Karty graficzne
Artykuł
Ł. Marek, R. Stanisławski, A. Skałecki,, Środa, 29 kwietnia 2015, 08:08

GTA V na PC już jest, a my mamy dla Was test kart graficznych i procesorów w tej grze! Na wersję przeznaczoną na komputery osobiste musieliśmy czekać kilkanaście bardzo długich miesięcy. Posiadacze konsol poprzedniej generacji mogli grać w Grand Theft Auto V od 17 września 2013 roku. Mimo to zainteresowanie wersją PC jest ogromne. Dlaczego? To kultowa seria gier stworzona przez studio Rockstar Games, dająca namiastkę poruszania się po prawdziwym, żyjącym mieście z tysiącami ludzi i samochodów na ulicach. We wcześniejszych wersjach GTA to właśnie pecety zapewniały najlepszą oprawę graficzną, w tym największą szczegółowość otoczenia. W Piątce ma być podobnie. Czas sprawdzić, jaki komputer (procesor, karta graficzna, pamięć operacyjna) jest potrzebny do płynnej zabawy.

Grand Theft Auto V PC – test

GTA V to najnowsza część serii stworzonej przez studio Rockstar Games. To tak zwany sandbox, w którym poruszamy się trzema głównymi bohaterami w widoku zza ich pleców po powierzchni wielkiego miasta Los Santos. Rockstar stworzył system przełączania się pomiędzy Michaelem, Trevorem i Franklinem, tak aby gracz mógł swobodnie kierować każdym z nich, a czasem nawet był zmuszony do wykorzystywania wszystkich trzech postaci w konkretnych misjach.

Gra w wersji na konsole poprzedniej generacji (Xbox 360 oraz PlayStation 3) pojawiła się we wrześniu 2013 roku, a w listopadzie ubiegłego trafiła na platformy Xbox One oraz PlayStation 4. Gracze pecetowi musieli na nią czekać o wiele dłużej, bo do dzisiaj, a więc opóźnienie względem wersji konsolowych jest znaczne, jednak dostają grę, która wygląda dużo lepiej i w którą można grać w 60 kl./s, o ile tylko sprzęt jest odpowiednio szybki.

GTA V

GTA V

Nowość jest oparta na silniku Rockstar Advanced Game Engine (RAGE), który nie cieszy się szczególnym uznaniem prasy, a to za sprawą czwartej części Grand Theft Auto, wydanej w 2008 roku, która to działała bardzo źle na jakichś 90% komputerów, bo optymalizacji było daleko do ideału. Tę opinię nieco poprawił wydany w 2012 roku Max Payne 3, oparty na tym samym silniku, ale obu gier nie sposób bezpośrednio porównywać. GTA to sandbox w pełnym tego słowa znaczeniu, natomiast Max Payne 3, choć ładny, jest tylko „tunelówką”. Tym bardziej nie było sensu deliberować o optymalizacji w najnowszej części serii bez spojrzenia na wykresy wydajności.

Najsłabsza konfiguracja wymagana, zdaniem producenta GTA V, do uruchomienia gry:

  • procesor – czterordzeniowy: Intel Core 2 Quad Q6600 2,40 GHz lub AMD Phenom 9850 2,5 GHz;
  • pamięć operacyjna – 4 GB;
  • karta graficzna – kompatybilna z DirectX 10 z 1 GB pamięci: Nvidia GeForce 9800 GT lub AMD Radeon HD 4870;
  • system operacyjny – Windows 64-bitowy (Vista, 7, 8 lub 8.1).

Rockstar twierdzi, że gracz pecetowy, by uruchomić GTA V, w swoim komputerze musi mieć czterordzeniowy procesor co najmniej o mocy Core 2 Quad Q6600 czy pierwszego Phenoma o oznaczeniu 9850, a do tego niezbędna jest karta graficzna zgodna z DX10, na przykład GeForce 9800 GT lub AMD Radeon HD 4870. Do ustawień minimalnych potrzebny jest zatem sprzęt sprzed dobrych kilku lat, wart w najlepszym razie kilkaset złotych. Pytanie, jaką wydajność zapewnią procesory dwurdzeniowe...

Konfiguracja komputera zalecana do GTA V:

  • procesor – czterordzeniowy: Intel Core i5-3470 3,20 GHz lub AMD FX-8350 4,0 GHz;
  • pamięć operacyjna – 8 GB;
  • karta graficzna – kompatybilna z DirectX 11 z 2 GB pamięci: Nvidia GeForce GTX 660 lub AMD Radeon HD 7870;
  • system operacyjny – Windows 64-bitowy (7, 8 lub 8.1).

Zalecana konfiguracja jest wyraźnie lepsza od tej najsłabszej. Tutaj pojawiają się już takie procesory, jak Core i5 Ivy Bridge i AMD FX-8350, które są znacznie szybsze od wymienionych wcześniej Q6600 oraz Phenoma. Dziwi też teoretycznie małe zapotrzebowanie GTA V na moc karty graficznej, bo sugerowane przez producenta konstrukcje to GeForce GTX 660 i Radeon HD 7870, które nawet w czasach swojej świetności nie zachwycały osiągami. Szybkie współczesne karty są nawet trzykrotnie od nich wydajniejsze, więc jak zwykle wszystkie zapewnienia twórców gry trzeba zweryfikować w testach podzespołów, których wyniki znajdziecie na dalszych stronach tego artykułu.

GTA V

GTA V

Miejsca testowe

Jak przystało na grę typu sandbox, wydajność sprzętu mocno zależy od sytuacji na ekranie. Jedna z konfiguracji zwykle zapewniała 55–70 kl./s, ale podczas pościgu policyjnego i rozbijania samochodów łatwo było o spadki nawet poniżej 40 kl./s. Niezmiernie trudno jednak przeprowadzić powtarzalny test w takim scenariuszu. Dlatego zdecydowaliśmy się na w sumie cztery testy. Pierwszy z nich to przejazd autostradą w ruchu miejskim, co dość dobrze odzwierciedla realia panujące w GTA V. Test numer 2 to jazda nocą drogą podmiejską. Trzeci test odbywa się również na drodze podmiejskiej, ale najpierw jedziemy drogą poboczną, by później wjechać na autostradę. Czwarty test odbywa się na drodze, przy której jest bardzo dużo roślinności.

Jak zobaczycie, na terenach pozamiejskich, gdzie roślinności jest znacznie więcej, ten sam sprzęt zapewnia wyraźnie niższą wydajność. Wystarczy jednak zmienić ustawienie zieleni z ultra na very high, by liczba klatek na sekundę wyraźnie wzrosła. Różnica może sięgać nawet 40% (np. 31,6 kl./s kontra 45,2 kl./s).

 

Ocena artykułu:
Ocen: 74
Zaloguj się, by móc oceniać
focus (2015.04.14, 08:33)

0%
Czytany przez Was test jest uzupełniany na żywo. Wciąż testujemy kolejne karty graficzne i procesory. Nie ominiemy również niższych ustawień graficznych, jak też analizy szczegółowości oprawy graficznej na wydajność. Poniżej zamieszczamy pierwsze wnioski.
losdamianos (2015.04.14, 08:35)
Ocena: 2

0%
hype!!! :E
#PCMR
Edytowane przez autora (2015.04.14, 19:44)
KanekS (2015.04.14, 08:36)
Ocena: 45

0%
Bardzo dobra optymalizacja.
focus (2015.04.14, 08:36)

0%
Phenom II X4 965 na wykresach
RyszardGTS (2015.04.14, 08:39)
Ocena: 6

0%
Ładnie to wszystko śmiga. Co do G3258 to faktycznie warto sprawdzić przy niższych detalach bo z tego co widziałem to np: Dying Light na max albo Crysis 3 an max (chociażby koło tamy) nieładnie szarpie na max/prawie max, a przy medium jest o wiele lepiej.
Ooo, Phenek x4 nieźle dostał od FX4.
Sasilton (2015.04.14, 08:40)
Ocena: 47

0%
Rozczarowująca wydajność na AMD.
jackowo (2015.04.14, 08:41)
Ocena: 24

0%
Radeony znowu z tyłu... Użyliście najnowszych sterowników z nocy?

EDIT, już widzę że tak. Thx :)
Edytowane przez autora (2015.04.14, 08:43)
dzb (2015.04.14, 08:42)
Ocena: 16

0%
TitanX - prawie takie same wyniki na 1080p i 1440p... Czyli ogranicza go CPU?
Zaloguj się, by móc komentować
Artykuły spokrewnione
Aktualności spokrewnione
Facebook
Ostatnio komentowane