Gry i konsole
Artykuł
Mateusz Brzostek i Eryk Napierała, Czwartek, 21 lutego 2013, 10:10

Dla graczy właśnie rozpoczyna się nowa era. Dziś w nocy w Nowym Jorku Sony pokazało zapowiedziało zupełnie nową konsolę stacjonarną z rodziny PlayStation – PlayStation 4. Taka nowość nie trafia się codziennie – ostatni raz prawie siedem lat temu. Chociaż główny bohater imprezy nie pojawił się na niej, więc nie wiemy nawet, jak wygląda, firma potwierdziła większość dotychczas opublikowanych plotek na temat budowy konsoli i kontrolera oraz nowych funkcji platformy, a także... przedstawiła gry nowej generacji – coś, czego właściciele staruszki Trójki wyczekują najbardziej.

Oficjalny zwiastun konsoli

Nowy pad i nowa kamera

Czwarta wersja głównego kontrolera konsoli Sony – pada DualShock – zachowuje styl poprzedników, ale ma coś, czego próżno w nich szukać: dwupunktową płytkę dotykową, pozwalającą kontrolować gry w zupełnie nowy sposób niż do tej pory. Tak jak poprzednia wersja nowy pad łączy się z konsolą za pomocą interfejsu Bluetooth (w wersji 2.1) lub kabla. Ten drugi służy również do ładowania wbudowanego akumulatora (o pojemności 1000 mAh), przy czym jest zgodny z interfejsem USB (gniazdo Micro-B), dzięki czemu można wykorzystać uniwersalne ładowarki obsługujące ten standard lub... komputer.

Na tylnej (zwróconej tyłem do użytkownika) ściance kontrolera umieszczono diodę mogącą świecić wszystkimi kolorami tęczy. Nie jest to bynajmniej jedynie gadżet, bo dioda ma służyć do identyfikacji gracza: każdy pad podłączony do konsoli będzie mieć inny kolor, odzwierciedlany w samej grze, na przykład jako kolor postaci kierowanej przez gracza. Podświetlenie będzie się zmieniać także w zależności od akcji na ekranie, jeśli postać dozna obrażeń itd. Nie zabraknie jednakże wibracji obecnych w DualShocku do tej pory.

Sama dioda została umieszczona w taki sposób, by jej kolor mógł być odczytywany przez kamerę PlayStation 4 Eye skierowaną w stronę grających. To zupełnie nowe urządzenie, bardzo przypominające Kinecta do konsoli Xbox 360; ma zestaw mikrofonów oraz dwie szerokokątne kamery z matrycami o rozdzielczości 1280 × 800 pikseli. Kamery mogą przechwytywać obraz w pełnej rozdzielczości z prędkością 60 kl./s, a po jej zmniejszeniu (do 300 × 192 pikseli) – nawet... 240 kl./s. Jedno takie oko rejestruje zwykły, kolorowy obraz, drugie odczytuje głębię, czyli położenie padów lub kontrolerów PlayStation Move (więc także graczy) w przestrzeni. Wewnątrz nowego DualShocka zamontowano trzyosiowy żyroskop i akcelerometr, również umożliwiające śledzenie położenia.

Ocena artykułu:
Ocen: 25
Zaloguj się, by móc oceniać
Claw (2013.02.21, 10:19)
Ocena: 40

0%
Mam nadzieję, że dzieki architekturze x86, nie będzie już problemów z wprowadzeniem gier na PCty.
Edytowane przez autora (2013.02.21, 10:28)
eagle (2013.02.21, 10:21)
Ocena: 30

0%
Najważniejszą sprawą jest wspólna pamięć dla gpu i cpu.
ZeXeL (2013.02.21, 10:21)
Ocena: 14

0%
W końcu gry nie będą upośledzane.
Edytowane przez autora (2013.02.21, 21:54)
jackowo (2013.02.21, 10:22)
Ocena: 28

0%
mooon @ 2013.02.21 10:21  Post: 637803
Najważniejszą sprawą jest wspólna pamięć dla gpu i cpu.

Dokładnie! Bardzo jestem ciekaw, jaki wpływ na gry będzie miało zastosowanie procesora x86 w konsoli. Zdaje się, że dzięki temu nie trzeba będzie tyle czekać na grę na PC, jeśli ta w pierwszej kolejności wyszła na konsole, prawda?
SebZMC (2013.02.21, 10:24)
Ocena: 42

0%
To była ostatnia deska ratunku dla AMD. Mają farta ;)
CougarV6 (2013.02.21, 10:25)
Ocena: 40

0%
Przejście na PCtową architekturę dobrze wróży graczom PCtowym i z tego się cieszę. Wykorzystanie układów akurat AMD też mnie cieszy, bo pomoże firmie stanąć na nogi (Jest to w interesie WSZYSTKICH) to raz, a dwa znacząco wzmocni wykorzystanie HAVOC'a w grach zamiast sztucznie (czyt płatnie) promowanego na siłę Physx.
Duża ilość pamięci to także dobra wiadomość, bo była to bolączka poprzedniej generacji.
Teraz czekamy co powie nam Microsoft.
wuzetkowiec (2013.02.21, 10:27)
Ocena: 19

0%
Jest moc :)
rayfe (2013.02.21, 10:32)
Ocena: 16

0%
wuzetkowiec @ 2013.02.21 10:27  Post: 637809
Jest moc :)

Ale nie ma (?) ceny...
Wibowit (2013.02.21, 10:33)
Ocena: 16

0%
jackowo @ 2013.02.21 10:22  Post: 637805
mooon @ 2013.02.21 10:21  Post: 637803
Najważniejszą sprawą jest wspólna pamięć dla gpu i cpu.

Dokładnie! Bardzo jestem ciekaw, jaki wpływ na gry będzie miało zastosowanie procesora x86 w konsoli. Zdaje się, że dzięki temu nie trzeba będzie tyle czekać na grę na PC, jeśli ta w pierwszej kolejności wyszła na konsole, prawda?

Między konsolami, a pecetami jest pewna bardzo ważna różnica z punktu widzenia oprogramowania - PC wymagają warstwy abstrakcji typu OpenGL lub Direct3D, z powodu dużej ilości różnych konfiguracji, typów układów itp W przypadku konsol programiści mają dostęp do bebechów bezpośrednio i mogą bezpośrednio ładować dane i polecenia do GPU. Dlatego niekoniecznie wersje na PC będą tak samo efektywne jak wersje na konsole. Jeśli chodzi o narzut sterowników to widać to było już nieraz w testach PCLabowych w grach ograniczanych przez CPU.
Zaloguj się, by móc komentować
Artykuły spokrewnione
Facebook
Ostatnio komentowane