Intel Core i5-4200M – test
Intel Core i5-4200M to 22-nanometrowy procesor wyprodukowany w architekturze Haswell, wyposażony w dwa rdzenie (cztery wątki) oraz 3 MB pamięci podręcznej trzeciego poziomu. Tradycyjnie nie zabrakło zintegrowanego układu graficznego HD 4600 o maksymalnym taktowaniu na poziomie 1,15 GHz. Oprócz tego wykorzystuje rozwiązanie Turbo Boost w wersji 2.0, które stopniowo, w miarę potrzeb, przyspiesza taktowanie pojedynczego rdzenia maksymalnie do 3,1 GHz, a także technikę Hyper-Threading, pozwalającą zwiększać wydajność przez kolejkowanie operacji i przypisywanie ich do konkretnych rdzeni/wątków.
Jądro
|
Haswell
|
Haswell
|
Ivy Bridge
|
Ivy Bridge
|
Rdzenie/wątki
|
2/4
|
2/4
|
2/4
|
2/4
|
Układ graficzny
|
HD Graphics 4600 (400 MHz – 1,15 GHz)
|
HD Graphics 4000 (200 MHz – 1 GHz)
|
HD Graphics (650 MHz –1,1 GHz)
|
HD Graphics (650 MHz – 1,1 GHz)
|
Taktowanie nominalne (GHz)
|
2,5
|
1,6
|
2,5
|
2,6
|
Taktowanie Turbo (GHz)
|
3,1
|
2,6
|
3,1
|
3,2
|
Pamięć podręczna L3 (MB)
|
3
|
3
|
3
|
3
|
TDP (W)
|
37
|
15
|
35
|
35
|
Wydajność CPU – podsumowanie
Core i5-4200M jest bezpośrednim następcą procesora Core i5-3210M (a od pewnego czasu – również i5-3230M) i jest ogólnie szybszy od dwóch poprzedników o mniej więcej 10% (różnica między i5-3210M a i5-3230M to około 2%). Bardzo dobrze sprawuje się w grach (nawet tych najnowszych), o ile tylko zostanie połączony z wydajnym układem graficznym. Procesor polecany jest szczególnie tym, którzy nie potrzebują czterech rdzeni do codziennych zastosowań, a chcieliby zaoszczędzić kilka złotych na cenie całego komputera.
Wydajność zintegrowanego GPU – podsumowanie
Szybkość wbudowanego układu graficznego HD 4600 w typowych codziennych zadaniach jest bardzo dobra. W grach już nie jest tak dobry: w nowych może brakować płynności, co niekiedy wręcz uniemożliwi rozgrywkę. Uważamy jednak, że układy zintegrowane nie są projektowane przede wszystkim z myślą o graczach i że ich rola w systemie jest trochę inna. Dzięki stosowaniu przez producentów kart graficznych własnych technik laptopy wyposażone jednocześnie w układ samodzielny i zintegrowany umieją przełączać się między nimi odpowiednio do zadania, co pozytywnie wpływa na zużycie energii.
Wyniki cząstkowe – wydajność ogólna
Testy – kodowanie audio/wideo
Testy – Flash, kompresja plików
Testy – obróbka zdjęć
Wyniki cząstkowe – wydajność w grach z samodzielną kartą graficzną
Testy wydajności – gry (Battlefield 4, Call of Duty: Ghosts, Crysis 3)
Testy wydajności – gry (Diablo III, Skyrim)
Testy wydajności – gry (Civilization V, Need for Speed; Rivals)
Testy – 3D Mark