Karty graficzne
Artykuł
Tomasz Niechaj, Piątek, 22 lutego 2013, 10:00

Kiedy w 2007 roku pojawił się pierwszy „Crysis”, każdy, kto go ujrzał w wysokich ustawieniach jakości obrazu, zbierał szczękę z podłogi, bo gra wyglądała wprost fantastycznie. Niestety, zaraz potem było rwanie włosów z głowy: gigantyczne wymagania sprawiły, że większość osób musiała zrezygnować z niektórych efektów lub sporo wydać na nowy sprzęt. Dlatego Jedynka już na zawsze pozostanie w naszej pamięci jako wyznacznik jakości oprawy wizualnej w grach. Czy „Crysis 3” jest równie piękny i wymagający? Na to pytanie odpowie niniejszy test kart graficznych i procesorów.

To jest test na żywo!

Testy jeszcze przeprowadzamy. O wszystkich aktualizacjach będziemy informowali w komentarzach do tej publikacji.

Crysis 3

O tym, że pierwsza część „Crysisa” robiła ogromne wrażenie, także na nas, może świadczyć choćby nasz ostatni artykuł, w którym wróciliśmy do tropikalnych scenerii, ale wygenerowanych na nowo, przy użyciu modów. Pokazują one bowiem, jaki potencjał drzemie w tej sześcioletniej grze i jak zabójcza jest ona nawet dla najmocniejszych dostępnych dziś podzespołów. Nie zagłębiając się w szczegóły (na to przyjdzie czas w recenzji samej gry, która się pojawi już niebawem), powiemy, że choć Dwójka wizualnie rozczarowała, „Crysis 3” wygląda wyśmienicie. Gra wydaje się dopieszczona nawet w najdrobniejszych szczegółach, a co za tym idzie, grafika jest w każdym miejscu tak samo dobra. Niestety, boskie widoki są piekielnie wymagające i żeby zobaczyć prawdziwe piękno Trójki, trzeba mieć zarówno mocną kartę graficzną, jak i bardzo wydajny procesor.

W sprzyjających warunkach oświetleniowych postacie niekiedy wyglądają jak żywe

Najsłabsza konfiguracja pozwalająca, zdaniem producenta, zagrać w tę grę:

  • procesor – dwurdzeniowy;
  • pamięć – 2 GB (3 GB w przypadku Windows Vista);
  • karta graficzna – wyposażona w 1024 MB pamięci i z obsługą DirectX 11.
  • przykładowe konfiguracje: GeForce GTS 450 + Core 2 Duo E6600 lub Radeon HD 5770 + Athlon X2 5200+.

Zalecana konfiguracja:

  • procesor – czterordzeniowy
  • pamięć – 4 GB
  • karta graficzna – wyposażona w 1024 MB pamięci i z obsługą DirectX 11;
  • przykładowe konfiguracje: GeForce GTX 560 + Core i3-530 lub Radeon HD 5870 + Phenom II X2 565.

Wysoce zalecana konfiguracja:

  • procesor – czterordzeniowy z najnowszej generacji;
  • pamięć – 8 GB;
  • karta graficzna – najnowszej generacji wyposażona w 1024 MB pamięci i z obsługą DirectX 11;
  • przykładowe konfiguracje: GeForce GTX 680 + Core i7-2600K lub Radeon HD 7970 + FX-4150.

Wymagania sprzętowe nie zostały dokładnie określone, ale przykładowe konfiguracje pokazują, czego możemy się spodziewać po danej klasie sprzętu. Z tych szczątkowych danych można bowiem wnioskować, że „Crysis 3” będzie dostępny dla większości graczy w niskich ustawieniach jakości obrazu, a dla sporego grona – w co najmniej średnich. O najwyższych mogą myśleć tylko ci, którzy mają najmocniejsze karty graficzne, ewentualnie również ci, którzy połączyli co najmniej dwie karty z niższego segmentu. Zaskakujący jest za to dobór procesorów w dwóch ostatnich przykładowych konfiguracjach (Core i7-2600K zestawiono z FX-4150): to układy z dwóch mocno oddalonych od siebie półek, zarówno jeśli chodzi o wydajność, jak i cenę (z podobnym, nie do końca zrozumiałym dla nas zestawieniem spotkaliśmy się przy okazji testów „Far Cry 3”). 

Całkiem spore obszary i mnóstwo soczystych detali – to, co w PCLab.pl lubimy najbardziej ;)

Miejsce testowe

Przygotowaliśmy w sumie trzy miejsca testowe: na mapie Post-Human, The Roof of All Evil oraz Welcome to the Jungle. Pierwszy test odbywa się w miejscu, gdzie po raz pierwszy możemy użyć łuku. Do wyeliminowania jest kilkunastu przeciwników, a obciążenie sprzętu jest bardzo duże. Test na mapie The Roof of All Evil odbywa się zaraz po wyjściu z kanału – do wyeliminowania jest kilkunastu przeciwników oraz automatyczne działko. Trzeci test odbywa się zaraz na początku mapy, w miejscu, w którym testował serwis PC Games Hardware. W odróżnieniu od pozostałych jest ono dużo mniej wymagające i nie ma w nim żadnych przeciwników.

Poniżej zamieściliśmy kilka zrzutów ekranu z miejsc, w których przeprowadzamy testy.

Post-Human

Kliknij aby powiększyć Kliknij aby powiększyć

Kliknij aby powiększyć Kliknij aby powiększyć

The Roof of All Evil

Kliknij aby powiększyć Kliknij aby powiększyć

Kliknij aby powiększyć Kliknij aby powiększyć

Welcome to the Jungle

Kliknij aby powiększyć Kliknij aby powiększyć

Kliknij aby powiększyć Kliknij aby powiększyć

Ocena artykułu:
Ocen: 49
Zaloguj się, by móc oceniać
focus (2013.02.22, 10:03)

0%
Test na żywo! Będę informował o wszystkich naniesionych zmianach.
fart hack (2013.02.22, 10:05)
Ocena: 15

0%
wychodzi na to że 1080p na karcie dla przeciętnego zjadacza chleba jest nie osiągalne :(
focus (2013.02.22, 10:06)

0%
Uczulam, by zwracać uwagę na uzyskiwane wartości - trzeci na liście test 'Welcome to the jungle' jest bardzo mało wymagający, więc biorąc pod uwagę pozostałe dwa miejsca testowe, jest on praktycznie nieistotny.
Pitol321 (2013.02.22, 10:06)
Ocena: 3

0%
http://www.youtube.com/watch?v=C4KNN2iDk5Q - naprawdę ładna gra ;)

Co do niskiej wydajności: 'OMfG'
gtx680 ledwo 30FPS, a 7970 GHz poniżej LOL, brak słów.
Edytowane przez autora (2013.02.22, 10:10)
focus (2013.02.22, 10:11)

0%
Są już wszystkie wyniki z 1920x1080 i komentarz do nich.
Pitol321 (2013.02.22, 10:13)
Ocena: 10

0%
Kurna powrót do przeszłości?
Czasy premiery Crysisa1 :D
kadajo (2013.02.22, 10:15)
Ocena: 3

0%
Gra ma ostre wymagania z MSAAx8 i wszystkim na maksa, a jak dodamy do tego tweaker to już w ogóle.
focus (2013.02.22, 10:16)

0%
Są wyniki z rozdzielczości 1280x1024.
Olafo (2013.02.22, 10:16)
Ocena: 10

0%
Pitol321 @ 2013.02.22 10:13  Post: 638238
Kurna powrót do przeszłości?
Czasy premiery Crysisa1 :D


Nie, jedynka była bardziej wymagająca w dniu premiery.
Zaloguj się, by móc komentować
Artykuły spokrewnione
Aktualności spokrewnione
Facebook