrzyżowania praktycznie zawsze jakieś towarzyszą, a w razie użycia starszych sterowników do kart graficznych (GeForce 337.50 czy Catalyst 14.4) produkcja jest praktycznie niegrywalna. Dopiero aktualizacja do najnowszych, 337.88 lub Catalyst 14.6 beta, sprawia, że rozgrywka staje się znośna. Tak czy inaczej, na pewno w najbliższych dniach pojawi się łatka do gry, która powinna wyeliminować większość jej bolączek.
Jedno jest pewne: Watch Dogs, jako sandboks nowej generacji, na stałe zagości w naszych testach zarówno kart graficznych, jak i procesorów. Miejsce w platformach testowych szykowaliśmy z myślą o nim już od dawna ;)
Konfiguracja wymagana do uruchomienia gry:
- procesor: Core 2 Quad Q8400 2,66 GHz lub AMD Phenom II X4 940 3,00 GHz;
- pamięć operacyjna: 6 GB;
- karta graficzna: kompatybilna z DirectX 11 z 1 GB pamięci / GeForce GTX 460 lub Radeon HD 5850;
- system operacyjny: 64-bitowy Windows Vista, 7, 8 lub 8.1.
Producenci gier, podając minimalne wymagane konfiguracje, coraz częściej proponują wyłącznie procesory czterordzeniowe. Ubisoft jako przykładowych jednostek użył Core 2 Quad oraz Phenoma II X4. Także wymagana ilość pamięci operacyjnej, 6 GB, pasuje do tych układów. Ta tendencja nie dziwi, a już na pewno nie w przypadku gry z otwartym światem, która potrzebuje dużej mocy obliczeniowej do symulacji tętniącego życiem miasta. Wśród niezbędnych podzespołów została wymieniona również karta graficzna z 1 GB pamięci i faktycznie przynajmniej tyle jej potrzeba: w najniższych ustawieniach szczegółowości tekstur gra w kartach 1-gigabajtowych alokuje praktycznie całą dostępną przestrzeń VRAM. Co więcej,Watch Dogs działa wyłącznie w trybie 64-bitowym: 32-bitowe systemy w ogóle nie są obsługiwane, ponadto na liście w ogóle nie ma Windows XP.
Zalecana konfiguracja:
- procesor: Core i7-3770/K 3,5 GHz lub AMD FX-8350 4,0 GHz;
- pamięć operacyjna: 8 GB lub więcej;
- karta graficzna: kompatybilna z DirectX 11 z 2 GB pamięci – seria GeForce GTX 600 lub Radeon HD 7000;
- system operacyjny: 64-bitowy Windows Vista, 7, 8 lub 8.1.
Zalecana konfiguracja obejmuje ośmiowątkowy procesor: Core i7 lub najszybsze modele AMD FX 8300, aż 8 GB RAM-u oraz kartę graficzną z 2 GB pamięci. Jeśli wymagania się potwierdzą, będzie to oznaczać, że do Watch Dogs wcale nie potrzeba przesadnie drogiego sprzętu. Pora na testy praktyczne!
Miejsce testowe i ustawienia
Testy Watch Dogs przeprowadziliśmy w dwóch różnych scenariuszach.
GPU: Test GPU wykonaliśmy w misji w Pawnee, gdzie należy zabić dwóch szefów ochrony Blume Security, przechadzających się wśród strażników. Dodatkowym utrudnieniem jest krążący nad głową i wypatrujący bohatera helikopter. To miejsce testowe nie obciąża wyłącznie karty graficznej: wybrana sceneria generuje także pewne obciążenie procesora.
W testach korzystamy wyłącznie z predefiniowanych ustawień: Low, Medium, High oraz Ultra w menu gry, manipulując jednocześnie jakością tekstur w ramach trzech ustawień: Medium, High (tryb zalecany dla kart z 2 GB pamięci) oraz Ultra (ustawienie zalecane dla kart z 3 GB pamięci).
CPU: Test CPU przeprowadziliśmy w centrum miasta przy dużym natężeniu ruchu ulicznego, czego w Watch Dogs nie da się ominąć, a polegał on na przejeździe na czas podstawionym samochodem przez wyznaczone punkty na mapie (Fixer Contract). Do testu procesorów użyliśmy dwóch kart graficznych: GeForce'a GTX 780 oraz Radeona R9 290X. Procedura testowa jest reprezentatywna dla zwykłych przejazdów przez miasto, a osiągi komputera są niemal całkowicie zależne od wydajności procesora.
Ustawienia graficzne w teście procesorów to wczytany profil z ustawieniami Ultra przy jakości tekstur na tym samym poziomie.
Watch Dogs - galeria połączona z recenzją
Platforma testowa
Wszystkie testy wydajności kart graficznych i procesorów zostały wykonane przy użyciu techniki FCAT.
Platforma do pomiarów wydajności kart graficznych składała się z następujących podzespołów:
Sprzęt | Dostawca | |
---|---|---|
Procesor | Core i7-4770K @ 4,5 GHz | |
Płyta główna | MSI Z87-GD65 Gaming | pl.msi.com |
Monitor | BenQ XL2420T | www.benq.com.pl |
Sprzęt do porównania | karty graficzne | |
Miernik natężenia dźwięku | Sonopan SON-50 | www.sonopan.com.pl |
Pamięć | Corsair Vengeance DDR3-1866 2 × 4 GB@1866 MHz 9-10-9-27 2T | www.corsair.com |
Nośnik systemowy | Plextor M3 Pro 256 GB | www.plextor-digital.com |
Nośnik dodatkowy | Seagate Barracuda Desktop 4 TB | www.seagate.com |
Schładzacz procesora | Zalman CNPS 11X Extreme | www.zalman.com |
Zasilacz | Corsair AX1200 1200 W | www.corsair.com |
Obudowa | Aerocool Strike-X ST | aerocool.com.pl |
Backup danych | Acronis True Image 2014 | www.acronis.pl |
Wszystkie karty graficzne do testów gry Watch_Dogs dostarczyła firma:
System operacyjny:
- Windows 8.1 64-bitowy.
Sterowniki:
- AMD Catalyst 14.6 beta,
- Nvidia GeForce 337.88 WHQL.
Watch_Dogs – wydajność zależnie od ustawień i rozdzielczości
Wpływ ustawień szczegółowości obrazu oraz rozdzielczości na wydajność zbadaliśmy przy użyciu karty graficznej średniej klasy, Radeona HD 7850.
Wyniki kart graficznych – 1920 × 1080 Medium
Wyniki kart graficznych – 1920 × 1080 High
Wyniki kart graficznych – 1920 × 1080 High MSAA 4×
Wyniki kart graficznych – 1920 × 1080 Ultra
Wyniki kart graficznych – 1920 × 1080 Ultra MSAA 4×
Wyniki kart graficznych – 2560 × 1440 Ultra
Wyniki procesorów – 1920 × 1080 Ultra, GeForce GTX 780 GHz
Wyniki procesorów – 1920 × 1080 Ultra, Radeon R9 290X
Porównanie różnych trybów ustawień graficznych
Low + tekstury Medium
Medium + tekstury Medium
High + tekstury Medium
High + tekstury High
Ultra + tekstury High
Ultra + tekstury Ultra
Jaki procesor do Watch Dogs?
Ze względu na otwartość świata oraz charakterystykę rozgrywki przez większość czasu gracz będzie ograniczany przez procesor. Przykładowa konfiguracja: standardowo taktowany Core i5-2500K plus karta graficzna klasy GTX 780/R9 290, sprawi, że wykorzystanie GPU (rozdzielczość Full HD, ustawienia High/Ultra) będzie oscylować w granicach 65–85 procent, a pełne wykorzystanie GPU będzie możliwe dopiero po zastosowaniu mocniejszej jednostki lub po prostu podkręceniu sprzętu.
W pełni komfortową zabawę zapewnią dopiero czterordzeniowe procesory Intela (przy czym wskazany jest co najmniej standardowo taktowany Core i5-2500K) oraz najszybsze modele FX-ów ośmiowątkowych, począwszy od FX-8350 (ale tylko w razie użycia karty Nvidii, gdyż we współpracy z Radeonami FX-y radzą sobie wyraźnie gorzej). Jeśli płynność ma nie spadać poniżej 40 kl./s, trzeba się wyposażyć w przynajmniej Core i5-2500K @ 4,5 GHz, Core i5-3570K @ 4,2 GHz lub standardowo taktowany Core i5-4690.
Ciekawostką jest to, że GeForce'y umieją wykorzystać Hyper-Threading w procesorach Core i7, podczas gdy Radeonom w zasadzie nie robi różnicy, czy współpracują z Core i5 czy Core i7.
Osobną kwestią jest wydajność dwurdzeniowych Pentium. W tej chwili Watch Dogs jest w takiej konfiguracji w zasadzie niegrywalny, choć jeszcze nie sprawdzaliśmy, co się dzieje w najniższych ustawieniach szczegółowości obrazu.
Przedstawione wymagania wobec procesorów tylko potwierdzają obiegową opinię, że gry typu sandboks potrzebują szybkich CPU.
Jaka karta graficzna do Watch Dogs?
Gdy procesor będzie odpowiednio mocny, można się zastanowić nad wyborem karty graficznej.
1920 × 1080 Medium: W ustawieniach średnich gra jest naprawdę mało wymagająca. Do płynnej rozgrywki w tej rozdzielczości spokojnie wystarczy Radeon HD 7850 lub GeForce GTX 750 Ti. Obie karty zapewnią około 45 kl./s, a kosztują 500–600 zł, więc zdecydowanie można pograć tanio a dobrze.
1920 × 1080 High: Zmiana ustawień z Medium na High (i to samo w przypadku tekstur) sprawi, że do gry potrzebne już będą karty za 650–800 zł: przynajmniej Radeon HD 7870 lub GeForce GTX 760. Dopiero one zapewnią minimum 40 kl./s.
1920 × 1080 High MSAA 4×: Włączenie wygładzania krawędzi w wysokich ustawieniach szczegółowości obrazu podnosi poprzeczkę o szczebel. Minimum 40 kl./s zapewnią dopiero karty pokroju GTX-a 770 oraz Radeona R9 280X.
1920 × 1080 Ultra: Okazuje się, że w tej rozdzielczości nie ma większej różnicy, czy wybierzemy ustawienie High z wygładzaniem krawędzi czy po prostu Ultra. Oba mają podobne wymagania co do sprzętu, a więc i w tym przypadku potrzebny będzie przynajmniej GeForce GTX 770 lub Radeon R9 280X.
1920 × 1080 Ultra MSAA 4×: Ustawienia Ultra z wygładzaniem krawędzi to już coś dla zamożnych graczy. Ceny kart zapewniających płynność w tym trybie zaczynają się od 1,5 tys. zł, potrzeba bowiem co najmniej Radeona R9 290.
2560 × 1440 Ultra: Posiadacze 27-calowych (i większych) monitorów jak zwykle mają problem. Nawet bez wygładzania krawędzi do komfortowej gry potrzebne będą karty wysokiej klasy: przynajmniej Radeon R9 290 lub podkręcony GTX 780.
Wymagania Watch Dogs ogółem
Niewątpliwie zmienią się jeszcze nie raz. Obaj główni producenci kart graficznych (AMD i Nvidia) muszą jeszcze popracować nad sterownikami, bo nawet po zainstalowaniu najnowszych wersji zdarzają się zacięcia animacji, i to niezależnie od klasy sprzętu. Najpewniej w ciągu kilku najbliższych dni Ubisoft Montreal udostępni łatkę do gry optymalizującą wydajność i poprawiającą błędy, a jest niezbędna, bo zacięcia zdarzają się nawet konfiguracji złożonej z Core i7-4770K (4,5 GHz) i R9 290X lub GTX-a 780 Ti.
Nowy sandboks na pewno zagości w procedurach testowych wielu redakcji, więc tym bardziej producenci sprzętu oraz gry muszą się przyłożyć do dalszych optymalizacji.
Sprzęt do testów gry Watch Dogs dostarczyła firma: