Karty graficzne
Artykuł
Łukasz Marek, Poniedziałek, 26 sierpnia 2013, 18:18

ArmA III oficjalnie ma się pojawić za nieco ponad 2 tygodnie, ale już teraz w wersję BETA tej nowej symulacji pola walki mogą zagrać ci, którzy złożyli zamówienie na finalny produkt. Ze względu na bardzo wysokie wymagania poprzedniej części postanowiliśmy już teraz przyjrzeć się temu, jak Trójka będzie się zachowywać na komputerach graczy, a więc jakiej klasy peceta trzeba mieć, aby móc komfortowo oddać się rozgrywce. Oto test kart graficznych i procesorów w ArmA III.

ArmA III

Produkty z serii ArmA to twór studia Bohemia Interactive, które stara się tworzyć (i całkiem nieźle się to udaje!) taktyczne strzelanki, albo po prostu symulacje pola walki z widokiem pierwszoosobowym. To, jak dużą wagę twórcy przykładają do realizmu, budzi podziw, szczególnie po głośnej sprawie z września tamtego roku, kiedy to dwóch członków czeskiego studia zostało aresztowanych na wyspie Lemnos. Odwzorowywali oni teren oraz instalacje na potrzeby gry, wykonując zdjęcia i dokumentację, przez co... posądzono ich o szpiegostwo. Na szczęście wszystko dobrze się skończyło i Czechów wypuszczono za kaucją, ale sprawa ciągnęła się kilka miesięcy.

W grze poruszamy się pieszo, nurkujemy, latamy samolotami i śmigłowcami oraz jeździmy wszystkim, co ma koła, a do dyspozycji gracza została oddana wyspa o powierzchni 320 km kw. A skoro już powiedzieliśmy, jak bardzo twórcy gry dbają o szczegóły (ryzykując spędzenie reszty życia w więzieniu), to łatwo wyobrazić sobie mniej więcej wymagania, którym musi podołać zarówno karta graficzna, jak i procesor.


Kliknij, aby powiększyć

Co ciekawe, gra nie jest objęta „patronatem” żadnego z wielkich graczy na rynku: nie jest optymalizowana ani pod Nvidię (w programie „The Way It's Meant To Be Played”), ani pod AMD (w ramach „Gaming Evolved”).

Pora zatem przeanalizować podane przez producenta wymagania dotyczące sprzętu.

Konfiguracja minimalna:

  • system operacyjny: Windows Vista SP2 / Windows 7 SP1;
  • procesor: dwurdzeniowy, Intel Dual Core 2,40 GHz lub AMD Athlon 2,50 GHz;
  • karta graficzna: zgodna z DirectX 10 i z 512 MB pamięci, Nvidia GeForce 8800 GT / ATI Radeon HD 3830 / Intel HD Graphics 4000;
  • pamięć operacyjna: 2 GB.

Minimalne parametry komputera potrzebnego do gry w ArmA III są bardzo, nazwijmy to tak, niewygórowane. Według twórców wystarczy dwurdzeniowy procesor o taktowaniu około 2,5 GHz; niestety, konkretne przykłady nie zostały podane. Można się tylko domyślać, że w ofercie Intela jest to choćby Core 2 Duo E6600, a w przypadku AMD – Athlon II X2.

Wymagania co do karty graficznej też nie są wygórowane: w minimalnych ustawieniach ma wystarczyć bardzo popularny niegdyś GeForce 8800 GT lub Radeon HD 3830. Z nowszych konstrukcji producent wymienił Intel HD 4000, czyli układ zintegrowany w procesorach Intela z rodziny Ivy Bridge.


Kliknij, aby powiększyć

Konfiguracja zalecana:

  • system operacyjny: Windows Vista SP2 / Windows 7 SP1;
  • procesor: czterordzeniowy, Intel Core i5-2300 / AMD Phenom II X4 940;
  • karta graficzna: zgodna z DirectX 11 i z 1024 MB pamięci, Nvidia GeForce GTX 560 / AMD Radeon HD 7750;
  • pamięć operacyjna: 4 GB.

Wymagania zalecane są już znacznie wyższe. Mowa bowiem o czterordzeniowym procesorze pokroju Core i5 (Sandy Bridge) lub Phenoma II X4. To samo można powiedzieć o kartach graficznych, choć przykłady wyglądają dość dziwnie: GTX-a 560 zestawiono z mniej więcej o połowę słabszym w grach Radeonem HD 7750. No cóż, nie każdy musi się znać na sprzęcie ;)

Miejsce testowe i ustawienia

ArmA III zapewnia rozgrywkę wieloosobową oraz dla pojedynczego gracza. Obecnie jednak tryb wieloosobowy zawiera wiele błędów, których nie dostrzegliśmy podczas misji treningowych, lecz należy pamiętać, że to wciąż wersja BETA. W każdym razie do testów wybraliśmy obóz treningowy dla pilotów śmigłowca i moment, w którym na lotnisku wojskowym zaczynamy kontrolować swoją postać.

Jeśli chodzi o ustawienia, to jest ich mnóstwo. Tym razem ograniczyliśmy się do najwyższych przy trzech trybach widoczności/szczegółowości obiektów:

  • 500/500/100 (ustawienie minimalne),
  • 3800/3200/100 (ustawienie standardowe),
  • 12 000/12 000/100 (ustawienie maksymalne).

Porównanie wizualne:

1920×1080, Ultra, FSAA 4×, PPAA OFF, Vis: 500/500/100, AF 16× (kl./s)


Kliknij, aby powiększyć

 1920×1080, Ultra, FSAA 4×, PPAA OFF, Vis: 3800/3200/100, AF 16× (kl./s)


Kliknij, aby powiększyć

 1920×1080, Ultra, FSAA 4×, PPAA OFF, Vis: 12 000/12 000/100, AF 16× (kl./s)


Kliknij, aby powiększyć

Z tego jasno wynika, że już minimalne ustawienia widoczności (najmniej obciążające procesor) będą się mocno dawać we znaki. Naszym zdaniem jednak taka gra mija się z celem, bo pomimo stosunkowo dużej liczby klatek na sekundę (40–50) nie będzie wiele widać z pola walki. Zwyczajnie dalsze obiekty, postacie oraz teren nie zostaną wygenerowane.

Ze względu na ogromne wymagania na razie ograniczyliśmy się do przetestowania kilku najmocniejszych kart graficznych oraz procesorów. Obszerniejszych porównań możecie się spodziewać po tym, jak do sprzedaży trafi finalna wersja gry.

Graliśmy w „Arma III”. Czy fani „Battlefielda” mają tu czego szukać?

Ocena artykułu:
Ocen: 19
Zaloguj się, by móc oceniać
focus (2013.08.26, 18:33)

0%
core_i7 @ 2013.08.26 18:30  Post: 681828
Testy kart graficznych były przeprowadzone na procesorze...?

Core i7-2600K @ 4700 MHz. Wypisane jest to w platformie testowej.
Flimi01 (2013.08.26, 18:34)
Ocena: 16

0%
core_i7 @ 2013.08.26 18:30  Post: 681828
Testy kart graficznych były przeprowadzone na procesorze...?

Jak byk w platformie testowej: Core i7-2600K @ 4700 MHz
jp72 (2013.08.26, 18:35)
Ocena: 12

0%
Rozumiem, że gra w wersji beta, ale chociaż ze dwa słabsze GPU przydałyby się dla porównania...
Michal86 (2013.08.26, 18:35)
Ocena: 12

0%
Dlaczego taka bieda pod kątem ilości procesorów? Gdzie np. i7-4770K?
edek20 (2013.08.26, 18:38)
Ocena: 28

0%
Walther @ 2013.08.26 18:34  Post: 681835
Buldek sobie nawet jakoś radzi....

Zgadza się, jest gdzieś na poziomie Core i3, a po konkretnym OC do defowej Core i5 doskoczyć nie może
Edytowane przez autora (2013.08.26, 18:48)
HΛЯPΛGŌN (2013.08.26, 18:41)
Ocena: 51

0%
Tak patrzę po tych screenach i zasnatanawiam sie na co idą te 4 rdzenie po OC. Na pewnoe nie na grafikę. Tam sie dzieją jakieś czary z fizyką że tak to zażyna CPU?
Zaloguj się, by móc komentować
Artykuły spokrewnione
Aktualności spokrewnione
Facebook
Ostatnio komentowane