Karty graficzne
Artykuł
Radosław Stanisławski i Łukasz Marek, Wtorek, 1 października 2013, 16:42

Prawie 2 lata temu studio DICE oddało w nasze ręce jedną z najbardziej obleganych gier sieciowych ostatnich kilkunastu miesięcy: Battlefield. Daleko jej do symulatora pola walki, jakim jest ArmA, ale dzięki luźniejszemu podejściu seria Battlefield przyciąga osoby, które z jednej strony chciałyby się poczuć jak na prawdziwej wojnie, a z drugiej – aby akcja była bardzo dynamiczna. Te cechy udało się połączyć, a dzisiaj została udostępniona wersja BETA najnowszej części, Battlefield 4. Pierwsza gra zgodna z DirectX 11.2? Po prostu musieliśmy przetestować w niej karty graficzne i procesory ;)

Battlefield 4 – test kart graficznych i procesorów

Najnowsza pierwszoosobowa strzelanka DICE raczej nie zaskakuje. Kampania dla pojedynczego gracza zapewne służyć będzie wyłącznie jako obóz treningowy, bo prawdziwa zabawa zaczyna się dopiero w trybie wieloosobowym. A tam? Rozległy teren, wielu graczy na ziemi i w powietrzu – trzeba mieć oczy dookoła głowy, pewną rękę i zimną krew, żeby zabijać znacznie częściej, niż samemu się ginie. Mówi się, że najlepszy gracz zagra na wszystkim, ale prawda jest taka, że nawet najbardziej zaprawiony w bojach zabijaka będzie miał problem z odpowiednim rozegraniem konkretnej sytuacji, jeśli licznik klatek na sekundę spadnie poniżej pewnej wartości. O ile w trybie dla pojedynczego gracza wartość krytyczna wynosi około 30 kl./s, to aby dało się efektywnie grać w wieloosobowym, ich liczba nie powinna spadać poniżej 60. A do tego wszystkiego potrzebne są całkiem niezłe podzespoły w postaci mocnego procesora oraz nieustępującej mu karty graficznej.

10 najważniejszych zmian w Battlefield 4

Battlefield 4

Najwolniejsza konfiguracja nadająca się, według producenta, do gry (dotyczy pełnej wersji):

  • system operacyjny: Windows Vista SP2 (32-bitowy)
  • procesor: Intel Core 2 Duo 2,4 GHz lub AMD Athlon X2 2,8 GHz
  • pamięć operacyjna: 4 GB
  • karta graficzna: z 512 MB pamięci (Nvidia GeForce 8800 GT lub AMD Radeon HD 3870).

Najwolniejsza konfiguracja nadająca się, zdaniem producenta serii, do gry już od Battlefielda 3 jest znacznie słabsza, niż sugeruje praktyka. A przynajmniej do rozgrywki wieloosobowej dwurdzeniowy procesor pokroju Core 2 Duo 2,4 GHz lub Athlona 64 X2 2,8 GHz to z pewnością zdecydowanie za mało.

Konfiguracja zalecana:

  • system operacyjny: Windows 8 (64-bitowy)
  • procesor: czterordzeniowy (Intel) lub sześciordzeniowy (AMD)
  • pamięć operacyjna: 8 GB
  • karta graficzna: z 3 GB pamięci (Nvidia GeForce GTX 660 lub AMD Radeon HD 7870).

Battlefield 4

Battlefield 4

Battlefield 4 Beta wyłącznie w 64-bitowym systemie Windows

Zalecana przez producenta konfiguracja jest ciekawa z kilku względów. Windows 8 w wersji 64-bitowej wydaje się uzasadniony. Po pierwsze, czas w końcu wykorzystać nadwyżki RAM-u i zrobić większe i bardziej szczegółowe mapy, na których zwyczajnie będzie się więcej działo. Po drugie, DirectX w wersji 11.1 podobno pokaże się w pełnej krasie tylko w najnowszym Windows i dlatego właśnie w tej wersji systemu przetestowaliśmy grę.

Interesująca jest także kwestia procesora: czterordzeniowy Intel to już raczej standard, jeśli chodzi o wymagania współczesnych gier, ale po raz pierwszy spotykamy się z „sześciordzeniowym” procesorem AMD. Zaawansowani użytkownicy pewnie już wiedzą, o co chodzi: o układ AMD FX-63xx, który nie jest typowym sześciordzeniowcem i nigdy nim w obecnej postaci nie będzie. W środku znajdują się po prostu trzy moduły, które łącznie zapewniają sześć wątków do obliczeń stałoprzecinkowych, ale które mają do dyspozycji tylko trzy zestawy jednostek zmiennoprzecinkowych (najważniejszych w grach).

Współpraca DICE z AMD przy Battlefield 4 pozwala liczyć na to, że będzie to gra, która w stu procentach zrobi użytek z architektury modułowej, ale mamy nadzieję na lepsze spożytkowanie mocy niż w trawie z Crysis 3, bo dla końcowej oceny wydajności i tak nie miało to żadnego znaczenia.

Wymagania co do karty graficznej nieco się nie trzymają kupy ze względu na niedopasowanie zalecanej ilości pamięci na karcie do układu graficznego. Nie ma ani nie było GTX-a 660 (ani też Radeona HD 7870) z 3 GB pamięci. U Nvidii takie luksusy zaczynają się w rzadkich niereferencyjnych wersjach GTX-a 660 Ti, a w ofercie AMD pierwszą kartą z 3 GB RAM-u jest Radeon HD 7950.

Jakie będą realne wymagania? To pokażemy na dalszych stronach.

Pierwsze wrażenia z bety Battlefield 4

Battlefield 4

Dlaczego Battlefield 4 jest tak ważny?

Według znawców wykorzystany w tej grze silnik Frostbite 3 ma być wzorem dla następnych gier i przykładem optymalnego wykorzystania sprzętu. Gra powstawała przy pełnej współpracy AMD i należy się spodziewać, że produkty tej firmy zapewnią lepszą wydajność niż konkurencja. Czy tak będzie w rzeczywistości – sprawdzimy właśnie dziś.

Miejsce testowe

Nasze miejsce testowe znajduje się na mapie Siege on Shanghai, a wybrany przez nas tryb rozgrywki to Dominacja. Liczbę klatek na sekundę mierzymy w trakcie walki tuż przy wejściu do hali galerii handlowej, mając w zasięgu wzroku niemal całą mapę. Test wykonujemy z 64 graczami na mapie.

 

Procesory do testów dostarczył sklep X-Kom.pl

Shadow Kings
Ocena artykułu:
Ocen: 22
Zaloguj się, by móc oceniać
focus (2013.10.01, 16:45)

0%
Jest to test na żywo. O wszystkich zmianach będziemy informowali w komentarzach do publikacji.
gret (2013.10.01, 16:48)
Ocena: 30

0%
Buldek znów pokazuje 'pazur' masakra.
mareczq (2013.10.01, 16:48)
Ocena: 7

0%
Wyniki z 290-tki będą?:D
focus (2013.10.01, 16:51)

0%
McMenel @ 2013.10.01 16:49  Post: 691018
Zapomniałeś napisać iż test niemiarodajny i nie należy go brać na poważnie z powodu tego iż to multiplayer.

Gdyby nie był miarodajny, to byśmy wyników nie pokazali. Niepewność pomiarowa wynosi około 2%, czyli około 0,5 kl./s w skali 35. Właśnie z tego powodu mamy podane wyniki z dokładnością do 0,5 kl./s
irokez85 (2013.10.01, 16:51)
Ocena: 13

0%
Panowie gorąca prośba o przetestowanie 6core od intela z wyłączonym HT podkręconego przynajmniej do 4,4ghz, podobno bf3 dostaje niezłego kopa:
http://chipreviews.com/main-feature/main-n...attlefield-3/3/
Pytanie jak z BF4?
Edytowane przez autora (2013.10.01, 16:52)
b3ka (2013.10.01, 16:52)
Ocena: 5

0%
Na 2560x1440 z SLI 660Ti Ultra/High bez AA i HBAO, strasznie przecietnie, 60FPS jak nie ma akcji, w trakcie spadki nawet do 20-30. Ogólnie średnio grywalna ta beta póki co.
focus (2013.10.01, 16:52)

0%
irokez85 @ 2013.10.01 16:51  Post: 691020
Panowie gorąca prośba o przetestowanie 6core od intela z wyłączonym HT podkręconego przynajmniej do 4,4ghz, podobno bf3 dostaje niezłego kopa:
http://chipreviews.com/main-feature/main-n...attlefield-3/3/
Pytanie jak z BF4?

Będziemy testowali 6-rdzeniowe Intele.
Zaloguj się, by móc komentować
Artykuły spokrewnione
Gry online
Facebook
Download Komputer Świat
Program do usuwania zbędnych plików z dysku twardego.
Jeden z najpopularniejszych emulator napędów optycznych CD, DVD oraz Blu-ray.
Opensource'owy, wieloplatformowy i popularny edytor grafiki rastrowej.
Popularny pakiet biurowy dla systemów Windows, OS X i Linux.
Program do pobierania muzyki z serwis streamingowego SoundCloud.
Popularne narzędzie do tworzenia plików w formacie PDF.
Niezależna gra komputerowa z otwartym światem z sześciennych klocków.
Narzędzie do konwersji materiałów wideo z serwisu YouTube.
Gra komputerowa łącząca w sobie elementy platformowe i zręcznościowe.
Konkursy
Całkiem niedawno informowaliśmy o sukcesie studentów z Uniwersytetu Warszawskiego, którzy zdobyli brązowy medal w konkursie ACM-ICPC 2015, a także rekordzie ustanowionym przez uczniów Politechniki Wrocławskiej, którzy nawiązali połączenie Wi-Fi o zasięgu 250 km. 7