Need For Speed Rivals
Najnowszy Need For Speed o podtytule Rivals został oparty na silniku Frostbite 3, który jest podstawą również Battlefielda 4. To niewątpliwie najładniejsza gra z serii. Podczas pościgu czy ucieczki nietrudno się zagapić, podziwiając scenerię lub po prostu obiekty w tle, a takie zachowanie w Rivalsach szybko kończy się porażką. Celowo napisaliśmy: pościgu lub ucieczki, bo nowy NFS pozwala wybrać stronę barykady i pyta o to przed każdą rozgrywką. Można więc zasilić szeregi policji i łapać piratów drogowych na drogach Redview County (o łącznej długości ponad 100 mil) lub po prostu uciekać po nich przed policją. W ciekawy sposób działa też AllDrive, czyli wirtualny most pomiędzy rozgrywką jednoosobową a wieloosobową. Dzięki niemu można rywalizować z kierowanymi przez sztuczną inteligencję przeciwnikami, aby w dowolnym momencie przełączyć się do trybu wieloosobowego i pojawić w samym środku akcji razem z innymi graczami. Gra się przyjemnie, ale i... nerwowo, kiedy na ogonie ma się kilku gliniarzy sterowanych przez żywych przeciwników, a na szali są wcześniej zdobyte punkty ;)
Ograniczenie do 30 kl./s?
Co nam się z kolei nie podoba w nowym Need For Speed, to wprowadzone przez Electronic Arts całkowicie niepotrzebne ograniczenie do 30 kl./s. Skoro gra jest oparta na Frostbite 3, to wiemy, że silnik nie miałby żadnych problemów z operowaniem w większym zakresie, tymczasem nie po raz pierwszy gracze pecetowi są zmuszani do gry w – powiedzmy sobie szczerze – średniej płynności. Dlaczego? Powód jest najprawdopodobniej taki, że platformy konsolowe (zarówno Xbox 360, jak i PlayStation 3, a także „next-geny” w postaci Xboxa One i PlayStation 4), na których Need For Speed Rivals pojawił się równolegle, nie są zdolne zapewnić nic więcej...
Zaradni gracze znaleźli sposób na zwiększenie tego limitu z 30 kl./s do 60 kl./s. Nie jest to szczyt marzeń, ale lepszy rydz niż nic. Co ciekawe, sposób ten jest całkowicie nieinwazyjny i pozwala grać w większej płynności nawet w trybie wieloosobowym, a polega wyłącznie na tym, aby do skrótu, który służy do uruchomienia gry, dodać linijkę z dwoma parametrami: -GameTime.MaxSimFps 60 -GameTime.ForceSimRate 60+. Po tym zabiegu licznik klatek na sekundę zatrzyma się dopiero na 60, ale jest pewien haczyk. Po przestawieniu ograniczenia do 60 kl./s trzeba dopasować ustawienia tak, aby faktycznie mieć na ekranie praktycznie stale 50–60 kl./s. Jeśli nastąpi spadek sporo poniżej tej wartości (np. do 40–45 kl./s), to pojawią się zacięcia animacji oraz ogólne spowolnienie w grze. Teoria teorią, a w praktyce musimy się trzymać prostych zasad: albo mamy w każdym momencie przynajmniej 50 kl./s (po odblokowaniu gry), albo pozostajemy przy standardowym ograniczeniu do 30 kl./s. Po przestawieniu go do 60 kl./s, jeśli średnia wydajność spada poniżej 50 kl./s, rozgrywka jest uciążliwa, a dla niektórych będzie po prostu niemożliwa.
Najsłabsza konfiguracja pozwalająca, według producenta, na grę:
- procesor: AMD Athlon X2 2,8 GHz / Intel Core 2 Duo 2,4 GHz lub szybszy;
- pamięć operacyjna: 4 GB lub więcej;
- karta graficzna: AMD Radeon HD 3870 / Nvidia GeForce 8800 GT lub szybsza;
- system operacyjny: 32-bitowy Windows Vista z SP2 lub nowszy.
Najsłabsza konfiguracja, jaką dopuszcza producent gry, obejmuje dwurdzeniowe procesory, a przykładowe modele są daleko w tyle nawet za dzisiejszymi dwurdzeniowcami pokroju Intel Pentium G3220. Problemem nie powinna też być pamięć operacyjna ani karta graficzna.
Zalecana konfiguracja:
- procesor: sześciordzeniowy AMD lub czterordzeniowy Intel;
- pamięć operacyjna: 8 GB;
- karta graficzna: AMD Radeon HD 7870 / Nvidia GeForce GTX 660 lub szybsza;
- system operacyjny: 64-bitowy Windows 8.
Producent gry w roli sześciordzeniowego AMD widzi najprawdopodobniej model AMD FX serii 6000, a w roli czterordzeniowego Intela – Core i5 (to pełnoprawny czterordzeniowiec). Tak czy inaczej, te standardowo taktowane procesory mają pozwalać na płynną grę. Producent twierdzi też, że do komfortowej zabawy potrzebny będzie Radeon HD 7870 lub GTX 660, czyli karta za 600–650 zł.
Miejsce testowe
Naszym miejscem testowym jest początek jednego z pościgów w ramach tzw. szybkiej reakcji, czyli wtedy, kiedy gracz stanie po stronie odważnych stróżów prawa i zdecyduje się na pościg za jednym z piratów drogowych. Przejeżdżając przez obszar testowy, doświadczamy chwilowego spadku liczby klatek na sekundę, który może poważnie popsuć wrażenia z gry.
Platforma testowa i ustawienia
Wszystkie testy wydajności procesorów wykonaliśmy z użyciem kart graficznych Gigabyte Radeon R9 290X oraz Palit GeForce GTX 780 JetStream. Karty do testów procesorów dostarczyły firmy:
Wszystkie testy wydajności kart graficznych zostały wykonane na platformie składającej się z następujących podzespołów:
Sprzęt | Dostawca | |
---|---|---|
Procesor | Core i7-4770K @ 4,5 GHz | |
Płyta główna | Asus Maximus VI Extreme | pl.asus.com |
Monitor | EIZO FlexScan SX2762W (27 cali, 2560 × 1440) | www.alstor.pl |
Sprzęt do porównania | Karty graficzne | |
Miernik natężenia dźwięku | Sonopan SON-50 | www.sonopan.com.pl |
Pamięć | Corsair Vengeance DDR3-1866 2 × 4 GB@1866 MHz 9-10-9-27 2T | www.corsair.com |
Nośnik systemowy | Plextor M3 Pro 256 GB | www.plextor-digital.com |
Nośnik dodatkowy | Seagate Barracuda Desktop 4 TB | www.seagate.com |
Schładzacz procesora | Zalman CNPS 11X Extreme | www.zalman.com |
Zasilacz | Corsair AX1200 1200 W | www.corsair.com |
Obudowa | Aerocool Strike-X ST | aerocool.com.pl |
Backup danych | Acronis True Image 2014 | www.acronis.pl |
Karty graficzne z serii Nvidia GeForce dostarczyła firma:
Karty graficzne Nvidia GeForce GTX 660 oraz GTX 660 Ti do testów dostarczyła firma:
System operacyjny:
- Windows 8.1 64-bitowy.
Sterowniki:
- AMD Radeon Catalyst 13.11 beta v9.5;
- Nvidia GeForce 331.93 beta.
Wyniki kart graficznych – 1920 × 1080 Ultra
TEORIA
Jeśli chodzi o teoretyczną wydajność możliwą do osiągnięcia przez karty graficzne, to wygląda to tak:
PRAKTYKA
Praktyka jednak różni się od teorii. Jak powiedzieliśmy na pierwszej stronie, w nowym Need for Speed ograniczono liczbę klatek na sekundę do 30. Po usunięciu tego ograniczenia liczba ta nie może spadać poniżej 50, jeśli gra ma być komfortowa. Gdy średnia wartość mieści się w przedziale 30–50 kl./s, pojawiają się zacięcia obrazu i następuje odczuwalne „spowolnienie” czasu w grze. W praktyce więc w takiej sytuacji trzeba przywrócić limit nałożony przez twórców (30 kl./s). Wtedy wykres wygląda tak:
Wyniki kart graficznych – 2560 × 1440 High
TEORIA
Oto teoretyczna wydajność możliwą do osiągnięcia przez karty graficzne:
PRAKTYKA
Praktyka jednak różni się od teorii. Jak powiedzieliśmy na pierwszej stronie, w nowym Need for Speed ograniczono liczbę klatek na sekundę do 30. Po usunięciu tego ograniczenia liczba ta nie może spadać poniżej 50, jeśli gra ma być komfortowa. Gdy średnia wartość mieści się w przedziale 30–50 kl./s, pojawiają się zacięcia obrazu i następuje odczuwalne „spowolnienie” czasu w grze. W praktyce więc w takiej sytuacji trzeba przywrócić limit nałożony przez twórców (30 kl./s). Wtedy wykres wygląda tak:
Gaz do dechy, mój pececie!
Jaka karta graficzna do Need For Speed Rivals?
Do wysokich ustawień graficznych i rozdzielczości 1920 × 1080 z ograniczeniem do 30 kl./s wystarczy karta graficzna za 400–450 zł, a więc przykładowo Radeon HD 7790 lub GeForce GTX 650 Ti. Wszystkie mocniejsze konstrukcje nie zrobią żadnej różnicy. Pod tym względem EA wykonało dobrą robotę, bo faktycznie do gry nie trzeba mieć bardzo mocnego sprzętu. GeForce GTX 660 czy HD 7870 z konfiguracji zalecanej przez producenta to już nawet przerost formy nad treścią ;)
Kto jednak stwierdzi, że 30 kl./s to zbyt mało, i odblokuje ograniczenie, ten musi się liczyć z tym, że wymagania co do sprzętu wzrosną lawinowo. Na pierwszej stronie napisaliśmy, że po usunięciu blokady wydajność musi się utrzymywać na poziomie co najmniej 50 kl./s! Średnia wydajność poniżej tej wartości oznacza zacięcia obrazu oraz „spowolnienie” czasu w grze, co sprawia, że miejscami nie da się grać. To jednak nie dziwi, bo nie jest to tryb oficjalnie udostępniony przez producenta. Na przesunięcie ograniczenia liczby klatek na sekundę mogą sobie pozwolić tylko posiadacze mocnego sprzętu. Spośród kart AMD będzie to Radeon HD 7970 (względnie R9 280X) lub szybsza, a w ofercie Nvidii odpowiednią płynność (czyli powyżej 50 kl./s) zapewni dopiero GTX 660 Ti.
Rozdzielczość 2560 × 1440, zarezerwowana dla większych wyświetlaczy, nie przestraszy nikogo wymaganiami, jeśli ograniczenie nie zostanie przestawione. W stałych 30 kl./s zagrają już posiadacze GTX-a 760 lub Radeona HD 7950.
Tak samo jak w przypadku rozdzielczości 1080p do komfortowej rozgrywki w 1440p w więcej niż 30 kl./s potrzeba karty kosztującej ponad 1500 zł, czyli Radeona R9 290 lub R9 290X albo GeForce'a GTX 780, GTX 780 Ti lub GTX Titan.
Jaki procesor do Need For Speed Rivals?
Najnowszy Need for Speed, jak widać, korzysta dość dobrze z wielordzeniowości, a jego wymagania są całkiem duże. Niestety, pomimo użycia silnika FrostBite 3, znanego z Battlefielda 4, procesory AMD FX są tu wolniejsze od Core i5. Układy co najmniej czterowątkowe radzą sobie lepiej w połączeniu z GeForce'em.