Assassin's Creed III
W Trójce, tak jak w poprzednich częściach, kierujemy poczynaniami jednego z przodków Desmonda Milesa. Pomaga nam w tym Animus, czyli urządzenie do odczytywania pamięci genetycznej człowieka, więc jak gdyby przenosimy się w czasie. Tym razem poznajemy losy Connora, a cała akcja toczy się w latach 1753–1783 w Ameryce Północnej.
Gra jest typowym sandboksem i możemy praktycznie dowolnie eksplorować jej świat, co nie jest żadnym zaskoczeniem, bo tak samo było w poprzednikach. Otwarty świat to prawie zawsze wyzwanie dla sprzętu komputerowego, postanowiliśmy zatem sprawdzić, czy i tym razem tak będzie.
Producent, o dziwo, podał tylko konfigurację minimalną.
Najsłabsza konfiguracja pozwalająca, zdaniem producenta, zagrać w tę grę:
- procesor: Intel Core 2 Duo E6700 2,66 GHz lub AMD Athlon 64 X2 6000+ 3,0 GHz;
- pamięć: 2 GB (zaleca się 4 GB),
- karta graficzna: zgodna z DirectX 9, wyposażona w 512 MB pamięci, obsługująca Shader Model 4.0;
- obsługiwane karty graficzne: AMD Radeon HD 3870/4000/5000/6000/7000 lub Nvidia GeForce 8600 GT /9/100/200/300/400/500/600;
- system operacyjny: Windows Vista (SP2) / Windows 7 (SP1) / Windows 8.
Według Ubisoftu minimum to dwurdzeniowy procesor taktowany zegarem powyżej 2,5 GHz i 2 GB RAM, choć zaleca się 4 GB. Producent wypisał też wszystkie serie kart graficznych, które będą w stanie wyświetlić Assassin's Creed III, i są wśród nich naprawdę stare konstrukcje, takie jak Radeon HD 3870 i GeForce 8600 GT.
Miejsce testowe
Wybraliśmy port w Bostonie. To miejsce jest szczególnie wymagające, i to zarówno dla karty graficznej, jak i procesora. Test objął krótki konny przejazd, ponieważ gracze skarżą się na braki płynności animacji nawet podczas wykonywania tak prozaicznych czynności.
Platforma testowa
Model | Dostarczył | |
---|---|---|
Procesor LGA1155 | Intel Pentium G860 | www.intel.com |
Procesor LGA1155 | Intel Core i5-2500K | www.intel.com |
Płyta główna LGA1155 | Asus P8P67 Deluxe | pl.asus.com |
Procesor AM3 | AMD FX-8350 | www.amd.pl |
Procesor AM3 | AMD Phenom II X4 965 | www.morele.net |
Płyta główna AM3+ | Asus Crosshair V Formula | pl.asus.com |
Pamięć operacyjna LGA1155 AM3+ | Corsair Vengeance 2 × 4 GB 1600 MHz CL9 | www.corsair.com |
Nośnik systemowy | Corsair Performance Pro 256 GB | www.corsair.com |
Mysz | SteelSeries Sensei | www.steelseries.com |
Monitor | EIZO FlexScan SX2762W (27 cali, 2560 × 1440) | www.alstor.pl |
Schładzacz procesora | Corsair Hydro H100 | www.corsair.com |
Zasilacz | Corsair AX1200 1200 W | www.corsair.com |
Sterowniki:
- AMD Catalyst 12.11 beta 11,
- Nvidia ForceWare 310.70.
Karty graficzne z serii Radeon, w tym VTX3D Radeon HD 7970 X-Edition, do testów dostarczył:
Karty graficzne z serii GeForce do testów dostarczył:
Wyniki. Intel Core i5-2500K @ 4,50 GHz – 1920 × 1080
Wielu z Was może być zaskoczonych powyższymi wynikami – w końcu to niecodzienna sytuacja, gdy Radeon HD 7970 GHz Edition jest wolniejszy od GeForce'a GTX 660. To dlatego, że Assassin’s Creed III wymaga szybkiego procesora, zarazem stosunkowo niewiele obciążając kartę graficzną. To właśnie z tego powodu GTX-y 680, 670 i 660 Ti uzyskały niemal taki sam wynik. Stąd też niemal płaskie osiągi kart graficznych AMD, od Radeona HD 7970 GHz Edition po Radeona HD 7850 (mniej więcej). Tak, to prawda, nawet 4,5-gigahercowy Core i5 nie pozwala się kartom „rozpędzić”. Niestety, narzut sterownika AMD Catalyst na procesor jest znacznie większy niż w przypadku Nvidia ForceWare. Dobitnie pokażą to strony z wynikami konfiguracji wyposażonych w słabsze układy.
Wyniki. Intel Core i5-2500K @ 4,50 GHz – 2560 × 1440
W rozdzielczości 2560 × 1440, a szczególnie wtedy, gdy zostanie włączone wygładzanie krawędzi, Radeony powoli się wygrzebują. Potwierdza się teza, że problemem jest tutaj narzut sterownika graficznego na procesor.
Wyniki. Intel Core i5-2500K – 1920 × 1080
I mamy to, o czym pisaliśmy dwie strony wcześniej: obciążenie procesora, jakie generuje sterownik graficzny, jest tak duże, że Core i5-2500K w parze z Radeonem zapewnia w miejscu testowym średnio 37 kl./s. Szybsze taktowanie karty graficznej nic tutaj nie zmieni.
Wyniki. Intel Core i5-2500K – 2560 × 1440
Ponownie w najwyższej rozdzielczości karty AMD wypadają lepiej. Gdyby moc procesora była nieograniczona, nie byłyby wolniejsze od GeForce'ów.
Wyniki. AMD FX-8350 @ 4,70 GHz
Tutaj obserwujemy podobne relacje jak w przypadku testów konfiguracji z Core i5-2500K, tyle że wartości są niższe. FX-8350 podkręcony do 4,7 GHz zapewnia gorsze osiągi.
Wyniki. AMD FX-8350
Dalsze zmniejszenie ograniczeń ze strony procesora. Tych, którzy nie czytali komentarza do wyników na stronie 3, zachęcamy, by nadrobili zaległości.
Wyniki. AMD Phenom II X4 965BE @ 4,00 GHz – 1920 × 1080
Phenom II X4 podkręcony do 4 GHz zapewni elementarną płynność tylko w parze z kartą graficzną Nvidii.
Wyniki. Intel Pentium G860 – 1920 × 1080
Co zadziwiające, karty GeForce dobrze działają w tej grze we współpracy z procesorami dwurdzeniowymi.
Podsumowanie
Jaki procesor do Assassin's Creed III?
O dziwo, w parze z kartą graficzną z serii GeForce każdy, nawet dwurdzeniowy Pentium da sobie radę, choć rozgrywka nie będzie komfortowa, a liczne spadki płynności animacji mogą dać w kość. Rozsądnym minimum będzie czterordzeniowa jednostka taktowana zegarem o częstotliwości przynajmniej 3000 MHz. Zgodnie z przypuszczeniami podkręcony Intel Core i5 jest nawet 40% szybszy od czołowego produktu AMD, FX-a, ale liczba klatek na sekundę jest względnie wysoka w obu przypadkach. Nvidia, co ciekawe, ustrzegła się nawet problemu z narzutem sterownika na procesory dwurdzeniowe. Tak sytuacja wygląda z punktu widzenia użytkownika GeForce'a...
...bo właściciele kart AMD, aby przyjemnie pograć w Trójkę, obecnie muszą mieć naprawdę wyjątkowo wydajny procesor. Ani Pentium, ani Phenom, ani nawet AMD FX (czy to podkręcony, czy nie) nie zapewniają płynnej animacji w parze z Radeonem. Posiadacze Radeonów do komfortowej zabawy potrzebują co najmniej wysoko taktowanego czterordzeniowca Intela (3000+ MHz). Tę sytuację objaśniamy w ostatnim akapicie.
Jaka karta graficzna do Assassin's Creed III?
Przynajmniej na razie do Assassin's Creed III lepsze są GeForce'y. Gra Ubisoftu została zoptymalizowana pod ich kątem, co widać na wykresach: w rozdzielczości 1920 × 1080 (bez wygładzania krawędzi) GeForce GTX 560 Ti jest szybszy od czołowych modeli Radeonów, w tym najszybszej karty jednordzeniowej, czyli HD 7970 GHz Edition. Dopiero po włączeniu wygładzania krawędzi rzeczony GeForce wypada z czołówki, ale nadal na wykresie prowadzi sześć kart z katalogu Nvidii.
W rozdzielczości 2560 × 1440 GeForce GTX 680 jest o prawie 30% szybszy od Radeona HD 7970 GHZ Edition, dopiero po włączeniu wygładzania krawędzi sytuacja nieco się normuje (już „tylko” 10% przewagi).
Zachęcamy do przejrzenia wykresów oraz komentarzy pod nimi, bo jest na co patrzeć.
Problemy z wydajnością w Assassin's Creed III
Od czasu, gdy gra trafiła do sprzedaży, śledzimy na forach dyskusyjnych (nie tylko polskich) wątki poświęcone grze. Nie brakuje w nich głosów mówiących o spadkach płynności animacji. Nie chodzi o wypowiedzi posiadaczy sprzętu sprzed kilku lat: nagminnie skarżą się osoby, które w sygnaturkach mają procesory za tysiąc złotych i karty graficzne za półtora tysiąca. Ten artykuł pojawił się później, niż początkowo planowaliśmy, właśnie dlatego, że czekaliśmy na łatkę, która rozwiązałaby problemy z grą. Bo problemy są, i to nie po stronie producentów sprzętu. Skontaktowaliśmy się z polskim działem AMD, zgłaszając to zjawisko. Przypuszczamy, że obecne niedobory wydajności to nie do końca kwestia sterowników, a raczej samego kodu gry. Wraz z łatkami oraz nowymi wersjami sterowników podobno możemy spodziewać się dalszej poprawy osiągów, ale pierwszy krok leży po stronie twórców Assassin's Creed. Czekamy więc i mamy nadzieję, że sytuacja niedługo zostanie opanowana.
Karty graficzne z serii Radeon, w tym VTX3D Radeon HD 7970 X-Edition, do testów dostarczył:
Karty graficzne z serii GeForce do testów dostarczył: